۰
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۳
«فریادگر» وضعيت تشکيل فراکسيون‌ها در مجلس دهم را بررسي مي‌کند

چرخش بر پاشنه اعتداليون يا اصولگرايان؟

مجلس دهم رکورد‌دار بيشترين مستقلين است و همين موضوع پيش‌بيني رويکردهاي پارلمان را با دشواري مواجه مي‌کند.
چرخش بر پاشنه اعتداليون يا اصولگرايان؟

مجلس دهم رکورد‌دار بيشترين مستقلين است و همين موضوع پيش‌بيني رويکردهاي پارلمان را با دشواري مواجه مي‌کند.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، با نگاهي به 221 کرسي که تکليف صاحبانشان مشخص شده متوجه مي‌شويم هيچکدام از دو جريان اصلي سياسي کشور اکثريت مطلق اين کرسي‌ها را ندارند و مستقل‌ها گوي سبقت را ربوده‌اند. از طرفي 69 کرسي ديگر باقي مانده‌اند تا مشخص شود هر‌‌کدام از جريان در مجلس دهم چند چند هستند. با اين وجود مردم در انتخابات 7 اسفند نشان دادند نه ديگر افراط مي‌خواهند و نه تفريط. ليدرهاي جريانهاي تندروي مجلس نهم از راه يافتن به مجلس بازماندند و حتي بعضي‌هاي‌شان که با اغماض از فيلتر شوراي نگهبان رد شدند در رقابت با رقباي اصلاح‌طلب يا معتدلشان حتي به دور دوم هم راه نيافتند. همان اول حذف شدند تا بدانند که مردم از حضورشان در مجلس خسته‌اند. هرچه که هست مجلس دهم مجلسي پر از معتدل و بعد از آن اصلاح‌طلب خواهد بود. يعني عملا با يک حساب سرانگشتي، در ساده‌ترين حالت حتما سه فراکسيون در مجلس حضور خواهند داشت. اما نبايد اين نکته را فراموش کرد که در ائتلاف دولت، رهروان و اصلاح‌طلبان، پاي کساني به مجلس باز شد که اعتداليون يا حاميان دولت نام دارند. چندان بعيد به نظر نمي‌رسد که اين جريان نيز براي خود فراکسيوني مستقل بزند. اما با اين گفته حميد رضا فولادگر، که گفته است: «امکان تشکيل فراکسيون سوم در مجلس دهم نيست و در ميان رهروان انشقاق رخ داده است.» اين سوال در ذهن ايجاد مي‌شود که چطور مي‌شود مجلس نهم تنها دو فراکسيون سياسي داشته باشد؟ از طرفي بعضي از صاحب‌نظران معتقدند هدايت کردن مجلس با چند جريان، کار به مراتب سخت تري خواهد بود. اما براساس آنچه دموکراسي مي‌خوانند، اتفاقا همينکه جريانهاي مختلف فکري در کشور بتوانند صاحب راي در مجلس باشند، خوشايندتر خواهد بود. پایگاه خبری فریادگر در گفت وگو با نمايندگان مجلس تمام زواياي تشکيل فراکسيو‌ن‌ها در مجلس آينده را بررسي مي‌کند.

اصلاح‌طلبان، اصولگرايان و اعتداليون؟

«فراکسيون اميد» آن چيزي است که تا به اينجاي کار، اصلاح‌طلبان بر روي آن توافق کرده اند. شايد تنها اسمش عوض شود اما حتي رئيسش نيز از همين حالا مشخص شده و قرار است سرليست تهران، محمدرضا عارف رياست را به عهده بگيرد. از طرفي فراکسيون اصولگرايان، اتفاقي است که از آن گريزي نخواهد بود. فراکسيوني که در مجلس نهم با رياست غلامعلي حداد عادل فعاليت مي‌کرد. حداد عادلي که از راهيابي به مجلس دهم بازمان. اما گمانه‌زني‌ها نشان مي‌دهد فراکسيون معتدلان (با هر نامي ‌در همين اندازه) بيشترين عضو را در مجلس آينده خواهد داشت. اعتداليوني که در مجلس گذشته با عنوان رهروان ولايت فعاليت مي‌کردند. اگر بخواهيم به گفته‌هاي بعضي از اصولگرايان اکتفا کنيم که مي‌گويند تنها دو جريان در مجلس آينده خواهد بود، يکي اصولگرايان و ديگري اصلاح‌طلبان پس با اين حساب، جايي براي مستقلان در نظر نگرفته‌ايم. حالا زمين بازي عوض شده است و اعتداليون هستند که مي‌توانند راه و روش مجلس آينده را مشخص کنند پس نمي‌توانند زيرمجموعه اي بر اصولگرايي باشند آنهم با همان تعداد کم پايداري‌هاي باقي مانده و تندروهايي که بازماندگان مجلس نهم هستند. در واقع دو جريان اصولگرايان تندرو و معتدلان در يک اقليم نخواهند گنجيد.

مستقلين زير سايه اصولگرايان نمي‌روند

بهروز نعمتي نماينده مجلس نيز با بيان اينکه تصور مي‌کنم فراکسيون سومي‌هم غير از اصلاح‌طلبان يا اصولگرايان در مجلس بعدي تشکيل شود، گفته است: «در حال حاضر نيز زمزمه‌هاي متعددي مطرح مي‌شود که اين فراکسيون شکل بگيرد. فضايي که اکنون در مجلس وجود دارد بويژه در خصوص بحث فراکسيون‌ها که حتما اصلاح‌طلب يا اصولگرا باشند به نظر سخت مي‌آيد زيرا بسياري از نماينده‌ها مشي اعتدالي يا ميانه‌روي دارند، نه خود را وابسته به اصولگرايي و نه وابسته به اصلاح‌طلبي مي‌دانند.» غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي عضو کميسيون برنامه و بودجه نيز به فریادگر مي‌گويد: «اصلاح‌طلبان که در مجلس نهم حضور داشتند بعضي‌هايشان عضو رهروان شده بودند و بعضي ديگر به صورت مستقل فعاليت مي‌کردند. اما اصلاح‌طلبان در مجلس دهم قوي‌تر شده‌اند و براي خود فراکسيوني تشکيل خواهند داد. از طرفي رهروان بيش از گذشته قوي شده‌ و هنوز هم راهش را ادامه خواهد داد. اصولگرايان اما هم از نظر کيفي و هم از نظر کمي‌به شدت تضعيف شده‌اند.» پس اين تئوري که بشود مستقلان را زيرمجموعه‌اي بر اصولگرايان دانست، منتفي خواهد شد. ضمن اينکه ايمن‌آبادي ادامه مي‌دهد: «تا اينجاي کار هرچقدرنشست داشتيم به اين نتيجه رسيده‌ايم که اصولگرايان و رهروان با هم يک جا نمي‌گنجند. اصولگرايان تندرو که همان پايداري‌هاي سابق هستند ولي رهرواني‌ها ا‌صولگرايان معتدلي هستند که تندرو نيستند و در بسياري موارد معتدل عمل مي‌کنند.» محمدرضا تابش نماينده اصلاح‌طلب مجلس نهم و دهم اما گفته است: «در صورتي که اکثريت منتخبين دور دوم از اصلاح‌طلبان و اعتداليون باشند، طبيعتا با نتيجه حاصله از انتخابات مرحله اول اکثريت مجلس آينده به نفع اصلاح‌طلبان رقم خواهد خورد.»

رهروان به قوت خود باقي است

حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان در مجلس و يکي از اعضاي شاخص فراکسيون رهروان در مجلس نهم با بيان اينکه «جمع بندي اصولگرايان منتخب مجلس دهم و لاريجاني بر اين شد که فراکسيوني فراگير که شامل همه سلايق اصولگرايي ومستقليني که مايل به حضور در جبهه اصلاح‌طلبان را ندارند، تشکيل شود» گفته است: «در اسفندماه بود که بحث سه فراکسيون اصولگرايان، اصلاح‌طلبان و فراکسيون اعتدال گرايان از هر دو جناح براي مجلس دهم مطرح شد، اما پس از يکسري جلسات متعدد، نمايندگان به اين نتيجه رسيدند که فقط امکان تشکيل دو فراکسيون اصلاح‌طلب و اصولگرا در مجلس دهم است و فراکسيون سومي‌ تشکيل نمي‌شود.» بر اساس گفته‌هاي فولادوند پس مجلس آينده تنها شاهد دو فراکسيون اکثريت و اقليت خواهد بود. اين يعني رهروان ولايت که اکثريت مجلس پيشين را داشته از دور خارج مي‌شود و حالا زمين بازي فقط در اختيار اصولگرايان و اصلاح‌طلبان خواهد بود. اما جعفرزاده ايمن آبادي برخلاف او معتقد است رهروان ادامه خواهد داشت و به قدرت راهش را ادامه خواهد داد. او به فریادگر مي‌گويد: «رهروان مباني فکري مستقلي دارد که نه چپي است و نه راستي. داراي يک سري مباني معتدلي است که اصل اصولگرايي، اصل اصلاح‌طلبي و همچنين اصل اعتدال را شامل مي‌شود.» او در توضيح اينکه چرا گفته مي‌شود رهروان ديگر ادامه نخواهد داشت، مي‌گويد: «موضوع اين است که يک سري از اصولگرايان بدون ليدر مانده‌اند براي همين دنبال اين هستند که براي خود ليد جور کنند. افرادي مثل حسينيان، آقاتهراني، حدادعادل و رسايي ديگر در مجلس حضور ندارند و همين موضوع باعث شده بعضي اصولگرايان دنبال لاريجاني بيفتند و البته بهتر از لاريجاني هم کسي را پيدا نمي‌کنند. اما سوال اين است که بي‌وفايي‌اي را که نسبت به لاريجاني به خرج دادند چطور مي‌خواهند جبران کنند؟ البته آنها هم با پذيرش مباني رهروان مي‌توانند عضوي از اين فراکسيون شوند.» او مي‌گويد براساس پيش‌بيني‌ها سه جريان در مجلس آينده قدرت‌نمايي خواهند کرد. ابوذر نديمي، نائب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس يکي ديگر از عضو رهروان ولايت نيز معتقد است رهروان از بين نخواهد رفت. او به فریادگر مي‌گويد: «به طور طبيعي نمي‌توان انتظار داشت تمام جريان‌ها در يک جبهه قرار بگيرند. شايد باهم ائتلاف داشته باشند اما وحدت ممکن نيست. روي انتخاب رئيس مجلس يا روساي کميسيون يا بعضي طرحها و لوايح و حتي راي اعتمادها مي‌شود اشتراکاتي داشت ولي وحدتي در کل شکل نمي‌گيرد.» او ادامه مي‌دهد: «آقاي لاريجاني قطعا رئيس يک جريان در مجلس آينده خواهد بود. اصولگرايان بيشتر بر سر روش‌ها بحث دارند و در مباني به هم نزديکند. من معتقدم آقاي روحاني و لاريجاني هم در مباني و هم در روش‌ها به هم بسيار نزديک هستند. روحاني اصالتا جزو اصولگرايان معتدل است. براي همين معتقدم اگر فراکسيون اصولگرايي در مجلس تشکيل شود که آقاي لاريجاني رئيس آن باشد قطعا اصولگراي معتدلي خواهد بود.»

گزارش : محبوبه شعاعي

کد مطلب: 55102
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *