۱
دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۳

اعلام جنگ عليه پوکمون‌گو

محبوبيت وسيع بازي کامپيوتري «پوکمون گو» که علاقه‌مندان آن با کمک تلفن‌هاي موبايلشان در هر نقطه‌اي مي‌توانند مشغول بازي شوند، اعتراض شديد و گسترده‌اي را برانگيخته است.
اعلام جنگ عليه پوکمون‌گو
محبوبيت وسيع بازي کامپيوتري «پوکمون گو» که علاقه‌مندان آن با کمک تلفن‌هاي موبايلشان در هر نقطه‌اي مي‌توانند مشغول بازي شوند، اعتراض شديد و گسترده‌اي را برانگيخته است.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اين بازي با استقبال فراواني مواجه شد و توانست رکورد سريع‌ترين آمار دانلود را در گوگل پلي کسب کند و در مدت کوتاهي 10 ميليون از گوگل پلي و 7/5 ميليون از اپ استور دانلود شود و به رقيبي جدي براي بازي کلش آو کلنز که براي مدت‌ها در صدر بود تبديل شود. همين امر سبب شد تا شرکت سازنده نشر جهاني بازي را به دليل پر شدن سرورها به تعويق بيندازد.

ميزان دانلود اين اپليکيشن به نحوي چشمگيري ادامه پيدا کرد و تقريباً تمام رکوردهاي پيش از خود را شکست. بازي پوکمون‌گو از نظر تعداد کاربران فعال در يک نرم‌افزار اندرويدي، در مقام پنجم و حتي بالاتر از نت‌فليکس و توئيتر قرار گرفت. پرداخت‌هاي درون برنامه‌اي اين بازي در عرض دو هفته بيش از 14 ميليون دلار درآمد براي عرضه‌کنندگانش به همراه داشت. بازي پوکمون گو تا اواخر تير 1395 در ايالات متحده آمريکا، نيوزلند، آلمان و بريتانيا در دسترس کاربران قرار گرفت که بر اساس آخرين آمار سوروي مانکي تا آن زمان حدود 12ميليون کاربر آمريکايي فعال به جستجوي هيولاهاي پوکمون مشغول شدند و شمار کاربران اين بازي در اين چهار کشور به بيش از 30 ميليون کاربر فعال رسيد و فقط در گوگل‌پلي بيش از 30 ميليون بار دانلود شد. خبرگزاري فرانسه در گزارشي مي‌نويسد که شاکيان مي‌گويند بازي در اماکن يادبود و مذهبي بي‌احترامي به آنهاست و از همه کشورهاي جهان خواسته‌اند اين بازي را ممنوع کنند. اما آيا ممنوع کردن اين بازي که شرکت‌کنندگان در آن به وسيله تلفن موبايل خود به شکار موجودات کارتوني مي‌روند در برخي مکان‌ها و محدوده‌ها واقعاً عملي است؟

نحوه بازي

پوکمون گو، از اطلاعات منطقه جغرافيايي که در آن قرار داريد و قابليتهاي دوربين تلفن همراهتان استفاده مي‌کند تا موجوداتي را که «پوکمون» ناميده مي‌شوند، روي صفحه نمايش گوشي تلفن همراهتان خلق کند. به اين ترتيب مکان جغرافيايي که در آن هستيد، تبديل به مکان بازي و رقابت پوکمون‌ها مي‌شود.

هدف در اين بازي اين است که تا جاي امکان پوکمون‌هاي بيشتري را جمع کرد و سپس قدرتشان را افزايش داد. براي پيدا کردن و شکار پوکمون‌هاي پنهان شده، بايد دوربين گوشي تلفن را فعال کنيد، در دنياي واقعي بگرديد و همان‌طور که راه مي‌رويد، براي پوکمون‌ها گوي يا پوکبال (poke ball) بفرستيد. براي «شکار» پوکمون‌ها که در محيط اطراف کاربر پنهان شده‌اند، کاربر مجبور است که دوربين گوشي موبايل خود را فعال کند و در محيط اطراف خود راه برود و پس از پيدا کردن يک پوکمون، گوي مخصوص بازي را به سمت آن پرتاب کند.

نوع ديگر اماکن ثابت در اين بازي جيم (Gym)ها هستند. درواقع جيم يک مکان حقيقي است که افراد در آنجا جمع شده و مبارزه مي‌کنند تا منطقه را تحت کنترل خود بگيرند. از آنجا که ممکن است که در منطقه جغرافيايي شما، کاربران ديگري نيز حضور داشته باشند، ممکن است علاوه بر شما افراد ديگري نيز به دنبال شکار پوکمون باشند. به همين دليل سرعت عمل در اين بازي مهم است.

موزه اردوگاه مرگ آشويتس، موزه يادبود هولوکاست در برلين و موزه يادبود هيروشيما در ژاپن همه شکايت دارند که گروهي از بازديدکنندگان به جاي توجه به حوادث تاريخي مهمي نظير اين رويدادها در اين اماکن با تمرکز روي تلفن موبايل به دنبال موجودات کارتوني اين بازي «پيکاچوس» مي‌گردند. در کشورهاي ديگر نيز هشدار داده شده که شرکت در اين بازي مي‌تواند جان مردم را به خطر بياندازد. به عنوان مثال در کشور بوسني هشدار داده شده که مردم با ورود به مناطقي که در طول جنگ داخلي يوگسلاوي مين‌گذاري شده‌اند جان خود را به خطر نياندازند. از قرار معلوم بسياري از نقاطي که در نقشه راهنماي بازي پوکمون تعيين شده‌اند در جوار مناطق مين‌گذاري شده قرار دارند.

يکي از جذابيت‌هاي اصلي بازي «پوکمون گو» اين است که شخصيت‌هاي کارتوني آن در شکل و قيافه‌هايي مثل ماهي و يا اژدها، ناگهان به صورت مجازي در اطراف کاربران ظاهر شده و خود را در دوربين موبايل آنها نشان مي‌دهند. اين بازي در عين حال مشترکان را تشويق مي‌کند تا با سرکشي به مکان‌هاي ديدني و معروف که با عنوان «پوکستاپ» و يا «جيم» مشخص شده‌اند، محيط اطراف خود را بشناسند. بازيکنان با خريد و جمع‌آوري ابزارهايي که اين بازي در اختيار آنها قرار مي‌دهد، مي‌توانند اهداف خود را شناسايي کرده و در اين نقاط آنها را به جنگ يکديگر بفرستند. نقاطي که در اين بازي علامت‌گذاري شده‌اند توسط شرکت طراح آن به نام نيانتيک در کاليفرنيا تعيين شده‌اند. اين شرکت از اطلاعات ميداني يک بازي قديمي به نام «اينگرس» استفاده کرده که مشارکت‌کنندگان با استفاده از نقشه چي پي اس مي‌توانند در سطح شهر نقاط مورد نظر را شناسايي کنند. شرکت نيانتيک بر اساس پيشنهادهاي بازيکنان فهرست اوليه مکان‌هاي مورد نظر را گسترش داده است. پوکمون‌ها در هر لحظه و در هر نقطه‌اي مي‌توانند روي صفحه موبايل مشارکت‌کنندگان ظاهر شوند. شخصيت‌هاي کارتوني اين بازي بدون هيچ قاعده‌اي ظاهر مي‌شوند ولي معمولاً ظهور آنها ممکن است به نقطه‌اي که شما در آن قرار داريد مرتبط باشد. مثلاً کاراکترهايي که شبه ماهيان هستند معمولاً در اطراف رودخانه‌ها و درياچه‌ها ظاهر مي شوند.

نحوه فرار از پوکمون گو

به اين بستگي دارد که آيا اين نقطه در نقشه بازي پوکمون به عنوان يک «پوکستاپ» و يا «جيم» تعيين شده است يا نه؟ و درعين حال آيا موجودات بازي در آنجا ظاهر شده‌اند يا نه؟ درخواست از شرکت طراح اين بازي براي حذف نقاطي که در اين فهرست هستند غيرممکن است. خالقان پوکمون نمي‌توانند نقاط مشخصي را به سرعت از نقشه اماکن اين بازي حذف کنند. ولي در زماني که اپليکيشن بازي به‌روز مي‌شود، مي‌توانند برخي نقاط را حذف و يا نقاط جديدي را به نقشه آن بيافزايند. در تازه‌ترين مورد از تجديد نقشه اين بازي، بناهاي يادبود هيروشيما و موزه قربانيان هولوکاست در شهر برلين از فهرست اماکن آن حذف شدند. ولي جلوگيري از ظاهر شدن موجودات کارتوني اين بازي در اماکن و نقاطي که خواستار ممنوعيت پوکمون هستند، بسيار دشوارتر است.

اين کار مستلزم تغيير اساسي در الگوريتم بازي است که براي طراحان آن کار بسيار پردردسري است.

شرکت ژاپني پوکمون، صاحب تجاري اين محصولات پرطرفدار، اعلام کرد که شرکت نيانتيک مشغول کار براي بهبود الگوريتم اين بازي است
کد مطلب: 59999
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *