۰
شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۱
امیرعبداللهیان:

حامیان اسرائیل دنبال عقب نشینی آبرومندانه از غزه

گروه نیابتی در خاورمیانه نداریم
وزیرامورخارجه ایران با بیان این که « حامیان اسرائیل دنبال عقب نشینی از غزه هستند» ، گفت: ما خواستار جنگ در خاورمیانه نیستیم اما نمی توانیم در مقابل گفتمان مقاومت بی تفاوت باشیم. در پاسخ به اتهامات آمریکا هم باید بگوییم که آنها خودشان مجرم هستند.
حامیان اسرائیل دنبال عقب نشینی آبرومندانه از غزه

به گزارش خبرنگار دیپلماسی مردم سالاری ، نشست خبری «حسین امیرعبداللهیان» وزیرامورخارجه ایران در حاشیه کنفرانس بین المللی تهران در مساله فلسطین شامگاه امروز (شنبه) در کاخ سعدآباد تهران برگزار شد. 

امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست خبری در  خصوص نشست تهران در موضوع فلسطین گفت: اجلاس امروز با حضور نمایندگان رسمی کشورها از 40 کشور و نمایندگانی از بخش های غیر دولتی و دینی از 29 کشور ؛ جمعا 69 کشور در نشست تهران حضور داشتند. این رویداد باتوجه به حضور ویژه نمایندگان کشورهای مختلف پیش از نشست عصر در دو پنل موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

وی در ادامه گفت: هدف از نشست تهران ایجاد یک مکانیسم منسجم جهت مقابله با جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه بوده است. ما درباره آینده فلسطین با مشارکت نمایندگان کشورهای مختلف این مصاله را تشریح کنیم که ملت فلسطین باید برای فلسطین تصمیم گیری کنند. تمرکز در آینده سیاسی پس از جنگ غزه متمرکز بر تصمیم گیری سیاسی فلسطینی است.

وزیرامورخارجه ایران تصریح کرد: ریشه آنجه که امروز در آن قرار داریم به هفتم اکتبر بازنمی گردد ؛ ریشه مساله فلسطین به 75 سال پیش و مساله اشغالگری رژیم صهیونیستی باز می گردد. توجه ویژه رسانه ها به وضعیت فلسطین و کشتار حدود 100 خبرنگار در فلسطین و لبنان جای تامل دارد. ما برنامه ویژه ای برای قدردانی و تمجید از مقام شامخ خبرنگاران شهید برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به «قطعنامه شورای امنیت » گفت: روزگذشته و پس از چانه زنی های فراوان قطعنامه شورای امنیت به تصویب رسید اما آمریکا در این قطعنامه حاضر به پذیرش توقف حملات علیه مردم غزه نشد. ما براساس اطلاعاتی داریم ؛ در جریان حمله هفتم اکتبر سیستم امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل دچار فروپاشی شد اما ماشین جنگی رژیم صهیونیستی هنوز دست به کشتار و جنایت می زند. نکته اینجاست که جریان مقاومت به یک فرصت طلایی برای جنگ تن به تن با رژیم صهیونیستی دست یافته است. 

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی گفت: براساس برآوردها حداقل 700 هزار نفر از مردم فلسطینی در شمال غزه حاضر به پذیرش کوچ اجباری و ترک خانه نشدند. این وضعیت در شرایطی است که اسرائیلی ها دنبال کوچ اجباری هستند.

وی با پیش کشیدن «پیام های آشکار و پنهان آمریکا»  گفت: از نظر آمریکایی ها تداوم وضعیت موجود برای آنها خوشایند نیست. امروز بحث چگونگی خروج آبرومندانه از جنگ غزه مطرح است. در کاخ سفید مجادلاتی درباره میزان مشارکت آمریکا در جنگ غزه در جریان است. آمریکایی ها اگرچه همچنان از اسرائیل حمایت می کنند اما نکته اینجاست که آنها این وضعیت را به نفع منافع آمریکا نمی بینند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: این روزها حرف هایی مطرح شده که اسرائیلی ها به محل استقرار فرمانده نظامی حماس نزدیک شده است اما در حقیقت به دنبال توجیه شکست هستند. آنها می خواهند با آبرومندی از بن بست غزه عقب نشینی کنند. دغدغه اصلی آنها این است که فردای جنگ غزه چگونه اقدام کنند.

حماس در تدارک راهکارهای سیاسی و نظامی پس از جنگ

وزیرامورخارجه ایران در ارزیابی رایزنی ها با دبیرسیاسی حماس گفت: دیداری که با اسماعیل هنیه داشتم ؛ پیش از سفر به مصر و رایزنی ها درباره وضعیت غزه بوده است. رهبران مقاومت و مشخصا آقای هنیه ، ایده هایی را برای مرحله سیاسی و راهکارهای نظامی دارند. آنچه که می بینیم ، راهکار سیاسی و آینده مقاومت در میدان جنگ است.

وی تاکید کرد: ما سطحی از گسترش جنگ در منطقه را شاهد هستیم. پیام های غربی به ما این بوده است ؛ گسترش جنگ و تنش توسط تهران کنترل شود. نکته اینجاست که ما در چندین نوبت اعلام کردیم که امکان گسترش جنگ وجود دارد و ایران مشخصا نقشی ندارد. آنچه که حزب الله لبنان انجام می دهد ؛ آنچه که ارتش ملی یمن در دریای سرخ انجام می دهد ؛ اقداماتی که مقاومت در عراق انجام می دهد توسط جریان مقاومت است. 

امیرعبداللهیان گفت: آمریکایی ها در چندین نوبت خواهان توقف گسترش جنگ در خاورمیانه شده اند اما در گسترش جنگ یک تصمیم مستقل از نظر تهران است که واکنش طبیعی به اقدامات رژیم صهیونیستی و حمایت های آمریکایی ها است. واشنگتن خواستار پیام ارسال پیام تهران جهت کنترل تنش بوده اما تاکید می کنم که این آمریکایی ها هستند که باعث گسترش تنش در خاورمیانه شده اند. 

وی تصریح کرد: سوال اساسی این است که وضعیت امروز غزه چگونه است و آینده به کدام سمت می رود؟! علی رغم میل نتانیاهو ، حامیان اسرائیل به این نقطه رسیده اند که باید مساله کنترل شود. آنچه که در مواضع اروپایی ها می بینیم نگرانی درباره هزینه های فزآینده جنگ غزه و گسترش تنش در خاورمیانه است. 

جرم آمریکا در شراکت با جنایت های اسرائیل

وزیرامورخارجه ایران در واکنش به ادعاهای واشنگتن درباره نقش تهران در وضعیت خاورمیانه گفت:  آمریکا ، ایران را متهم کرده است اما این یک ادعا است. مساله بنیادین اینجاست که آمریکایی ها خودشان مجرم هستند. آمریکایی ها باید در دادگاه جنایت جنگی باید پاسخگوی شراکت با جنایت های اسرائیلی علیه مردم فلسطینی باشند. 

وی در ادامه گفت: ما از ابتدای جنگ در پاسخ به خواسته آـمریکایی ها برای امتناع از گسترش جنگ گفته بودیم که خواهان جنگ نیستیم اما مواضع خودمان را داریم.

ائتلاف بی نتیجه دریایی

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره تلاش آمریکایی‌ها برایتشکیل ائتلاف دریایی در دریای سرخ جهت مقابله با اقدامات انصارالله یمن علیه رژیم صهیونیستی گفت: آمریکایی‌ها پیش از ایجادائتلاف که نتیجه آن هم کمکی نمی‌کند، دست از نسل‌کشی، جنایتجنگی و محاصره انسانی و کوچ اجباری ساکنان غزه در آینده به مناطقیاز مصر و اردن بردارند. آن‌ها باید دست از حمایت خود از رژیمصهیونیستی که جنایتکارترین رفتار را از خود در ۷۷ روز گذشته نشان داده، بردارند. 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: نیازی به ائتلاف نیست، آن‌ها اگر  دست از حمایت خود از این جنایت‌ها بردارند، در این شرایط منطقه امن‌تریخواهیم داشت و شرایط بهتری حتی برای انتقال انرژی در منطقه فراهم خواهد شد. 

وی تصریح کرد: برای ایران، امنیت منطقه بسیار مهم است. ما به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم. ما اینکه آمریکا دست اسرائیل را همه‌گونه باز گذاشته و امروز تمام پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه تسلیحات به تل‌آویو ارسال می‌کنند و فرماندهان نظامی، اطلاعاتی و مقامات سیاسی آمریکا با تمام توان در خدمت اسرائیل در نسل‌کشیمردم غزه کمر همت بسته‌اند را خطای استراتژیک آمریکا می‌دانیم.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: راهکار، ایجاد ائتلاف در دریایسرخ نیست، راهکار متوقف کردن ریختن خون زنان، کودکان و غیرنظامیان غزه و کرانه باختری فلسطین است.

 

کد مطلب: 208618
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *