۰
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۳
بررسی پرونده متهم فساد 3000 ميلياردي

رسوايي خاوري، اين‌ بار در کانادا

مهرماه سال 90 بود که مدير عامل بانک ملي به دلايلي که خود «مشکلات عصبي حادث‌ شده و بيماري مزمن»اعلام کرده بود از سمت خود استعفا داد و راهي کانادا شد.
رسوايي خاوري، اين‌ بار در کانادا

مهرماه سال 90 بود که مدير عامل بانک ملي به دلايلي که خود «مشکلات عصبي حادث‌ شده و بيماري مزمن»اعلام کرده بود از سمت خود استعفا داد و راهي کانادا شد. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، قبل از اينکه خاوري براي حل مشکلات خود به کانادا برود خبرهايي از فساد 3000 ميلياردي به گوش مي‌رسيد و پس از سفر ناگهاني مدير عامل پيشين ارتباط وي با پرونده فساد صراحتا اعلام شد. آن زمان بود که مشخص شد مشکلات ذکر شده چندان هم عصبي نبوده و خاوري خيلي بي‌سر و صدا «فرار» کرده است. درهمان گير و دار سوالي براي همه ايجاد شده بود که آيا هيچکس از رخ دادن اين فساد مطلع نبوده و اين امکان وجود نداشته است که پيش از فرار مسکوت خاوري خبر اين دزدي علني شود؟ مسئله وقتي به قسمت‌هاي جالب رسيد که خاوري نقش حلقه مفقوده را پيدا کرد و عملا تحقيق‌ها بدون نتيجه باقي ماند و فقط الکي کش پيدا کرد. اما در سيزدهمين جلسه رسيدگي به پرونده متهمان، قاضي سراج اعلام کرد که يکي از معاونان وزارت اطلاعات از خروج محمودرضا خاوري مطلع بوده است.

قاضي سراج معتقد است قطعاً عواملي از داخل حکومت ايران در فراري دادن خاوري نقش داشته‌اند. بنابر اطلاعات منتشره از جانب وي، خاوري در تاريخ 20 شهريور 1390در مقام رئيس بانک ملي ايران، تقاضاي سفر به انگلستان را در قالب يک مأموريت کاري براي شرکت در جلسه پي‌ال‌سي بانک لويدزمطرح کرده بود که در تاريخ 29 شهريور همان سال با حکم شماره 578669 با مأموريت وي به خارج از کشور موافقت شد. چند روز بعد، خاوري با ارسال فکسي از داخل هتلي در انگلستان، استعفاي خود را به اطلاع مقامات دولتي ايران مي‌رساند.

بعد از ماجراي محمودرضا خاوري مديرعامل بانک ملي ايران در پرونده رسوايي بزرگ اختلاس 3 هزار ميليارد توماني در ايران نکته جالب در اين پرونده آن است که اين چندمين بار است که در يک پرونده فساد بزرگ مالي در کشور، بانک ملي ايران هم دخالت اساسي دارد؛ پيشتر نيز در جريان فساد بزرگ اقتصادي در پرونده المکاسب از اسدالله امير اصلاني مديرعامل بانک ملي ايران به عنوان متهم رديف اول نام برده شد که اين به شبهه‌ها و ابهامات اقتصادي بسيار زيادي در ساختار و بدنه و همچنين نقش اين بانک بزرگ در فسادهاي اقتصادي انجاميده است.

اين بار در خاک کانادا!

با وجود همه مسائلي که در آن زمان مطرح بود و هنوز هم مطرح است و نيز تغيير دولت در ايران و کانادا اين پرونده همچنان پا در هوا و بي نتيجه مانده است و پس از گذشت 5 سال کل اخباري که از رسيدگي و تلاش‌هاي قوه قضاييه منتشر مي‌شود تنها در حد کنفرانس‌هاي خبري سخنگوي قوه قضاييه است که هربار تنها از اينترپل گله مي‌شود و با ناتواني راه دسترسي به خاوري غير‌ممکن اعلام مي‌شود. اما اين روزها بار ديگر خاوري در مظان اتهام قرار گرفته است، آن هم نه به خاطر پرونده‌اي که در ايران داشته، بلکه خبرها‌ حاکي از رسوايي مدير عامل پيشين بانک ملي در کانادا است.

به نقل از بلومبرگ محمودرضا خاوري و پسرش خشايار خاوري به دليل اختلاف با شريک اقتصادي‌ خود «سام ميزراهي» يکي از ساختمان‌سازها در کانادا به مشکل برخوردند که در پي آن کار به دادگاه اونتاريو کانادا کشيده شده است.

بلومبرگ تاکيد کرده که خبرنگار آنها تا خانه خاوري هم رفته اما کسي درب خانه را باز نکرده است. اما از قول «سام ميزراهي» نوشته است که خاوري در تماسي تلفني او را تهديد کرده که در صورت عدم پرداخت مبلغي پول آبرويش را مي‌برد و خانه‌اش را آتش مي‌زند. بر‌اساس اين گزارش اختلاف در پرونده آپارتمان‌سازي در منطقه يورکويل و در موضوع چگونگي تقسيم سود حاصل از پروژه بوده است.

در اين شرايط بايد ديد آيا اميدي به بازگرداندن خاوري به ايران وجود دارد؟ آيا اينبار دولت کانادا متهم فساد 3000ميلياردي را به ايران تحويل مي‌دهد؟ پاسخ اين سوال‌ها مستلزم بررسي وضعيت سابق و کنوني مدير عامل پيشين بانک ملي در خاک کانادا است.

روايت فرار خاوري از زبان قاضي دادگاه

ناصر سراج قاضي پرونده، پس از فرار خاوري گفت: قطعا دست‌هايي در کار بوده تا خاوري را فراري دهند. در تاريخ 20 شهريور 90 آقاي خاوري رئيس بانک ملي به عنوان ماموريت تقاضاي خروج از کشور به انگلستان را داشته است. در تاريخ 29 شهريور با شماره 578669 با ماموريت وي به خارج از کشور موافقت شد. سراج گفت: در 6 مهر ماه سال 90 مشاور نهاد و دبير هيات نظارت بر مسافرت‌هاي خارجي کارکنان دولت آن ماموريت را کان لم‌يکن تلقي کرده است يعني چند روز بعد از اينکه خاوري به خارج رفته است اين ماموريت کان لم‌يکن تلقي مي‌شود و آقاي خاوري در هتلي در انگلستان و از طريق فکس استعفاي خود را به دفترش اعلام مي‌کند. قاضي پرونده فساد بزرگ بانکي مي گويد: 31 شهريور 90 آقاي خاوري به مدير حراست مي‌گويد درخواست سفر به لندن براي شرکت در جلسه بانک پي‌ال سي لندن را دارم. از وزارت اطلاعات سوال کنيد اگر ممنوع‌الخروج نيستم بروم. برابر اطلاعاتي که من کسب کردم آقاي صفايي نيکو مدير حراست از طريق دکتر زارعي رئيس سازمان حراست کل کشور موضوع را پيگيري و نهايتا معاون وزارت اطلاعات بلامانع بودن خروج آقاي خاوري را اعلام کرده است. بدين ترتيب آقاي خاوري به موجب بليت تهيه شده توسط بانک پي‌ال‌سي کشور را ترک مي‌کند.

چرا کانادا خاوري را تحويل نداد

يکي از دلايلي که کانادا براي تحويل ندادن خاوري عنوان مي‌کرد، تابعيت کانادايي وي بود. مطابق قوانين بين‌الملل تابعيت مضاعف يکي از موانعي است که در مورد صلاحيت قانون مقر وجود دارد. کانادا مانند هر کشور ديگر حق دارد از تبعه خود در برابر ديگر کشورها دفاع کند. از طرف ديگر خاوري طبق قانون ايران تنها«متهم» است و هنوز قرار محکوميت عليه وي صادر نشده است. دولت کانادا بي شک تنها براي اتهام تبعه خود را به ايران تحويل نمي‌دهد.

از طرف ديگر خاوري در زمان دولت ‌هارپر به کانادا فرار کرد و آن زمان روابط ايران و کانادا روزهاي سختي را پشت سر مي‌گذاشت و همکاري نکردن دولت ‌هارپر با ايران تا حدي طبيعي بود. گذشته از اين ايران با کانادا قرارداد استرداد مجرمين ندارند و اين طبيعي است که کانادا وظيفه اي در قبال تحويل وي نداشته باشد. اما دولت ترودو به دنبال بهبود روابط با ايران است. مي‌توان گفت در صورتي که روابط دو کشور بار ديگر به طور رسمي آغاز شود اميدواري براي استرداد وي وجود دارد. اما در اين صورت باز هم دادگاه ايران بايد در مورد خاوري حکمي قاطع صادر کند.

اينترپل هم با ايران همکاري نمي‌کند

يکي از مواردي که بارها و بارها از سوي سخنگوي قوه قضاييه مطرح شده است عدم همکاري اينترپل با ايران براي استرداد خاوري است. در اين مورد هم همچنان مشکل پيشين وجود دارد. بايد مراحل دادرسي خاوري طي شود تا اينترپل ملزم به ورود به پرونده شود. در ابتدابايد پرونده خاوري در دادسراي کارکنان دولت رسيدگي شود و پس از صدور کيفرخواست به دادگاه ارسال شود. اگر دادگاه به اتهامات مديرعامل سابق بانک ملي رسيدگي کرد و او را محکوم کرد بايد منتظر ماند تا اين راي قطعي شود. پس از قطعي شدن راي دادگاه بايد موضوع از طريق ايران به اينترپل اعلام شود.

در نظام‌هاي حقوقي مجرم تعريف خود را دارد و در حال حاضر خاوري متهم است و براي اينکه اينترپل او را دستگير و تحويل ايران دهد بايد تمام مراحل قضايي طي شده و مجرميت خاوري اثبات شود. اينترپل شايد الان وي را در ليست متهمان تحت تعقيب خود قرار داده است اما به وي به عنوان متهم نگاه مي کند. فردي که جرمش ثابت نشده است.

با مجرميت خاوري، موضوع بايد به مقر پليس بين‌الملل در فرانسه اعلام شود تا از طريق اينترپل حکم به کشور کانادا و ساير کشورها اعلام شود.قرارداد استرداد مجرم بين کشورها بايد افزايش يابد تا دايره فرار مجرمان به کشورهاي ديگر کوچکتر شود. وقتي قوه قضاييه پس از 5 سال هنوز قرار محکوميت براي کسي که متهم رديف اول است، صادر نکرده است نمي‌توان توقع داشت اينترپل يا کانادا با ايران همکاري لازم را داشته باشند.

کد مطلب: 57237
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *