۰
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
رفتارشناسی نمايندگانی که نمی دانند چه تصويب می کنند

حضور اشتباهی در مجلس با حاکميت يکدست

نمايندگان محترم مجلس در طول چند هفته گذشته نطق‌ها و سخنان فراواني درباره رد مصوبه خود درباره افزايش سن بازنشستگي و همچنين افزايش نرخ گاز مايع که قانون خودشان در قانون بودجه امسال است ايراد کردند و حتي يکي از آنها افزايش نرخ گاز مايع را دست‌هايي از دشمنان دانسته که به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند! 
حضور اشتباهی در مجلس با حاکميت يکدست
گروه سياسي عرفان حسن پور: نمايندگان محترم مجلس در طول چند هفته گذشته نطق‌ها و سخنان فراواني درباره رد مصوبه خود درباره افزايش سن بازنشستگي و همچنين افزايش نرخ گاز مايع که قانون خودشان در قانون بودجه امسال است ايراد کردند و حتي يکي از آنها افزايش نرخ گاز مايع را دست‌هايي از دشمنان دانسته که به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند! 
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،يکي از نمايندگان محترم مجلس که سابقه طولاني نيز در فرماندهي لشکر امام صادق (ع) سپاه و همچنين جانشيني نمايندگي ولي فقيه در اين نهاد دارد و غريبه با کارهاي سياسي و امنيتي نيست، چند روز گذشته در صحبت‌هايي در ميان دانشجويان و حتي در مصاحبه با برخي رسانه‌ها از راي به افزايش سن بازنشستگي ابراز پشيماني کرده بود و به گفته خودش نامه اي هم براي شوراي نگهبان فرستاده تا اين شورا به دلاليل قانوني و شرعي اين مصوبه مجلس را رد کند و براي اصلاح دوباره به مجلس بفرستد.
اين اولين اقدام اشتباهي نيست که وي در طول چندين سال نمايندگي مجلس از خود نشان داده است. از تکرار ادعايي که هرگز ثابت نشد و مورد استناد دشمنان از جمله ترامپ قرار گرفت تا موضوع اعطاي هزاران وام ازدواج بدون نام در قم مي‌توان نام برد.
اين فرد که عضو جبهه پايداري است از آن جمله افرادي است که بدون استناد به مدارک قوي فقط براي اينکه به هدف خود برسد وسيله را توجيه مي‌کند و براي نظراتش هرگز سند و مدرکي ارايه نکرده و نمي‌کند.
وي در مجلس نهم منتخب مردم قم شد و با علي لاريجاني و احمد اميرآبادي ديگر نماينده اي که او نيز نمي‌داند به چه چيزي راي مي‌دهد(براساس توييتي خود درباره افزايش نرخ گاز مايع)، وارد مجلس شد.
وي از جنجالي ترين نمايندگان سه دوره پيشين مجلس يعني نهم، دهم و يازدهم است. اين فرد را بايد نمادي از نمايندگاني دانست که سواد تقنين ندارند ولي تنها به دليل اينکه انقلابي است وارد مجلس شد.
پاس گل به ترامپ
ذوالنوري از زمانيکه اولين نشانه‌هاي خروج آمريکا از برجام و تحريم يعني افزايش قيمت پوشک در ايران نمايان شد، به ابراز عقيده پرداخت و روز 14 آبان سال 98 ايسنا نوشت که وي در همايش ملي پدافند غيرعامل گفت: «گاهي دشمنان پنبه‌هايي که با آنها پوشک بچه يا مشابه آن توليد مي‌شود را به گونه‌اي تهيه مي‌کنند که موجب عقيم‌سازي مي‌شوند.»
8 بهمن ماه 98 نيز وي در جلسه علني مجلس در تذکري به حسن روحاني رئيس جمهوري وقت براساس مطلب منتشر شده خبرگزاري دانشجو گفت: «آقاي رئيس‌جمهور! اگر واقعاً انتخابات، انتصابات بود [آيا] نظام اجازه مي‌داد شما امروز روي کرسي رياست‌جمهوري بنشينيد؟»
وي افزود: آيت‌الله کلانتري به دليل سرقت علمي از شما شکايت کرده و عنوان شده پايان نامه دکتري شما براي ايشان است، چرا مي‌گوييد حقوقدان هستيد؟ اين انسجام مردم را از بين نبريد.
اما تا اينجا تنها سخنان وي جنبه داخلي داشت ولي سخنان وي با روزنامه اعتماد بازتاب جهاني يافت.
وي تيرماه 97 در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: « وقتي آقاي اوباما در جريان بحث برجام تصميم گرفت به آقايان حال بدهد، به 2500 نفر از ايرانيان تابعيت اعطا کرد و برخي آقايان و مسوولان با يکديگر مسابقه گذاشتند که فرزندانشان جزو اين 2500 نفر باشند. امروز اگر اين افراد از آمريکا اخراج شوند، مشخص مي‌شود که چه کساني زد و بند دارند و منافع ملي را به آب‌نبات امريکا مي‌فروشند.»
پس از آن سخنان وي از سوي وزير خارجه و برخي از مسئولان وقت دولت اوباما تکذيب شد اما اين پاس گل را شبکه خبري جمهوريخواه فاکس‌ نيوز در آمريکا با گزارشي درباره سخنان ذوالنور منتشر کرد و دونالد ترامپ، رئيس‌ جمهوري پيشين امريکا در تبليغات انتخابي به دست گرفت در اين باره توييت کرد و به انتقاد از دولت اوباما پرداخت.
اندکي بعد وقتي از ذوالنور درباره مستندات ادعايش پرسيده شد، او پاسخ داد: «هر وقت يقه‌مان را گرفتند مستندات را هم ارايه مي‌کنيم.» او البته تا امروز سندي در اين باره منتشر نکرده است.
مجتبي ذوالنوري همچنين به عنوان رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي جز امضا کنندگان طرح تعقيب قضايي محمدجواد ظريف وزير خارجه بوده است.
غير از اين موارد روشني که وي صدمات و خسارت جبران ناپذيري به کشور وارد کرد، اقدامات ديگري نيز داشت.
آتش زدن برجام در مجلس
در مجلس دهم وي که متن برجام را در دست داشت در محل سخنراني نمايندگان حاضر شد و اقدام به اتش زدن برجام کرد که علي لاريجاني به کنايه گفت: برجام اتش نمي‌گيرد و مواظب باشيد حالا مجلس را آتش نزنيد.
ولي پس از برچيده شدن تحريم‌هاي تسليحاتي براساس همين برجام وي در مصاحبه‌هاي مختلف خوشحالي خود را پنهان نکرد ولي درباره چرايي سوزاندن برجام نيز پاسخگو نبود.
وي در مجلس دهم از سوي نمايندگان جبهه پايداري به عنوان نايب رئيس مجلس معرفي و انتخاب شد و تا امروز همچنان عضو هيات رئيسه مجلس است.
اشتباهي راي دادن به افزايش سن بازنشستگي
اما در مجلس دهم که مصوبات بسيار زيادي دارد و تقريبا تمامي آنها حاصل بي سوادي نمايندگان در تقنين است و بخصوص اينکه صدمات جبران ناپذيري به کشور وارد کرده، يکي از آنها بندي درباره افزايش سن بازنشستگي در لايحه برنامه هفتم توسعه بود که واکنش‌ها و انتقادات فراواني به همراه داشت. ايسنا نوشت که مجتبي ذوالنوري نماينده قم، در مراسمي که شامگاه 13 آذرماه به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه قم برگزار شد، درخصوص راي موافق به افزايش سن بازنشستگي و مخالفت با آن تشريح کرد: در اين مورد موضوع به گونه‌اي مطرح شد که بعضا نمايندگان به درستي متوجه بحث نشدند و حين راي‌گيري و با توجه به زمان بسيار محدود آن، به موضوع مورد بحث راي اشتباه داده شد؛ در اين خصوص هم چنين بوده که بنده و برخي نمايندگان به دليل تداخل مباحث متوجه نشده و به اشتباه راي داديم که وقتي موضوع مشخص شد شخصا هم به صورت علني و هم از طريق نامه به دبير شوراي نگهبان اعلام کردم که اين مصوبه ايراداتي دارد و شرعا نيز اشکال دارد.
وي اضافه کرد: اين اشتباه صورت گرفته و از اعتراف به آن نه ابايي دارم و نه خجالت مي‌کشم؛ لذا با صداي رسا اشتباه خود را اعلام کرده و بابت آن عذرخواهي مي‌کنم. يکي از اعضاي داوطلب سامانه شفافيت مجلس هستم که همه مردم در تمام نقاط کشور مي‌توانند با مراجعه به اين سامانه تمامي آراء صادر شده بنده در مجلس را مشاهده کنند و از همين رو از اعتراف به اشتباهات خود ابايي ندارم.
اما در آخرين مورد نيز 13 آذرماه دادستان عمومي و انقلاب قم با اشاره به دستگيري متهمان پرداخت وام ازدواج با جعل اسناد رسمي در اين استان گفت: کيفرخواست مدير يک بانک به‌ همراه همدستانش به‌دليل پرداخت 244 فقره وام با جعل اسناد رسمي صادر شد. علي رضايي مديرعامل و رئيس هيات‌مديره صندوق قرض‌الحسنه موسي بن جعفر قم، اما ابعاد تازه‌اي از تخلف مالي را نمايان کرد. موضوع زماني آغاز شد که يکي از نمايندگان در اظهارنظري که در رسانه‌هاي استاني بازتاب پيدا کرد با انتقاد از چهره‌هاي ديگري نسبت به معرفي برخي افراد به موسسات مالي براي اخذ وام انتقاد کرده و آن را به معناي گداپروري تفسير و تحليل مي‌کند.
عضو هيات‌مديره صندوق موسي بن جعفر با اشاره به نقش يک نماينده قم در اعطاي اين حجم از وام‌هاي ازدواج خطاب به وي مي‌گويد: سخنراني جنابعالي در جمع قمي‌هاي مقيم مرکز که در هفته‌نامه«قم بزرگ» و بسياري از سايت‌ها و کانال‌هاي استاني و ملي انعکاس داشت را خواندم که شما در بخشي از سخنراني فرموده بوديد اينکه کارهاي کلان مجلس و نماينده مردم بودن را رها کنيم و بگوييم نماينده خوب منم که يک نفر را من معرفي کنم تا 5 ميليون تومان صندوق موسي بن جعفر(ع) نيروگاه وام قرض‌الحسنه بدهد؛ يعني مردم را گدا کنيم و منت سرشان بگذاريم که مثلا وام 5 ميليوني به تو دادم و اين کارها صحيح نيست!!! چون جنابعالي به‌رغم ملبس بودن به لباس مقدس روحانيت رعايت حق و انصاف را ننموده‌ايد و حتي کتمان حقيقت نموده‌ايد بر خود وظيفه ديدم با اين نامه سرگشاده از حقيقت دفاع نمايم.
به احتمال زياد منظور جنابعالي از اين سخنان جناب آقاي ... همکار ديگر شما در مجلس شوراي اسلامي است. اين فرمايش جنابعالي از آن جهت برايم تعجب‌آور بود که رفتار شما با گفتارتان در تضاد و تناقض است چرا که جنابعالي نيز به عنوان نماينده قم تاکنون بيش از 900 نفر را براي اخذ وام 5 ميليون توماني به صندوق موسي بن جعفر عليه‌السلام معرفي نموده‌ايد که نامه‌هاي مرقومه از طرف دفتر جنابعالي موجود است.
براي من جالب بود که دفتر آقاي ... از زمان شروع ثبت‌نام انتخابات هيچ‌کس را جهت اخذ وام معرفي نکرده‌اند؛ وقتي علت را از دفتر ايشان جويا شدم، گفتند طبق ماده 83 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي معرفي وام از زمان شروع ثبت‌نام‌ها تا انتخابات جرم محسوب مي‌شود ولي دفتر جنابعالي برخلاف قانون در اين زمان ممنوعه هم افرادي را براي اخذ وام معرفي نموده‌اند که مدارک آن هم در صندوق موسي بن جعفر عليه السلام موجود است.» رضايي در ادامه يادآور مي‌شود: «رطب خورده منع رطب کي کند...؟ و جنابتان فرموديد 5 ميليون تومان وام قرض‌الحسنه گداپروري است.
سوال اساسي اين است در اين 8 سالي که در مجلس هستيد چه اقدام ملي و بزرگ را که در سخنراني مدعي انجام کارهاي بزرگ بوده‌ايد، داشته‌ايد که مانع فقير شدن مردم نشويد؟ کدام طرح يا پيشنهاد يا طرح اقتصادي را ارايه داده‌ايد؟
حاج آقا خبر داريد مردم با همين 5 ميليون تومان برخي مشکلات‌شان حل مي‌شود آيا به اين عبارت گرفتن وام 5 ميليوني گدايي است فکر نکرديد؟ به اين 900 نفري که خود معرفي کرديد ظلم و توهين کرده‌ايد؟ آيا اين جمله شما توهين به مشتريان صندوق و کساني که از طرف بزرگان شهر معرفي شده‌اند نيست؟
گفتني است شهر قم سه نماينده در مجلس دارد، مجتبي ذوالنوري، احمد اميرآبادي و عليرضا زاکاني که نفر سوم که اين روزها به تانک انقلاب معروف شده است، بعد از استعفا از مجلس، شهردار تهران شد و چون در زماني شهردار شد که زمان برگزاري انتخابات ميان دوره اي گذشته بود، تنها ذوالنوري و اميرآبادي نمايندگان قم در مجلس هستند و از اصطلاحات بکار رفته نگارنده نامه کاملا مشخص است که منظور چه فردي است.
مشک نمونه خروار
در نهايت ذوالنوري از همان جنس نمايندگاني است که  بايد شوراي نگهباني که تاکيد بر رصد رفتارهاي نمايندگان در طول دوره نمايندگي دارد و برهمين اساس صلاحيت آنها را بررسي و تاييد مي‌کند، مورد سنجش و ارزيابي دوباره قرار گيرد تا همچنان افرادي براي بار چندم در مجلس حاضر نشوند تا زيان‌هاي بسياري را به کشور وارد کنند و نشان مي‌دهد که «مشک نمونه خروار است». زيان تنها جنبه حاکميتي ندارد و حتما نبايد از خطوط قرمز نظام عبور کرد، بلکه منافع مردم که ولي نعمتان انقلاب هستند نيز از خطوط قرمز است.
اينکه فردي در چندين سال و چندين دوره نمايندگي خسارت‌هاي جبران ناپذيري به کشور وارد کند ملاک بررسي صلاحيت‌ها بايد باشد و اينکه بگوييم وي چندين سال در جبهه بوده براساس سخنان رهبر کبير انقلاب، ملاک حال حاضر افراد است.
مهران مديري در سکانسي از سريال مردهزار چهره در برابر قاضي دادگاه زمانيکه در حال دفاع از خود بود، مي‌گويد «من نمي‌خواستم به بانک بروم، من نمي‌توانسم طبابت کنم، من نمي‌خواستم سرهنگ باشم، من مقاومت کردم تا حد توانم، ولي توانم کم بود و من شروع به بازي کردن و سرگرم شدن کردم و بعضي وقت‌ها يادم رفت که کجا هستم؛ من اشتباهي ام و از اولش هم اشتباهي بودم و من يادم رفت که همه اينها براي من نيست و من جايگاهم اينجا نيست...»
کد مطلب: 207821
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *