۱
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۵
منتقدان و مخالفان رئیس‌جمهوری آمریکا متحد می‌شوند

حمله ترمیناتور به ترامپ

«دونالد ترامپ» ظرف کمتر از دوهفته جامعه جهانی را بهم ریخته است. اگر تا دیروز بحث تروریسم دغدغه جامعه جهانی بود ، امروز رئیس‌جمهوری آمریکا به یک معضل تبدیل شده است. نکته جالب اینجاست که اگرچه رژیم سعودی و دیکتاتورهای عرب از رفتار ترامپ خشنود هستند اما کشورهای غربی به شدت نگران آینده هستند.
حمله ترمیناتور به ترامپ
«دونالد ترامپ» ظرف کمتر از دوهفته جامعه جهانی را بهم ریخته است. اگر تا دیروز بحث تروریسم دغدغه جامعه جهانی بود ، امروز رئیس‌جمهوری آمریکا به یک معضل تبدیل شده است. نکته جالب اینجاست که اگرچه رژیم سعودی و دیکتاتورهای عرب از رفتار ترامپ خشنود هستند اما کشورهای غربی به شدت نگران آینده هستند.
به گزارش فرانس24، توئیت‌های ترامپ آنچنان نیش دار و کنایه آمیز است که هرکسی ممکن است توهین را از کلمات رئیس جمهری آمریکا مزه کند.
رهبران اروپایی در نشست مالت گردهم جمع شده بودند به شکلی تلویحی مقابل کاخ سفید صف بندی کردند. انتقادات رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان از سیاست‌های ترامپ در قبال اتحادیه اروپا به سرخط رسانه‌های قاره سبز تبدیل شده است.
ترامپ که در انتخابات سال پیش توانست هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها را شکست دهد، در تاریخ ۲۰ ژانویه‌ ۲۰۱۷ برای ریاست‌جمهوری سوگند خورد. رئیس جمهوری آمریکا با تشویق مردم فرانسه به خروج از یورو تحت عنوان «فرگزیت» و ایجاد فضای «برگزیتی» اروپا را دچار بحران هویتی کرده است. او در عین حال پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را نیز به چالش کشیده است تا اروپا در مقابل روسیه و تهدیدات تروریستی احساس ترس کند.
حمله رهبران سبز به ترامپ
رئیس‌جمهوری فرانسه در نشست مالت به کاخ سفید هشدار داد و گفت: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در مسائل مربوط به اتحادیه اروپا دخالت نکند.» «فرانسوا اولاند» با اشاره به اینکه «فشار رئیس‌جمهوری آمریکا بر اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است» افزود:« اینکه دونالد ترامپ به وسیله برخی افراد و اظهارات، بر اتحادیه اروپا فشار وارد می‌کند، پذیرفتنی نیست.»
اولاند با تاکید بر اینکه اگر ترامپ تعریف مشترکی از اتحادیه اروپا نداشته باشد، هیچ آینده‌ای با رئیس‌جمهوری آمریکا وجود ندارد؛ هشدار داد که آنچه رخ می‌دهد سرنوشت مشترک اتحادیه اروپاست.
صدراعظم آلمان نیز در نشست رهبران کشورهای اروپایی در مالت با بیان اینکه اروپایی‌ها خود را اتحادی ضعیف در برابر رئیس جمهوری آمریکا نشان می‌دهند، افزود: «من پیشتر نیز گفته ام که سرنوشت اروپا در دست‌های خودش است.»
«دونالد تاسک» (Donald Tusk) رئیس شورای اروپا نیز نظم نوین جهانی ترویج شده توسط واشنگتن را چالش برانگیز ارزیابی و اضافه کرد: «رابطه با آمریکا به عنوان بالاترین اولویت سیاسی اتحادیه اروپا باقی می‌ماند اما در وضعیت کنونی برگ جایگزینی برای این اتحادیه جهت کسب اعتماد به نفس در مورد قدرتش قابل تصور نیست.»
رکورد‌شکنی نفرت
در یک جمع‌بندی از فضای سیاسی ایالات متحده می‌توان گفت که ترامپ به نا محبوب ترین رئیس جمهوری آمریکا ظرف دو هفته تبدیل شده است. اقدامات ترامپ در کشیدن دیوار مکزیک و لغو تردد اتباع هفت کشور عملا با جامعه چند ملیتی ایالات متحده وارد جدال شده است. در یک نظرسنجی که به سفارش فرستنده‌ «سی‌بی‌‌اس» انجام گرفته، در حال حاضر تنها ۴۰ درصد با او موافق‌اند. طبق نظرسنجی «سی‌ان‌ان» ۴۴ درصد ترامپ را تایید می‌کنند و موسسه‌ نظرسنجی «گالوپ» در همین زمینه به رقم ۴۳ درصد رسیده است.
از سوی دیگر، انستیتوی «راسموسن» که به محافظه‌کاران آمریکا نزدیک است، میزان موافقان ترامپ را ۵۴ درصد ذکر کرده است. اما اگر همین میزان هم درنظر گرفته شود، باید گفت که محبوبیت ترامپ در مقایسه با اوباما و حتی جرج دبلیو بوش پایین‌تر است.
به موازات موج نفرت از ترامپ ، مرکزافکار سنجی سیاست عمومی‌آمریکا اعلام کرد که 40 درصد از رای دهندگان آمریکایی و حدود یک سوم از مردم آمریکا پس از حدود 2 هفته عملکرد رئیس جمهوری جدید این کشور خواستار استیضاح رئیس جمهوری ایالات متحده هستند.
درمجموع بررسی‌های جدید مراکز تحقیقاتی آمریکایی بیانگراین واقعیت است که دستورات غیرعقلایی و غیر‌اخلاقی دونالد ترامپ در دو هفته اخیر سبب شده تا جامعه آمریکا بشدت در دو قطب مخالف و موافق وی جای گیرند که این امر تاکنون واکنش‌های منفی گسترده‌ای را برای سیاست‌، اقتصاد و سیاست خارجی این کشور به همراه داشته است.
فیگور آرنولد
در میان موج نارضایتی‌ها از مستاجران جدید کاخ سفید، ترامپ که همانند «بیل قصاب» در فیلم «دار و دسته‌های نیویورکی» با چاقو و قمه همه ارزش‌های آمریکایی را سلاخی می‌کند روز گذشته با فیگور « آرنولد شوارتزنگر» غول سال‌های نه چندان دور فیلم‌های اکشن آمریکایی مواجه شد. به گزارش دویچه وله، در جمعی از سیاستمداران، اقتصاددانان و جامعه‌شناسان در واشنگتن درباره یک برنامه تلویزیونی که خودش قبلا مجری آن بوده و از ژانویه آرنولد شواتزنگر مجری آن شده، گفت: «آنها یک هنرپیشه خیلی خیلی مشهور را استخدام کردند تا جای من را بگیرد. اما همه می‌دانیم چه اتفاقی افتاد: تعداد بینندگان به ته دره سقوط کرد.»
رئیس‌جمهوری آمریکا سپس ادامه داد: «اگر می‌شد من حاضر بودم برای آرنولد تماشاچی جمع کنم.»
حالا آرنولد شوارتزنگر در یک پیام ویدیویی روی توئیترش پاسخ ترامپ را داده و گفته: «هی دونالد! من یک پیشنهاد عالی دارم، چرا ما شغل‌هایمان را عوض نکنیم؟ تو مجری تلویزیون بشو چرا که متخصص جمع کردن تماشاچی هستی و من شغل تو را می‌گیرم. آنوقت مردم می‌توانند دوباره راحت بخوابند. قبول؟»
آرنولد شوارتزنگر عضو حزب جمهوری‌خواه است و مدتی نیز فرماندار کالیفرنیا بود اما به شدت با ترامپ مخالف است و در جریان انتخابات ریاست جمهوری ابتدا از جان کاسیچ نامزد جمهوری‌خواهان حمایت کرد ولی با کناره‌گیری او از رقابت‌های انتخاباتی، طرفدار هیلاری کلینتون شد. این اولین بار بود که شوارتزنگر در انتخابات ریاست جمهوری از یک نامزد دموکرات طرفداری می‌کرد. نکته اساسی اینجاست که حمله ترمیناتور به ترامپ باتوجه به شرایط نفرت انگیز به شدت مورد توجه قرار گرفته است.
ورود مستقیم آرنولد به میدان جنگ رسانه ای با ترامپ باتوجه به نوع نگاه آمریکایی‌ها به این جمهوری خواه می‌تواند وزن منتقدان را سنگین تر کند. ظاهرا اتحادی بزرگ بر علیه رئیس جمهوری آمریکا در حال شکل گیری است. تاجری که به تنهایی کاخ سفید را فتح کرد قطعا خود را برای روزهای سختی آماده کرده است. نظرسنجی‌ها می‌گویند که ترامپ ساقط خواهد شد اما همین نظرسنجی‌ها هم در جریان رقابت‌های الکترال «هیلاری کلینتون» را برنده می‌دانستند. سیستم حکومتی ایالات متحده تا اینجای کار با ترامپ همراه بوده است اما پررنگ شدن ترمیناتور می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. رئیس‌جمهوری جدید آمریکا با چشمک لندن در روزهای غیبت ملکه الیزابت می‌خواهد نظم جدیدی در معادلات جهانی تدوین کند.
گزارش : علی ودایع

کد مطلب: 66441
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *