۲
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱
گاردین گزارش داد:

آسیب شبکه‌های اجتماعی به سلامت روان نوجوانان

محیط دیجیتال و گذران بخش زیادی از اوقات فراغت در شبکه‌های اجتماعی این روزها تأثیرات زیادی بر روی نوجوانان دارد تا حدی که به راحتی می‌توانیم آثار آن را احساس کنیم.
آسیب شبکه‌های اجتماعی به سلامت روان نوجوانان
محیط دیجیتال و گذران بخش زیادی از اوقات فراغت در شبکه‌های اجتماعی این روزها تأثیرات زیادی بر روی نوجوانان دارد تا حدی که به راحتی می‌توانیم آثار آن را احساس کنیم.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر به نقل از گاردین، شبکه‌های اجتماعی فراوانی مانند توئیتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و ... بر روی موبایل و کامپیوتر در اختیار نوجوانان قرار دارد. یک مطالعه نشان داده است که نوجوانانی که در طول شب از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ خوابشان آسیب می‌بیند و ریسک ابتلا به اضطراب و افسردگی در آنها بالا می‌رود. نوجوانان زیادی اعتراف کرده‌اند که برای آنلاین بودن در 24 ساعت روز و هفت روز هفته، فشار روحی و جسمی احساس می‌کنند. اضطراب پاسخ ندادن فوری به پست‌ها و پیام‌ها نوجوانان زیادی را درگیر خود کرده است. آنها از لحاظ احساسی سرمایه‌گذاری زیادی در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند تا جایی که باعث شده دانش‌‎آموزان دوره متوسطه ساعات زیادی از شب‌ها را به این منظور بیدار باشند تا مطمئن شوند هیچ اتفاقی را در شبکه‌های اجتماعی از دست نمی‌دهند. موضوع نگران کننده در این میان این است که نوجوانان بیش از بزرگسالان به خواب نیازمند هستند و آنلاین بودن‌های شبانه به سلامت آنها ضربه می‌زند. تحقیقات نشان می‌دهند که نوجوانان به 5/9 ساعت خواب شبانه نیازمند هستند؛ اما به طور میانگین آنها 5/7 ساعت می‌خوابند. کمبود خواب آنها را خسته، حساس و افسرده می‌کند و احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و اسهال را در آنها افزایش می‌دهد. این روزها دانش‌آموزان زیادی از خستگی و ناتوانی در انجام تکالیف مدرسه شکایت دارند. همچنین تحقیقی که از سوی بنیاد ملی خدمات شهروندی بریتانیا انجام شده است، نشان داده است که در هنگام نگرانی و اضطراب، دختران به جای گفت‌وگو کردن با والدین خود به دنبال دست یافتن به آرامش در شبکه‌های اجتماعی هستند. این تحقیق همچنین نشان داده است که دختران بیش از پسران تجربه اضطراب دارند و به طور متوسط دو بار در هفته دچار اضطرابهای گوناگون می‌شوند. تأثیرات نامناسب شبکه‌های اجتماعی بر روی دختران بیش از پیش مشهود شده است. در اثر حضور فراوان در شبکه‌های اجتماعی، دختران نوجوان با فشارهایی مانند به نظر دیگران کامل رسیدن، کامل عمل کردن، هیکلی بی‌نقص داشتن، برخوردار بودن از گروهی عالی از دوستان، داشتن حجم زیادی از لایک‌ها در اینستاگرام و کامل بودن در همه جوانب روبه‌رو هستند و اگر دارای این استانداردهای غیر معمول نباشند، احساس از خود بیزاری و خشم در آنها به وجود می‌آید. زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در این میان مسأله مهم و نگران‌کننده‌ای است. مطالعات نشان می‌دهد که سلامت روان نوجوانان، به خصوص نوجوانان دختر در معرض خطر است و باعث بی‌نظمی در مدارس شده است. به این منظور باید تلاش‌های شخصی، اجتماعی و قانونی در حوزه سلامت روان در مدارس انجام شود که طیف وسیعی از مسائل مربوط به تغذیه سالم و خواب کافی را پوشش دهد.
جوان اریک اودری
ترجمه: سمیه دالوند
کد مطلب: 65258
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *