۰
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
«مردم سالاری» از سفر وزيرامورخارجه ايران به لبنان و سوريه گزارش ‌می دهد

رايزنی ايران با خط مقدم مقاومت

جنگ غزه وارد چهارمين ماه شده است. اسرائيل به شکل جنون انگيزي دنبال انقام طوفان الاقصي و گسترش جنگ است.
رايزنی ايران با خط مقدم مقاومت
گروه بين الملل، علي ودايع - دمشق: جنگ غزه وارد چهارمين ماه شده است. اسرائيل به شکل جنون انگيزي دنبال انقام طوفان الاقصي و گسترش جنگ است. تنش داخلي سرزمين اشغالي و وضعيت وخيم «بنيامين نتانياهو» يکي از عوامل تشديد کننده وضعيت خطرناک منطقه است. آمريکايي‌‌ها هم به دليل دغدغه‌‌هايشان در اوکراين و تايوان تمايلي به گسترش تنش در خاورميانه ندارد اما در يک تعارض راهبردي به عامل اصلي مداخله گر تبديل شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،جنگ ديپلماتيک به موازات جنگ ميدان از ابتداي جنگ غزه در خاورميانه با شدت بيشتري شکل و فرم گفته است. رفت و آمدهاي ديپلماتيک ايران و آمريکا در کشورهاي منطقه خاورميانه و سازمان ملل متحد نشان دهنده اهميت نبرد ديپلماتيک است. «حسين اميرعبداللهيان» وزيرامورخارجه ايران ظهر جمعه ( 20 بهمن) راهي بيروت شد. طبق برنامه هيات ديپلماتيک ايران صبح يکشنبه راهي دمشق شد تا با مقامات سوري رايزني داشته باشد؛ اين سفر در شرايطي انجام ‌مي‌شود که ظرف چند هفته اخير حملات صهيونيستي عليه سوريه و لبنان شدت گرفته است. گفته شده که اميرعبداللهيان در ادامه راهي قطر‌، واسطه اصلي مذاکرات آتش بس خواهد شد. اميرعبداللهيان عصر ديروز با بشار اسد «‌رئيس جمهوري سوريه» و فيصل مقداد وزير امور خارجه سوريه ديدار و گفت و گو کرد.
نقشه تباه آمريکا براي اسرائيل
عصر جمعه‌، وزير امورخارجه کشورمان با استقبال «خليل حمدان»‌، نايب ‌رئيس جنبش امل‌، برخي مقامات ارشد وزارت امورخارجه لبنان و جبهه مقاومت وارد فرودگاه رفيق حريري بيروت شد.
حسين اميرعبداللهيان در ابتدا تصريح کرد: علي رغم گذشت 4 ماه از نسل کشي در غزه امروز شاهديم که اسرائيل به هيچ يک از اهداف خود نرسيده است. آنچه شاهديم به لطف مقاومت فلسطين و لبنان و منطقه حاصل شده است.
وي با بيان اينکه رهبران مقاومت در فلسطين و لبنان با درايت و خردمندي عمل کردند، گفت: امروز شاهديم مقاومت پيروز فلسطين طرح سياسي را به اسم حماس روي ميز قرار داده است. به آمريکا به صراحت گفتيم که در نسل کشي عليه غزه و عليه کرانه باختري از رژيم صهيونيستي حمايت نکند. ما با صداي بلند از ابتداي اين بحران غزه گفتيم که جنگ راه حل نيست.
وزير امور خارجه افزود: ادامه حمايت آمريکا از رژيم صهيونيستي و نتانياهو نتيجه‌اي جز شسکت قطعي در پي نخواهد داشت. رژيم صهيونيستي به دنبال اين است که آمريکا را همراه خود در باتلاق جنگ در خاورميانه غرق کند.
اميرعبداللهيان تاکيد کرد: آمريکا بايد حمايت از رژيم کودک کش و نسل کش را فورا متوقف کند. حزب الله و مقاومت لبنان با درايت و هوشمندي نقش بازدارنده و تاثيرگذار خود را ايفا کرده است. به همه شهداي مقاومت فلسطين و به ويژه مقاومت لبنان درود مي‌فرستيم، درودهاي گرم و صميمانه ايران را به ارتش ملت و دولت لبنان ابلاغ مي‌کنيم.
وي همچنين خاطرنشان کرد: ايران به حمايت‌هاي قوي خود از مقاومت و لبنان ادامه مي‌دهد، ما امنيت لبنان را امنيت ايران و امنيت منطقه مي‌دانيم.
ديدار با رهبران مقاومت
وزير امور خارجه کشورمان شنبه در بيروت با «سيدحسن نصرالله» دبيرکل حزب الله لبنان ديدار کرد. در اين ديدار آخرين تحولات منطقه با تمرکز بر وضعيت جنگ و نسل‌کشي عليه غزه و اوضاع فلسطين و جنوب لبنان مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.
دبيرکل حزب‌الله ضمن تقدير از حمايت‌هاي امام خامنه‌اي، ‌رئيس جمهور، دولت و ملت ايران از مردم مظلوم و مقتدر فلسطين و با تشريح وضعيت و توان بالاي مقاومت و انسجام و هماهنگي گروه‌هاي مقاومت در حمايت از فلسطين و غزه يادآور شد، دشمن صهيونيستي در بحران و تنگناي راهبردي قرار گرفته و به هيچ يک از اهداف خود در ميدان دست نيافته است. سيدحسن نصرالله مقاومت را عنصر مهمي در معادلات منطقه دانست و تاکيد کرد بدون شک پيروزي ملت فلسطين و مقاومت حتمي است.
دبيرکل حزب الله لبنان مواضع حکيمانه، صريح و مقتدرانه مقام معظم رهبري را در تحولات جاري غزه و کرانه باختري در ميان رهبران جهان منحصر بفرد قلمداد کرد.
اميرعبداللهيان در اين ديدار گزارشي از تحرکات ديپلماتيک جمهوري اسلامي ايران براي حمايت از فلسطين و مقاومت و تمرکز بر راه حل سياسي مبتني بر حقوق مردم فلسطين در محافل بين‌المللي ارايه نمود و يادآور شد پذيرش مقاومت به عنوان طرف اصلي در ابتکارات سياسي مطرح شده، نشان از نقش و جايگاه مقاومت در فلسطين و منطقه است‌.
اميرعبداللهيان تاکيد کرد مقاومت فلسطين هم در مسير مقاومت و ايستادگي و هم در توجه به راهکار سياسي، با حکمت و اقتدار عمل کرده است. وي افزود: در هر ابتکار سياسي، بايد نقش مردم فلسطين و اجماع رهبران و گروه‌هاي فلسطيني به عنوان محور اصلي مدنظر قرار گيرد.
اميرعبداللهيان همچنين در ديداري جداگانه با رهبران جهاد اسلامي رايزني کرد. «زياد نخاله» دبيرکل جنبش جهاد اسلامي، «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس و «جميل مزهر» معاون دبيرکل جبهه خلق براي آزادي فلسطين در اين ديدار حضور داشتند.
‎رهبران گروه‌هاي مقاومت در اين ديدار ضمن تشريح وضعيت ميداني نوار غزه و ايستادگي قهرمانانه مقاومت و مردم فلسطين در غزه و کرانه باختري در بيش از 4 ماه گذشته، تاکيد کردند: در نتيجه ايستادگي و مقاومت، نشانه‌هاي قطعي پيروزي ملت فلسطين ظاهر شده است‌.
بنا به گفته رهبران مقاومت ‎ زمان به نفع مقاومت است و دشمن صهيونيستي در حالي که تحت فشارهاي فزاينده داخلي و بين المللي قرار گرفته‌، به هيچ يک از اهداف اعلامي خود دست نيافته است‌.
‎رهبران گروه‌هاي مقاومت ضمن تبريک سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، از نقش و حمايت‌هاي رهبري، دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران و نيز گروه‌هاي محور مقاومت در حمايت از ملت فلسطين قدرداني کردند و تحرکات گسترده ديپلماتيک جمهوري اسلامي ايران در 4 ماه گذشته را در حمايت از مقاومت و ملت مظلوم فلسطين در سطح جهاني موثر دانستند‌.
‎رهبران فلسطيني همچنين بر اهميت وحدت صفوف فلسطيني در مرحله اداره نبرد ميداني و سياسي کنوني و مرحله پس از پيروزي براي رسيدگي به مشکلات مردم نوار غزه در نتيجه پيامدهاي اين جنگ تاکيد کردند
امير عبداللهيان با تاکيد بر اولويت توقف جنايات رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين در غزه و کرانه باختري، اهميت اتخاذ موضع يکپارچه و متحد گروه‌هاي فلسطيني در مديريت ابتکارهاي سياسي مطرح شده براي پايان جنگ عليه غزه، امدادرساني به مردم بي‌پناه غزه و تبادل اسرا را يادآور شد‌.
‌رئيس دستگاه ديپلماسي با اشاره به مذاکرات و رايزني‌هاي هفته‌هاي اخير خود با مقامات کشورهاي مختلف و سازمان‌هاي بين‌المللي، افزود: اين تنها ملت فلسطين و گروه‌هاي فلسطيني هستند که از حق انحصاري براي تعيين سرنوشت خود برخوردارند و ديگر بازيگران منطقه‌اي و بين‌المللي بايد از تحميل طرح‌هاي خود از خارج از فلسطين بر ملت فلسطين خودداري نمايند و اجازه دهند ملت فلسطين در خصوص سرنوشت خويش و بر اساس ساز و کارهاي مورد توافق فلسطيني تصميم بگيرند.
تاکيد ايران و لبنان برلزوم حفظ
تماميت ارضي لبنان
وزير امور خارجه کشورمان با صبح روز شنبه در کاخ نخست وزيري لبنان با «نجيب ميقاتي» ديدار و‌ گفتگو کرد‌.اميرعبداللهيان تداوم گفتگوها با لبنان و مشوررت با مقامات اين کشور را از اولويت‌هاي مهم ايران دانست و ضمن تاکيد بر حمايت قوي ايران از ثبات و امنيت لبنان، افزود برخي تلاش کردند که بين دولت و ملت لبنان و مقاومت اختلاف ايجاد شود، اما موفق نشدند. اميرعبداللهيان از لبنان و نيز شخص نخست وزير اين کشور به دليل حمايت از فلسطين و مقاومت در فلسطين تشکر کرد و افزود، جمهوري اسلامي ايران همانند گذشته بر حمايت از مقاومت در فلسطين تاکيد مي‌کند، اما همزمان در 4 ماه گذشته تلاش کرد که با توقف حملات رژيم اسرائيل عليه غزه، مانع گسترش دامنه جنگ در منطقه شود‌.
وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به حملات اخير آمريکا و انگليس به يمن گفت، اين حملات نقض حاکميت و تماميت ارضي يمن و تحريک آميز بوده در جهت استمرار حمايت از رژيم صهيونيستي است و خطر تشديد بحران در منطقه را تقويت ‌مي‌کند. اميرعبداللهيان اين حملات را همچنين ناقض ادعاهاي آمريکا مبني بر عدم تمايل به گسترش دامنه جنگ در منطقه دانست و افزود در همين حال آمريکا حتي ارسال سلاح خود به اسرائيل را ذره اي کاهش هم‌ نداده است.
وزير امور خارجه کشورمان افزود فلسطيني‌‌ها صاحبان حقيقي فلسطين هستند و آنها هستند که بايد براي فلسطين و آينده آن تصميم بگيرند و ما مطلع هستيم که آنها براي مرحله پس از جنگ نيز طرح و ابتکار عمل سياسي دارند‌.
وزير امور خارجه کشورمان افزود امروز تحولات غزه در حال حرکت به سمت راه حل سياسي است، اما نتانياهو براي نجات خود همچنان راه‌ حل را در جنگ ‌مي‌بيند‌.
وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد که همه بايد تلاش کنند که راه حل سياسي براي پايان حملات و جنايات جنگي اسرائيل عليه فلسطينيان هرچه سريعتر به نتيجه برسد.
نخست وزير دولت پيشبرد امور لبنان نيز در اين ديدار شرايط منطقه را متغير و پيچيده خواند و با تاکيد بر اهميت مسئله غزه و فلسطين، بر ضرورت تداوم تلاش براي برقراري فوري آتش بس در غزه تاکيد کرد‌. وي افزود ما بدنبال صلح و ثبات در منطقه هستيم و بايد تلاش کرد علاوه بر پايان دادن به جنگ عليه غزه، خطر توسعه دامنه جنگ در منطقه برطرف شود.
ميقاتي، آخرين وضعيت سياسي لبنان و همچنين شرايط مرزهاي لبنان با رژيم صهيونيستي را تشريح کرد. وي از حمايت ايران از ثبات لبنان تشکر کرد.
بررسي آخرين وضعيت بيروت و تاثيرات جنگ غزه
اميرعبداللهيان ظهر شنبه به ديدار «نبيه بري» رئيس پارلمان لبنان رفت. وزير امورخارجه ايران ضمن تمجيد از نقش اين مقام لبناني گفت: همه بازيگران مؤثر منطقه‌اي و بين‌المللي اعتراف مي‌کنند که برغم همه کشتارها توسط رژيم صهيونيستي، جنگ عليه غزه با شکست مواجه شده و اين در حالي است که آمريکا با تمام وزن و توان خود از رژيم صهيونيستي حمايت کرده است و متأسفانه هنوز هم نشانه‌هايي از تمايل آمريکا براي پايان دادن به جنگ ديده نمي‌شود و اين برخلاف ادعاي آنهاست که مي‌گويند بدنبال توسعه جنگ در متطقه نيستند.
وزير امور خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه آمريکا و انگليس با حمله به يمن مرتکب خطاي راهبردي شده اند، افزود، آمريکا و انگليس با نقض حاکميت و تماميت ارضي يمن، به تشديد بحران در منطقه و درياي سرخ دامن ‌مي‌زنند.
وزير امور خارجه کشورمان با تاکيد بر اينکه جنگ راه حل نيست و هيچ نتيجه‌اي براي جنگ طلبان نخواهد داشت، افزود راه حل در پايان فوري جنگ عليه غزه است و اينکه فرصت به فلسطينيان براي توافق و تصميم گيري در خصوص نحوه اداره غزه و کرانه بعد از جنگ داده شود.
نبيه بري رئيس مجلس لبنان نيز در اين ديدار با تشکر از حمايت جمهوري اسلامي ايران از لبنان، بر ضرورت انتخاب رئيس جمهور و خروج لبنان از شرايط فعلي تاکيد کرد و آخرين وضعيت روند سياسي لبنان را تشريح نمود.
نبيه بري مسئله فلسطين را مسئله حق و باطل دانست و نقش حمايتي جمهوري اسلامي ايران از فلسطين را ستود.
وي با تاکيد بر ضرورت تداوم تلاش‌ها براي آتش بس فوري در جنگ عليه فلسطينيان، از مقاومت قهرمانانه ملت فلسطين در غزه تجليل کرد و گفت ما از توافق ميان گروه‌هاي فلسطيني براي اداره سرزمين‌هاي فلسطيني حمايت مي‌کنيم.
 تاکيد بر لزوم احترام بر تماميت ارضي لبنان
رايزني نهايي اميرعبداللهيان در بيروت با « عبدالله بوحبيب» وزيرامورخارجه لبنان بود. در اين ديدار صميمانه، موضوع حفظ حاکميت و تماميت ارزي لبنان مورد تاکيد طرفين قرار گرفت. بوحبيب وزير خارجه لبنان نيز ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار، روابط دو کشور ايران و لبنان را دوستانه و برادرانه خواند و با توجه به اهميت موضوعات مشترک دوجانبه و منطقه اي، بر ضرورت تداوم اين ديدارها و مشورت‌ها تاکيد کرد.
وي اجماع لبناني‌ها در حمايت از حقوق و امنيت لبنان در مرزهاي جغرافيايي اين کشور را مورد تاکيد قرار داد و در خصوص فلسطين نيز بر موضع واضح لبنان مبني بر ضرورت آتش بس فوري و توقف حملات رژيم صهيونيستي عليه غزه و ارسال فوري کمک‌‌هاي انسان‌دوستانه براي شهروندان فلسطيني تاکيد کرد. پس از گفت و گوي اميرعبداللهيان و بوحبيب، نشست خبري مشترک آنها در محل وزارت خارجه لبنان برگزار شد. وزيرامورخارجه ايران ضمن ابراز خرسندي در رابطه با مواضع مشترک تهران و بيروت در موضوعات مختلف و انتقاد شديدالحن از ادامه جنگ غزه گفت: کشورهاي ايران و لبنان به دنبال گسترش دامنه درگيري‌ها در منطقه نيستند.
وي در ادامه افزود: نخست وزير رژيم صهيونيستي ناچار به خروج از باتلاق جنگ غزه است.
اميرعبداللهيان در ادامه با هشدار ضمني درباره اهداف اسرائيل در توسعه جنگ گفت: اسرائيل توانايي جنگ در دو جبهه را ندارد. حزب الله لبنان هرگونه تخطي اسرائيل را با شدت پاسخ خواهد داد؛ توانايي بالاي حزب الله براي اسرائيلي‌‌ها غيرقابل تصور است.  وي گريزي هم به وضعيت درياي سرخ زد و گفت: رويکرد اشتباه آمريکا و بريتانيا عليه يمن باعث گسترش جنگ در درياي سرخ شده است. البته تنها کليد راه حل اين موضوع‌، توقف هرچه سريع تر جنگ در غزه است.
کد مطلب: 211461
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *