۲
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۵
واکنشها به کاندیداتوری احمدی نژاد؛ از پروژه جاسوسی انگلستان تا پایان حیات سیاسی

ما با چه پدیده ای روبرو هستیم؟

وزارت کشور در دومین روز از مهلت نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری روزی پرحاشیه را پشت سر گذاشت. جدای از ثبت نام برخی از چهره های آشنا مانند مسعود زریبافان و سید احمد کاشانی، حضور سه چهره همیشه همراه و موسوم به حلقه انحرافی یعنی محمود احمدی نژاد، حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی به شدت خبرساز شد.
عکس : الهام درفشی
عکس : الهام درفشی

وزارت کشور در دومین روز از مهلت نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری روزی پرحاشیه را پشت سر گذاشت. جدای از ثبت نام برخی از چهره های آشنا مانند مسعود زریبافان و سید احمد کاشانی، حضور سه چهره همیشه همراه و موسوم به حلقه انحرافی یعنی محمود احمدی نژاد، حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی به شدت خبرساز شد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، برخلاف نقل قول های گذشته این سه نفر، این بار نیز محمود احمدی نژاد پا بر گفته های گذشته خود نهاد و با ثبت نام برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بازی انتخاباتی خود را که از هفته ها پیش آغاز کرده بود رسما کلید زد. 

قانون گریزی و مخاصمه، رویکرد همیشگی احمدی نژاد
در دومین روز از فرصت ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، علاوه بر حمید بقایی، محمود احمدی نژاد نیز اقدام به نام نویسی کرد. این در حالی است که احمدی نژاد ماه ها پیش صراحتا با نهی علنی رهبری در این خصوص رو به رو شده و طی نامه ای در تاریخ 6 مهرماه سال گذشته خطاب مقام معظم رهبری نوشته بود: «ضمن تشکر از بیانات مهم حضرت عالی در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه جاری، به استحضار می رسانم که در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه ای برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی سال آینده ندارم.»
این اما نخستین اقدام ناگهانی احمدی نژاد در فضای سیاسی کشور نیست و این رفتارها از سوی او مسبوق به سابقه است.
محمود احمدی نژاد در دومین دوره ریاست جمهوری خود، با استعفای عجیب و ناگهانی حیدر مصلحی از وزارت اطلاعات، برای مدتی کوتاه سرپرستی وزارت را برعهده گرفت. گمانه زنی رسانه های وقت حاکی از آن بود که حیدر مصلحی در پی پافشاری بر عزل اسفندیار رحیم مشایی، مجبور به استعفا شده است. گفتنی است پس از گذشت مدتی کوتاه، رهبر انقلاب طی حکمی حیدر مصلحی را به جایگاه قبلی برگردانده و با این اقدام احمدی نژاد مخالفت کردند که در ادامه منجر به یازده
احمدی نژاد ماه ها پیش صراحتا با نهی علنی رهبری در این خصوص رو به رو شده و طی نامه ای در تاریخ 6 مهرماه سال گذشته خطاب مقام معظم رهبری نوشته بود: «ضمن تشکر از بیانات مهم حضرت عالی در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه جاری، به استحضار می رسانم که در عمل به منویات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه ای برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی سال آینده ندارم.» این اما نخستین اقدام ناگهانی احمدی نژاد در فضای سیاسی کشور نیست و این رفتارها از سوی او مسبوق به سابقه است
روز خانه نشینی و حاضر نشدن وی در جلسات هیئت دولت شد. در همان زمان این اقدام احمدی نژاد به نوعی قهر با حاکمیت و دهن کجی به مصلحت کشور تعبیر شد.
از طرفی پس از حکم رهبری در خصوص عزل اسفندیار رحیم مشایی از معاون اولی ریاست جمهوری، وی در اقدامی تقابل جویانه او را به رییس دفتری خود برگزید.
احمدی نژاد همچنین با مجلس شورای اسلامی نیز درگیری های خاص خود را داشت. در پانزدهم بهمن ماه سال 91 که به یکشنبه سیاه مجلس مشهور شد، نمایندگان بنا داشتند به علت غیرقانونی بودن انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل تامین اجتماعی، عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را استیضاح کنند. در این جلسه پس از اظهار نظر موافقان استیضاح، رییس جمهور وقت پشت تریبون رفته و ضمن متهم کردن رییس مجلس نهم، علی لاریجانی به دخالت در امور دولت، اقدام به انتشار فیلم نه چندان واضحی کرد که ادعا داشت طی آن فاضل لاریجانی از مرتضوی خواسته تا با گروه بابک زنجانی شراکت کند و حاضر است برای این کار موافقت برادرانش در قوه های مقننه و قضاییه را نیز کسب کند. علی لاریجانی پس از این اتفاق به انتقاد از رفتارها و قانون گریزی ها و بی اخلاقی هایی احمدی نژاد پرداخته و با بیان این نکته که « در کشور «بگم، بگم» راه انداخته اید» وی را از صحن علنی مجلس بیرون کرد. 

واکنش ها به ثبت نام ضلع اصلی مثلث انحرافی
ثبت نام محمود احمدی نژاد در انتخابات واکنش های زیادی از سوی فعالین سیاسی در پی داشت و بسیاری از حامیان گذشته احمدی نژاد نیز صراحتا از او اعلام برائت کردند. الیاس نادران در توییتر خود این اقدام را به مثابه «پایان احمدی نژاد» دانست و مهدی کوچک زاده نماینده پیشین مجلس و حامی همیشگی محمود احمدی نژاد، با انتشار دست خطی از خود در حساب کاربری اینستاگرامش، به شکسته شدن باورهایش در مورد او و همراهی اش با انقلاب و رهبری اشاره کرد. کوچک زاده در این
جنجالی ترین واکنش اما، مربوط به سردبیر سایت رجانیوز، رسانه همیشه حامی و همراه با فعالیت های احمدی نژاد بود. علی نادری در توییتر خود ضمن هشتگ کردن نام احمدی نژاد و عبارت «نفوذ» نوشت: «امروز شاهد اجرای یکی از بازی های پیچیده سرویس جاسوسی انگلیس در انتخابات 96 بودیم.» از سوی دیگر یاسر هاشمی فرزند آیت الله هاشمی در واکنش به ثبت نام احمدی نژاد گفت: این سند بصیرت آیت الله هاشمی رفسنجانی است
یادداشت کوتاه ضمن دعوت احمدی نژاد به پرهیز از خودشیفتگی، نوشت:«شما به اندازه همه ظلم هایی که دیدید ظلم کردید!» جنجالی ترین واکنش اما، مربوط به سردبیر سایت رجانیوز، رسانه همیشه حامی و همراه با فعالیت های احمدی نژاد بود. علی نادری در توییتر خود ضمن هشتگ کردن نام احمدی نژاد و عبارت «نفوذ» نوشت: «امروز شاهد اجرای یکی از بازی های پیچیده سرویس جاسوسی انگلیس در انتخابات 96 بودیم.» از سوی دیگر یاسر هاشمی فرزند آیت الله هاشمی در واکنش به ثبت نام احمدی نژاد گفت: این سند بصیرت آیت الله هاشمی رفسنجانی است.
علی رغم شروع بازی پیچیده و خطرناک احمدی نژاد که ممکن است هزینه های سنگینی در پی داشته باشد، می شود این طور به ماجرا نگاه کرد که محمود احمدی نژاد سابقه ای طولانی در زیر پا گذاشتن حرف های خود و ورود به بازی های نسنحیده و آشوب آفرین داشته است. وی که در سال 84 با وعده های انتشار لیست مفسدین اقتصادی، برچیدن گشت های ارشاد و مقابله با رانت خواری و ویژه خواهی به میدان آمد و پس از آن با ایجاد دو قطبی «احمدی نژاد_هاشمی» به ریاست جمهوری رسید، بیشترین پرونده های فساد مالی و ارائه رانت را در هشت سال ریاست جمهوری خود به ثبت رساند و شرایط امنیتی و نظارتی کشور را به بالاترین سطح خود رساند. مدیران دانشگاهی احمدی نژاد فضای دانشگاه ها را به قدری تنگ کردند که کار برای بسیاری از دانشجویان، اساتید و فعالیت های سیاسی در دانشگاه دشوار شد. پس از آن در انخابات 88 نیز با ارائه آمارهای نه چندان مستند و طرح مسایل حاشیه ای، به عقیده بسیاری از فعالان سیاسی از اصلی ترین محورهای رویدادهای آن سال بود. وی در مناظرات انتخاباتی خود، علاوه بر رفتارهای خلاف شأن و عرف اخلاقی، به افرادی مانند آیت الله هاشمی، علی اکبر ناطق نوری و سید محمد خاتمی حمله کرد تا بار دیگر از ایجاد فضاهای دو قطبی سود ببرد. ارائه آمار نا صحیح و رواج توهین و بی
ارائه آمار نا صحیح و رواج توهین و بی اخلاقی به صورت رسمی از سوی احمدی نژاد آن قدر بالا گرفت که در مناظره میان دو کاندیدای ریاست جمهوری وقت، میرحسین موسوی و مهدی کروبی جمله ای از موسوی ثبت شد که امروز عینیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. وی در آن مناظره با ارائه آماری از گفته آماری نادرست احمدی نژاد بیان کرد: «متأسفانه ما در این چهار سال با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که مستقیم در چشم مردم نگاه می‌کند و با اعتماد به نفس سیاه را سفید نشان می‌دهد.»
اخلاقی به صورت رسمی از سوی احمدی نژاد آن قدر بالا گرفت که در مناظره میان دو کاندیدای ریاست جمهوری وقت، میرحسین موسوی و مهدی کروبی جمله ای از موسوی ثبت شد که امروز عینیت بسیار بیشتری پیدا کرده است. وی در آن مناظره با ارائه آماری از گفته آماری نادرست احمدی نژاد بیان کرد: «متأسفانه ما در این چهار سال با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که مستقیم در چشم مردم نگاه می‌کند و با اعتماد به نفس سیاه را سفید نشان می‌دهد.» رفتاری که امروزه احمدی نژاد نه تنها در مقابل مردم بلکه در مقابل رهبری و نظام نیز به آن ادامه می دهد. 

دو قطبی دیگری در راه است؟
حالا با ثبت نام مجدد محمود احمدی نژاد و بازخوردهای اولیه منفی در این رابطه، به نظر می رسد که باید منتظر رفتارهای دور از انتظار رییس جمهوری سابق باشیم. این در حالی است که وی ضمن اعلام زود هنگام این نکته که «امکان ندارد بقایی رد صلاحیت شود»، در پاسخ به سوال خبرنگاران نسبت به دلیل عبور از دستور رهبری اعلام کرد: برای حمایت بقایی آمده ام و بر سر قول اخلاقی‌ام به رهبری هستم.» وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در همین رابطه، بدون ارائه هیچ مدرکی تلویحا به تغییر شرایط کشور و حتی نظر رهبری اشاره کرده و گفت:« شما در یک مقطعی وقتی به پزشک مراجعه می کنید، او به شما می گوید آب نخور. اما وقتی شش ماه دیگر مراجعه می کنید. به شما می گوید آب بخور.»
در مجموع علی رغم این که کارنامه احمدی نژاد و یارانش نزد مردم و دستگاه های نظارتی مفتوح است، باید منتظر ماند و دید که پس از این احمدی نژاد از کدام یک از حرف های گذشته خود عبور می کند و چه رفتاری در قبال تأیید یا رد صلاحیت خود و حمید بقایی دارد. به نظر می رسد که حیات سیاسی احمدی نژاد تا به امروز با ایجاد فضای دو قطبی تعریف شده و باید دید که آیا رییس جمهور سابق باز هم در پی ایجاد یک دو قطبی است یا خیر.

محمد مَهدی حسین نیا
کد مطلب: 68323
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *