۰
جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۳
هنيه پس از رايزنی با اميرعبداللهيان تاکيد کرد

عقب‌نشينی اسرائيل مقابل شروط مقاومت

وزير امورخارجه ايران از بيروت به دوحه رفت
جنگ ديپلماتيک ايران و اسرائيل مساله‌اي نيست که با برقراري آتش‌بس در غزه متوقف شود. همزمان با نهايي شدن توافق قطع آتش موقت آتش بين حماس و رژيم صهيونيستي، «حسين اميرعبداللهيان» وزيرامورخارجه ايران چهارشنبه هفته گذشته راهي لبنان شده بود. 
عقب‌نشينی اسرائيل مقابل شروط مقاومت
گروه بين‌الملل - علي ودايع - دوحه: جنگ ديپلماتيک ايران و اسرائيل مساله‌اي نيست که با برقراري آتش‌بس در غزه متوقف شود. همزمان با نهايي شدن توافق قطع آتش موقت آتش بين حماس و رژيم صهيونيستي، «حسين اميرعبداللهيان» وزيرامورخارجه ايران چهارشنبه هفته گذشته راهي لبنان شده بود. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي در بيروت با «نجيب ميقاتي» نخست‌وزير لبنان، «نبيه بري» رئيس‌پارلمان لبنان، «زياد نخاله» دبيرکل جهاد اسلامي و در نهايت با «سيد حسن نصر‌الله» دبيرکل حزب‌الله ديدار و رايزني کرد. دبيرکل حزب‌الله لبنان در اين ديدار با اشاره به ايستادگي وصف‌ناپذير رزمندگان مقاومت ‌و مردم مقاوم فلسطين در نوار غزه ‌و کرانه باختري و تاکيد بر آمادگي کامل مقاومت در جبهه‌هاي مختلف، پيروزي نهايي مقاومت و شکست دشمن صهيونيستي را قطعي دانست.
وزير امور خارجه کشورمان نيز در اين ديدار گزارشي از تحرکات و رايزني‌هاي ديپلماتيک جمهوري اسلامي ايران در هفته‌هاي گذشته براي کمک به مردم فلسطين و توقف جنايات جنگي رژيم متجاوز صهيونيستي عليه غيرنظاميان در نوار غزه ارايه و دستيابي به توافق در زمينه برقراري آتش بس انساندوستانه و تبادل اسرا را نتيجه مقاومت و پايداري ملت فلسطين و عجز و درماندگي رژيم صهيونيستي در برابر مقاومت دانست.
شايد بتوان گفت که تهران ضمني از کنترل سطح تنش استقبال کرد اما اميرعبداللهيان با کليد واژه «انگشت مقاومت روي ماشه» رسما به طرف اسرائيلي هشدار داد.
وزيرامورخارجه کشورمان پيش از ظهر روز پنج‌شنه ضمن حضور در «روضه‌الشهدا» و مزار شهداي حزب‌الله با برخي شهروندان لبناني در ضاحيه بيروت به گپ و گفت پرداخت ؛ او ظهر پنج‌شنبه راهي دوحه شد.
رايزني با قطري‌ها
سفر به قطر از اين جهت مورد توجه قرار گرفت که دوحه کانون اصلي رايزني‌هاي معطوف به برقراري آتش‌بس بوده‌است.
به گزارش خبرنگار مردم سالاري، وزير امور خارجه کشورمان غروب پنح‌شنبه با شيخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثاني» نخست وزير و وزير امور خارجه قطر ديدار و گفتگو کرد. ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي از تلاش‌هاي دوحه در جهت برقراري آتش‌بس موقت در جهت حمايت از جان مردم فلسطيني تقدير کرد.
وزيرامورخارجه کشورمان در جلسه با همتاي قطري خود گفت که « در صورت اقدام رژيم اسرائيل به تداوم جنگ پس از اين مرحله از آتش بس، شرايط در منطقه متشنج‌تر و واکنش‌ها گسترده‌تر خواهد شد.»
وي از نقش حمايتي آمريکا در کشتار مردم فلسطين توسط رژيم صهيونيستي به شدت انتقاد کرد و گفت: «حماس قابل حذف شدن نيست و آنها نبايد فکر کنند که آنچه را که در طول بيش از يک‌ماه و نيم جنگ نتوانستند بدست آورند، مي‌توانند از طريق سياسي بدست آورند.» موضع‌گيري وزيرامورخارجه ايران کنايه مستقيم به جريان سازش مبتني بر راهکار دوکشوري قابل ارزيابي است.
رضايت قطر از تعامل با تهران
نخست وزير و وزير امورخارجه قطر نيز ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار و مشورت‌ها و همکاري‌هاي خوب و سازنده ميان دو کشور ايران و قطر، از نقش محوري و تلاش‌هاي ارزنده ايران در کمک به دستيابي به نتيجه در موضوع توقف انساني جنگ عليه غزه تشکر کرد.
مقام عالي رتبه دوحه از برقراري آتش بس ابراز رضايت کرد و گفت: تلاش قطر اين است که آتش‌بس موقت تمديد و جنگ و کشتار فلسطيني‌ها به طور کامل متوقف شود و مانع بازگشت مجدد به گزينه جنگ شويم.
به فاصله کوتاهي پيش از نشست وزاري خارجه ايران و قطر، سخنگوي وزارت امور خارجه قطر در توضيح جزئيات اين آتش‌بس اعلام کرد که آتش‌بس موقت در غزه ساعت 7 صبح ديروز جمعه اجرا خواهد شد و تماس با همه طرف‌ها و ميانجي‌گران پايان يافته و فهرست اسامي کساني که آزاد مي‌شوند، تحويل داده شده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه قطر تأکيد کرد که اولين دسته از اسيران غيرنظامي حدود ساعت 16 ديروز جمعه تحويل داده مي‌شود. در چهار روز آتش بس موقت، اطلاعات مربوط به اسيران باقي‌مانده جمع آوري مي‌شود.
سخنگوي وزارت امورخارجه قطر تصريح کرد: اميدواريم اين آتش‌بس انساني منجر به آغاز کار بيشتر براي دستيابي به آتش بس و صلح پايدار شود. انتظار داريم هر دو طرف به مفاد توافق پايبند باشند و اين را بسيار مثبت مي‌بينيم.
جلسه 3 ساعته با هنيه
حوالي نيمه‌شب پنج‌شنبه و ساعاتي قبل از برقراري آتش‌بس غزه، «اسماعيل هنيه» رئيس سياسي حماس ميزبان وزيرامورخارجه ايران بود ؛جلسه مفصلي که حدود 3 ساعت و ربع به طول کشيد.
در ابتداي اين نشست، اميرعبداللهيان ضمن تقديراز مقاومت و ايستادگي مردم فلسطين تصريح کرد: پيامدهاي عمليات طوفان الاقصي دنيا را تکان داد و گرچه خسارت‌هاي انساني ملت فلسطين در نوار غزه بسيار زياد، تلخ و ناگوار بود اما ابعاد پيروزي و دستاورد ملت فلسطين بسيار بزرگتر بود و موازنه‌هاي راهبردي را در ابعاد مختلف به نفع فلسطين و به ضرر رژيم غاصب، متجاوز و جنايتکار صهيونيستي تغيير داد.
وزير امور خارجه ايران با اشاره به ادعاي اوليه «بنيامين نتانياهو» مبني بر اينکه هدف از حمله به غزه نابودي حماس است، گفت: آمريکا و رژيم اسرائيل برغم بيش از يک‌ماه و نيم تجاوز و جنگ ظالمانه و کشته و مجروح کردن ده‌ها هزار شهروند فلسطيني، کمترين دستاوردي در حوزه نظامي کسب نکردند و مجبور به مذاکره غيرمستقيم با حماس براي آتش‌بس و آزادي اسراي خود شدند.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان با اشاره به اينکه ارزيابي همگان اين است که «رژيم اسرائيل و آمريکا در ميدان نبرد چيزي بدست نياوردند»، افزود: آنها با طراحي‌هاي سياسي در پي آن هستند که آنچه را که در ميدان و از طريق نظامي نتوانسته‌اند بدست آورند، از طريق سياسي محقق کنند و البته اين نيز يک رؤيايي است که قطعا تعبير نخواهد شد و ديپلماسي مقاومتي جنبش حماس و گروه‌هاي مقاومت فلسطين اين اقدامات و طراحي‌هاي سياسي را خنثي و بي‌اثر خواهد کرد.
تقدير از حمايتهاي تهران
رئيس دفتر سياسي حماس هم خطاب به وزيرامورخارجه ايران از حمايت‌هاي تهران و ديپلماسي پرتحرک تهران تقدير کرد وحمايت‌هاي جريان‌هاي مقاومت در لبنان، يمن، عراق و سوريه از برادران و خواهران خود در غزه را افتخارآميز و داراي پيامي واضح به رژيم صهيونيستي و آمريکا توصيف کرد.
هنيه در اين ديدار، اميرعبداللهيان را در جريان ريز جزئيات توافق آتش بس قرار داد و صراحتا گفت: آمريکا برغم مخالفت اوليه با آتش‌بس، اما با درک واقعيت‌هاي ميدان نبرد نهايتا مجبور شد در مقابل اراده ملت فلسطين و نيز خواست ملت‌هاي جهان و رأي مثبت 120 کشور به قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل، تسليم شده و با آتش‌بس و توافق با حماس موافقت کند و اين نشان مي‌دهد که سلطه آمريکا بر نظام بين‌الملل کاهش يافته است.
به گزارش خبرنگار مردم‌سالاري، مقام ارشد فلسطيني پس از جلسه طولاني با اميرعبداللهيان در جمع خبرنگاران ايراني حاضر شد و گفت:  ما از ديدار با وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران خرسنديم، البته اين اولين ديدار ما از زمان شروع عمليات الاقصي نيست؛ چرا که هميشه در ارتباط هستيم. ما در ديدار امشب مواضع ايران را در اين خصوص شنيديم؛ مواضع جمهوري اسلامي ايران همواره مواضع ثابتي است.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص شهادت اعضاي خانواده خود در حملات رژيم صهيونيستي، بيان کرد: تعداد شهداي غزه بيش از 14 هزار نفر بوده که 65 درصد زنان و کودکان هستند. از خانواده خودم نيز 12 شهيد را تقديم فلسطين کردم و تعداد 50 نفر نيز از نزديکان بنده شهيد شده‌اند. شب گذشته نيز رژيم صهيونيستي يکي از پسرعموهاي بنده و همسرش را مورد هدف قرار داد و به شهادت رساند.
رئيس دفتر سياسي حماس تاکيد کرد: همه اين شهدا فداي راه مسجدالاقصي و آزادسازي قدس و اين امت اسلامي هستند. مطمئن باشيد شهدا زنده‌اند و افتخار همه ما هستند.اين شهدا هستند که نقشه فلسطين و افق آينده را ترسيم خواهند کرد. مردم غزه توانستند با مقاومت، پايداري و ايستادگي رژيم صهيونيستي را مجبور به پذيرش شروط مقاومت در آتش‌بس کنند.
وي ادامه داد: رژيم صهيونيستي به طور شبه کامل غزه را نابود و مرده کرده و کشتار دسته جمعي به راه انداخته است و تلاش دارد مردم ما را به به سمت مصر کوچ دهد از شمال به جنوب. جهان در قبال اين جنايت‌ها مسووليت اخلاقي دارد و همه سازمان‌هاي و نهادهاي بين المللي بايد براي توقف تجاوز نظامي اين رژيم تصميمات روشن اتخاذ کنند و جنايتکاران جنگي آن را به دادگاه لاهه سوق دهند. اين بار نبايد اين جنايتکاران از مجازات فرار کنند چون اقدامات اين بار آنها بي سابقه است. يکي از مسوولان سازمان ملل اعتراف کرد که جنايت اينچنيني را در زندگي خود نديده است.
رئيس دفتر سياسي در خصوص حمايت ايران از مقاومت فلسطيني گفت: حمايت ايران از فلسطين حمايت ريشه‌دار و ديرپايي است. سفرهاي متعددي که وزير ايران به سرتاسر جهان داشتند براي اين بود که صداي ملت ايران و امت اسلامي را به گوش جهانيان برساند.
رئيس دفتر سياسي حماس گفت: دشمن شرط بسته بود که اسرايش را با سلاح، قتل ونسل‌کشي بازگرداند. اکنون دشمن شروط مقاومت را پذيرفت اراده ملت شجاع ما منجر به آتش بس شد.
هنيه در بخش ديگري تاکيد کرد: تحت نظارت برادرانمان در قطر و مصر وارد مذاکرات سختي شديم و آن را با مسئوليت‌پذيري و توازن اداره کرديم. تاکيد مي‌کنيم که تا زمان پايبندي دشمن به اجراي توافق پايبند هستيم. از قطر ومصر تقدير و تشکر مي‌کنيم و بر ضرورت تداوم تلاش‌هاي بين‌المللي براي برآورده کردن حقوق ملت فلسطين تاکيد مي‌کنيم.
نقش آمريکا در گسترش تنش
اميرعبداللهيان پيش از ترک دوحه به الجزيره گفت: پيام‌هايي از طرف آمريکا دريافت کرديم مبني بر اينکه خواهان توسعه دامنه جنگ نيستند. ما در پاسخ به آمريکايي‌ها اعلام کرديم که آنها با حمايت خود از اسرائيل و تجهيز تسليحاتي آن، دامنه جنگ را گسترش مي‌دهند.
وزير امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: آمريکا در تصورش درباره مي‌تواند بدون دريافت نظر فلسطيني‌ها درباره اينکه چه کسي بر غزه حکومت کند تصميم بگيرد در اشتباه است. امير عبداللهيان در پايان تأکيد کرد: ملت و مقاومت فلسطين درباره آينده غزه تصميم خواهند گرفت.
کد مطلب: 206953
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *