۱
جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۰
قبیله گرایی و سهم خواهی، بلای جان اصولگرایان

جمنا ستون پنجم اصولگرایان می شود

پس از گذشت کمتر از دو ماه، سرانجام جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی توانست به لیستی پنج نفره برای ورود عرصه انتخابات ریاست جمهوری دست پیدا کند. البته همچنان بنا بر این سیاست که از میان این پنج نام تنها یک گزینه واحد برای حمایت وجود داشته باشد، هنوز تکلیف رویکرد اصولگرایان در انتخابات چندان مشخص نیست. این درحالی است که برخلاف انتظار اصولگرایان، ارائه این لیست، هنوز به سرانجام نرسیده موجبات اختلافات و سردرگمی های بیشتری را پدید آورده است.
جمنا ستون پنجم اصولگرایان می شود
پس از گذشت کمتر از دو ماه، سرانجام جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی توانست به لیستی پنج نفره برای ورود عرصه انتخابات ریاست جمهوری دست پیدا کند. البته همچنان بنا بر این سیاست که از میان این پنج نام تنها یک گزینه واحد برای حمایت وجود داشته باشد، هنوز تکلیف رویکرد اصولگرایان در انتخابات چندان مشخص نیست. این درحالی است که برخلاف انتظار اصولگرایان، ارائه این لیست، هنوز به سرانجام نرسیده موجبات اختلافات و سردرگمی های بیشتری را پدید آورده است.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، با انتشار لیست پنج نفره جمنا اصولگرایان یک بار دیگر دچار اختلاف نظر شدند. جمنا با انتشار بیانیه ای مبتنی بر رأی گیری شورای مرکزی این جبهه، در نهایت و به ترتیب آراء به اسامی ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح رسید. این اما شروع تازه ای بر اختلافات ریشه دار اصولگرایان است. به جز ابراهیم رئیسی که می شود از حالا او را گزینه اول و آخر جمنا و بخشی از بدنه اصولگرایی دانست، هنوز چندان مشخص نیست که مابقی گزینه های موجود در قابل حذف از کاندیداتوری روی خوش نشان دهند. ابراهیم رییسی که این روزها با ورود به عرصه های خدماتی به جای صرف پرداختن به مسئولیتش در آستان قدس رضوی به زلزله زدگان و مستمندان رسیدگی می کند و از سوی دیگر ناگهان کمپین رییسی بیا شکل می گیرد، ظاهرا عرصه را برای دیگر اصولگرایان تنگ کرده است. از طرفی صدا و سیما نیز اخیرا به پخش تصاویر و اخباری در مورد ابراهیم رئیسی و حتی اقامه نمازش علاقه پیدا کرده است و این امر می تواند معادلات رقابت در جریان اصولگرایی را به هم بریزد.
محمد باقر قالیباف شاید مطرح ترین چهره ناراضی باشد. قالیباف که به تازگی با انتشار بیانیه ای ضمن حملات گسترده به دولت وعده داده بود از تمام تلاشش برای حذف حسن روحانی تلاش می کند، اعلام کرد: «هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم». با این حال مهدی محمدی عضو هیئت رئیسه جمنا در گفت و گویی رسانه ای عنوان کرد: «آقای قالیباف گفته است من درخواستی برای کاندیداتوری ندارم و این حرف درستی است. هیچ‌کدام از این آقایان درخواست کاندیداشدن نداشته‌اند و این بدنه نیروهای انقلابی بودند که نام آنان را مطرح کردند.» اظهار نظری که همچنان قالیباف را در خوف و رجا نگه می دارد تا آقای شهردار گوشه چشمی به کارزار اردیبهشت ماه و حتی تقابل با ابراهیم رئیسی داشته باشد.
از طرفی پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در آخرین لحظات جمنا را تنها گذاشت. فتاح پس از آن که در میان پنج کاندیدای نهایی ائتلاف اصولگرایان قرار گرفت، ضمن تشکر از اعضای جمنا، رسما از ورود به انتخابات انصراف داد تا لیست جمنا کوچک تر شود. این در حالی است که به نظر می رسد اصرار جمنا بر امضای میثاق نامه جبهه توسط کاندیداها کار را برای فتاح و بسیاری دیگر سخت کرده بود. اتفاقی که سعید جلیلی و مصطفی میرسلیم به سادگی خود را از آن رها کردند. سعید جلیلی نه تنها حاضر به پذیرش شرایط جمنا و امضای هیچ میثاق نامه ای نشد، بلکه لحظاتی پس از انتشار لیست جمنا توسط تیم رسانه ای خود دست به افشاگری زد. نزدیکان جلیلی با بیان این نکته که او بدون نیاز به ائتلاف اصولگرایان و بی هیچ هراسی از عدم حمایت جناحی به عرصه خواهد آمد، دلیل حذف جلیلی از لیست جمنا
ابراهیم رییسی که این روزها با ورود به عرصه های خدماتی به جای صرف پرداختن به مسئولیتش در آستان قدس رضوی به زلزله زدگان و مستمندان رسیدگی می کند و از سوی دیگر ناگهان کمپین رییسی بیا شکل می گیرد، ظاهرا عرصه را برای دیگر اصولگرایان تنگ کرده است. از طرفی صدا و سیما نیز اخیرا به پخش تصاویر و اخباری در مورد ابراهیم رئیسی و حتی اقامه نمازش علاقه پیدا کرده است و این امر می تواند معادلات رقابت در جریان اصولگرایی را به هم بریزد
را قبیله گرایی اصولگرایان و عدم پذیرش شرایط جمنا توسط جلیلی دانستند. یکی از کانال های تلگرامی نزدیک به سعید جلیلی صراحتا نوشت: «جمنا طراحی شده بود كه به بدنه حزب‌الله در راستای منافع قدرت‌طلبانه قبایل مختلف اصولگرایی به اسم منافع مردم لگام بزند. علاوه بر مکانیزم معیوب و غیرشرعی جمنا، دلیل اصلی عدم پذیرش جلیلی، تعهدگیری جمنا مبنی بر انتخاب کادر دولت آینده توسط این گروه بوده است. در نتیجه این نامزد که سومین رای در رای گیری اولیه بدنه جمنا داشته است را به بهانه‌های واهی کنار می‌گذارند چون قائل به سهم دهی به قبایل قدرت نبوده است.» در واقع بروز چنین شکاف و طرح چنین مسائلی تنها به تشتت آراء میان اصولگرایان دامن زده و حتی جبهه پایداری را بیشتر از گذشته زیر فشار قرار می دهد.
پایداری در روزهای گذشته و پس از حمایت آیت الله مصباح از ابراهیم رییسی، در موضع تشکیک میان جلیلی و رئیسی قرار دارند و حالا باید یک بار برای همیشه تکلیفشان را مشخص کنند.
مصطفی میرسلیم نیز که در رأی گیری ده نفر نهایی جمنا جایی در میان پنج کاندیدای برتر نداشت، همچنان بر مواضع پیشین خود و موتلفه برای شرکت در انتخابات مصمم است. حسین انواری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، با اشاره به سوابق و رویکردهای انقلابی و جهادی میرسلیم بیان کرد:«میرسلیم به میثاق نامه موتلفه اسلامی متعهد شده است و طبیعتا امضای هرگونه تعهدنامه دیگری از سوی وی به دور از اخلاق اسلامی خواهد بود.» سخنانی که نشان از حضور قطعی میرسلیم در انتخابات و بی توجهی او به ساز و کار جمنا دارد. در واقع شاید بتوان موتلفه را تنها شاخه ای در طیف اصول گرایی دانست که تکلیفش با مواضع و رویکردهایش مشخص است.
از سوی دیگر مهرداد بذرپاش، جوان اصولگرای نه چندان خوش نامی که سابقه مدیریتی اش نمی تواند نقطه قابل اتکایی برای مانور اصولگرایان باشد، همچنان چراغ خاموش و به دور از جنجال های رسانه ای منتظر کسب تکلیف از جمناست. در این میانه اما، علیرضا زاکانی می تواند بزرگ ترین دردسر را برای جمنا، اصولگرایان و حتی ابراهیم رئیسی ایجاد کند. زاکانی که در انتخابات قبلی از حامیان سعید جلیلی به حساب می آمد حالا خود را در آستانه رو در رویی و رقابت با او می بیند. زاکانی که بر اساس شنیده ها ظاهرا با عملکردی تیمی به جمنا رسید و همین امر در ابتدا موجبات مخالفت های بعضی از افراد هیئت موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب را فراهم کرده بود، جدای از مواضع تند و تیزی که دارد باید ابتدا مشکلاتی که موجب هربار رد صلاحیت شدنش می شود را برطرف کند. با این حال هیچ بعید نیست کسی که با رویکردی تشکیلاتی به جمنا رسید، در صورت کنار گذاشته شدن از سوی جبهه مردمی، دست به افشاگری هایی مشابه آن چه تیم جلیلی انجام دادند بزند. گفتنی است پیش از مطرح شدن نام ابراهیم رییسی، علیرضا زاکانی از اصلی ترین گزینه های جمنا به حساب می آمد و حالا نیز پس از او بیشترین رأی را در این جبهه دارد. با تمام این تفاسیر این طور به نظر می رسد که اصولگرایان همچنان در ایجاد وفاق و وحدت ناموفق بوده و هر قدمی که در این راه بر میدارند خودش موجبات اختلافات بیشتری را پدید می آورد و به عبارت بهتر، جمنا را می توان تشکیلاتی با هدف برهم زدن حداقل وحدت وجود داشته میان اصولگرایان دانست.

گزارش : محمَد مهدی حسین نیا

کد مطلب: 68041
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *