۱
۲
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۷
مباحثاتی که سوال مطهری درباره ستار بهشتی به دنبال داشت

مباحثه بر سر حق اقلیت و مصلحت اکثریت

امروز روز یادآوری حقوق اقلیت و مخالفان سیاسی در مجلس شورای اسلامی بود. علی مطهری با اظهارات خود این مسئله را یادآوری کرد که حتی اگر اکثریت بر حق باشند، نباید از حقوق مسلم اقلیت، ولو اندک و بر خطا چشم‌پوشی کرد.
مباحثه بر سر حق اقلیت و مصلحت اکثریت
به گزارش فریادگر امروز مجلس شاهد مباحثه‌ای از جنس تازه‌ای بود. مباحثه‌ای که پافشاری یک نماینده متعلق به اکثریت بر حقوق اقلیت آن را رقم زد.

سوال علی مطهری از مصطفی محمدنجار، مهم‌ترین اتفاقی بود که امروز در مجلس شورای اسلامی روی داد. مطهری از چند روز پیش اعلام کرده بود که قصد دارد بابت مرگ ستار بهشتی، وزیر کشور را به مجلس فرا بخواند. او درباره دلایل این اقدام خود گفته بود: «انتظار داشتیم از خانواده ستار بهشتی و مردم عذرخواهی شود و رضایت خانواده او گرفته شود که البته این کار انجام نشد».
مصاحبه علی مطهری درباره انگیزه اش از طرح سوال را در این‌جا بخوانید

با حضور وزیر کشور در صحن علنی مجلس، علی مطهری طی نطق مشروحی سوال خود را پرسید. وی در این سوال از واقعه مرگ ستار بهشتی به دیگر وقایع مشابه پل زد و گفت: «برخی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی فکر می‌کنند برای حفظ نظام دست به هرکاری می‌توان زد و از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده کرد. کسانی که اقدام به قتل‌های زنجیره‌ای از جمله قتل داریوش فروهر و همسرش کردند در بازجویی‌های خود گفتند ما برای حفظ نظام و برای آنکه سایر روشنفکران بترسند دست به این کار زدیم. ولی دیدیم چه آسیبی به نظام وارد کردند».

او در ادامه به واقعه درگذشت هاله سحابی اشاره کرد: «در مسئله مرگ خانم هاله سحابی در کمیسیون امنیت ملی به وزیر اطلاعات عرض کردم که این اتفاق نه خواست شما و همکارانتان و نه خواست مقامات بالاتر بوده، بلکه مأموری سهواً برخورد خشنی با او کرده و با توجه به ناراحتی قلبی و هیجانی که هاله سحابی داشته به زمین افتاده و از دنیا رفته است. چرا شما به خاطر خطای سهوی یک مأمور از خانواده سحابی و مردم عذرخواهی نمی‌کنید و واقعیت را به مردم نمی‌گویید تا علاوه بر افزایش اعتماد مردم به نظام، ‌فرصت عرض اندام از مخالفان نظام گرفته شود؟»

علی مطهری در فراز دیگری از صحبت‌های خود به حق آزادی بیان مخالفان پرداخت و افزود: «به عنوان مثال اکنون که آقای محمد نوری‌زاد که با قلم نسبتاً توانای خود آزاد است و نامه‌ها و مقالات انتقادی و بعضاً تندی می‌نویسد، آیا آسیبی به نظام رسیده است، بلکه به این وسیله بخشی از منتقدان و مخالفان تخلیه روحی و روانی می‌شوند».
متن مشروح سوال علی مطهری از وزیر کشور را در این‌جا بخوانید.

اما سوال علی مطهری، اعتراض یکی از نمایندگان را در پی داشت. نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه، با گفتن این که مطهری باید علت مرگ ستار بهشتی را از ملک الموت بپرسد، از انتقاد به نیروی انتظامی گلایه کرد.
اظهارات قاضی پور را در  این‌جا بخوانید.

وزیر کشور در مقام پاسخ‌گویی به مطهری با بی‌فایده خواندن معذرت‌خواهی گفت پرونده عاملان مرگ ستار بهشتی در دستگاه قضایی در دست رسیدگی است. نجار سپس خاطرنشان شد که مسئولیت ریاست نیروی انتظامی در وظایف مربوط به ضابطیت آن‌ها با قوه قضائیه است و وی در این خصوص مسئولیتی ندارد.

پس از این پاسخ، نمایندگان مجلس با 134 رای اعلام کردند که از پاسخ‌های مصطفی محمدنجار قانع شده اند.
پاسخ وزیر کشور را در این‌جا بخوانید.
اما ماجرا به همین جا ختم نشد. حالا نوبت اسماعیل کوثری بود که به مطهری انتقاد کند. وی مطهری را در اعتراض کردن آزاد خواند، اما خطاب به او گفت: «مطهری که مصر است در مورد بعضی از افرادی که جزو عوامل ضدانقلاب هستند اینچنین پیگیری کند آیا شده یک بار در مورد بحث ترور دانشمندان هسته‌ای حرف بزند و از آنها دفاع کند؟»

علی مطهری در مقام پاسخ‌گویی گفت: «آقای کوثری می‌گویند که چرا مطهری از افراد خاصی حمایت می‌کنند، به عنوان مثال چرا از بسیجی‌ها یا ترور شده‌ها دفاع نمی‌کند، من می‌گویم که آنها حامی بزرگی دارند حکومت، سپاه و حتی بسیج و مردم حامی آنها هستند، آنهایی که حامی ندارند این‌جور افرادند که نه حکومت حمایت می‌کند و نه نهاد خاصی».

وی با گفتن این جمله که «ما مامور به حمایت از کسانی هستیم که حامی ندارند»، وظیفه وکلای ملت در نمایندگی از آحاد ملت را خاطرنشان ساخت.
مباحثه علی مطهری و اسماعیل کوثری را در این‌جا بخوانید.

امروز روز یادآوری حقوق اقلیت و مخالفان سیاسی در مجلس شورای اسلامی بود. علی مطهری با اظهارات خود این مسئله را یادآوری کرد که حتی اگر اکثریت بر حق باشند، نباید از حقوق مسلم اقلیت، ولو اندک و بر خطا چشم‌پوشی کرد.
کد مطلب: 27147
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Latvia
درود بر علي مطهري