۳
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۵

حمله به آقای رییس!

پایداری‌های مجلس خیلی وقت است که دل خوشی از علی لاریجانی ندارند. این را می‌شود از موضع‌گیری‌های خصمانه و در برخی موارد شتاب زده آنها در صحن علنی مجلس تا اظهارات بیرون از ساختمان هرمی شکل بهارستان هم فهمید.
حمله به آقای رییس!
پایداری‌های مجلس خیلی وقت است که دل خوشی از علی لاریجانی ندارند. این را می‌شود از موضع‌گیری‌های خصمانه و در برخی موارد شتاب زده آنها در صحن علنی مجلس تا اظهارات بیرون از ساختمان هرمی شکل بهارستان هم فهمید.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، نمایندگان پایداری‌ها در مجلس رییسشان را «ساکت فتنه» می‌خوانند و اصولا وی را به عنوان یک اصولگرای واقعی قبول ندارند. حتا در جریان بررسی توافقنامه برجام در محافل خصوصی جمله ای گفته بودند که به گوش لاریجانی رسید و وی پس از آن در صحن علنی مجلس گفت که اَشهد خود را خوانده است و از شنیدن این نوع حرف‌ها ناراحت نمی‌شود. اختلافات عمده‌ای که پیش از این هم توسط «علی مطهری» از چهره‌های نزدیک به لاریجانی مطرح شده و وی در همین خصوص اظهارکرده بود: «بعید می‌دانم که لاریجانی با پایداری‌ها و حتی برخی اصولگرایان به توافق برسد».
اما با این حال در پستوهای فکری اصولگرایانه این‌روزها روش‌های مختلفی برای حمله به «آقای رییس» امتحان می‌شود. موافقت بی‌چون‌وچرای لاریجانی با برجام و دفاع از توافق و تیم هسته‌ای، تا کنون هزینه‌های فراوانی برای آینده سیاسی او از سوی تندروها به‌دنبال داشته و خواهد داشت. تا جاییکه در تازه ترین این حملات «بیژن نوباوه» نماینده ای از جنس پایداری مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی اعلام کرد که اصلا «لاریجانی» در جریان اصولگرایی «عددی» به حساب نمی‌آید. نوباوه که گویی از برخی کارشکنی‌ها در جریان ائتلاف بین اصولگرایان به ستوه آمده در ادامه گفت و گوی خود با سایت «نامه نیوز» و با اشاره به حضور احتمالی لاریجانی و قالیباف در این ائتلاف گفت: وقتی ما از وحدت اصولگرایان صحبت می‌کنیم گروه‌های عمده را مدنظر داریم که این گروه‌ها نیز به ائتلاف رسیده‌اند ولی در هیچ کدام از این آقایانی که نپیوسته‌اند عمده و تاثیرگذار در جریان وحدت اصولگرایی نیستند. وی ادامه داد: در واقع این‌ها جز گروه‌های عمده اصولگرایی که در جریان انتخابات تاثیرگذار هستند نیستند و در جریان بزرگ اصول‌گرایی عددی به حساب نمی‌آیند. گرچه منافع این افراد نیز ایجاب می‌کند که با گروه‌های اصولگرا همراهی کنند. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: من قالیباف را جدا می دانم و قبلا هم اصولگرا کار کرده است و جدا عمل نکرده است فقط آقای لاریجانی ممکن است جدا عمل کند که آن هم طیف جدایی نیست. نوباوه همچنین با اشاره به قدرت نداشتن لاریجانی برای راه انداختن جریانی تازه در بین اصولگرایان گفت: لاریجانی قدرت جدایی ندارند که بخواهند جداگانه عمل کنند ،فقط در مجلس است که این فراکسیون رهروان را دارد و در بیرون تعیین کننده نیست. هر چند نوباوه در پایان گفت و گویش اظهار امیدواری کرد که درآینده ائتلافی بین موتلفه و ایثارگران و پایداری ها صورت بگیرد اما؛ اینگونه اظهارات وی و همچنین دیگر هم پیمانانش در خصوص علی لاریجانی حاکی از این است که این جریان به شدت از به راه افتادن جریان تازه ای در بین اصولگرایان به نام لاریجانی واهمه دارند. نگرانی که هفته پیش هم تلویحا" و با همان ادبیات خاص موتلفه ای ها توسط «محمد نبی حبیبی» مطرح شد و وی در گفت و گویی اظهار کرد: «آقای لاریجانی حق دارد تصمیمات خود را بگیرد، اما موتلفه، پایداری و سایر اصولگرایان هم چنین حقی دارند. من معتقدم شرایط سیاسی ما قابل مقایسه با مجلس نهم نیست. در آن مقطع اصولگرایان
حال با توجه به اظهارات تند بیژن نوباوه در خصوص لاریجانی و به حساب نیاوردن احساسی وی درون جریان اصولگرایی، می توان اینگونه برداشت کرد که سمت و سوی آتش توپخانه اصولگرایان تندرو، حالا حالاها بر روی رییس قوه مقننه کشور تنظیم شده و آنها قصد ندارند از در دوستی با وی وارد مذاکره شوند
با هم رقابت کردند اما آن رقابت موجب تشکیل مجلس غیراصولگرا نشد.»
اما با این وجود و در همین رابطه گفته می شود که با توجه به تکاپوی اعضای فراکسیون «رهروان ولایت تحت مدیریت و پدرخواندگی علی لاریجانی» که نوباوه فعالیت آنرا در جریان انتخابات «بی تاثیر» می داند، آنها تصمیم قطعی خود را جهت تاسیس جبهه سیاسی با دبیرکلی علی لاریجانی گرفته اند.
حامیان لاریجانی پس از کش و قوس‌های بسیاری که اصولگرایان برای رسیدن به وحدت و انسجام انتخاباتی داشته‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند این بار می‌خواهند در انتخابات مجلس حضوری مستقل داشته باشند. این همان خبری است که چهارشنبه هفته گذشته کاظم جلالی مرد معتمد علی لاریجانی عنوان کرد و گفت: ما فعالیت‌های سیاسی خود را ادامه می‌دهیم و ان‌شاء لله در انتخابات مجلس حضور جدی خواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه از ابتدا هم قرار نبود رهروان ولایت حتما در قالب حزب فعالیت کند، تاکید کرد: ما گفته بودیم که در انتخابات حضور جدی و فعال خواهیم داشت اما اینکه این حضور در چه چارچوبی باشد هنوز مشخص نیست اما کارها بسیار خوب پیگیری می‌شود. جلالی در پاسخ به سوالی درباره رابطه جبهه رهروان با گروه ٥+١٠ و شورای هماهنگی اصولگرایان که توسط باهنر طرح‌ریزی شده است، خاطرنشان کرد: ما در هیچ گروه و ائتلافی با دوستان نیستیم.
با توجه به اظهارات کاظم جلالی، حالا می‌شود گفت که شکی نیست علی لاریجانی با وجود وعده‌هایی که به کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز برای همکاری با ائتلاف سیاسی با دیگر اصولگرایان داده بود علاقه‌ای به ادامه همکاری سیاسی خود با دیگر اصولگرایان ندارد. لاریجانی می‌داند که او در حال حاضر بهترین موقعیت را از میان همه اصولگرایان در میان افکار عمومی دارد و نمی‌خواهد این موقعیت را با اصولگرایان نامحبوب از دست بدهد. از همین رو به نظر می‌آید لاریجانی و حامیانش می‌خواهند در انتخابات مجلس دهم، جدایی و انشعاب خود را از اردوگاه اصولگرایان کلید بزنند. این اتفاق را باید گره کور دیگری بر کلاف معادلات پیچیده اصولگرایانی دانست که این روزها بیش از هر زمان دیگری در رنج یکی شدن به سر می‌برند. شاید اگر اصولگرایان و به‌ویژه محمد رضا باهنر به عنوان دبیرکل جبهه پیروان و حزب موتلفه در مقام قدرتمندترین حزب جناح راست بیش از آنکه تمرکزشان را روی همکاری با جبهه پایداری بگذارند تلاش می‌کردند تا مطالبات و خواسته‌های لاریجانی را برطرف کنند امروز کاظم جلالی از بی‌علاقگی رهروان ولایت برای ائتلاف با دیگر اصولگرایان سخن نمی‌گفت.
حال با توجه به اظهارات تند بیژن نوباوه در خصوص لاریجانی و به حساب نیاوردن احساسی وی درون جریان اصولگرایی، می توان اینگونه برداشت کرد که سمت و سوی آتش توپخانه اصولگرایان تندرو، حالا حالاها بر روی رییس قوه مقننه کشور تنظیم شده و آنها قصد ندارند از در دوستی با وی وارد مذاکره شوند. با این وجود «دیپلمات فیلسوف» در حال حاضر ترجیح می‌دهد تا مشخص شدن خط کشی‌های سیاسی هیچ اظهار نظر رسمی در مورد وحدت اصول گرایی یا هرگونه ائتلافی بین دو جناح برتر سیاسی در کشور انجام ندهد. باید منتظر نشست تا مرور زمان نشان دهد لاریجانی در کنار ناطق نوری چه تصمیمی برای ورود به بازی اصول گرایان یا اصلاح طلبان یا حتی ائتلاف بین این دو جناح خواهند داشت. و بالاخره سرانجام، پایداری تند روهای ساختمان بهارستان در اسفند ماه به کدام نتیجه منجر خواهد شد.
گزارش : یغمافشخامی
کد مطلب: 49691
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *