۰
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۸

زاویه ای دیگر از وقایع خان طومان سوریه

واقعیت تلخ جنگ و عواقب تاسف برانگیز آن بر کسی پوشیده نیست. سقوط یک شهر، کشته و زخمی شدن رزمندگان، اسارت و ... از حقایق متاثر کننده ای است که در همه جنگ ها شاهد آن هستیم. از این منظر آنچه در خان طومان رخ داد آنقدر هم عجیب نبود.
زاویه ای دیگر از وقایع خان طومان سوریه

واقعیت تلخ جنگ و عواقب تاسف برانگیز آن بر کسی پوشیده نیست. سقوط یک شهر، کشته و زخمی شدن رزمندگان، اسارت و ... از حقایق متاثر کننده ای است  که در همه جنگ ها شاهد آن هستیم. از این منظر آنچه در خان طومان رخ داد آنقدر هم عجیب نبود. با این حال حضور سربازان ایرانی مدافع حرم در این نبرد، اهمیت پیگیری اخبار مربوط به خان طومان را دو چندان نمود. حالا دیگر همه خان طومان را می شناسند و اخبار مربوط به کشته و زخمی شدن شدن رزمندگان و اسرا در تلگرام و سایر شبکه های مجازی دست به دست می شود. به عبارتی اهمیت این اتفاق برای ایرانیان کمتر از سوریها نبود.

17 اردیبهشت 95 خان طومان سقوط کرد. در ساعات اولیه انتشار خبر، شایعات مربوط به تعداد بالای شهدا و مجروحین و همچنین اسرا، نگرانی خانواده های سربازان مدافع حرم و مردم را در پی داشت.

بر اساس اخبار منتشر شده، روز جمعه حدود سه هزار نفر از تکفیریهای جبهه النصره پرچم گروه جیش الفتح را که خود را میانه رو می پندارند در دست گرفته و با نادیده گرفتن آتش بس به خان طومان حمله کردند. این اتفاق در حالی روی داد که شهرک خان طومان در محدوده آتش بس توافقی آمریکا و روسیه قرار داشت.

ائتلاف تروریستی "جیش الفتح " از پنجشنبه حملات شدیدی به شهرک خان طومان آغاز کرد و موفق شد آن را اشغال کند. این گروه تروریستی شامل جبهه النصره، احرار الشام، ، جیش السنه، اجناد الشام، فیلق الشام و ... است که در سال 2015 با حمایت ترکیه و عربستان و قطر برای اشغال استان ادلب تشکیل شد. جند الاقصی در ابتدا عضو این ائتلاف بود که به دلیل مخالفت با حمله به داعش، از این ائتلاف جدا شد.

تروریستهای تکفیری با سوء استفاده از اعلام آتش بس با حمله به این شهرک توانستند مجددا آن را به اشغال خود در آورند.آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه در ادامه حمایت از مخالفین بشار اسد با انتقال تروریستها از خاک ترکیه به این کشور، نقش بسزایی را در این عملیات ایفا کردند. واشنگتن که همچنان سودای پیاده کردن فدرالیسم در سوریه را در سر می پروراند با همراهی ریاض و آنکارا در تلاش برای تسلط یافتن بر مناطق مختلف و استراتژیک سوریه، حمایت مالی و لجستیکی گسترده ای از تکفیری ها را به عمل آورد.

طبق گفته های محسن رضایی تعدادی از ژنرال‌های آمریکایی، سعودی و ترک عمليات خان طومان را  هدايت كرده و با تمام توان در آنجا دخالت می‌کنند. ایران و روسیه تنها حامیان حکومت اسد محسوب می شوند و ارتش سوریه با کمک نظامیان ایرانی در برابر تروریستها مقاومت می کند.

بر اساس نظر کارشناسان، آتش بس تنها پوششی برای تقویت و ارسال تجهیزات و سلاح به تروریست‌ها بوده است. این در حالی است که دولت سوریه در صدد فراهم آوردن زمینه مذاکرات

تحلیلگران معتقدند شهر حلب نقطه استراتژیک سوریه به شمار می‌رود و شهرک خان‌طومان که منطقه‌ای راهبردی در حاشیه جنوبی حلب به شمار می رود بر جاده حلب - دمشق اشراف دارد. در صورتی که این منطقه باز پس گرفته نشود و تروریست‌ها بر آنجا مسلط شوند سوریه تجزیه خواهد شد. در واقع نبرد حلب آخرین زورآزمایی نیروهای مقاومت و مخالفین حکومت اسد به شمار می رود
سیاسی بیشتر با استفاده از این آتش بس بود.

تحلیلگران معتقدند شهر حلب نقطه استراتژیک سوریه به شمار می‌رود و شهرک خان‌طومان که منطقه‌ای راهبردی در حاشیه جنوبی حلب به شمار می رود بر جاده حلب - دمشق اشراف دارد. در صورتی که این منطقه باز پس گرفته نشود و تروریست‌ها بر آنجا مسلط شوند سوریه تجزیه خواهد شد. در واقع  نبرد حلب آخرین زورآزمایی نیروهای مقاومت و مخالفین حکومت اسد به شمار می رود.

پس از اشغال این شهرک توسط تروریستها، نیروهای سوری بلافاصله به کمک هم پیمانانشان وارد عمل شده و حملات گسترده ای را علیه تکفیری ها آغاز کردند.

طی درگیری‌های هفته گذشته بخشی از تجهیزات نظامی مخالفین منهدم شده و جنگنده‌های روسیه و سوریه مواضع تروریستها را در خان طومان و سایر نقاط مورد هدف قرار داده اند. روسیه که نیروهای نظامی خود را از این کشور فراخوانده بود مجددا وارد عمل شده است. گفته می شود مواضع تروریست‌ها با خمپاره و موشک‌های برد کوتاه که قدرت تخریب بالایی دارد، مورد اصابت قرار گرفته است.

همزمان با حملات جنگنده‌های روسی، نیروهای سوری و جبهه مقاومت، با آتش سنگین توپخانه و حملات راکتی تحرکات تروریست‌ها را بی اثر کرده اند. نیروهای سوری و جبهه مقاومت موفق شدند مجتمع‌های مرتفع شرق شهرک خان طومان را از جمله ساختمانی که تجهیزات مسلحانه در آن نگهداری می شد تصرف کنند. پس از عقب‌نشینی افراد مسلح از برخی مجتمع‌های شرق شهرک خان طومان، یگان‌های مهندسی ارتش سوریه این مجتمع‌ها را بمب‌گذاری کردند. تخریب مجتمع‌ها سبب شد شرق شهرک خان طومان به وضوح دیده شود و نیروهای سوری بتوانند تحرک تروریست‌ها را رصد کنند.

گروههای تکفیری با سوء استفاده از تراکم ساختمان‌های شرق شهرک خان‌طومان اقدام به کمین و هدف قرار دادن نیروهای ارتش سوریه می‌کردند.

اقدامات نظامی علیه تروریستها ادامه دارد. خان طومان زیر ضربات کوبنده طرفین همچنان در التهاب به سر می برد. تعداد شهدای ایرانی خان طومان 13 نفر ، مجروحین 18 نفر و اسرا 5 الی 6 نفر اعلام شده است. تعدادی از مجروحین به کشور باز گشته اند اما پیکر پاک شهدای حرم هنوز در دست تکفیری هاست. تصرف حلب توسط تروریستها، راه را برای اجرای آنچه که ماههاست آمریکا، ترکیه و عربستان در سر دارند هموار می سازد. تجزیه سوریه در قالب فدرالیسم همان گزینه مورد نظر مثلث واشنگتن، ریاض و آنکارا است. حکومت اسد به واسطه پنج سال نبرد با مخالفینی که از سوی قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای تغذیه می شوند، به شدت تضعیف شده و با سقوط نقاط استراتژیک  وارد مرحله جدیدی از بحران سیاسی خواهد شد.  
گزارش : لیلا رحیمی خوشبخت

کد مطلب: 55822
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *