۱
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۴

هزاران مشکل زیست محیطی با وجود فارغ التحصیلان بیکار محیط زیست!

هزاران مشکل زیست محیطی با وجود فارغ التحصیلان بیکار محیط زیست!
سخن گفتن در مورد مشکلات بی انتهای محیط زیست علیرغم تمام مسایلی که سعی می شود تا تحت کنترل در بیاید با وجود صدر نشینی بیکاران محیط زیست در لیست تمام رشته های دانشگاهی تا حدی بیهوده می نماید چرا که وقتی افراد متخصص در یک رشته در انزوا قرار داشته باشند چطور و با چه دانشی قرار است مشکلات تحت کنترل در بیاید؟ دانش و بودجه کافی با تکیه بر قوانینی که به مرحله اجرا می رسند ضامن سلامت محیط زیست یک جامعه خواهند بود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، با به تصویب رسیدن لایحه مقابله با آلودگی هوا توسط نمایندگان مجلس و اجرایی شدن آن‌؛ ریه های شهرهای بزرگ امیدوارند که نفسی تازه کنند. اما در میان تمام جزییات،‌ جای خالی اشاره ای به شرایط اشتغال دانش آموختگان رشته محیط زیست و حمایت از آنان در قالب تسهیلات شغلی، در این لایحه بسیار به چشم می آید. به همین منظور گردهمآیی توسط فارغ التحصیلان محیط زیست که بالغ بر 1500 نفر هستند انجام شده که در حال حاضر جویای کار هستند و پیرو همین امر نامه ای به ریاست جمهوری و همچنین مجلس شورای اسلامی ارائه شده که خواستار پیگیری مطالبات خود در مورد اشتغال باشند و با توجه به برگشتن لایحه به کمیسیون کشاورزی مجلس برای رفع اشکالات و اینکه ممکن است جایی برای اشتغال جمعیت بزرگ دانش آموخته محیط زیست در این لایحه باز شود به همین دلیل جمعی از نمایندگان این جمعیت قابل توجه در ساختمان سازمان محیط زیست واقع در پارک پردیسان با جمعی از مسئولان این سازمان نشست و گفت و گویی داشتند.
در این نشست خواسته ها و مطالبات فارغ التحصیلان این رشته با تعدادی از مسئولان سازمان در میان گذاشته شد که از جمله این مطالبات می¬توان به موارد زیر اشاره کرد:
1 – تدریس درس انسان و محیط زیست در مدارس توسط کارشناسان این رشته. در زمینه پیشنهاد تدریس درس انسان و محیط زیست با توجه به پتانسیل و فراگیری کامل دانشِ تقابل انسان و محیط اطرافش کارشناسان این رشته بهترین گزینه محسوب می شوند که در حال حاضر اکثریت این افراد بیکار هستند یا در شغل های غیر مرتبط با رشته خودشان مشغولند . در نشست با مسئولان سازمان این خواسته نیز مطرح شده است که تلاش های لازم در قالب پیشنهاد از طرف سازمان برای گنجانده شدن موارد استخدامی آموزش و پرورش رشته محیط زیست برای تدریس هم صورت بگیرد یا اینکه آموزش و پرورش در تالیف این کتاب درسی ضروری از کارشناسان محیط زیست بهره بگیرد.
‌2 ـ‌ پیشنهاد اشتغال کارشناسان در صنایع و کارخانجات به عنوان یک اصل خیلی ضروری. طرح پیشنهاد اجبار و الزام صنایع برای استخدام کارشناسان محیط زیست بسیار ضروری به نظر می رسد از این جهت که حفاظت از محیط زیست باید سرلوحه تصمیم گیری های صنایع باشد و برای این تصمیم گیری ها که پای سلامت شهروندان این شهرها در میان باشد چه کسی کارآمدتر از کارشناسان این رشته؟ همانطور که می دانیم واحدهای صنعتی مقادیر زیادی از آلاینده های زیست محیطی از جمله انواع پسماندها را تولید می کنند که عدم مدیریت اصولی آن باعث مخاطرات زیست محیطی متعدد و گسترش انواع بیماریها و سرطان های خطرناک می شود. عملی شدن و به واقعیت نزدیک شدن ISO14000 )سیستم مدیریت زیست محیطی) و راه اندازی سامانه هایی برای حفاظت از محیط زیست در شهرهای صنعتی با رویکرد توسعه ی پایدار در گرو داشتن نیروی متخصص محیط زیست است. پایش لحظه ای آلودگی،‌ طریقه دفع پسماندها،‌ مدیریت فاضلاب صنایع بزرگ و کوچک،‌ بازنگری در سیستم های تولید برای حذف و جایگزینی دستگاههای مستهلک که می¬توانند به محیط زیست شهر بسیار آسیب رسان باشند، از جمله مواردی است که بدین طریق می توان مورد توجه قرار داد.
3ـ پیشنهاد وجود نظام مهندسی محیط زیست مستقل از نظام مهندسی منابع طبیعی : در اکثر مواقع در نظام مهندسی منابع طبیعی رشته محیط زیست در انزوا قرار داشته است و آن طور که باید حقوق کارشناسانان رشته به صورت جدا و واضح به رسمیت شناخته نشده و همیشه در سایه بقیه رشته ها قرار گرفته است. در طرح پیشنهاد سازمان نظام مهندسی مستقل برای رشته محیط زیست که بسیار بجا و درست است ذکر این نکته بسیار ضروری است که تمام رشته های مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست، مهندسی محیط زیست، آلودگی های محیط زیست، تنوع زیستی، ارزیابی و آمایش سرزمین، تکنولوژی محیط زیست و.... که از جمله رشته های مرتبط با محیط زیست هستند، با توجه به گذشت بیش از 20 سال از تاسیس این رشته ها هنوز موفق به راه اندازی و ایجاد نظام مهندسی مستقل محیط زیست نشده است. به طور حتم نظام مهندسی محیط زیست ضمن حمایت از اشتغال فارغ التحصیلان این رشته و فراهم کردن زمینه های کارآفرینی مرتبط از جمله ؛ با برون سپاری وظایف برخی دستگاه ها که هم اکنون توسط سایر بخش ها و عموما شرکت های زیر مجموعه غیر مرتبط انجام می-گردد می تواند از دانش آموختگان رشته های محیط زیست پیشتیبانی کند و از توانایی آنها در طراحی تصفیه خانه فاضلاب برای کارخانه ها، طراحی فیلترهای هوا، ممیزی و پایش محیط زیست، نظارت بر پروژه های محیط زیست و .... استفاده کند که در این زمینه حمایت همه جانبه از سمت نمایندگان مجلس و همینطور سازمان محیط زیست کشور ضروری است.
4ـ دایر کردن مدارس طبیعت و همکاری با ان جی او های فعال در این زمینه :
دایر کردن مدارس طبیعت و همکاری در این طرح برای بالا بردن سواد و اطلاعات کودکان که حافظان منابع طبیعی ایران در آینده خواهند بود ضروری و لازم است .
5ـ‌ دایر کردن غرفه محیط زیست در نمایشگاه بین المللی و استفاده از ایده های ارائه شده توسط کارشناسانی که فعلا در حوزه مرتبط با رشته خود اشتغال ندارند. ایده هایی که شاید به دلیل نبود مجال برای دیده و عرضه شدن برای همیشه بایگانی می شوند. رشته محیط زیست یکی از رشته هایی است که پتانسیل تولید دانش و اختراعات جدید را دارد و برای همکاری با ایده پردازان این رشته، نظارت و همکاری سازمان محیط زیست بسیار واجب و ضروری است و به نظر می رسد این ایده ها می توانند منجر به اشتغال زایی و گشودن گره های مدیریتی محیط زیست شود.
قابل ذکر است که با توجه به آمار رسمی، بیشترین نرخ بیکاری در بین رشته های دانشگاهی مربوط به فارغ التحصیلان محیط زیست است و همچنین بازار کار این رشته از طرف سایر رشته ها اشغال شده و تلاشی در جهت تفکیک این تخصص ها صورت نگرفته است. در حال حاضر 64 سمن محیط زیستی فعال در سطح کشور از این کمپین و گردهمایی حمایت کرده اند. این سمن ها در حقیقت از خود مردم کشور تشکیل می شود و با اعلام حمایت از این کمپین نیاز جامعه را به کارشناسان محیط زیست اعلام کرده است.
در هر صورت با توجه به ارائه خواسته ها و مطالبات این جمع کثیر و قول همکاری های مساعد از طرف سازمان امید است که کارشناسان این رشته کلیدی که نقش اساسی در حفاظت از محیط زیست و سلامت مردم دارند در کارهای مرتبط مشغول شوند و دغدغه فعلی مردم و مسئولان برای مشکلات زیست محیطی مرتفع شود و جایگاه اجتماعی این کارشناسان با تلاش ها و حمایتهای سازمان در جامعه مشخص و مستحکم شود .

ساغر شمسی

کد مطلب: 64595
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *