۱
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۱
لندن در جشن کریسمس نگران سرنوشت الیزابت دوم است

غیبت ملکه

سال 2017 میلادی در میان هیاهوی بابانوئل و تهدیدات تروریستی آغاز شده اما غیبت یک نفر نگاه‌ها را متوجه کاخ باکینگهام در لندن کرده است.
غیبت ملکه
سال 2017 میلادی در میان هیاهوی بابانوئل و تهدیدات تروریستی آغاز شده اما غیبت یک نفر نگاه‌ها را متوجه کاخ باکینگهام در لندن کرده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، خاندان سلطنتی بریتانیا امسال بدون ملکه الیزابت دوم در ویژه مراسم کریسمس و سال نو میلادی حاضر شدند. بنا به نوشته گاردین، دو هفته پیش، زمانی که خانواده سلطنتی طبق عادت سی سال گذشته به ساندرینگهام می‌رفتند تا مراسم کریسمس را در آنجا برگزار کنند، ناگهان سفر ملکه الیزابت 90 ساله و پرنس فیلیپ 95 ساله به دلیل شدت بیماری لغو شد.البته بعد از آن، این دو نفر با بالگرد به ساندرینگهام منتقل شدند ولی شدت بیماری ملکه باعث شد وی تنها غایب خاندان سلطنتی در مراسم روز کریسمس در کلیسا باشد.
در این مدت تنها پیام کریسمس او که از پیش ضبط شده بود، برای مردم بریتانیا پخش شد. این اولین بار از سال ۱۹۸۸ میلادی است که ملکه الیزابت در مراسم کلیسا، هم در کریسمس و هم در اولین روز سال جدید میلادی غایب بوده است.
ظرف دوهفته گذشته که هیچ عکس یا خبری از الیزابت دوم منتشر نشده ، مدام کاخ باکینگهام از سرماخوردگی ملکه بریتانیا سخن گفته است. در میان خبرهای روزنامه‌های مشهور انگلیسی هم حرف و حدیث‌هایی مبنی بر دعا برای سلامتی الیزابت دوم به میان آورده اند. حالا در میان غیبت الیزابت ، شایعات باتوجه به واگذاری وظیفه حمایت و پشتیبانی 25 سازمان ملی توسط ملکه به اعضای خانواده سلطنتی رنگ و بوی مرگ به خود گرفته است.
سرنوشت لندن پس از الیزابت دوم
علی‌رغم پافشاری لندن بر بهبود سلامتی الیزابت دوم ، روزنامۀ مترو دربارۀ رخدادهای پس از مرگ ملکه نوشته است که پس از مرگ ملکه، 12 روز عزای عمومی‌اعلام خواهد شد. در این مدت، بی بی سی از پخش برنامه‌های طنز خودداری خواهد کرد.از سوی دیگر، بر اساس سلسه مراتب موجود، ولیعهد یعنی شاهزاده چارلز به عنوان پادشاه انتخاب می‌شود و دولت در برابر او سوگند یاد خواهد کرد.همچنین، پیکر ملکه به مدت 23 ساعت در یک سالن به نمایش گذاشته خواهد شد تا دوست داران او آخرین بار با وی وداع کنند.
منهای تمام گمانه‌زنی‌ها درباره سرماخوردگی یا مرگ ملکه الیزابت دوم با 64 سال پادشاهی رکورددار پادشاهی در تاریخ بریتانیا محسوب می‌شود. ظرف یک سال گذشته به صورت ضمنی حرف و حدیث‌ها درباره واگذاری قدرت از ملکه الیزابت به پسرش «پرنس چارلز» آغاز شده است اما این اتفاق تا این لحظه تایید نشده است.
مقاومت لندن مقابل پرنس چارلز
وظایف اصلی ملکه بریتانیا شامل ارائه مشورت به نخست وزیر، برخی توصیه‌های سیاسی به نخست وزیر بدون حق پافشاری بر تحققشان و هشدار در مورد اشتباهات احتمالی است.نخست وزیر بریتانیا هفته‌ای یک بار با ملکه دیدار خصوصی دارد و اسناد و گزارش‌های دولتی هم به طور روزانه برای ملکه ارسال می‌شود هر چند او حق افشا، گفت‌وگو یا اظهارنظر درباره محتوای آن‌ها را ندارد.
مساله اساسی امروز لندن اینجاست که در شرایط سخت برگزیت(خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی) بریتانیا آماده پادشاهی پرنس چارلز نیست زیرا پسر ملکه تشنه مداخله در سیاست است. به نوشته روزنامه دیلی میل ، در زندگینامه پرنس چارلز مطالبی بیان‌ شده که نشانگر جاه‌طلبی‌های او هست که می‌تواند سبب ایجاد یک بحران قانون اساسی در بریتانیا شود.
زندگینامه پرنس چارلز تحت عنوان «چارلز – قلب یک پادشاه» همزمان با انتشار مجموعه‌ای از نامه‌های محرمانه پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا به اعضای دولت این کشور که بیش‌از یک دهه پیش نوشته شده بودند، سال گذشته منتشر شد.این نامه‌ها که شمار آنها به 27 عدد می‌رسد، پس از یک چالش حقوقی پرهزینه و طولانی مدت در اردیبهشت 1394 روانه بازار کتاب شد.
در نامه‌های محرمانه پرنس چارلز، به تونی بلر نخست‌‌وزیر پیشین بریتانیا و سایر اعضای دولت این کشور از وضعیت ارتش سلطنتی، وضعیت بهداشت عمومی، کشاورزی، محیط‌زیست، مدارس و معماری این کشور، ابراز نگرانی شده بود.
دفتر ولیعهدی انگلیس (کاخ کلارنس) معتقد است که پرنس چارلز اجازه اظهارنظردارد اما سیاستمداران لندن معتقدند که نامه‌های پرنس چارلز را مغایر با جایگاه تشریفاتی سلطنت دانسته بودند. می‌توان انتشار این کتاب جنجالی اقدامی‌در ممانعت از پادشاهی پرنس چارلز در لندن بوده است. به موازات این اتفاق و محبوبیت شاهزاده ویلیام همراه با کاترین میدلتون که اتفاقا به شدت مورد توجه رسانه‌ها هستند در کانون توجه قرار می‌گیرد. می‌توان گفت‌، اگرچه مادر شاهزاده ویلیام ، پرنسس دایانا به شدت منفور خانواده سلطنتی بود اما این پسر به شدت در خاندان سلطنتی محبوبیت و حتی مقبولیت دارد. شاید امروز بتوان گفت حدود سه سال پیش که جشن رویایی کت قرمزها برای این زوج توسط ملکه ترتیب داده شد در حقیقت کاخ باکینگهام زمینه سازی برای پادشاهی پرنس ویلیام و حذف قریب الوقوع پرنس چالرز را فراهم کرده بود. وی عرفا بعد از پدرش دومین نفر در خط دودمان پادشاهی بریتانیا است اما باید چشم انتظار آینده خاندان سلطنتی در غیبت یا بازگشت ملکه بود.
الیزابت دوم متولد ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ (۳۱ فروردین ۱۳۰۵)، ملکه سلطنتی بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند و رئیس اتحادیه کشورهای مشترک المنافع است. او همچنین ملکه ۱۲ کشور است که از زمان آغاز سلطنت او مستقل شده‌اند: جامائیکا، باربادوس، باهاما، گرنادا، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان، تووالو، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین، آنتیگوا و باربودا، بلیز و سنت کیتس و نویس. او هم چنین رئیس عالی کلیسای انگلستان است.
الیزابت دوم دارای رکورد طولانی‌ترین دوره سلطنت در تاریخ بریتانیاست. نهم سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی، ۶۳ سال و ۲۱۶ روز از آغاز سلطنت الیزابت دوم گذشت و به این ترتیب، رکورد طولانی‌ترین دوره سلطنت که به ملکه ویکتوریا، فرمانروای بریتانیا در قرن نوزدهم تعلق داشت، شکسته شد.
او پس از مرگ پدرش شاه جورج ششم در ۶ فوریه ۱۹۵۲ به این مقام رسید. الیزابت دوم، تاکنون در بریتانیا شاهد فعالیت ۱۲ نخست وزیر بوده و ترزا می، نخست وزیر کنونی بریتانیا، سیزدهمین نخست وزیری است که در زمان سلطنت او دولت تشکیل داده است.
پرنس چارلز 68 ساله، اولین پسر ملکه الیزابت است که پس از فوت مادرش تاج پادشاهی انگلستان را بر سر خواهد گذاشت و این وظایف تشریفاتی را برعهده خواهد گرفت.
در حالیکه پرنس چارلز و پسرش ویلیام 33 ساله دو ولیعهد خاندان ملکه انگلیس به نوبت منتظر رسیدن به تاج و تخت ملکه الیزابت هستند، نوه چارلز (فرزند ویلیام) نیز که در مرداد ماه 1392 به دنیا آمد، به صف جانشینان سلطنت اضافه شده است.
در حال حاضر در کل یازده نفر در صف جانشینان سلطنت بریتانیا قرار دارند.
گزارش : علی ودایع
کد مطلب: 65165
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *