۰
سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۰
اما و اگر ورود مستقيم غرب به جنگ اوکراين جنجالی شده ‌است

بازی ناتو با اعصاب روسيه

جنگ اوکراين اگرچه در يک روند متعادل با پيشروي آرام روسيه ادامه دارد اما هرلحظه ممکن است به يک برخورد بي‌بازگشت غرب و شرق منتهي شود. مسکو و واشنگتن به دنبال ايجاد يک توازن بازدارنده هستند. غرب به ناتو تکيه دارد و کرملين به بازدارندگي اتمي اميدوار است.
بازی ناتو با اعصاب روسيه
گروه بينالملل - سميرا عبدالملکي: جنگ اوکراين اگرچه در يک روند متعادل با پيشروي آرام روسيه ادامه دارد اما هرلحظه ممکن است به يک برخورد بي‌بازگشت غرب و شرق منتهي شود. مسکو و واشنگتن به دنبال ايجاد يک توازن بازدارنده هستند. غرب به ناتو تکيه دارد و کرملين به بازدارندگي اتمي اميدوار است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ظرف 2 سال گذشته غربي‌ها اگرچه تمام قد از اوکراين حمايت کرده‌اند اما تلويحا برخي خطوط قرمز روسيه را مراعات کردند. حالا  اظهارات «رابرت فيکو» نخست وزير اسلواکي جنجالي شده‌است. فيکو پيش از سفر به پاريس در روز دوشنبه، زماني که مقامات ارشد بيش از 20 کشور در مورد گزينه‌هاي افزايش کمک به اوکراين گفتگو کردند، گفته بود: برخي کشورها در حال بررسي اعزام نيروي نظامي به اوکراين براي کمک به اين کشور هستند. وي در مورد اين که چه کشورهايي ممکن است چنين تصميمي بگيرند توضيحي نداد.
اين در حالي است که «پيتر پلگريني» رئيس پارلمان اسلواکي و «پتر فيالا» نخست وزير چک نيز هر يک جداگانه تأکيد کردند سربازان کشورشان را به اوکراين اعزام نمي کنند.
«ينس استولتنبرگ» دبيرکل ناتو با اشاره به گزارش‌هايي مبني بر بررسي اعزام نيروهاي نظامي به اوکراين از سوي برخي کشورهاي غربي تاکيد کرد اين ائتلاف هيچ برنامه‌اي براي اعزام سربازان نظامي به اين کشور جنگ‌زده ندارد.
يک مقام آگاه در لندن هم در موضعي مشابه گفت که  به‌غير از تعداد کمي از کارکنان ما در اوکراين که از نيروهاي مسلح اين کشور حمايت مي‌کنند، هيچ برنامه اي براي استقرار نيرو در مقياس بزرگ نداريم.
در موضعي مشابه، «پيلار آلگريا» سخنگوي دولت اسپانيا در نشستي خبري اظهار داشت: مادريد با پيشنهاد پاريس براي اعزام سربازان پياده نظام اروپايي به اوکراين موافق نيست و مي‌خواهد [ارائه] کمک‌ها به کي‌يف را محدود به ارسال تسليحات و ساير تجهيزات بيشتر کند.
از طرف ديگر، رئيس جمهوري لهستان گفت: کشورهاي سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) درباره اعزام نيرو به اوکراين اختلاف دارند و براي چنين اقدامي تصميم‌گيري نکرده‌اند.
دودا بعد از کنفرانس حمايت از اوکراين در پاريس به خبرنگاران گفت: وقتي درباره فراهم کردن کمک‌هاي خاصي صحبت مي کنيم کشورها به صورت انفرادي درباره اين که چه کمک خاصي مي توانند در اختيار اوکراين قرار دهند، تصميم‌گيري مي‌کنند. گفت‌وگوهاي جدي درباره اعزام سرباز به اوکراين انجام شد اما درک مشترکي در اين باره مطلقا وجود نداشت. درباره اعزام نيرو اختلاف نظر وجود دارد اما من تاکيد مي کنم که اصلا تصميمي در اين زمينه گرفته نشده است.
اين در حالي است که «امانوئل مکرون» رئيس جمهوري فرانسه در اظهار نظر درباره احتمال اعزام نيروهاي ناتو به اوکراين گفته است که هيچ احتمالي را نمي توان رد کرد.
مکرون در ديداري با «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، دودا رئيس جمهوري لهستان و رهبران کشورهاي بالتيک اظهار کرد: روسيه نبايد در جنگ پيروز شود. وي اظهار داشت: ما در ماه‌هاي اخير شاهد بوده‌ايم که روسيه مستحکم‌تر شده است. همچنين مي‌دانيم که روسيه براي حملات جديد، خصوصا براي شوکه کردن افکار عمومي اوکراين آماده مي‌شود
پتر فيالا نخست‌وزير جمهوري چک و دونالد تاسک همتاي لهستاني‌اش نيز در نشستي خبري در پاسخ به سوالي درباره اظهارات امانوئل مکرون رئيس‌جمهوري فرانسه اعلام کردند که دولت‌هايشان گزينه اعزام نيرو به اوکراين را بررسي نمي‌کنند. با اين حال اين 2 کشور توافق کردند که براي خريد مهمات بيشتر براي کي‌يف همکاري کنند.
فيالا در اين نشست به همراه تاسک که در پراگ ديدار کردند، با بيان اينکه «بر اين باورم که ما نيازي به شروع راه‌ها و روش‌هاي حمايتي ديگر نداريم»، گفت: اطمينان دارم که بايد اقدامات حمايتي [براي اوکراين] که پس از حمله روسيه در پيش گرفتيم را توسعه دهيم.
در همين حال تاسک افزود: لهستان قصد ندارد نيروهاي خود را به خاک اوکراين بفرستد.
در همين حال سخنگوي دفتر رياست‌جمهوري روسيه (کرملين) هشدار داد: در صورت اعزام نيروهاي غربي به اوکراين، درگيري نظامي مستقيم بين سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) و فدراسيون روسيه اجتناب ناپذير خواهد بود.
ديميتري پسکوف تاکيد کرد: کشورهاي عضو ناتو نيز بايد پيامدهاي چنين اقداماتي را ارزيابي کنند و از اين موضوع آگاه باشند.
کد مطلب: 212405
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *