۶
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۰
نگاهی به جدید ترین فعالیت های انتخاباتی ابوترابی، ولایتی و متکی

اصولگرایان و هشت سال سکوت در قبال نابودی اقتصاد

چرا متکی و ولایتی و ابوترابی،در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به یاد مشکلات اقتصادی کشور افتاده اند؟
چرا متکی و ولایتی و ابوترابی،در آستانه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به یاد مشکلات اقتصادی کشور افتاده اند؟
در شرایطی که نام نویسی از کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز شده است، کاندیداهای ریاست جمهوری که از مدت پیش فعالیت های خود را آغاز کرده اند، بر شدت فعالیتهای خود افزوده اند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در روزهای اخیر اصولگرایان عمده تمرکزشان را بر دانشگاه ها گذاشته اند. این تمرکز را می توان ناشی از دو عامل دانست؛ اول آنکه بر خلاف آنچه که اعلام شده بود، دانشگاه های سراسر کشور تلاش دارند تا دانشگاه ها را تا پیش از برگزاری انتخابات از دانشجوها خالی کنند. بنابراین کاندیداها سعی می کنند تا با غنیمت شمردن فرصت تا پیش از تعطیلی دانشگاه ها، با برگزاری جلسه در دانشگاه ها، نظر قشر دانشجو را جلب کنند. و دوم، اصولگرایان با علم به آنچه که بر سر اعتماد دانشجویان در سال های پیش آورده اند و دانستن اینکه احتمالا پایگاه محکمی در میان ایشان ندارند، تلاش دارند اعتماد دانشجویان را جلب کنند.
از جمله کاندیداهای احتمالی که به جمع دانشجویان رفت محمدحسن ابوترابی‌فرد بود که در جمع دانشجویان و فرهنگیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در شبکه بانکی کشور داریم که این نقدینگی سنگین یکی از دلایل اصلی تورم کشور محسوب می‌شود.
وی که بعد از گذشت ۸ سال از افزایش سرسام آور نقدینگی اکنون این خطر را درک کرده است در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد استفاده از این نقدینگی در مسیر تولید بهترین روش برای از بین بردن تورم موجود و اشتغالزایی است. با هدایت این نقدینگی به سمت تولید، حداقل تورم موجود همراه با تولید خواهد بود و از حالت یکطرفه و آسیب‌رسان صرف خارج می‌شود. او اشاره نکرده است که چگونه این موج لجام گسیخته نقدینگی را که عمده آن به وسیله دولت میان مردم توزیع شده است، می توان به سمت تولید هدایت کرد.
ابوترابی همچنین پس از سال ها حضور در مجلس به عنوان نایب رییس مجلس کشوری که همواره اقتصاد رانتی وابسته به نفت داشته است، می گوید : متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب تاکنون کشور جز از طریق فروش سرمایه از جمله نفت منبع درآمدی نداشته است و در طول این مدت کشور از طریق فروش نفت اداره می‌شود. ما باید از طریق فروش کالا، علم و دانش به درآمدزایی قابل قبولی دست می‌یافتیم نه این‌که اقتصاد را با یک محصول اداره کنیم. اداره کشور از راه فروش سرمایه عین ورشکستگی است و متاسفانه این امر در حال وقوع است." این صحبت وی را احتمالا باید در این راستا ارزیابی کرد که وی قصد دارد ایرانیان را به آرزوی دیرینشان یعنی رهایی از اقتصاد نفتی برساند. ابوترابی دولتی را که بدین منظور در نظر دارد اینطور توصیف می کند؛ "دولت یازدهم باید از خودمحوری و اداره شخصی کشور بپرهیزد و کشور را با استفاده از خرد جمعی اداره کند. در دولت آینده هر تصمیمی باید از پشتوانه علمی و کارشناسی برخوردار باشد و مدیران باید در عرصه علم و دانش گوی سبقت را از یکدیگر ربوده و در این راستا با نخبگان علمی و سیاسی ارتباطی معنا دار ایجاد کنند." و او نیز فراموش می کند که ما آنچه که در ایران بسیار داریم، کلی گویان نسخه پیچ است.
از طرف دیگر منوچهر متکی دیگر کاندیدای اصولگرا که به رای ائتلاف ۵ نفره هم تمکین نکرده به اراک رفت تا در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی این شهر به توضیح برنامه هایش بپردازد. وی با اذعان به نبود احزاب در کشور، انتخابات را فرصتی برای طرح مسایل عمده کشور دانست. آنچه که احتمالا هر شنونده ای ناآشنا با فضای سیاسی ایران را به تعجب وا خواهد داشت. آیا انتخابات فرصتی برای طرح مسائل عمده کشور است یا زمانی برای اعلام برنامه های هر کاندیدا در مورد مسائل عمده کشور تا مردم با استناد به آن بتوانند کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کنند؟!
وی با کودتای قیمت خواندن آنچه در شهریور و مهر سال گذشته رخ داد، بر لزوم بازنگری و ارزیابی جدی اقتصاد کشور بویژه در حوزه‌هایی که بر زمین مانده تأکید کرد. او که در دولت دهم و یازدهم عضو کابینه بود و در خارج از کشور، فرش وزارت از زیر پایش کشیده شد، تلاش‌کرد تا با پل زدن میان دولت های گذشته راه اعتدال را برود و گفت: "تلاش های زیادی در
آنچه که از مجموع صبحت های اصولگرایان و به طور خاص این سه نفر بر می آید آنها عمده ترین مشکل کشور را که بیشتر توان رئیس جمهور بعدی را خواهد گرفت، معضلات اقتصادی می دانند. معضلاتی که خود عاملش را ضعف در مدیریت احمدی نژاد می دانند؛ رئیس جمهوری که خود تمام قد پشت او ایستادند و هرچه کرد یا حمایت کردند یا سکوت
دولت های گذشته و دولت فعلی انجام شده که نباید نادیده گرفته شود؛ اما، اقتصاد یک کشور بخش دیگری هم دارد که تولید ثروت است بخشی است که درآمد ملی کشور را بالا می‌برد و در ادامه آن جایگاه معیشیتی خانواده‌ها ارتقا می یابد. اولین هدف گیری‌هایی که در تولید ثروت وجود دارد بیماری‌های مزمن گرانی و بیکاری است". "اولین نکته این است که بدانیم اقتصاد یک علم و تخصص است. مشکلات اقتصادی به صورت دستوری برطرف نمی‌شود، اقتصاد یک منظومه است که مولفه های زیادی در آن تاثیرگذارند." بدین صورت وی اقتصاد دولت هایی که عضوش بود را تلویحا مورد انتقاد قرار داد و بی توجهی احمدی نژاد به توصیه های اقتصاد دانان را عامل مشکلات کشور دانست.
متکی در بخش دیگری از اظهارات خود در تشریح دلایلش برای ورود به حوزه کاندیداتوری ریاست جمهوری، به تجربیاتی که طی ۳۴ سال گذشته با مشاهده شیوه‌های مختلف کشورداری در ایران و دیگر کشورها کسب کرده است اشاره کرد و گفت "کشورهایی همچون ترکیه و ژاپن با استفاده از روش‌های موفق اقتصادی امروز، به جایگاه قابل توجهی در اقتصاد دنیا دست یافته‌اند." در واقع وی با اشاره به سابقه اش در دستگاه دیپلماسی، می خواهد به مخاطب این را القا کند که از اقتصاد هر نقطه از جهان گلی را چیده که الان با استفاده از آنها می تواند اقتصاد فلاکت زده ایران را گلستان کند.
همچنین دیگر وزیر خارجه سابق، علی اکبر ولایتی، که قصد رییس جمهور شدن را دارد، به جمع مردم تبریز، در مسجد طوبی، رفت و ابتدا از وضعیت فعلی روابط خارجی گلایه کرد و بعد گفت: "روابط خارجی ما مشکلات بسیاری دارد، اما این مشکلات با اتخاذ سیاست عزت مندانه قابل حل است." وی با اشاره به سوابق کاری خود در عرصه سیاست گفت: "کمتر کسی مانند بنده با کشورهای مختلف جهان مذاکرات پیچیده داشته و با سیاستمداران با سابقه دنیا گفت‌وگوها و مذاکرات مهم و حیاتی برگزار کرده است." ولایتی که عضو ائتلاف ۲+۱ است که قرار بود از بین خود یک نفر را به عنوان کاندیدا معرفی کنند، در واقع با این صحبت ها که تلویحا خود را اصلح معرفی می کند، میخ بر تابوت این ائتلاف می کوبد، زیرا دو نفر دیگر، بویژه قالیباف نیز از این بین خود را اصلح می دانند و حداد هم زودتر از بقیه برای ثبت نام به وزارت کشور رفته است.
در ادامه او نیز همچون متکی به یکباره از دستگاه دیپلماسی به اقتصاد پل زد و گفت: "باید توجه داشت که همه مشکلات از تحریم ها نیست و اگر مطابق برنامه پنجم توسعه و قوانین گام برداریم و مدبرانه حرکت کنیم، می توانیم مشکلات را حل کنیم ."وی با بیان این‌که با رفع تحریم ها، بازار تولید داخلی رونق خواهد گرفت گفت: "با حمایت از تولیدکنندگان داخلی و اتخاذ تصمیمات درست، مشکلات داخلی و خارجی قابل حل است. " صحبت ولایتی در مورد رفع تحریم ها متضمن آن است که وی در صورت انتخاب به ریاست جمهوری خواهد توانست مذاکرات در مورد مسئله هسته ای ایران را به سرانجام برساند. آنچه که ابهامی بزرگ را پیش می نهد؛ با توجه به اینکه به نظر نمی رسد قدرت های غربی از مواضع خود عقب نشینی کنند و مسئله هسته ای جزو سیاست های کلان کشور است که تصمیم گیری درمورد آن خارج از حوزه اختیارات رئیس جمهور است، تعویض اشخاص در این سمت چه تاثیری در این پروسه می تواند داشته باشد؟ آیا ولایتی توان تغییر در موضع آن قدرت ها را در خود می بیند یا این سیاست را؟ و اینکه اگر قرار است سیاستی تغییر کند چرا در این سالها نکرده است تا بار هزینه های آن چنین بر دوش مردم سنگینی نکند؟
در کل آنچه که از مجموع صبحت های اصولگرایان و به طور خاص این سه نفر بر می آید آنها عمده ترین مشکل کشور را که بیشتر توان رئیس جمهور بعدی را خواهد گرفت، معضلات اقتصادی می دانند. معضلاتی که خود عاملش را ضعف در مدیریت احمدی نژاد می دانند؛ رئیس جمهوری که خود تمام قد پشت او ایستادند و هرچه کرد یا حمایت کردند یا سکوت. در واقع اصولگرایان امروز می گویند، چهار یا هشت سال آینده را صرف بازسازی و ترمیم ریشه ها و ساقه هایی خواهند کرد که در هشت سال گذشته خود بر آن با تمام قدرت تبر کوفته اند؛ مردم رای بدهید!
گزارش : جواد قربانی آتانی
کد مطلب: 29665
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *