۱
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
نمايندگان مجلس در صحن علنی مطرح کردند:

از رسيدگی به وضعيت فرهنگيان تا اخطار به پاکستان

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز يکشنبه «بررسي طرح اصلاح موادي از قانون تاسيس و اداره مدارس غير دولتي»، «تصويب يک فوريت لايحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر» و «اصلاح لايحه ساماندهي و نظارت بر تجارت مرزي » را در دستور کار خود قرار داده بودند.
از رسيدگی به وضعيت فرهنگيان تا اخطار به پاکستان
گروه سياسي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز يکشنبه «بررسي طرح اصلاح موادي از قانون تاسيس و اداره مدارس غير دولتي»، «تصويب يک فوريت لايحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر» و «اصلاح لايحه ساماندهي و نظارت بر تجارت مرزي » را در دستور کار خود قرار داده بودند.
 بررسي ساعت کار معلمان رسمي و قراردادي
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در اين جلسه به ادامه رسيدگي به گزارش کميسيون آموزش و تحقيقات درباره طرح اصلاح موادي از قانون تاسيس و اداره مدارس و مراکز آموزشي و پرورشي غيردولتي،‌ بررسي ايرادات شوراي نگهبان در لايحه ساماندهي و نظارت بر تجارت مرزي (کولبري و ملواني) و ايجاد اشتغال پايدار مرزنشينان در دستورکار نمايندگان قرار گرفت.
در ادامه جلسه علني امروز، بررسي جزييات گزارش کميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري در مورد طرح اصلاح موادي از قانون تأسيس و اداره مدارس و مراکز آموزشي و پرورشي غيردولتي در دستور کار نمايندگان قرار گرفت و در مصوبه‌اي شروطي را براي استفاده از مدير زن در مدارس ابتدايي پسرانه تعيين کردند. در مصوبه اي ديگر، وزارت آموزش و پرورش مکلف به راه اندازي سامانه الکترونيکي يکپارچه مديريت نظارت و ارزيابي مدارس و درج اطلاعات در آن شد.
همچنين با تصويب نمايندگان مقرر شد که از اين پس مأموريت مستخدمان وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتي، سازمان‌هاي وابسته به دولت و نهادهاي انقلاب اسلامي داراي سابقه آموزشي به مدارس غيردولتي صرفاً به عنوان مدير مدرسه تا سقف سه سال متوالي يا متناوب امکان‌پذير باشد.
در ادامه بررسي جزييات گزارش کميسيون آموزش و تحقيقات درباره طرح اصلاح موادي از قانون تاسيس و اداره مدارس و مراکز آموزشي و پرورشي غيردولتي، با تصويب ماده 14 اين طرح، ساعات تدريس تمام وقت معلمان دوره ابتدايي را 25 ساعت در هفته و ساعات تدريس و حضور ساير معلمان و کارکنان آموزشي تمام وقت غير رسمي مدارس و مراکز را 30 ساعت در هفته تعيين شد.
نمايندگان در مصوبه‌اي ديگر نيز مجوزي به شوراي راهبردي، برنامه‌ريزي و نظارت مرکزي مدارس و مراکز آموزشي و پرورشي غيردولتي براي تعليق مجازات موسس و مدير مدرسه دادند. با تصويب ماده 16 اين طرح نيز مجازاتي براي مديران و مؤسسان متخلف مدارس و مراکز غيردولتي تعيين شد.
همچنين نمايندگان سقف شهريه فوق برنامه مدارس و مراکز آموزشي و پرورشي را 40 درصد شهريه مصوب (برنامه درسي رسمي) تعيين کردند. نمايندگان در دو مصوبه ديگر وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردند ظرف شش ماه نسبت بـه بازنگري در مجوزهاي تمامي مدارس و مراکز آموزشي و پرورشي غير دولتي موجود اقدام کند و همچنين به صورت مشروط مجوز ايجاد مدرسه مسجد محورو يا مرکز آموزش و پرورشي مسجد محور را به متقاضي مربوطه بدهد. در بخش ديگري از جلسه علني امروز، نمايندگان ايرادات شوراي نگهبان در لايحه ساماندهي و نظارت بر تجارت مرزي (کولبري و ملواني) و ايجاد اشتغال پايدار مرزنشينان را رفع کردند.
امروز همچنين درخواست دولت مبني بر بررسي لايحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به صورت دو فوريتي بررسي شد اما نمايندگان با اين درخواست مخالفت کردند.
در همين جلسه معاون حقوقي و امور مجلس وزارت دادگستري ضمن تشريح درخواست دولت براي بررسي دوفوريتي لايحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، گفت: با توجه به مشکلات موجود در مديريت کمپ‌هاي ترک اعتياد، در لايحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولي مديريت کمپ‌ها در نظر گرفته شده است.
رسيدگي به وضعيت
معيشتي فرهنگيان
نمايندگان همچنين در اخطارها و تذکرات خود موضوعات متعدد ديگر را مطرح کردند
محمدرضا صباغيان در جلسه علي امروز يکشنبه مجلس در تذکري به رئيس مجلس گفت: پاداش بازنشستگان اعم از بازنشستگان وزارت‌خانه‌هاي بهداشت و آموزش و پرورش يک‌سال است که پرداخت نشده و برخي تنها يک سوم از پاداش خود را دريافت کرده‌اند.
وي تاکيد کرد: با توجه به کاهش ارزش پول در کشور، تاخير در پرداخت اين پاداش موجب اجحاف در حق اين عزيزان مي‌شود؛ در همين راستا از دولت مي‌خواهيم که پاداش بازنشستگان را پرداخت کنند.
کيومرث سرمدي نيز در تذکري شفاهي خطاب به وزيران آموزش و پرورش و بهداشت و درمان اظهار کرد: پاداش پايان خدمت بازنشستگان دانشکده‌هاي علوم پزشکي و فرهنگيان هنوز پرداخت نشده است. تا کي بايد حقوق اين افراد زير پا گذاشته شود؟ انتظار مي‌رود با توجه به اين‌که هر روز شاهد پايين آمدن ارزش پول و به دنبال آن کاسته شدن از حقوق اين عزيزان هستيم هرچه سريع‌تر به اين موضوع رسيدگي شود.
نماينده مردم اسدآباد در مجلس تصريح کرد: علي‌رغم اينکه 58 هزار ميليارد تومان براي رتبه‌بندي معلمان هزينه شده است عملکرد غيرشفاف ارزيابان آموزش و پرورش طعم شيرين رتبه‌بندي را به کام برخي از معلمان تلخ کرده است. انتظار مي‌رود آيين‌نامه مربوط به رتبه‌بندي معلمان زودتر اصلاح شود.
معين‌الدين سعيدي نماينده مرد چابهار با اشاره به حمله تروريستي به مقر انتظامي در شهرستان راسک استان سيستان و بلوچستان و به شهادت رسيدن چندين نفر از کارکنان نيروي انتظامي گفت: جنايت هولناک ايادي استکبار در به شهادت رساندن بهترين جوانان اين سرزمين در راسک سيستان و بلوچستان را به شدت محکوم کرده و به کشور پاکستان اخطار مي‌دهم که بيش از اين خاک اين کشور را در اختيار تروريست‌ها قرار ندهد. علي اکبر بسطامي نماينده مردم ايلام در مجلس در تذکر ديگري گفت: متأسفانه اتفاق شومي در استان ايلام هر روز رخ مي‌دهد و آن خودکشي جوانان در سنين پايين است لذا واقعا ضروري است با اخطار و تذکر رئيس مجلس و ديگر مسئولان و به ويژه سازمان امور اجتماعي کشور به اين پديده شوم توجه ويژه شود بنابراين بايد کارشناسان سازمان امور اجتماعي به منطقه جهت بررسي موضوع اعزام شوند.
وي ادامه داد: عمده دلايل اين خودکشي‌ها بيکاري جوانان با وجود پروژه‌هاي نفتي و گازي در منطقه است بنابراين قانون و عدالت اجتماعي در کشور رعايت نمي‌شود و ما شاهد بيکاري نيرو‌هاي بومي در شهرستان‌هاي مهران، ايوان و... با وجود اين پروژه‌ها هستيم.
وي افزود: بايد علت خودکشي‌ها در استان ايلام شناسايي و کاهش يابد چراکه هر روز چندين جوان به علت بيکاري خود را به دار مي‌آويزند.
نمايندگان ديگري نيز به ارايه تذکرات و اخطار‌هاي خود در انتهاي جلسه روز يکشنبه پرداختند.
کد مطلب: 209073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *