۱
۱
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۲
همه آنچه می خواهید درباره جشنواره فیلم کن بدانید

آغاز رقابت برای نخل طلای جشنواره کن

شصت و ششمین جشنواره فیلم کن امروز آغاز می شود
شصت و ششمین جشنواره فیلم کن امروز آغاز می شود
این روزها در حالی که بحث سیاست و انتخابات و شرکت گسترده هنرمندان در انتخابات شورای شهر و رد صلاحیت شدن آنان، بیش از هر چیز در عرصه هنر ایران مطرح است، برگزاری جشنواره سینمایی کن ، می تواند بار دیگر نگاه ها را، حتی در ایران به سوی خود برگرداند. کن بزرگ‌ترین، باشکوه‌ترین و برترین جشنواره‌ سینمایی جهان، امروز آغاز می‌شود تا ثابت کند همیشه و در همه جا و در همه حالت، هنر صنعت سینما برای مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهرکان در جنوب فرانسه در سپتامبر ۱۹۳۹ برگزار شد، اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند. در دهه ۱۹۵۰ میلادی زمان برگزاری جشنواره، از ماه سپتامبر به آوریل تغییر یافت و از سال ۱۹۵۵ میلادی، نخل طلا به عنوان جایزه اصلی جشنواره کن معرفی شد. در این جشنواره که بزرگ‌ترین ستارگان سینما و مطرح‌ترین تهیه کنندگان عرصه سینما حضور به هم می‌رسانند تنها اهالی سینما حق شرکت در جشنواره، آن هم با کارت دعوت ویژه را دارند و برای نامزدی و دریافت نخل طلایی این جشنواره معمولاً در طول سال آن چنان رقابت فشرده ای ایجاد می‌شود که برخی آن را به دلیل تفاوت‌هایش با جایزه آکادمی اسکار، آن را از جایزه مشهور آکادمی نیز مهم‌تر دانسته و عنوان مهم‌ترین جایزه فرهنگی هنری را به آن داده‌اند. اما این تفاوت‌ها چیست؟
۱- اسكار فیلم‌هایی را به نمايش مي‌گذارد و در آكادمي خود مي‌پذيرد كه اكران شده‌اند و موقعيت تجاري آن‌ها كاملاً روشن شده است، اما در كن فیلم‌هایی به نمايش در ‌مي‌آيند كه هنوز تازگي دارند و نمايش عمومي نداشته‌اند.
۲- در جشنواره كن به تمام رشته‌هاي مربوط به سينما جايزه داده نمي‌شود و برنامه‌ها در هفت بخش اصلي تشكيل شده است: مسابقه، خارج از مسابقه، نوعي نگاه، سينه فونداسيون (مسابقه فیلم‌های تازه)، هفته منتقدان، دو هفته کارگردان‌ها و بازار فيلم.
۳- کن یک جشنواره‌ی بین‌المللی است و از تمام کشورهای جهان در آن فیلم پذیرفته می‌شود، در حالی که اسکار مختص فیلم‌های آمریکایی (یا انگلیسی زیان) است و تنها یک جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی وجود دارد. در مورد همان یک جایزه هم هر کشور حق دارد تنها ۱ نماینده اعلام کند که در نهایت ۵ نامزد از ۵ کشور اعلام می‌شود، در حالی که در کن ممکن است از یک کشور ۵۰ فیلم نیز دیده شود.
۴- کن بخش‌های مختلف دارد و در بخش اصلی مسابقه‌ آن حدود ۲۰ فیلم حضور دارند که برای کسب نخل طلا با هم رقابت می‌کنند. در اسکار همه‌ فیلم‌هایی که در سال قبل نمایش داده شده‌اند، می‌توانند نامزد دریافت جایزه شوند و در نتیجه هیئت انتخاب موضوعیت ندارد.
۵- تعداد جایزه های اصلی بخش مسابقه‌ی کن محدود است (۷ جایزه) در حالی که اسکار برای تمامی جنبه های فنی/ تکنولوژیک سینما نیز جایزه دارد. در کن نامزدها اعلام نمی‌شوند، اما در اسکار در هر بخش ۵ نامزد اصلی اعلام می‌شود.
۶- جشنواره‌ کن در مدت برگزاری‌اش فیلم‌های بخش‌های مختلف را در کاخ جشنواره نمایش می‌دهد، اما در اسکار از نمایش فیلم خبری نیست.
۷- جشنواره‌ کن هیئت داوران ۹ نفره دارد، در حالی که در اسکار آکادمی شامل چند هزار عضو نامزدها و برندگان را تعیین می‌کنند.
۸- و شاید از همه مهتر این که در اسکار هرگز هیئت داوران به شکل رسمی اعلام نشده و تنها همه چیز در حد حدس و گمان است اما در جشنواره کن هیئت داوران معرفی شده و به شکل رسمی و علنی به داوری در طول ایام برگزاری جشنواره می‌پردازند. در زیر نگاهی می‌کنیم به هیئت داوران شصت و ششمین جشنواره فیلم کن که از پانزدهم تا بیست و ششم مه (۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد) در بندر زیبای کن در جنوب فرانسه برگزار می‌شود.
هیئت داوران جشنواره کن
استیون استپیلبرگ کارگردان و تولید کننده شهیر آمریکایی ریاست هیئت داوران را بر عهده خواهد داشت و در ایفای این مسئولیت چهار زن و چهار مرد او را همراهی خواهند کرد.
نیکول کیدمن، ستاره استرالیایی هالیوود که بارها خود قدم روی فرش قرمز کن گذاشته، یکی از اعضای تیم داوری است.
لین رَمزی کارگردان بریتانیایی که در سال ۲۰۱۱ با فیلم «باید درباره کوین صحبت کنیم» به کن آمده بود، این بار در نقش داور به جنوب فرانسه سفر می‌کند.
چهره دیگر تیم داوری کسی نیست جز ویدیا بالان ستاره سینمای بالیوود، در کنار نائومی کاواسه کارگردان ژاپنی.
دانیل اُتوی بازیگر و کارگردان فرانسوی به همراه کریستوف والتس اتریشی که اخیرا در فیلم وسترن تارانتینو، جانگو یا همان جنگجوی آزاد شده نبوغ زیادی از خود نشان داد، در کنار کارگردان تایوانی فیلم اسکاری «زندگی پی» یعنی آنگ لی و کریستیان مونگیو کارگردان رومانیایی فیلم «چهار ماه و سه هفته و دو روز»، برنده نخل طلایی کن در سال ۲۰۰۷، دیگر اعضای هیئت داوری جشنواره امسال کن را تشکیل می‌دهند.
بخش‌های اصلی جشنواره کن
جشنواره کن هفت بخش اصلی دارد. بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه،نوعی نگاه، سینه فونداسیون، هفته منتقدان، دو هفته‌ کارگردانان و بازار فیلم، بخش‌های اصلی این جشنواره را تشکیل می‌دهند.
در بخش مسابقه‌ امسالِ جشنواره، ۱۹ فیلم، مدعیِ دریافت نخل طلائی‌اند. «اصغر فرهادی» نیز یکی از «نامداران» این میدان است که با فیلمِ «گذشته» محصولِ کشور فرانسه به «کن» آمده است.
حضور ایران در جشنواره کن
ماجراي جشنواره کن و نامزدي اصغر فرهادي از سينماي فرانسه اگرچه براي ايرانيان جاي خوشحالي است اما هرگز جاي خالي حضور يک نماينده رسمي از سينماي ايران با فيلمي منطبق بر شرايط کنوني جامعه ايران را پر نمي‌کند تا بتواند در شرايط کنوني از اين فرصت بهره برد و نمايشي از فرهنگ و هنر و تمدن چندين هزار ساله ایران عرضه کرد. اما جالب اين جاست که در چنين شرايطي مسئولان سينمايي کشور به جاي تلاش براي نمایش قدرت سینمای ایران، قهر را با جملگی فعالیت‌های فرهنگي دنیا ترجيح داده و با نفرستادن فيلمي از ايران، فضا را براي تاييد سخنان غرض‌ورزان علیه مردم ايران باز کرده‌اند. اصغر فرهادي با فيلم جديدش «گذشته»، محمد رسول‌اف با فيلم «ناشناس»، علي اصغري با فيلم کوتاه «بيشتر از دو ساعت»، نويد دانش با فيلم «دوئت»، و آناهيتا قزويني‌زاده با فيلم «سوزن»، سينماگران ايراني هستند که امسال در کن حضور دارند. با اين حال اين فيلم‌ها به نمايندگي از ايران در اين جشنواره حاضر نشده‌اند.
گزارش : صبا رادمان
کد مطلب: 30186
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


maziar
Iran, Islamic Republic of
کاش مسولان سینمایی مملکت به این درک می رسیدند که حضور موثر وتاثیر گذار از قهر ونرفتن هزاران بار بهتر است، از این گردهمایی جهانی که خیلی از بسیاری گردهمایی ها و سخنرانی ها برای شناساندن فرهنگ غنی ما موثر تر است استفاده کنید،استدعا داریم زمامداران امور!!!!!