۰
جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
واکنش فعالان سياسي به صحبت‌هاي اخير مصباحي مقدم درباره اصلاح‌طلبان

اگر مماشات نداشتيم قاليباف شهردار نمي‌شد

اگر مماشات نداشتيم قاليباف شهردار نمي‌شد

غلامرضا مصباحي مقدم که يکي از بازماندگان مجلس دهم است گفته است: «لاريجاني «لي‌لي به لالاي» اصلاح‌طلبان گذاشت. اصلاح‌طلبان اهل مماشات با رقبا نيستند. اگر عارف رئيس شود، اصولگرايان با او مقابله خواهند کرد.»
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، او کسي ست که اسمش در ليست ائتلاف فراگير اصولگرايان براي تهران قرار گرفت ولي اقبال چنداني براي رسيدن به مجلس نداشت. گرچه فعلا عضو حقيقي مجمع تشخيص مصلحت نظام است و تازماني که رهبر انقلاب تشخيص دهند در اين سمت مي‌ماند اما به نظر مي‌رسد براي او، دور شدن از رسانه ها حداقل براي چهار سال آن هم به عنوان نماينده مجلس کمي‌سنگين بوده. چند وقت پيش صحبتهايش درباره احمدي نژاد آشوبي به دل رسانه ها انداخت و حالا در اظهارنظري جالب، اصلاح‌طلبان را هدف تيرهايش قرار داده. گرچه نمي‌توان گفت سابقا روي خوشي نسبت آنها داشته اما اين جور نواختن اصلاح‌طلبان آنهم بعد از بسته شدن درهاي مجلس نهم، نشان ديگري دارد!

اصلاح‌طلبان اگر بتوانند رياست را از لاريجاني مي‌گيرند

نماينده مجلس نهم در مورد واکنش نمايندگان در قبال رفتارهاي اقليت تندرو در اين مجلس گفت: «يک نفر از نمايندگان به آقاي ظريف توهين کرد، يک نفر به آقاي صالحي، بقيه به اين امر معترض بودند اما اين را به پاي کل مجلس گذاشتند. آيا اين انصاف است؟» مصباحي‌مقدم درباره تاثير رويکرد لاريجاني به اصلاح‌طلبان بر نحوه تعامل با آنان در مجلس دهم گفت:« اتفاقا اصلاح‌طلبان اهل اين جور معامله با رقبا نيستند. آن‌ها اگر بتوانند رياست را از آقاي لاريجاني بگيرند حتما اين کار را مي‌کنند و اين طور نيست که مماشات آقاي لاريجاني با آنان باعث شده باشد ايشان را انتخاب کنند. به همين خاطر است که من مي‌گويم اين همه انعطاف از سوي آقاي لاريجاني جا نداشت و اصطلاحا «لي‌لي به لالاي» آن‌ها گذاشتن را مناسب نمي‌دانم.» او معتقد است تغيير 70 درصدي ترکيب مجلس نهم براي مجلس دهم، واکنش منفي به عملکرد مجلس نهم نبوده. بلکه عوامل ديگري در اين اتفاق دخيل بوده اند. او در دفاع از مجلس متبوعش مي‌گويد: «من مجلس نهم را مجلس قابل قبول و کارآمدي تلقي مي‌کنم. چرا که کارآمدي مجلس را مي‌توان با خروجي و دستاوردهاي آن در بعد قانون گذاري و نظارت ارزيابي کرد.اين مجلس قوانين مهمي‌را به تصويب رساند که يکي از آنها قانون رفع موانع توليد بود، قانون ديگر دائمي‌کردن احکام برنامه‌هاي توسعه بود و تلاش مجلس اين بود که با دولت همراهي کند و اين همراهي را در صحنه‌هاي مختلف نشان داد.»

اصلاح‌طلبان هميشه بي‌مهري ديدند

احمد حکيمي‌پور دبيرکل حزب اراده ملت در واکنش به صحبتهاي تند حجت الاسلام مصباحي مقدم درباره اصلاح‌طلبان، به مردم‌سالاري مي‌گويد: «اين صحبتهاي آقاي مصباحي مقدم هم غيرمنصفانه است و هم خلاف واقعيت سياسي کشور. منشهاي سياسي اصلاح‌طلبان غير از اين صحبتهايي است که ايشان بيان کرده.» او ادامه مي‌دهد: «در طول سال‌هايي که اصلاح‌طلبان در عرصه سياست حضور داشتند کاري غير از اين چيزهايي که آقاي مصباحي مقدم مدعي شده، انجام داده‌اند. اصلاح‌طلبان هميشه منافع ملي را در اولويت قرار داده‌اند. از طرفي بي مهري زيادي هم ديدند ولي در عين حال به انقلاب وفادار ماندند.» اين فعال سياسي معتقد است: «سخنان مصباحي مقدم با واقعيت عملي موجود در جامعه منافات داشته و حتي با سيره جريان اصلاح‌طلب نيز در تضاد کامل است.» او ادامه مي‌دهد: «بهتر است ايشان و بقيه هم‌کيشانشان، تشخيص مردم را ملاک قرار دهند. اصلاح‌طلبان هميشه اهل تعامل و مماشات بوده‌اند. براي همين مردم به اصلاح‌طلبان روي خوشتري نشان مي‌دهند. اصلاح‌طلبان منافع ملي را بر منافع جناحي و منافع شخصي خود ارجحيت مي‌دهند.

ولي در عين حال وقتي به قضاوت مردم نگاه مي‌کنيم مي‌بينم که آنها به خوبي به مسائل دقت مي‌کنند و گذشته افراد و جريانهاي را رصد مي‌کنند».

برخورد با اصلاح‌طلبان هميشه حذفي بوده

رئيس فراکسيون اصلاح‌طلبان شوراي شهر تهران ادامه مي‌دهد: «مثال‌هاي زيادي براي مماشات اصلاح‌طلبان وجود دارد. در بعد از انقلاب هميشه برخورد با اصلاح‌طلبان، حذفي بوده. ولي ما هيچ وقت ميدان را خالي نکرديم و در صحنه حضور داشتيم. در سال 92، آقاي عارف به خاطر منافع ملي از انتخابات کناره‌گيري کرد و آقاي روحاني رئيس‌جمهوري شد. ما در انتخابات هفت اسفند 94 از اصولگرايان معتدل هم در ليست استفاده کرديم. منافع ملي حکم مي‌کرد براي اينکه از حضور افراطيون به مجلس جلوگيري کنيم با اصولگرايان معتدل ائتلاف داشته باشيم.» او با اشاره به شوراي شهر و نحوه انتصاب محمدباقر قاليباف براي بار سوم به عنوان شهردار تهران، مي‌گويد: «از طرفي در شوراي شهر تهران نيز با عدم وفاداري يکي از اعضاي فراکسيون اصلاح‌طلبان، نامزد رقيب شهردار شد و ما با اين وجود در تمام اين سه سال با تعامل با شهرداري کنار آمده‌ايم. اجازه نداديم حاشيه‌ها و اختلافات وسط کشيده شوند و مماشات ما به حدي بود که مورد انتقاد هوادارانمان قرار گرفتيم. ولي براي اداره شهرداري نياز به اين همراهي ها و تعاملات است.» کاري که الهه راستگو در زمان انتخاب شهردار در سال 92 انجام داد و به فراکسيون متبوعش، پشت کرده و راي به نفع نامزد فراکسيون مقابل داد، براي هميشه در تاريخ شوراي شهر تهران ماندگار شده است!

اصولگرايان فقط به قدرت فکر مي‌کنند

داريوش قنبري، نماينده مجلس ششم نيز در واکنش به صحبتهاي مصباحي مقدم به مردم سالاري مي‌گويد: «بين ما و ايشان، مردم بهترين داور هستند. به نظرم بهترين جواب را مردم در انتخابات 94 به ايشان داده است. رد صلاحيتهاي گسترده اي که در سال گذشته رخ داد، نشان مي‌دهد کدام جريان اهل مماشات نيستند. روحاني با راي اصلاح‌طلبان به رياست جمهوري رسيد اما اصولگرايان کاملا سعي کردند اين راي را به نفع خود مصادره کنند. آنها هيچ وقت در هيچ دوره اي اجازه ندادند اصلاح‌طلبان درپستهاي کليدي باشند.» او معقتد است بيش از اصلاح‌طلبان، اين اصولگرايان هستند که اهل مماشات نيستند: «در انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان را رد صلاحيت کردند. مهمترين دلايل اين اتفاق هم پايبند نبودن اين افراد به اسلام و قانون اساسي اعلام شده. در صورتي که اصلاح‌طلبان مدام اعلام کرده اند به قانون اساسي اعتقاد و ولايت فقيه را به صورت کامل قبول دارند». اين فعال سياسي در ادامه مي‌گويد: «اصولگراها در چند سال گذشته ثابت کردند به جز قدرت، به اصول ديگري وفادار نيستند. دفاع بعضي از اصوالگرها يا افرادي تحت عنوان اصولگرايي از ولايت فقيه، اعتقادي نيست و صرفا به خاطر منافع خودشان است.» قنبري معتقد است: «اصولگرايان انحصارطلبند و مي‌خواهند قدرت در قبضه خودشان باشد: و مشکل اينجاست که تفکر اصولگرايي انحصارطلبي است. يکي از دلايلي که ما با برخي از گروه هاي افراطي مخالفت داريم همين انحصارطلبي آنهاست که نمي‌خواهند مردم راضي باشند. بلکه بيشتر مي‌خواهند خودشان راضي باشند».
گزارش : محبوبه شعاعی

کد مطلب: 56317
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *