۱
يکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۶
مقاله نیویورک تایمز به مناسبت میلاد معجزه آسای حضرت عیسی

چرا مسلمانان هم کریسمس را تبریک می گویند؟

میلیون‌ها مسیحی در سراسر دنیا با خوشحالی آماده جشن گرفتن برای کریسمس هستند. در دومین دین پرجمعیت دنیا، یعنی اسلام، مسلمانان به این اندازه شادمان نیستند.
چرا مسلمانان هم کریسمس را تبریک می گویند؟
میلیون‌ها مسیحی در سراسر دنیا با خوشحالی آماده جشن گرفتن برای کریسمس هستند. در دومین دین پرجمعیت دنیا، یعنی اسلام، مسلمانان به این اندازه شادمان نیستند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در معدودی از کشورهای مسلمان مانند عربستان سعودی، برونئی و سومالی جشن‌های کریسمس ممنوع است. در ترکیه، منع قانونی برای این کار وجود ندارد اما برخی از گروه‌های مسلمان هر ساله اعتراضانی را علیه سنت‌های درخت کریسمس و بابانوئل ترتیب می‌دهند. زیرا آنها را تحمیل فرهنگ غربی می‌دانند. در این میان بسیاری از مسلمانان در سراسر دنیا به عقاید همسایگان مسیحی خود احترام می‌گذارند و حتی در مراسم‌های آنان شرکت می‌کنند. به عنوان مثال یک صاحب یک رستوران ترکی در لندن تصمیم گرفت که یک وعده غذایی رایگان به افراد بی‌خانمان و سالمند به این مناسبت بدهد. همچنین یک تاجر مسلمان در بغداد به منظور اعلام همبستگی با مسیحیانی که مورد آزار داعش قرار گرفته بودند، یک درخت کریسمس نصب کرد. این اعمال مسلمانان گرچه در راستای احترام به دیگر ادیان که یک فضیلت است، مورد پسند است؛ اما پاس داشتن کریسمس تنها به این دلیل نیست. بلکه تولد معجزه‌آسای عیسی مسیح به عنوان یک معجزه که نه تنها در کتاب عهد جدید، بلکه در قرآن هم به آن پرداخته شده است، باید مورد احترام قرار بگیرد. در دو سوره از قرآن کریم جزئیات دقیقی از تولد عیسی مسیح گفته شده که تا حدودی شبیه نوشته‌های انجیل لوقا است. همچنان که قرآن روایت می‌کند، روزی فرشته‌ای به نزد حضرت مریم آمد و به او گفت که «خدا می‌خواهد پسر پاکی به او بدهد». مریم در پاسخ گفت که «چگونه می‌توانم پسری داشته باشم در حالی که هیچ مردی مرا لمس نکرده است». فرشته پاسخ داد که «خدا هر آنچه را که بخواهد می‌تواند خلق کند». سپس خداوند از روح خود در مریم دمید و او عیسی را آبستن شد. البته تفاوت‌هایی میان روایت مسلمانان از تولد حضرت عیسی و نسخه مسیحی آن که بر اساسش کریسمس جشن گرفته می‌شود، وجود دارد. عهد جدید می‌گوید که تولد حضرت عیسی در شهر بیت‌لحم در یک آخور یا یک مسافرخانه هنگامی که مریم با همسرش یوسف بود، اتفاق افتاد. اما قرآن روایت می‌کند که حضرت مریم در یک مکان دور و به تنهایی فرزندش را در زیر یک درخت نخل به دنیا آورد. شایان ذکر است که این داستان‌ها در انجیل‌های جعلی شرقی آمده‌اند و یافته‌های اخیر باستان شناسان با نسخه قرآن از این واقعه مطابقت دارد. مهم‌تر از همه اینکه قرآن با کتاب مقدس درباره الوهیت مسیح تفاوت دارد. قرآن می‌گوید که او یک انسان و یک پیامبر بود و بارها از او با عنوان مسیح نام می‌برد که به نظر می‌رسد که شبیه مفهوم مسیح در یهودیت باشد که اورا بنده فوق‌العاده خدا می‌داند نه تجسم خدا. عیسی که در قرآن توصیف شده است شخصی است که به سوی قوم اسرائیل فرستاده شده است که در تورات نیز چنین آمده است. با این حال اسلام و مسیحیت اشتراکات زیادی در ستایش حضرت عیسی و حضرت مریم دارند. مسلمانان تنها افراد غیر مسیحی در دنیا هستند که باور دارند که حضرت عیسی از یک دختر باکره زاده شده است.
برای قرن‌ها، مسلمانان این موضوع را به عنوان یک حقیقت دقیق پذیرفته بودند. مفسران قرآن در قرون وسطی درباره جزئیات دمیدن نفس خدا در مریم بحث کرده‌اند و آن را عملی از سوی خدا می‌دانند. سید قطب، بنیادگرای مصری قرن بیستم، بارداری مریم را عجیب‌ترین رویدادی می‌داند که بشر در طول تاریخ دیده است. قرآن حضرت عیسی را «کلام خدا» می‌نامد و او را دارای ماهیتی فوق‌العاده می‌داند. دانشمندان مسلمان از این تعبیر در حیرت هستند، زیرا قرآن درباره هیچ فرد دیگری چنین چیزی نگفته است. متکلمان مسیحی شیفته این تعبیر قرآن شده‌اند و آن را تداعی انجیل یوحنا می‌دانند که حضرت عیسی را به عنوان کلام خدا می‌داند که جسم گرفت و در میان ما ساکن شد. چنین تشابهاتی بین قرآن و منابع اولیه مسیحیت، تا حدی نشانگر ایمان آنها به یک چیز مشترک است و این دو دین ابراهیمی بزرگ با وجود درگیری‌های تند گاه به گاه دارای اشتراکات بسیاری هستند. امسال با وجود تنش‌های بسیاری که میان مسلمانان و مسیحیان در اروپا، ایالات متحده و جاهای دیگر به وجود آمد، ارزشمند است که به چنین پیوندها و اشتراکاتی بیندیشیم. ایده ممنوعیت کریسمس در عربستان سعودی، برونئی و سومالی کاملاً اشتباه است. حتی اگر این روز جزء تعطیلات مسلمانان نباشد، لازم نیست که ما نسبت به آن اعتراض کنیم. تولد معجزه‌آسای حضرت عیسی، پیامبر مسیحیت و کلام خدا نباید در هیچ مسلمانی احساس ناخوشایندی ایجاد کند. مسلمانان باید در روز 25 دسامبر، به دیگر مسیحیان بدون تردید تبریک کریسمس بگویند.

نویسنده : مصطفی آکیول
ترجمه : سمیه دالوند / مردم سالاری
منبع : روزنامه نیویورک تایمز، 23 دسامبر 2016
کد مطلب: 64815
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *