۵
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۰
ائتلافهای 3+2 و 2+1 به اختلاف رسیدند

ائتلاف اصولگرایان؛ از نظرسنجی تا فروپاشی

ائتلافهای اصولگرایان باز هم در حال به بن بست رسیدن است
ائتلافهای اصولگرایان باز هم در حال به بن بست رسیدن است
با نزدیک شدن به روز پایانی ثبت نام ریاست جمهوری، اصولگرایان در چند روز اخیر دچار اختلافات شدیدی در مورد انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری شده اند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، ائتلاف پنجگانه که عملا از هم پاشیده است، به طوری که اعضای آن بر خلاف توافق های پیشین، نتوانسته اند بر سر انتخاب نامزد ریاست جمهوری به اجماع برسند. اختلافات جدی نیز در ائتلاف ۲+۱ بروز کرده است، که مقدمات برای تکرار تجربه ائتلاف پنجگانه، توسط قالیباف، حداد و ولایتی را فراهم کرده است.
در ائتلاف ۱+۲ یا ائتلاف برای پیشرفت، که ولایتی، قالیباف و حدادعادل عضو آن هستند، رسانه‌های متمایل به قالیباف، برای تعیین کاندیدای نهایی این ائتلاف، بر نظرسنجی‌ها تاکید دارند و در سویی دیگر هواداران قالیباف نسبت به تصمیم ائتلاف مبنی بر اینکه هر سه عضو آن در انتخابات ثبت نام کنند و پس از تأیید صلاحیت ها به نفع یکی از اعضا کنار بروند، اعتراض کرده اند. اما ولایتی، نظرسنجی را تنها ملاک نمی داند ونظر علما و مراجع را در این باره، مهم می داند.
علی‌اکبر ولایتی روز شنبه ۱۴ اردیبهشت، در نشستی خبری گفته بود: کسب نظر علما و فرهیختگان نیز موضوع بسیار مهمی است که باید به آن هم توجه شود، دیدگاه‌های مراجع دینی و علمی یا جامعه مدرسین و جامعه روحانیت بسیار موثر است. نظرسنجی مقبولیت را نشان می‌دهد در عین حال دیدگاه‌های علمای اسلام که برای اسلام تلاش و کوشش کرده‌اند و تاکنون هم در کنار این انقلاب ایستاده اند، موضوع بسیار مهمی است و نقش بسیار مهمی در حمایت از حکومت جمهوری اسلامی ایران دارند.
ولایتی نظر سنجی را تنها ملاک نمی داند: بنده در مجالس هشتم و نهم، از کسانی بودم که مشارکت فعالی در تشکیل گروه ۵+۶ و ۷+۸ داشتم و آن زمان هم نظر علما در این زمینه نقشی اساسی داشت، نظر‌سنجی‌ یک فاکتور بسیار مهم است اما فقط آن ملاک نیست. بلکه کسب نظر علما هم امر بسیار مهمی است.
روز پنجشنبه، ۱۹ اردیبهشت، قالیباف درباره کاندیدای نهایی این ائتلاف گفت: «از ائتلاف سه‌گانه تنها یک نفر نهایی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌شود، من به عنوان عضو ائتلاف بر قول خود می‌مانم و اگر زیر قول خود بزنیم از انسانیت به دور است».
اغلب کارشناسان اعتقاد دارند حداد عادل وزن چندانی در انتخابات ندارد و دعوای اصلی میان ولایتی و قالیباف است. با این وجود حداد عادل در انتخابات ثبت نام کرد تا اختلاف در این ائتلاف افزایش یابد.
ائتلاف پنجگانه یا ۳+۲ که، محمدرضا باهنر، منوچهر متکی، محمدحسن ابوترابی‌فرد، مصطفی پورمحمدی و یحیی آل‌اسحاق در آن عضویت دارند، دچار اختلاف شده اند. موسی‌پور، سخنگوی این ائتلاف، روز پنجشنبه نامزد منتخب این ائتلاف را، محمد حسن ابوترابی اعلام کرده بود، که منوچهر متکی آن را نپذیرفت.
حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌‌پور دبیر ائتلاف پنج‌گانه اصول‌گرایان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته است: همه اعضا در جلسه تصمیم‌گیری حضور داشتند و این تصمیم را پذیرفته‌اند اما فقط آقای متکی بنا به ملاحظاتی که مربوط به خودشان است این تصمیم را نپذیرفته است. در این جلسه آقایان پورمحمدی، آل‌اسحاق و باهنر حضور داشته و این تصمیم را پذیرفته‌اند. وی در مورد احتمال ثبت‌نام متکی در انتخابات گفته است: آقای متکی هرکاری که
این ائتلافها با ژستی دمکراتیک، شکل گرفت. به طوری که از ابتدا بر پای بندی اعضا به اجماع صورت گرفته میان اعضا، تأکید داشتند. ولی نشان دادند که هیچ پایبندی به عهد و پیمان خود ندارند و بازی ضعیفی از دمکراسی را به نمایش گذاشتند
می‌خواهند مختارند انجام دهند.
در یک نظر سنجی که، ششم اردیبشهت بر روی خروجی سایت عصر ایران قرار گرفته بود و به مدت ۲۴ ساعت ادامه داشت، سوال شده بود که از بین اعضای ائتلاف ۳+۲ کدام یک نسبت به بقیه بهتر است؟
۱۸۴۸۴ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و بیش از نیمی از آنها (۵۲.۹۵ درصد) به منوچهر متکی رأی دادند. بعد از او، محمدرضاباهنر با ۱۴.۶۹ درصد آرا دوم شد و یحیی آل اسحاق ۱۳.۱۵ درصد آراء را کسب کرد. مصطفی پورمحمدی و حسن ابوترابی فرد نیز به ترتیب با ۹.۸۸ و ۹.۳۲ درصد آراء ، در رتبه های چهارم و پنجم ائتلاف اکثریت قرار گرفتند. البته سایت عصر ایران از متکی حمایت می کند و به همین دلیل، این نظرسنجی چندان مورد توجه قرار نگرفت.
در همین حال امير مقدم، دبير کميته اطلاع رسانی ستاد باهنر نیز به انتخاب ابوترابی اعتراض کرده است: چنين اتفاقی خارج از فرايندهای دموکراتيک و توافقات از پيش تعيين شده و بی‌اعتنايی به نظرسنجی‌ها است.
محمد حسین آزادبخت سخنگوی جبهه پیشگامان خدمت (نزدیک به منوچهر متکی) به برخی از هواداران آل اسحاق اعتراض کرد که، اعلام کرده بودند: براساس نظر سنجی انجام شده، دکتر آل اسحاق لحاظ مقبولیت نسبت به چهار نفر دیگر پیش است و از سوی دیگر آنچه که دغدغه مردم درخصوص مهمترین شاخصه ریاست جمهوری می باشد، موضوع حل مشکلات اقتصادی است که این شاخصه در شخصیت ، تجربه و تخصص آقای دکتر آل اسحاق از دیگر افراد مطرح بارزتر است.
در همین حال مسعود حکیم جوادی عضو دبیرخانه این ائتلاف که به متکی متمایل است، خبر داد که کمیته جامعه روحانیت توصیه کرده تا پایان روز جمعه خروجی واحد ائتلاف ۵گانه از میان آقایان متکی و باهنر معرفی شده و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنند.
در حالی که، نام متکی و باهنر به عنوان نامزدهای برتر در نظرسنجی‌ها اعلام شده بود و طرفداران آل اسحاق نیز مدعی پیشتازی وی بودند، نام نامزد چهارم یعنی سید محمدحسن ابوترابی اعلام شد.
طنز جالبی است، استناد واختلاف بر سر نتیجه نظرسنجی که، کل شرکت کنندگان در آن، کمتر از ۰۳/۰ درصد از جمعیت ایران را نیز شامل نمی شود. اصول گرایانی که تا دیروز برطبل اتحاد در برابر اصلاح طلبان می کوبیدند، امروز طبل جنگ را برای یکدیگر به صدا در می آورند. این اتفاقات اخیر نشانه جالبی با خود دارد. اینکه هنوز قدرتی در کار نیست، اصولیون به جان یکدیگر افتاده اند. آن هم با استناد به این نوع نظرسنجی که در ایران نه به صورت حرفه ای صورت می گیرد و نه می تواند منبع قابل اتکایی برای نتیجه گیری و عمل بر مبنای آن باشد. جالب تر اینکه این ائتلافها با ژستی دمکراتیک، شکل گرفت. به طوری که از ابتدا بر پای بندی اعضا به اجماع صورت گرفته میان اعضا، تأکید داشتند. ولی نشان دادند که هیچ پایبندی به عهد و پیمان خود ندارند و بازی ضعیفی از دمکراسی را به نمایش گذاشتند.
این اختلافات در ائتلاف پنجگانه به شکل بسیار مضحکی بروز کرد. به نظر می رسد باید منتظر اختلافاتی از این دست، در ائتلاف ۲+۱ نیز باشیم، به طوری که زمزمه های اختلاف آنان از مدتها پیش به گوش می رسد، با نزدیک شدن به مراحل دیگر انتخابات و با توجه به ثبت نام حداد عادل در انتخابات به عنوان گزینه ای که شانس کمتری نسبت به قالیباف و ولایتی دارد، باید منتظر شنیدن صدای طبل جنگ اعضای این ائتلاف برای یکدیگر نیز باشیم.
گزارش : بهزاد رَوَن
کد مطلب: 29649
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *