۰
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۰
آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

جهان لبه پرتگاه

به موازات جنگ تن به تن ایران و اسرائیل در شورایامنیت سازمان ملل، موضوع رسمیت یافتن کشور فلسطینی هم مطرح شد. در نهایت با وتوی قطعنامه‌ای در شورای امنیت، عملا سازمان ملل را از به رسمیت شناختن کشور فلسطین بازداشت. این قطعنامه عضویتکامل فلسطینیان در این نهاد جهانی را تأیید می‌کرد.
جهان لبه پرتگاه

گروه بین‌الملل: به موازات جنگ تن به تن ایران و اسرائیل در شورایامنیت سازمان ملل، موضوع رسمیت یافتن کشور فلسطینی هم مطرح شد. در نهایت با وتوی قطعنامه‌ای در شورای امنیت، عملا سازمان ملل را از به رسمیت شناختن کشور فلسطین بازداشت. این قطعنامه عضویتکامل فلسطینیان در این نهاد جهانی را تأیید می‌کرد.

نگرانی دبیرکل سازمان ملل

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی در نشست شورای امنیت برایبررسی اعطای حق عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و تنها یک اشتباه لازم است تا به یکدرگیری گسترده‌تر و ویرانگر تبدیل شود.

«آنتونیو گوترش» در این نشست که وزیران امور خارجه چند کشور از جمله ایران و اردن در آن حضور داشتند، افزود: زمان آن فرا رسیده است که به این چرخه خونین انتقام‌جویی پایان دهیم. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی می‌کند. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی شعله‌ور را بر جای گذاشته است.

وی ادامه داد: یونیسف از کشته شدن ۱۳۹۰۰ کودک فلسطینی در حملات هولناک و کورکورانه در نوار غزه خبر داده است. این در حالی است که محدودیت‌های ایجاد شده از سوی اسرائیل ارائه خدمات و کمک به نیازمندان در نوار غزه را پیچیده کرده است. اسرائیل اخیراً بیش از ۴۰ درصد از درخواست‌های سازمان ملل را برای ارسال کمک به نوار غزه رد کرده است. بیش از دو میلیون فلسطینی در نوار غزه در آستانه قحطیقرار دارند و هر گونه عملیات نظامی در رفح فاجعه انسانی را تشدیدخواهد کرد.

کشمکش برای تصویب قطعنامه

به گزارش یورونیوز،آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را وتو کرد که به مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل توصیه می‌کرد «دولت فلسطین به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شود». بریتانیا و سوئیس رأیممتنع دادند، در حالی که ۱۲ عضو باقیمانده شورای امنیت به آن رأیمثبت دادند.

«رابرت وود» معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، به شورا گفت: «ایالات متحده همچنان از راه‌حل دو دولتی به شدت حمایت می‌کند. اینرأی مخالفت با حق تشکیل کشور فلسطین را نشان نمی‌دهد، بلکه اذعانیاست به این که این امر تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفینحاصل خواهد شد.»

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل تصریح کرد: «اسرائیل کاروان‌های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می‌دهد و مانع کار آنها می‌شود.» نبنزیا در ادامه با اشاره به تحولات جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی و لحنیمشابه گوترش خاطرنشان کرد: «خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد». «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در بیانیه‌ایوتوی آمریکا را «ناعادلانه، غیر اخلاقی و غیرقابل توجیه» خواند.

«رياض منصور» نماینده فلسطین در سازمان ملل، پس از رأی‌گیری به شورا گفت: «این واقعیت که این قطعنامه تصویب نشد، اراده ما را نمی‌شکند و عزم ما را سست نمی‌کند. ما در تلاش خود متوقف نخواهیم شد.»

«گیلاد اردان» نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل در جلسه شورایامنیت با موضوع فلسطین ضمن مخالفت با قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل گفت این قطعنامه «برای هیچ طرفی تاثیراتمثبتی نخواهد داشت، تنها باعث تخریب در سال‌های آینده خواهد شد و به هر فرصتی برای گفت‌وگوهای آینده آسیب خواهد رساند.»

قطعنامه مذکور، برای تصویب نیازمند رأی مثبت ۹ کشور از مجموع ۱۵عضو این شورا بود.

ناخرسندی اسرائیل از جامعه جهانی

پس از تصمیم شورای امنیت، «اسرائیل کاتز» وزیر امور خارجه رژیماشغالگرقدس، از ایالات متحده برای وتوی این قطعنامه قدردانی کرد. گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز خطاب به ۱۲ عضو شورای امنیت که به پیش‌نویس قطعنامه رأی مثبت داده بودند، گفت: «این بسیار غم‌انگیز است زیرا رأی شما فقط فلسطینیان را جسورتر می‌کند و صلح را تقریبا غیرممکن می‌سازد.»

موج انتقادات از آمریکا

حماس در بیانیه‌ای اقدام آمریکا را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللیخواست تا «از مبارزه مردم فلسطین و حق مشروع آن‌ها برای تعیینسرنوشت خود حمایت کنند.»

نماینده روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی آمریکا علیه قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل گفت: شرم بر آمریکا بابت مانع شدن در برابر اراده بین‌المللی، زیرا آمریکا و اسرائیل در حال برهم زدن روند تاریخ هستند.

وزیر امور خارجه ایرلند هم در واکنش به وتوی آمریکا اعلام کرد که از نتیجه رأی گیری در شورای امنیت درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ناامید هستم.

به گفته وزیر امور خارجه ایرلند، کشورش از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند و اکنون زمان آن فرا رسیده است که فلسطینجایگاه شایسته خود را در میان کشورهای جهان به دست آورد.

همچنین نماینده فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد که ما استفاده ایالات متحده از حق وتو برای جلوگیری از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را محکوم می‌کنیم.

نماینده الجزایر در سازمان ملل نیز اعلام کرد که شکست پیش نویسقطعنامه پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل باعث شرمندگیدائمی سازمان ملل خواهد شد.

فلسطینیان در حال حاضر یک کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل هستند که در سال ۲۰۱۲ و در پی رای مجمع عمومی حاصل شده است. با این حال پذیرش این کشور برای عضویت کامل در سازمان ملل بایدتوسط شورای امنیت و سپس دست‌کم دو سوم مجمع عمومی تایید و نهاییشود.

کد مطلب: 214887
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *