۰
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۴

بی‌اطلاعی 60 درصد مبتلایان به ایدز

معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: بیش از 66 هزار نفر در کشور مبتلا به HIV هستند که 60 درصد آنها از وضعیت ابتلای خود اطلاع ندارند.
معاونت بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: بیش از 66 هزار نفر در کشور مبتلا به HIV هستند که 60 درصد آنها از وضعیت ابتلای خود اطلاع ندارند.
به گزارش فارس، معاونت وزارت بهداشت در توضیح مطلب منتشر شده درباره  برگزاری کلاس‌های آموزش مسائل جنسی به بهانه پیشگیری از ایدز در مدارس اعلام کرد: در درجه نخست ذکر این نکته ضروری است که فعالیت‌های مرتبط با آموزش HIV ، متمرکز بر بیماری اچ‌آی‌وی، به عنوان یک بیماری عفونی قابل کنترل است و هیچ ارتباطی با محتوای آموزشی سند 2030 ندارد. 
تأکید آموزش اچ‌آی‌وی، در همه گروه‌های جمعیتی از جمله جوانان و دانش‌آموزان بر این است که اچ‌آی‌وی یک بیماری عفونی قابل پیشگیری و کنترل است. اگر افراد به موقع تشخیص داده و تحت درمان قرار گیرند، امکان انتقال به سایر افراد جامعه از بین می‌رود.
در حال حاضر برآورد می‌شود بیش از 66 هزار نفر در کشور مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند که 60 درصد آنها از وضعیت ابتلای خود اطلاع ندارند و چون تحت درمان نیستند می‌توانند منجر به گسترش بیماری در جامعه از جمله انتقال بیماری به همسر و فرزندان خود شوند. 
طبق آخرین اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر حداقل 2 میلیون و 200 هزار نفر مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد که 50 درصد آنها متأهل هستند. از طرف دیگر اگر چه شیوع اچ‌آی‌وی در ایران در جمعیت عمومی هنوز پایین است، اما شیوع اچ‌آی‌وی علی‌رغم کلیه اقدامات مداخله‌ای در مصرف‌کنندگان تزریقی مواد هنوز حدود 14 درصد است و این یکی دیگر از دلایلی است که نمایانگر اهمیت توجه به راه انتقال جنسی اچ‌آی‌وی، در همسر افراد مصرف‌کننده تزریقی مواد است. 
لذا ضمن توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر کنترل آسیب‌های اجتماعی و عواقب آنها و نیز تأکید هیئت محترم دولت، ضروری است تا برنامه‌های مدونی برای پیشگیری و کنترل بیماری وجود داشته باشد، به همین علت مداخله‌ای فراگیر و مؤثر تحت عنوان «چهارمین برنامه استراتژیک کشوری ایدز» با مشارکت 22 وزارتخانه، سازمان و نهاد و ضمن تأیید در چهاردهمین شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور با حضور ریاست محترم جمهور در کشور در حال اجراست. کلیه برنامه‌های آموزشی مورد تأیید در این برنامه برای گروه‌های مختلف، مبتنی بر اهداف کنترل بیماری عفونی و در چارچوب موازین و اصول هر سازمان و ارگان دولتی می‌باشد. 
 یکی از شرکای اصلی این برنامه وزارت آموزش و پرورش و نیز سازمان تبلیغات اسلامی است. بسته‌های آموزشی استاندارد مذکور کاملاً منطبق بر اعتقادات دینی و باورهای فرهنگی و رعایت هنجارهای اجتماعی و با مشارکت فعال خود وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است.
در این آموزش‌ها همواره توجه به تطبیق گروه‌های سنی مختلف مورد تأکید بوده و به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی آموزش‌های جنسی برای دانش‌آموزان و افراد مجرد در دستورکار نبوده و نخواهد بود. 
قابل توجه است در کنار کلیه آموزش‌ها یکی از برنامه‌ها، برنامه ALL in است. در این برنامه تمرکز تمام آموزش‌ها برای گروه نوجوانان در معرفی بیشترین خطر و بر روی آموزش مهارت‌های زندگی از جمله روابط سالم، عزت نفس، انگیزه و پشتکار، فشار همسالان به منظور پیشگیری از رفتارهای پرخطر و نیز آموزشخودمراقبتی به منظور اخذ شیوه زندگی سالم است که این آموزش‌ها برای داشتن جامعه‌ای سالم و عاری از آسیب‌های اجتماعی و نابهنجاری‌ها ضروری است.
در این برنامه تمامی آموزش‌ها با اطلاع والدین بوده و همچنین کلاس‌های متعددی پیرامون مباحثی مانند فرزندپروری برای والدین در خود مراکز برگزار می‌گردد. 
کد مطلب: 78352
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *