۰
شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۵
وزیرامورخارجه ایران در نشست خبری با رسانه های لبنانی تشریح کرد

کاخ سفید گروگان تل آویو در تنش های خاورمیانه

امیرعبداللهیان در بیروت گفت: برداشت ما این است که نتانیاهو تلاش دارد که کاخ سفید را گروگان خود بگیرد تا شاید چند ماهی بیشتر در رأسقدرت رژیم اشغالگر قدس قرار داشته باشد.این کاخ سفید است که بایدانتخاب کند که می‌خواهد گروگان باقی بماند یا بر توقف جنگ و راه حل سیاسی تمرکز کند.
کاخ سفید گروگان تل آویو در تنش های خاورمیانه

گروه بین الملل – علی ودایع: نشست خبری «حسین امیرعبداللهیان» وزیرامورخارجه ایران در محل سفارت جمهوری اسلامی در بیروت با حضور خبرنگاران و رسانه های لبنانی برگزار شد. 

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وزیرامورخارجه ایران در پاسیخ به دستاوردهای سفر به بیروت و رایزنی با مقامات لبنانی گفت: گفت و گوهای مهمی با مقامات عالی رتبه لبنان داشتم. با قطعیت می توانم بگویم که مناسبات دوجابنه ایران و لبنان دربهترینوضعیت ممکن در موضوعات مشترک وجود دارد. ما در خصوص راه های گسترش همکاری ها و کمک به پیشرفت و توسعه لبنان گفت و گوهای خوبی داشتیم. 

وی در ادامه گفت: در خصوص مسائل منطقه ای ، دیدگاه های مشترکی بین ایران و لبنان وجود دارد. علی رغم علاقه بنیامین نتانیاهو و رژیم صهیونیستیبه جنگ ، منطقه درحال حرکت به سمت آرامش و آتش بس است. ما از ابتدای جنگ غزه اعلام کردیم که جنگ راه حل موضوع نیست. 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: برای همه مشخص است که پایان جنگ به منزله پایان نتانیاهو و کابینه جنگ طلب اسرائیل است.برداشت ما این است که نتانیاهو می خواهد کاخ سفید را گروگان بگیرد تا شاید مدتی هرچند کوتاه بتواند نخست وزیری رژیم جعلی صهیونیستی را در دست داشته باشد. این انتخاب کاخ سفید است که می خواهد گروگان نتانیاهو باقی بماند یا به مذاکرات آتش بس بپیوندد.

ناکامی بزرگ اسرائیل در جنگ غزه 

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی گفت: 127 روز از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی ، نسل کشی در غزه و کرانه باختری می گذرد.همه در این مدت شاهد بودیم که در این مدت طولانی ، رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از اهداف خود دست پیدا نکرد. در نتیجه متحدین رژیم صهیونیستی هم اذعان دارند که باید بر راهکار سیاسی متمرکز باشند. 

وی در ادامه گفت: علی رغم ویرانی ها و کشتار بی سابقه اسرائیلی ها ، حماس در عرصه مقاومت و عرصه سیاسی خردمندانه عمل کرده است. ایده های سیاسی که اخیرا به اسم حماس منتشر شده است ؛ نشان دهنده   بر توقف نسل کشی غزه است. ارزیابی ما این است که اسرائیل هرگز قادر به جنگ در دوجبهه نخواهد بود. قدرت مقاومت لبنان و حزب الله برای رژیم صهیونیستی قابل تصور نیست. حزب الله در جنگ غزه به خوبی توانست از تمامیت ارضی کشور و مردم مظلوم فلسطین دفاع کند. 

مقابله حزب الله با افکار تجاوزکارانه صهیونیستی

امیرعبداللهیان تاکید کرد: حزب الله در هماهنگی با دولت و ارتش لبنان پاسخ محکمی به افکار تجاوزکارانه اسرائیل در جنوب لبنان و شمال فلسطین داده است. ما از توان قدرت حزب الله آگاه هستیم. هرگونه اقدام رژیم صهیونیستیبرای حمله به لبنان ، روز پایان نتانیاهو و وضعیت منطقه خواهد بود. مردم لبنان ، ارتش لبنان مانع تحقق این فکر پلید خواهند شد. نتانیاهو درحال دست و پا زدن برای خروج از باتلاق جنگ غزه است.

تدوین لایحه علیه جنایت جنگی اسرائیل

وزیرامورخارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره پیگرد حقوقی جنایت های رژیم اشغالگر گفت: در 4 ماه گذشته ، تاکنون دوبار دانشگاهیان و متخصصان حقوق ایران و جهان ، نشست هایی را بررسی ابعاد حقوقی جنایات جنگی و نسل کشی غزه برگزار کردند. ما از اقدام دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت در دادگاه بین المللی قویا حمایت کردیم. جمهوری اسلامی در کنار کشورهای دیگر اسلامی برای محاکمه جنایت های رژیم صهیونیستی به این مسیر ادامه خواهد داد.

وی همچنین در رابطه با برخی ادعاها درباره مداخله ایران در امورداخلیلبنان گفت: تاریخ لبنان نشان می دهد که این کشور در خط مقدم محور مقاومت قرار گرفته است ؛ بنابراین جمهوری اسلامی هم در چارچوب مقاومت و کشورهای دوست ایران ، هرگزار برای لبنان جز خیر نخواسته است. دنیا ، لبنان را به مقاومت می شناسد و نیازی به معرفی یا موضع گیری ایران نیست. اگر مقاومت لبنان نبود ، امروز هم لبنانی وجود نداشت ؛ این را هم تاریخ لبنان و نه جمهوری اسلامی ایران به خوبی نشان می دهد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ضد رد هرگونه مداخله ایران در طراحی و اجرای طوفان الاقصی گفت: حرکت هفتم اکتبر یک حرکت کاملا فلسطینی ، یک اقدام مبتنی بر حق دفاع از خود است. ریشه آنچه که امروز درغزه می گذرد ؛ هفتیم اکتبر نیست و اشغالگری 70 ساله رژیم صهیونیستی است.  من در دیدار اخیر با «دیوید کامرون» وزیر خارجه بریتانیا گفتم که پس از 75 سال برای یکبار هم که شده اجازه بدهید که مردم فلسطین برای سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.  

وی در رابطه با وضعیت دریای سرخ و چشم انداز تنش های آمریکا با یمن گفت: تحولات راه دریای سرخ ، نقشه راه مشخص دارد. کاری که یمن انجام می دهد تلاش برای توقف نسل کشی و جنگ غزه است.ایران قویا از امنیت کشتی رانی حمایت می کند ؛ ما نیز از از امنیت کشتی رانی و تجارت دریایی سود می بریم. آمریکا و بریتانیا در اتخاذ یک راهبرد غلط ، جنگ را به سمت یمن توسعه دادند. این در شرایطی است که برقراری امنیت در دریای سرخ ، توقف نسل کشی در غزه و جنگ در غزه است. 

رایزنی های فشرده با عربستان 

امیرعبداللهیان در رابطه با آخرین وضعیت روابط ایران و عربستان گفت: در خصوص تحولات فلسطین ، رایزنی های مستمری بین تهران و ریاض وجود دارد. دیدار رئیس جمهوری ایران و ولیعهد سعودی در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی در ریاض  توجه ویژه ای داشت. در سطح وزرای خارجه هم ، رایزنی های مستمری برای کنترل جنگ بین ایران و عربستان وجود دارد. 

هوشمندی دقیق حزب الله 

وزیرامورخارجه ایران همچنین در خصوص دیدگاه ایران نسبت به مقامات لبنانی و تحولات این کشور گفت: برای جمهوری اسلامی ، مشورت های مستمر با مقامات عالی رتبه لبنان حائز اهمیت است. همچنین ، رایزنی ها با سیدحسن نصرالله در مرکز توجهات تهران به تحولات پیچیده منطقه است. ماهمواره ارزیابی های دقیق و واقع بینانه ای از سمت دبیرکل حزب الله دریافت می کنیم. امروز نقش سید حسن نصرالله و حزب الله لبنان در دفاع از تمامیت ارضی کشور و حفظ ثبات و امنیت در منطقه ستودنی است. 

وی تصریح کرد: سیاست مشترک جنگ طلبانه آمریکا و رژیم صهیونیستی با تمرکز بر غزه شکست خورده است. تحولات غزه و کرانه باختری هیچ مسیری جز مسیر سیاسی ندارد. جمهوری اسلامی از هر ابتکاری درباره غزه که مردم فلسطین و رهبران فلسطینی در کانون آن باشد ، حمایت می کند .رهبران و نیروهای مقاومت فلسطینی از بطن جامعه فلسطین برخواستند و آنها محق ترین برای طرح خواسته های مشروع مردم فسلطین هستند.  

امیرعبداللهیان همچنین گفت: ما معتقدیم آنچه که به عنوان ایده هایی از سوی حماس مطرح شده است ؛ چارچوب واقع بینانه را در می گیرد . دولت های جهانی باید از ایده های فلسطینی برای برقراری صلح حمایت کنند. 

وی در رابطه با نقش ایران در خاورمیانه تاکید کرد: آنچه که در ژئوپلیتیکغرب آسیا دنبال می کنیم ، برقراری صلح و آرامش است. عاملی که منطقه را وارد مرحله جدیدی کرد ؛ نسل کشی و جنایت های رژیم صهیونیستی بود. همانگونه که قبلا هم گفتم ، رژیم صهیونیستی همه گزینه های خودش را علیه غزه به کار گرفت. برنده اصلی این میدان مردم فلسطین و مقاومت بودند ؛ شکست خورده مطلق نتانیاهو و رژیم جنگ طلب صهیونیستی بود.  

وزیرامورخارجه ایران در تشریح تلاش ها برای حل بن بست سیاسی لبنان گفت: طبعا مسائل لبنانی ها توسط خود لبنانی ها و شخص رئیس جمهوری حل و فصل خواهد شد. تلاش های برخی بازیگران و کنش گران خارجی اگر در جهت ایجاد ثبات و حل مسائل لبنان باشد ؛ مورد حمایت جدی ایران خواهد بود. آمریکا هم در شروع جنگ و هم شدت بخشیدن جنگ مقصر اصلی است. ما از ابتدای جنگ علیه غزه هشدار داده بودیم که امکان گسترش جنگ در منطقه جدی خواهد بود. این وضعیت به دلیل مداخله ما در منطقه نبود ؛ بلکه به دلیل شناخت ما از منطقه بود. 

وی درباره نقش متفاوت ایران و آمریکا در خاورمیانه گفت: جمهوری اسلامی حافظ امنیت منطقه است ؛ ما در مبارزه با تروریسم و تامین امنیت حداکثری منطقه فعال ترین نقش را ایفا کردیم. بر هیچ طرفی پوشیده نیست که مردم و دولت سوریه در مبارزه با تروریسم کمک کردیم . در خصوص آمریکا و آینده غزه اگر خوش بینانه صحبت کنم ؛ آمریکا اگر در موضع جنگ طلبی نباشد ، در موضع سردرگمی و بی برنامگی مطلق گرفتار شده است. در 4 ماه گذشته و موازات جنگ غزه ، پیام هایی مبادله شده است ؛ یکی از محورهای این پیام ها ایجاد خواست ایران برای جلوگیری از ورود مستقیم حزب الله به جنگ است و این یعنی آمریکا ، رژیم صهیونیستی قدرت مقاومت و حزب الله را به خوبی درک کرده اند.

وزیرامورخارجه ایران درباره نقش ایران در جنگ دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی گفت: ایران هم در سطح دیپلماسی سران ، با تلاش های رئیس جمهوری ایران و در سطح دیپلماسی وزارت امورخارجه اقدام کرده است . در نتیجه تلاش های دیپلماتیک ایران و کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیر اسلامی به جرات می توان گفت که رژیم صهیونیستی در بدترین و سیاه ترین وضعیت دیپلماسی گرفتار شده است. البته انتظار ما این است که کشورهای اسلامی و کشورهایی که نسبت به ارسال کالا و حفظ روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ادامه می دهند ؛ این شریان های حیاتی را به نفع مردم فلسطین و پایان جنگ قطع کنند. قطع شریان های رژیم صهیونیستی موضوعی است که مورد تاکید امام خمینی و انسان های آزاداندیش قرار گرفته است. 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: طبعا اسراییل بدون آمریکا حتی یکساعت هم قادر به ادامه جنگ علیه غزه و کرانه نخواهد بود. مقاومت فلسطین با قدرت در مسیر خود ادامه می‌دهد و ما نیز حمایت خود را از آن‌ها ادامه خواهیم داد. اینکه اسراییل در این مدت نتوانست حتی یکاسیر خود را آزاد کند نشان‌دهنده قدرت مقاومت است. 

وی ادامه داد: ما همزمان با حمایت از مردم فلسطین و مقاومت بر راه‌حل‌های سیاسی تمرکز داریم و از طریق رایزنی‌های مستمر منطقه‌ای و بین‌المللی به تلاش‌ها برای توقف نسل کشی در غزه ادامه می‌دهیم. در عین حال همچنان موضوعی که اسراییل بر آن تمرکز دارد کوچ اجباری مردم غزه به صحرای سینای مصر و مردم کرانه به بخش‌هاییاز اردن است. ما به رایزنی‌های خود با دبیرکل سازمان ملل، مقامات اردن، مصر و کشورهای اسلامی و منطقه‌ای در خصوص توقف کوچ اجباریادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: ما هم در سطح دیپلماسی سران با تلاش های رئیس جمهور کشورمان و هم در سطح اقدامات دیپلماتیک دستگاه دیپلماسی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی اقدام کردیم. در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک ایران و برخی دیگر از کشورهای غیراسلامی به صراحت می‌توان گفت که امروز در عرصه سیاسی رژیمصهیونیستی در بدترین شرایط خود قرار دارد.

امیرعبداللهیان گفت: انتظار ما این است که کشورهای اسلامی که نسبت به حفظ روابط خود با رژیم صهیونیستی همچنان ادامه می‌دهند اینشریان‌های سیاسی را فورا به نفع پایان جنگ و تجاوز و به نفع مردم فلسطین قطع کنند. قطع شریان‌های رژیم صهیونیستی مورد تاکیدرهبری و انسان‌های آزاد اندیش قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مناسبات تهران و ریاض در مسیر درست خود قرار دارد و شاهد پیشرفت‌های روزانه هستیم‌. تهران و ریاض و دیگرکشورهای منطقه در انتظار توافق داخلی لبنان هستند تا به صورت مشترک از آن توافق داخلی حمایت کنند.

 

 

کد مطلب: 211410
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *