۳
۷
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۰
هاشمی، صف بندی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را دگرگون کرد

سرگیجه اصولگرایان در دقیقه 90

سرگیجه اصولگرایان در دقیقه 90
مهلت ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم سرانجام به پایان رسید. این بار دهها چهره مطرح سیاسی برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند تا کلاف سردرگم انتخابات یازدهم پیچیده تر شود، اما حضور هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی در آخرین ساعت ثبت نام، رقابتهای انتخاباتی را وارد مرحله تازه ای کرد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، هر چند در دوره های گذشته هم تعداد زیادی در انتخابات ثبت نام می کردند اما در هیچ دوره ای سابقه نداشت که شاهد ثبت نام این حجم از چهره های مطرح سیاسی از هر دو جناح برای انتخابات باشیم که حاصل عدم حضور برخی چهره های مطرح سیاسی است. با ثبت نام هاشمی رفسنجانی، قطعا بخش اعظم کاندیداهای مستقل و اصلاح طلب از صحنه کنار می روند اما اصولگرایان همچنان درگیر اختلاف خواهند ماند. کواکبیان، عارف، شریعتمداری، اصغرزاده و همچنین جواد اطاعت و اکبر اعلمی کاندیداهای اصلاح طلبی بودند که وارد عرصه شدند. از طیف مستقل هم افرادی همچون حسن روحانی و محمد سعیدی کیا ثبت نام کرده اند. اما بعید است آنها در صحنه باقی بمانند.
اما از طیف دولت، اسفندیار رحیم مشایی سرانجام ثبت نام کرد تا علیرغم احتمال بالای رد صلاحیت او، دولت اثبات کند برای انتخابات یازدهم، برنامه ریزی کرده است و به این راحتی از صحنه کنار نمی رود. البته محمدرضا رحیمی هم بدون حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور توسط محمدزاده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ثبت نام کرد تا شاید در صورت رد صلاحیت مشایی، بتواند برای دولت مفید واقع شود؛ هر چند که احتمال رد صلاحیت رحیمی هم بسیار بالاست. اما به غیر از طیف دولت، سایر اصولگرایان هم گرفتار تشتت هستند. با این وجود احتمال دارد با توجه به کاندیداتوری هاشمی، آنها احساس خطر کرده و جدی تر از گذشته به ائتلاف بیندیشند؛ هر چند که اختلافات آنها به حدی هست که با کنار رفتن سه – چهار نفر از آنها هم نمی توانند امیدوار به ائتلافی جامع و فراگیر باشند. مروری بر وضعیت طیفهای مختلف اصولگرا، وضعیت روشنتری از آرایش سیاسی این گروهها در انتخابات را در اختیار ما قرار می دهد:
ائتلاف ۵ نفره : ائتلاف ۵ نفره متشکل از حسن ابوترابی فرد، مصطفی پورمحمدی، محمد رضا باهنر، یحیی آل اسحاق و منوچهر متکی قرار بود تا اواخر هفته گذشته به ائتلاف برسند و در جلسه پایانی هم ابوترابی فرد به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شد. اما منوچهر متکی به ائتلاف پایبند نماند و اعلام کرد ساز و کارهایی همچون نظرسنجی پس از ثبت نام باید فراهم شود تا چهره مطلوبتر از ائتلاف انتخاب شود. به همین دلیل ساعاتی پس از آنکه ابوترابی فرد در آخرین مهلت ثبت نام به وزارت کشور رفت، متکی هم ثبت نام کرد تا علیرغم کناره گیری پورمحمدی، باهنر و آل اسحاق، ائتلاف ۵ نفره عملا دو خروجی داشته باشد. به نظر می رسد ابوترابی فرد و متکی هر دو تا انتها در صحنه باقی بمانند مگر آنکه متکی با چراغ قرمز شورای نگهبان مواجه شود.
ائتلاف ۱+۲ : این ائتلاف از همان بدو تشکیل محکوم به شکست بود چرا که کلیه اعضای ائتلاف تلاش می کردند خود را عدد یک در این ائتلاف معرفی کرده و دو نفر دیگر را به حاشیه ببرند. اما حداد عادل که کمترین شانس را در ائتلاف داشت به عنوان اولین نفر ثبت نام کرد تا بن بست در این ائتلاف اثبات شود. قالیباف و ولایتی هم در انتخابات ثبت نام کردند تا عملا هر سه عضو ائتلاف حضور داشته باشند؛ ضمن اینکه به نظر می رسد هیچیک از آنها بنای کناره گیری ندارند و برای ادامه رقابت جدی هستند.
جبهه پایداری : به نظر می رسید با ثبت نام کامران باقری لنکرانی در روز اول، دیگر سعید جلیلی ثبت نام نکند، اما در روز آخر ثبت نام درحالیکه لنکرانی در اسلامشهر در حال سخنرانی بود، جلیلی به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت و ثبت نام کرد تا تعداد کاندیداهای جبهه پایداری هم به دو نفر برسد.
به نظر می رسد قطب اصلاح طلبان با برگ برنده ای به نام هاشمی رفسنجانی، مقتدرتر و منسجم تر از طیفهای دیگر در عرصه انتخابات حاضر شوند. حضور هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری آتی، اصولگرایان را دچار سرگیجه کرده و همین امر، وضعیت اصولگرایان را بسیار دشوارتر خواهد کرد و آنها قطعا طی روزهای آینده، جدیتر به ائتلاف می اندیشند. به همین دلیل حضور هاشمی در عرصه انتخابات، علاوه بر آنکه موجب انصراف اغلب کاندیداهای اصلاح طلب و مستقل خواهد شد، انصراف برخی کاندیداهای اصولگرا را هم در پی خواهد داشت تا شاید انسجام بیشتری پیدا کنند.
کد مطلب: 29801
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمود
به نظر من باید خاتمی و طیف وسیعی از اصلاح طلبان پشت هاشمی بیایند و به یک اجماع فوق العاده و تاریخی دست پیدا کنیم.
Latvia
هاشمي اعلام كند خاتمي معاون اول وي است
Iran, Islamic Republic of
نه تنها خاتمی و اصلاح طلبان و نامزدهای اصلاح طلب چون عارف و کواکبیان و اطاعت و غیره باید حمایت یکپارچه خود را از هاشمی به نمایش بگذارند ، بهتر است خاتمی برای تصدی معاون اولی هاشمی اعلام آمادگی کند . انتظار برای اعلام صلاحیت ها ، تلف کردن فرصت است . با مشت گره کرده نمی توان با دیگران دست داد ، باید مشت ها را رو به هاشمی باز ، باز کنیم . هاشمی قهرمان است و در 4 سال گذشته همواره بر صدر ایستاد .