۰
چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
وزرا در حياط دولت به خبرنگاران پاسخ دادند:

از اعلام مقررات جديد صرافی ها تا تقسيمات کشوری

اعضاي هيات دولت پس جلسه کابينه در حياط پاستور به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
از اعلام مقررات جديد صرافی ها تا تقسيمات کشوری
گروه سياسي: اعضاي هيات دولت پس جلسه کابينه در حياط پاستور به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
اتمام صفهاي تامين مالي براي توليدکنندگان، مايه خوشحالي است
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،سيد ابراهيم رئيسي رئيس جمهوري در جلسه روز چهارشنبه هيئت دولت با تاکيد بر اهميت آينده‌نگري و توجه به منافع کشور در فرآيند تصميم‌سازي و تصميم‌گيري‌ها، بر اهتمام هر چه بيشتر و اقدام جهادي مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي براي افزايش رشد اقتصادي و بالا بردن ثروت کشور تاکيد کرد.
رئيس جمهوري همچنين با ابراز رضايت از نتيجه گزارش وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره رشد توليد، اعلام اتمام صف‌هاي تامين مالي براي توليدکنندگان را خبري خوشحال کننده و در راستاي تحقق وعده دولت در حمايت از توليدکنندگان دانست و تصريح کرد: رشد توليد و رفع موانع توليدکنندگان از اولويت‌هاي مهم دولت مردمي است.
گزارش دلايل نپيوستن دستگاهها به «پنجره ملي خدمات دولت هوشمند»
عيسي زارع‌پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات  نيز گفت: دستگاه‌هاي دولتي طبق قانون موظف بودند صد در صد خدمات‌شان را تا پايان آبان ماه سالجاري  از طريق پنجره ملي خدمات دولت هوشمند انجام مي‌دادند.
وي ميانگين عمل به اين وظايف قانوني در دستگاه‌هاي اجرايي  63 درصد اعلام کرد و از آنها خواست هر چه زودتر به تکاليف‌شان عمل کنند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از اعلام اسامي دستگاه‌هاي خاطي به رئيس‌جمهوري و طرح آن در نشست هيات وزيران خبر داد و افزود: رئيس‌جمهوري بعد از شنيدن گزارش بنده دستور دادند همه دستگاه‌ها هر چه سريعتر به اين وظيفه عمل کنند. بنده اميد دارم تا پايان آذر همه دستگاه‌ها به اين سامانه بپيوندند.
زارع‌ پور يادآور شد: علاوه بر اين، همه دستگاه‌ها بايد تا پايان آذر کليه استعلامات بين دستگاهي را به صورت برخط و تا پايان دي  20 درصد خدمات هوشمند را از طريق پنجره ملي خدمات دولت هوشمند انجام دهند.
اقدام دولت براي جبران خسارات ناشي از حوادث غيرمترقبه در 6 استان
علي بهادري جهرمي دبير و سخنگوي دولت اظهار کرد: باتوجه به اينکه ناترازي در توليد و مصرف برق در سال‌هاي گذشته داشتيم، يکي از اولويت‌هاي دولت افزايش توليد و حمايت از نيروگاه‌سازي و در کنار آن مديريت مصرف در ايام اوج مصرف بوده است.
وي افزود: در همين زمينه دولت مصوب کرد برخي از نيروگاه‌هايي که دولت بدهي‌هايي به آنان براي تسويه هزينه برق داشته است و همزمان همان نيروگاه‌ها هم بايد ماليات پرداخت مي‌کردند، اين دو مورد (بدهي و ماليات) را تهاتر کنند تا بخشي از نياز مالي به اين صورت برطرف شود.
بهادري جهرمي ادامه داد: علاوه بر اين هيئت وزيران با پيشنهاد وزارت نيرو موافقت کرد و لايحه‌اي به قيد دوفوريت به مجلس شوراي اسلامي ارسال شد که درخواست مي‌کند امکان تسويه بخشي از بدهي دولت به نيروگاه‌هاي توليد برق و شرکت توانير از محل اين لايحه با انتشار معادل 30 هزار ميليارد تومان اوراق، فراهم شود.
خاندوزي: شوراي راهبري صندوقهاي تضمين در کشور با رياست وزير اقتصاد تشکيل ميشود
سيد احسان خاندوزي وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار کرد: آيين‌نامه صندوق‌هاي تضمين امروز در جلسه هيئت وزيران تصويب شد. طبق اين آيين‌نامه شوراي راهبري صندوق‌هاي تضمين در کشور با رياست وزير اقتصاد و عضويت روساي سازمان برنامه، بانک مرکزي، سازمان بورس، بيمه مرکزي و وزراي صمت و ارتباطات ايجاد مي‌شود.
وي اضافه کرد: با ايجاد اين شوراي راهبري صندوق‌هاي تضمين اميدواريم که در ماه‌هاي پاياني امسال و به ويژه در سال 1403 که مصوبات رسما ابلاغ و اجرايي مي‌شود، بتوانيم روش‌هاي تامين مالي توليد را براي صادرکنندگان کشور متنوع کنيم که گرفتار مسيرهاي بانکي و تسهيلاتي در کشور نباشند.
وزير امور اقتصاد وامور دارايي همچنين درباره توافق سرمايه‌گذاري گمرکي و تجاري ميان ايران و عربستان عنوان کرد: با توجه به اينکه سال‌هاي متمادي روابط اقتصادي بين ايران و عربستان سعودي تقريبا در حد صفر مسدود شده بود، بعد از توافقاتي که از اسفند پارسال در حوزه ديپلماسي صورت گرفت و بعد از آن هم در حوزه ديپلماسي اقتصادي به ويژه در ديداري که رئيس جمهوري در جريان اجلاس رياض با مقام عربستاني داشتند، ما اميدواريم تا پايان همين سال 1402 رفت و آمدها و مذاکرات اولين هيئت اقتصادي فيمابين دو کشور صورت بگيرد و ما بتوانيم مسير همکاري‌هاي بخش‌هاي غيردولتي و البته دولتي را ريل‌گذاري کنيم.
فرزين: مقررات جديد تاسيس صرافيها به زودي اعلام ميشود
محمدرضا فرزين رئيس کل بانک مرکزي گفت: از ابتداي سال 1402 اعلام کرديم هدف‌گذاري بانک مرکزي براي رشد نقدينگي 25 درصد است. در حال حاضر نقدينگي را از 42 به 26.4 درصد کاهش داده‌ايم، البته هر چه به پايان سال نزديک مي‌شويم فشار بر نقدينگي بيشتر مي‌شود اما تلاش ما کاهش اين نرخ به 25 درصد است.
وي، نارضايتي بانک مرکزي از عملکرد صرافي‌ها را اصلي‌ترين دليل منحل شدن کانون صرافان ايران اعلام کرد و گفت: علاوه بر اين کار مجوز بسياري از صرافي‌هايي که تابع قوانين و مقررات بانک مرکزي نبودند، لغو شد. به صورت مرتب بر عملکرد صرافي‌ها نظارت داريم و به آنها سخت گرفته‌ايم. اخيرا مقررات جديدي را به شوراي پول و اعتبار برده‌ايم تا براي نظارت مناسب‌تر بر شبکه صرافي‌هاي کشور شرايط صدور مجوز فعاليت آنها دستخوش تغييرات اساسي شود. به زودي مقررات جديد تاسيس صرافي‌ها را اعلام مي‌کنيم.
رشد مسکن و صنعت به 3 درصد رسيده است
مهرداد بذرپاش و زير راه و شهرسازي درباره آخرين وضعيت پيشرفت طرح مسکن ملي، اظهار کرد: هر روز به آمارها در حوزه تامين زمين، عمليات ساخت، مسکن‌هاي روستايي و بافت فرسوده افزوده مي‌شود. نهضت ملي مسکن، عمليات ساخت را با جديت دنبال مي‌کند به گونه‌اي که اکنون حدود يک ميليون و 900 هزار واحد مسکوني در حال ساخت در کشور داريم که از اين تعداد حدود 400 هزار قطعه زمين به مردم تحويل داده شد.
وي ادامه داد: برنامه ما براي تحويل زمين در منطقه شهري در سال جاري 500 هزار قطعه است که تاکنون 400 هزار قطعه محقق شده و شايد تا پايان امسال فراتر از اين عدد باشد. همين عدد در حوزه روستايي هدفگذاري شده تا 500 هزار قطعه زمين روستايي تحويل شود که اين کار اکنون در حال انجام است. در سال آينده همين ميزان در حوزه شهري و روستايي هدفگذاري شده است. بذرپاش اضافه کرد: همچنين پروژه ديگر ايجاد راه به طول 242 کيلومتر در ترکمنستان بود که قرارداد آن توسط شرکت‌هاي ايراني به ارزش 550 ميليون دلار بسته شد. بعد از ارمنستان، اين قرارداد دومين پروژه بزرگ ما در خارج کشور بود. براي احداث خطوط برق به ارزش 200 ميليون دلار نيز توافق شد. صادرات خدمات فني ر حوزه برق به ارزش 140 ميليون دلار توافق ديگري بود که به دست آمد. در حوزه گاز هم توافقات راهبردي حاصل و اختلافات طرف مقابل با شرکت گاز ايران مرتفع شد. اسناد مورد توافق با حضور رئيس جمهور در ترکمنستان امضاء مي‌شود.
وي با بيان اينکه هفته آينده آغاز اجراي عمليات فاز دو فرودگاه امام خميني با مشارکت طرف خارجي را آغاز مي‌کنيم، افزود: اين پروژه به ارزش بيش از 2 ميليارد دلار تعريف شده است. با سفر معاون اول به چين، اين قرارداد امضاء شد. هفته آينده جزئيات اين قرارداد اعلام مي‌شود.
 گزارش اوجي از سرمايهگذاريها و درآمدهاي جهاني نفت و گاز ايران
جواد اوجي وزير نفت گفت: براساس اعلام مرکز آمار ايران نرخ رشد اقتصادي 19.8 درصد است که اين نرخ در سه ماهه دوم سالجاري براي گروه نفت و گاز 25.6 درصد است که رکورد بي‌سابقه‌اي است.
وي از ميزان مبلغ واريزي به حساب سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت اظهار بي‌اطلاعي کرد.
وزير نفت همچنين از سرمايه‌گذاري در 130 طرح و پروژه نفت و گاز به ارزش 28.5 ميليارد دلار خبر داد و افزود: در اين دولت اين حجم سرمايه‌گذاري شد و به بهره‌برداري رسيد که ثمره رشد اقتصادي 25.6 درصد را شاهد هستيم. 50 پروژه را به ارزش 48.5 ميليارد دلار هم شروع کرده‌ايم. رشد توليد نفت، گاز، فرآورده‌هاي نفتي و محصولات پتروشيمي را محقق کرديم.
اوجي از  رشد صادرات نفتي و افزايش درآمدهاي نفتي کشور در سالجاري سخن گفت و افزود: سرمايه‌گذاري در گروه نفت و گاز از کارهاي اساسي دولت در وزارت نفت است. اين سرمايه‌گذاري‌ها، ارزش افزوده کشور را بيشتر کرده است. 33 سال در وزارت نفت هستم در هيچ دوره‌اي چنين رشدي اتفاق نيفتاده بود.
وي بي‌آنکه آماري از صادرات خدمات فني مهندسي گروه نفت و گاز اعلام کند، گفت: در خيلي کشورها تامين قطعات يدکي پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها، توسعه ميادين نفت و گاز، احداث پالايشگاه نفت و گاز،  حفاري عمودي و افقي چاه‌هاي نفت و گاز و حفاري تا عمق 6000 متري را در حال انجام داريم.
مصوبه بازنشستگي مجلس سال 1405 به اجرا درمي‌آيد
سيد صولت مرتضوي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: تمامي زيرساخت‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري  کالابرگ الکترونيک تکميل شد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در تشريح برنامه دولت براي بازنشستگي، گفت:‌ توجه داشته باشيد اساسا منابع پرداخت مستمري و حقوق بازنشستگان در تمام دنيا از کسورات قانوني کارمندان و شاغلان در بخش‌هاي دولتي و خصوصي تامين مي‌شود. افزايش نرخ ميانگين اميد به زندگي، ضريب پايداري و پشتيباني صندوق‌هاي بازنشستگي  که بايد به ازاي هر بازنشسته در چارچوب مقررات و شاخص‌هاي بين‌المللي، شش به يک باشد در ايران به شدت کاهش يافته است.
مرتضوي ادامه داد: اين نرخ در صندوق تامين اجتماعي که وضعيت بهترين نسبت به ساير صندوق‌هاي بازنشستگي دارد 4.1 به يک، در صندوق بازنشستگي کشوري هفت دهم به يک و در ساير صندوق‌ها نيز همين طور است. اصلي‌ترين علت‌هاي آن نيز افزايش نرخ ميانگين اميد به زندگي و کاهش ضريب پشتيباني و پايداري صندوق‌ها بوده است. پيشنهاد دولت اين بود که در طول برنامه هفتم توسعه براي کارمندان دولت حدود سه ماه افزايش پيدا کند اما مجلس آن را اصلاح و اعلام کرد البته طبق مصوبه مجلس افرادي که 28 و 29 سال تمام، سابقه بيمه دارند مشمول مصوبه نمي‌شوند. اين مصوبه مجلس از ابتداي سال 1405 به اجرا در مي‌آيد.
تقسيمات کشوري بحث دائمي است
احمد وحيدي وزير کشور درباره تذکر حجاب در مترو تهران، اظهار کرد : ما مجوز خاصي براي اين کار نداديم و تحت امر معروف و نهي از منکر ظاهرا توسط گروه‌هاي مردمي انجام مي‌شود. کارشان در چارچوب امر معروف و نهي از منکر است. همه مردم براي اين کاروظيفه دارند ،ولي بايد با ادبيات خوب و الفاظ خوب و صرفا تذکر لساني انجام شود. در همين حد اين گروه‌ها مجاز هستند.
وي همچنين گفت: امر به معروف و نهي از منکر نيز به مجوز ندارد و همه مي‌توانند امرمعروف لساني را با لحاظ همه شرايط انجام دهند.
وحيدي در خصوص تيراندازي روز گذشته در نزديکي ساختمان مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: کار شخصي بوده است. فردي براي کار شخصي خود با سلاح شکاري تيراندازي کرد که با او برخورد شد.
احراز شهادت 39 نفر از خانواده محيط زيست
علي سلاجقه رئيس سازمان محيط زيست درباره پيگيري‌ها براي حل مشکل بوي بد تهران، اظهار کرد: منشا بوي بد تهران پساب‌هايي است که صنايع رها کرده‌اند و يک رودخانه پساب وجود دارد که وزارت صنعت پاي کار آمده و تسويه‌خانه راه‌اندازي مي‌شود و ما هم مرتب در حال پيگيري هستيم . از سويي شهرداري تهران با چيني‌ها در مورد آرادکوه قراداد بسته است و ما هم به نمايندگي مردم به عنوان دستگاه ناظر در حال پيگيري هستيم تا اين بو مرتفع شود.
کد مطلب: 206847
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *