۵
جمعه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۴
آمار از 2700 تا 13000 زن مبتلا به ايدز در ایران می‌گوید

چرا زنان بیشتر از مردان مستعد ایدز هستند؟

چرا زنان بیشتر از مردان مستعد ایدز هستند؟
تحقیقات نشان می‌دهد که علی‌رغم پایین‌تر بودن آمار زنان ایدزی در ایران، اما زنان به دلیل برخی ویژگی‌ها استعداد بیشتری برای ابتلاء به این بیماری کشنده را دارند.
به گزارش پايگاه خبري فريادگر، آمار ايدز رو به افزايش است و وزارت بهداشت مي‌گويد این موج بیشتر از هركسی زنان را نشانه رفته است. تحقیقات نشان داده احتمال ابتلای زنان به ویروس HIV حدود ۵/۲ برابر بیشتر از مردان است و زنان به دلیل ويژگي خاص‌تري نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به ايدز هستند.
آمار : از ۲۷۰۰ تا ۱۳۰۰۰ زن مبتلا به ايدز
چند هفته قبل وزارت بهداشت اعلام كرد كه آمار زنان ايدزي افزایش یافته است. طبق اين آمار تا پایان سال قبل تعداد کل مبتلایان به بیماری ایدز در کل کشور ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر بوده است که از این تعداد ۱۰.۲ درصد آنان زن هستند، يعني حدود دو هزار و ۷۰۰ زن مبتلا به ايدز وجود دارد.
به گفته پژوهشگران بر اساس فرمول‌هاي سازمان بهداشت جهاني در تمام كشورهاي جهان آمار مخفي از ايدز وجود دارد كه به دلايل زيادي از جمله انگ و تبعيض خودشان را معرفي نمي‌كنند. براساس اين فرمول در ايران نيز تخمين آنها حدود پنج برابر مقدار ثبت شده، يعني بيش از ۱۳۰ هزار نفر است. سازمان جهانی بهداشت هم گفته كه از هر پنج نفر مبتلا به ویروس ايدز در ایران، فقط یک نفر از آنها از بيماري خود مطلع است. اما سهم زنان بر اساس فرمول‌هاي سازمان بهداشت جهاني هم نشان مي‌دهد كه بيش از ۱۳ هزار نفر زن مبتلا به ايدز هستند.
اين اولين بار نيست كه وزارت بهداشت و كارشناسان نگراني خود را از افزایش شیوع ایدز در بین زنان ایرانی بيان مي‌كند. چند سالي است كه موج سوم ایدز از رابطه غیربهداشتی و البته نامشروع جنسی، زنان را هدف گرفته است.
زنان، قربانی تماس جنسی آلوده هستند
وزارت بهداشت مي‌گويد كه اکثر زنانی که ایدز دارند، از طریق تماس جنسی با همسران‌شان به این بیماری مبتلا شده‌اند. همسر این زنان به دلیل اعتیاد تزریقی یا تماس‌‌های جنسی آلوده شده‌اند و اين ويروس را به آنها منتقل کرده‌‌اند. همچنين رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت هم با اشاره به افزایش ابتلاء به ايدز در زنان کشور گفته كه «از بین بیماران مراجعه کننده به بنده ۹۹ درصد موارد جدید از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند.»
سازمان جهانی بهداشت هم تأکید كرده كه بیشترین راه انتقال ویروس ایدز در ایران از طریق برقراری روابط ناسالم جنسی صورت می‌گیرد. وزیر بهداشت سابق هم بر اين باور است كه رشد انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی خیلی بیشتر و خطرناک شده است و هشدار داده كه اگر همین روند رشد ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم طی شود در ۱۰ سال آینده ۵۰ درصد مبتلایان به ویروس ایدز در کشور ما از طریق جنسی مبتلا شده‌اند.


ویژگی جسمانی زنان در ابتلاء بیشتر به ایدز

زنان از نظر جسمانی آمادگی بیشتری نسبت به مردان برای دریافت ویروس HIVرا دارا هستند. این واقعیت یک پیام با خود به همراه دارد و آن این است که بایستی توجه خاصی به زنان در مبارزه با ایدز شود و از آنان حمایت بیشتری به عمل آید.
تأثیر مستقیم دیگری که آلودگی در زنان به وجود می‌آورد، انتقال ویروس از طریق مادر به جنین است که این نیز خود دلیل دیگری است برای توجه بیشتر به آسیب پذیری زنان و زنگ خطری است در افزایش آمار کودکان آلوده و مبتلا به ایدز.
اطلاعات به دست آمده از تحقیقات متفاوت نشان می‌دهد که در تماس جنسی بین زن و مرد، زنان در مقایسه با مردان به میزان دو برابر بیشتر امکان دریافت ویروس از شریک جنسی آلوده خود را دارند. در اين ميان برخي از كارشناسان نسبت به شيوع ويروس ايدز در محيط‌هاي آرايشگاه‌هاي زنانه هم هشدار مي‌دهند و مي‌گويند در صورت عدم رعايت بهداشت در اين مكان‌ها، خدماتي مانند پديکور، مانيکور و انواع تاتو مستعد انتقال بيماري‌هايي مانند ايدز است.
به هرحال در اینجا هم آمار سلامت به نفع جامعه و به ویژه زنان نیست و صدای یک زنگ خطر دیگر هم شنیده می‌شود.
کد مطلب: 30335
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *