۰
شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۰
در گفت وگو با نمایندگان مجلس بررسی شد:

تحقیق و تفحص از شهرداری این بار بخاطر فاجعه پلاسکو

هنوز ماجرای تحقیق و تفحص از شهرداری به خاطر املاک نجومی به سرانجام نرسیده است که باز نام شهرداری بر سر زبانها می افتد آنهم برای اتفاقی غم انگیز و خونبار!
تحقیق و تفحص از شهرداری این بار بخاطر فاجعه پلاسکو
هنوز ماجرای تحقیق و تفحص از شهرداری به خاطر املاک نجومی به سرانجام نرسیده است که باز نام شهرداری بر سر زبانها می افتد آنهم برای اتفاقی غم انگیز و خونبار!
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از هفته گذشته موظف شده است که به این ماجرا رسیدگی کند و تمام ابعاد آن را در تحقیقاتش مشخص کند. اما این روزها، ماجرای شهادت آتشناشان گمانه زنی هایی را در رابطه با تحقیق و تفحص جدید از شهرداری در مجلس مطرح کرده است. گرچه تحقیق و تفحص و سوال از نهادها، روال خاصی را باید طی کند اما سوال این است که آیا واقعا چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا مجلس باید به دو تحقیق و تفحص از شهرداری رسیدگی کند؟
حادثه پلاسکو به مجلس رسید
هفته گذشته و در پی ریزش ساختمان پلاسکو رئیس مجلس به کمیسیون عمران ماموریت داد تا به این موضوع رسیدگی کند. خبرگزاری ایرنا خبری از برنامه های هفته جاری کمیسیون عمران منتشر کرد که اهم آن رسیدگی به حادثه پلاسکو و تحقیق و تفحص از شهرداری است.
فردا دوشنبه در ادامه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو و نحوه اجرای قوانین و مقررات مربوط به رفع خطر، جلوگیری از استفاده غیرمجاز و غیر ایمن از ابنیه و فضاهای شهری و مسائل حوزه مدیریت بحران با دعوت از مسئولان وزارتخانه‌های کشور(سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، سازمان مدیریت بحران، استانداری تهران، فرمانداری تهران)، راه و شهرسازی، تعاون، کار و امور اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، دادستانی تهران، شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران، نیروی انتظامی، اتاق اصناف، بنیاد مستضعفان، جمعیت هلال احمر و نظام مهندسی ساختمان در دستور کار کمیسیون عمران قرار دارد. سه‌شنبه نیز ادامه بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دستور کار قرار دارد. همه اینها نشان می دهد شهرداری و رئیس آن در مرز خطرناکی قرار گرفته است.
اول تحقیقات بعدا تفحص!
اما بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی معتقد است تحقیق و تفحص از شهرداری در این موضوع خاص، نیاز به طی شدن روالی خاص دارد و نمی شود گفت به خاطر این ماجرا میشود قالیباف را مقصر کامل دانست. او در این باره به مردم سالاری می گوید: «اینکه گفته می شود ماجرای پلاسکو به ماجرای تحقیق و تفحص قبلی شهرداری اضافه می شود، اصلا درست نیست. آن تحقیق و تفحص، داستانی جدا دارد که اگر قرار باشد پیشنهاد جدیدی مبنی بر تحقیق و تفحص در حادثه پلاسکو از شهرداری صورت گیرد باید با تامل و درایت بیشتری این مهم، رقم بخورد. اینکه سریع بخواهیم پای افراد را به میان بکشیم، اصلا درست نیست.» عضو فراکسیون امید مجلس دهم در ادامه می گوید: «ماجرای پلاسکو به چند کمیسیون مربوط است که آنها اول باید ورود کنند و تحقیقات لازم را انجام دهند. باید تحقیقات در کمیسیون عمران، شوراها و امنیت ملی کامل انجام شود. در واقع معتقدم فی البداهه نمی شود از شهرداری و وزیر کشور و دیگران خواست که به صحن بیایند و سوال ما را پاسخ دهند.» پارسایی معتقد است تحقیق و تفحص در صورتی مطرح می شود که تحقیقات اولیه انجام و مقصران شناسایی شده باشند. در غیر این صورت هرچقدر هم که افراد به مجلس بیایند و توضیحاتی ارائه دهند، اهمیتی ندارد. او در توضیح بیشتر می گوید: «تصادف قطار و اتفاقاتی از این دست، اول در کمیسیون های مربوطه بررسی و بعد مسئولان به مجلس خوانده می شوند. درباره حادثه پلاسکو فقط به کمیسیون عمران ماموریت داده شده است ولی یک سری سوالات در اذهان عمومی وجود دارد که باید جواب داده شود. اگر قبل از ارائه گزارشات جامع مسئولی بخواهد جواب دهد، قطعا سر و ته ماجرا خیلی سریع جمع می شود و به موضوع آنطور که باید رسیدگی نمی شود.»
مجلس امروز حادثه پلاسکو را بررسی می‌کند
از طرفی علیرضا رحیمی، عضو کمیسیسون امنیت ملی مجلس دهم نیز در این رابطه می گوید: «به لحاظ آئین نامه ای در تحقیق و تفحص وقتی موضوعی مطرح می شود باید همان موضوع مورد بررسی قرار گیرد و موضوع جدیدی نمی تواند به آن اضافه شود اما در مورد واقعه پلاسکو، هم کمیسیون عمران و هم مجمع نمایندگان تهران برای پیگیری رسما ورود پیدا کردند. مضاف بر اینکه مجمع نمایندگان تهران کمیته ویژه ای نیز برای بررسی حادثه مشخص کرد که از هفته گذشته کار خود را اغاز کرده است و در حال حاضر بررسی های لازم را در زمینه بهداشت و درمان، شهرداری و ساخت و ساز انجام می دهد.» عضو مجمع نمایندگان تهران ادامه می دهد: «رئیس مجلس نیز به کمیته ای مشترک از سه کمیسیون عمران، شوراها و بهداشت و درمان ماموریت داد تا به این موضوع رسیدگی کنند.» رحیمی همچنین به اولین جلسه علنی خانه ملت بعد از واقعه پلاسکو اشاره و اضافه می کند: «قطعا جلسه امروز تحت تاثیر این واقعه قرار خواهد گرفت و در این راستا کمیسیون عمران قرار است گزارشی را در صحن علنی مجلس قرائت کند. همزمان با قرائت گزارش، شهردار تهران به همراه وزیر کشور در مجلس حضور خواهند داشت و توضیحاتی را ارائه خواهند داد.»
هر چه که هست، امروز در مجلس حادثه پلاسکو مطرح خواهد شد. باید دید در بررسی کمیسیون های مربوطه، چقدر پای شهرداری در میان است و چقدر نهادهای دیگر و آیا قصور شهرداری می تواند به سنگین تر شدن پرونده تحقیق و تفحصش کمک کند!؟

احتمال استیضاح قالیباف در شورای شهر!
رحمت‌الله حافظی در یک برنامه رادیویی درباره ابعاد حادثه پلاسکو گفت:‌ این حادثه تلخ بود و همه مردم را متاثر کرده است و امیدواریم قوه قضاییه با رسیدگی بسیار دقیق و عادلانه بتواند بخشی از این آلام را تسکین دهد و افرادی که کوتاهی کرده اند و تقصیر یا قصوری داشته اند را شناسایی کند و با آنها برخورد قانونی صورت پذیرد. به نوشته ایسنا، او ابراز امیدواری کرد که این حادثه تلخ درس عبرتی برای مسئولان باشد تا در جایگاهی که هستند مسائل و مواردی که با جان و مال مردم ارتباط دارد را جدی بگیرند که خسارت های ‌روحی روانی، مالی و جانی به شهروندان وارد نشود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حادثه پلاسکو باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد، گفت: تیم های کارشناسی خبره بایستی در بخش های مختلف، زوایای این حادثه را بررسی کنند و نظرات دقیقی روی میز قاضی قرار گیرد و جمع بندی صورت پذیرد. حافظی با اشاره به وجود ساختمان های مشابه پلاسکو در سطح شهر با بیش از 50 سال سن، افزود: بر اساس گزارش یکی از معاونان شهردار، جای تاسف دارد که پلاسکو پایان کار نداشته و معلوم نیست که این ساختمان مجوز چه نوع بهره برداری را می توانست داشته باشد. بر اساس گزارش های اعلام شده، 1500 تن محصولات پارچه ای تولید شده یا در حال تولید در این ساختمان وجود داشته، حال سوال اینجاست که آیا حجم الیاف موجود در حد ظرفیت این اسکلت بوده یا نه؟
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با بیان اینکه از مجموع 492 میلیارد تومان بودجه توسعه آتش نشانی و ارتقای تجهیزات 200 میلیارد تومان هم پرداخت نشده است، گفت: این موضوعی است که به شهردار تهران تذکر خواهم داد و در صورت عدم ارائه پاسخ مناسب، طرح سوال از شهردار کلید خواهد خورد. وی با بیان اینکه باید مشخص شود که متولی اصلی محاسبه «خستگی اسکلت» چه نهادی بوده است تا مشخص شود این سازه نیاز به تقویت یا تخریب و جایگزینی داشته یا خیر؟ گفت: بعد از وقوع حادثه، برای اطفای حریق از آب استفاده می شود و این حجم آب جذب الیاف موجود در ساختمان شده و وزن ساختمان سنگین می‌شود؛ این در حالیست که می بایست از روش های دیگر برای اطفای حریق استفاده می شد که متاسفانه این تکنولوژی از جمله شلیک گازهایی به داخل ساختمان که آتش را اطفاء می کند، در اختیار آتش نشانان نبوده است.
وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود نیروهای آتش نشان آموزش‌های لازم را ندیده بودند؟ گفت: سالها قبل در صالح آباد، مرکزی برای آموزش تخصصی نیروهای آتش نشانی ایجاد شده اما نکته مهم واگذاری مسئولیت و مدیریت آتش نشانی به فرد غیرتخصصی است، کسی که از بدنه آتش نشانی نبوده و معاون توسعه یک دستگاه اجرائی بوده و شناختی نسبت به این حوزه ندارد، در حالی که باید مسئول این مجموعه تخصصی با طی کردن سلسله مراتب انتخاب شود، وقتی نیرویی از خارج مجموعه بعنوان مدیر عامل آتش نشانی منصوب می شود ، جای نگرانی دارد و چنین اتفاقاتی وجود دارد.

کد مطلب: 66104
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *