۲
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۲
با وجود تحریم کالاهای اساسی مانند دارو

مواد قاچاق و نامرغوب آرايشي در بازار پیشتازند

ایران از رتبه هفتم مصرف مواد آرایشی در دنیا به رتبه چهارم صعود كرده است
ایران از رتبه هفتم مصرف مواد آرایشی در دنیا به رتبه چهارم صعود كرده است
علی‌رغم تحریم بسیاری از کالاهای مهم مانند دارو، اما حجم ورود مواد قاچاق و نامرغوب بهداشتی بالاست و رتبه چهارم ایران در استفاده از این مواد آرایشی در جهان حفظ شده است.
به گزارش پايگاه خبري فريادگر، تا چند سال قبل رتبه ايران در مصرف مواد آرايشي هفتم بود، اما در كمتر از سه سال و به لطف مواد آرايشي قاچاقي و تقلبي ارزان به رتبه چهارم صعود كرد. البته این رتبه یک تهدید جدی برای سلامت زنان ايراني است، چرا كه بیشتر مواد آرايشي قاچاق و غيراستاندارد در دسترس آنها است.
ارتقاء ايران از رتبه هفتم به رتبه چهارم
زنان كشور ما از طرفداران پروپاقرص مصرف مواد آرایشی در جهان هستند. به گفته مديركل نظارت و ارزيابي فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي، ایران رتبه اول مصرف مواد آرايشي در منطقه را دارد. تا چند سال قبل این رتبه به عربستان اختصاص داشت و ايران رتبه دوم بود.
همچنين در همين چند سال گذشته ایران از رتبه هفتم مصرف مواد آرایشی در دنیا به رتبه چهارم صعود كرده است. دبیر کمیته علمی بنیاد حجاب و عفاف اين رتبه ایران را تایید کرده است.
از طرف دیگر سن مصرف اين مواد رو به کاهش است. كارشناسان مي گويند سن استفاده از لوازم آرايشي نيز در كشور ما نسبت به دو دهه قبل، ۱۰ سال كاهش يافته و به سن ۱۷ سال رسيده است.
پاکستان، افغانستان و عراق راه ورود جنس قاچاق
طبق آمار بيش از ۹۰ درصد مواد آرايشي و بهداشتي به صورت قاچاق از مرزهاي جنوبي و غرب به كشور وارد مي‌شود. اين مواد بازار خوبي هم در بين مصرف‌كنندگان دارد، زيرا مردم به مصرف آن نيازمند هستند. در واقع فارغ از اینکه ایرانی‌ها پرمصرف هستند، بلکه تعداد انگشت‌شماري از آنها به دنبال جنس اصل و اورجينال می روند.
بیش از ۵۰ درصد لوازم آرایشی نظیر کرم پودر، رژلب و ریمل های آرایشی موجود در بازار، تقلبی هستند. به قول فروشندگان «مردم دنبال وسايل آرايشي مجوزدار وزارت بهداشت نيستند.»
ارزاني، دلیل اصلی مصرف گسترده لوازم آرایشی تقلبی است. اکثر آنها نامرغوب هستند و بدون توجه به کیفیت مواد تركيبي آنها، بيشتر مردم به استفاده اين مواد روي آوردند. بسیاری از این محصولات تقلبي در کشورهای همسایه به صورت تجاری تولید می‌شوند و بدون استانداردهای بهداشتي هستند. اين محصولات تقلبي به صورت فله‌ای از عراق، افغانستان، پاکستان، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس وارد ایران می‌شود.البته تا چند سال قبل عمده بازار محصولات آرایشی ایران در اختیار کشورهایی همچون ترکیه، چین، امارات و فرانسه بود.
به هر حال همراه با افزایش واردات مواد آرایشی و بهداشتی نامرغوب از عراق و افغانستان شائبه توزیع اقلام آرایشی‌ و بهداشتی «تاریخ مصرف گذشته» در بازار هم رشد کرده است. هر چند وزارت بهداشت اعلام کرده اجازه توزیع اقلام در گمرک مانده که کمتر از سه ماه به تاریخ انقضایشان باقی مانده را صادر نمی کند و تیم بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو هم نسبت به جمع آوری لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق اقدام کرده، اما آن چیزی که تغییر نکرده حجم مواد قاچاق نامرغوب در بازار است.
سرطان پوست رهاورد مواد قاچاق
به گفته مدیر اجرایی انجمن مواد شوینده و بهداشتی صادرات گسترده محصولات آرایشی غيراستاندارد و تقلبي به ايران سلامت مصرف کنندگان بخصوص زنان را تهدید می کند. دبیر انجمن متخصصین پوست ایران با اشاره به وجود آلودگی‌های سرب و جیوه در مواد آرایشی و بهداشتی غیرمجاز می گوید وجود این مواد موجب بروز صدمات به سلامتی مصرف كننده می‌شود. وي هشدار مي دهد كه استفاده طولانی‌مدت از این اقلام موجب بروز عفونت های چشمی، كهیر و زخم های پوستی، التهاب و ریزش مو می شود و در نهایت استفاده مداوم این اقلام به سرطان پوست می انجامد.
در كمتر از چند سال رتبه ايران در زمينه مصرف مواد آرايشي رشدي صعودي داشته است. شايد در آينده نه چندان دور بايد منتظر رشد آمار سرطان پوست هم باشيم. اين ارمغان مواد آرايشي غيراستاندارد و قاچاق براي زنان ايراني است.
کد مطلب: 30704
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *