۳
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۷
سردرگمی ابراهیم رئیسی در جریان اصولگرا

#حرم_ستاد_نیست

رفتارها و تحرکات ابراهیم رئیسی در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، پیامی جز سردرگمی و نگرانی از پایگاه رأی محدود و ضعیف خود ندارد. ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با ورود به عرصه انتخابات گمان نمی کرد که اوضاع تا این اندازه برایش دشوار باشد و حالا با برخی اظهار نظرهای نسنجیده و رفتارهای نه چندان قابل اتکا سعی در جبران کاستی های سبد رأی خالی خود دارد.
#حرم_ستاد_نیست

رفتارها و تحرکات ابراهیم رئیسی در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، پیامی جز سردرگمی و نگرانی از پایگاه رأی محدود و ضعیف خود ندارد. ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با ورود به عرصه انتخابات گمان نمی کرد که اوضاع تا این اندازه برایش دشوار باشد و حالا با برخی اظهار نظرهای نسنجیده و رفتارهای نه چندان قابل اتکا سعی در جبران کاستی های سبد رأی خالی خود دارد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی که نامش عملا از لابی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به عرصه های انتخاباتی کشیده شد، کار بسیار دشواری در روزهای آینده خواهد داشت. رئیسی که شاید در ابتدا گمان نمی کرد اوضاع تا این اندازه برایش پیچیده باشد، در اولین اقدام خودش را از جمنا جدا دانسته و مدعی شد صرفا با مشاهده رنج و سختی مردم و بر خلاف میل شخصی خود حاضر شده در انتخابات شرکت کند. حالا اما رفته رفته ابراهیم رئیسی بیشتر متوجه می شود تا چه اندازه دستش در عرصه های انتخاباتی خالی است. علی رغم حمایت اولیه آیت الله مصباح یزدی از رئیسی، به نظر می رسد که جبهه پایداری نیز برای حمایت از تولیت آستان قدس به اندازه خود او سردرگم و مردد است. پایداری که مدت هاست از احمدی نژاد فاصله گرفته و حالا عملا او را به عبور از ولایت مداری متهم می کند، گزینه اول و آخر خود را سعید جلیلی می دانست. با این حال سعید جلیلی که می دانست اقبالی برای پیروزی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ندارد، هوشمندانه خود را کنار کشید تا از حالا برای چهار سال آینده برنامه ریزی کند. با این حال هنوز قاطبه پایداری برای حمایت از ابراهیم رئیسی آماده نیست. در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه، کانال تلگرامی طیف پایداری با درج خبر حمایت حزبشان از رئیسی، وعده انتشار قریب الوقوع بیانیه این جبهه را داد. با این حال پس از گذشت تنها چند ساعت این خبر از خروجی کانال تلگرام آن ها حذف شد. از طرفی با سابقه مدیریتی و پرونده های متعدد قالیباف و البته برجای گذاشتن بدهی هنگفت برای شهرداری در طول 12 سال مدیریت خود، به نظر می رسد که بسیاری از طرفداران پایداری و حتی جناح راست، از سر اجبار و با تلخ کامی به سمت رئیسی بروند. با این حال رئیسی نمی تواند از کار تشکیلاتی و سابقه صرف هزینه های عجیب و غریب آقای شهردار برای انتخابات، و همچنین اعمال نفوذ او بر طیف گسترده ای از مدیران، کارمندان و سازمان های طرف قرارداد با شهرداری چشم پوشی کند.
از سوی دیگر از مجموعه اعمال و رفتار رئیسی این طور برداشت می شود که وی به شدت سردرگم است. رئیسی با ارسال نامه ای به رئیس صدا و سیمایی که سال هاست به عناد علنی با حسن روحانی و دولتش متهم است، خواستار سانسور فعالیت های مثبت دولت شد تا شائبه تبلیغات یک سویه در میان نباشد! و در نامه خود به رئیس صدا و سیما نوشت: «متأسفانه برخلاف روال معمول، اکنون برنامه‌های جاری رئیس‌جمهور محترم که یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری می‌باشند، به طور پی در پی و پرحجم در صدا و سیما پوشش زنده و خبری پیدا می‌کند.» سخنانی که خود گواه رفتار سوء صدا و سیما در قبال رئیس جمهور قانونی وقت است. وی در ادامه نامه خود این طور بیان کرد که انتشار بسیاری از فعالیت های دولت نیازی به حضور رییس جمهور ندارد! رئیسی همچنین در نامه ای جداگانه به حسن روحانی، با اشاره به این نکته که هر دوی آن ها قبل از هر چیز در کسوت روحانیت شناخته می شوندف تصریح کرد: «اگر در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت برای خدمت به مردم می‌باشد و همین مایه مباهات ماست، حیف است که به شائبه نمایش‌های تبلیغاتی که داوری دیگران را درباره ما مخدوش می‌کند، آلوده شود.» این در حالی است که از بدو ورود حجت الاسلام رئیسی به عرصه انتخابات، شائبه هزینه کردن او از تولیت آستان قدس در اذهان عمومی وجود دارد. شایعاتی مبنی بر پخش مواد اولیه از سوی آستان قدس از یک سو و از سوی دیگر سرکشی همراه با تیم تصویر برداری تولیت حرم رضوی از سوی دیگر منجر به تقویت این نگاه شده است که رئیسی در انتخابات پیش رو از منبع آستان قدس هزینه مالی و معنوی خواهد کرد. در همین راستا مردم و فعالین سیاسی با اقبال از هشتگ «حرم ستاد نیست» در فضای مجازی به بیان نظرات خود پرداختند. از طرفی هزینه کردن رئیسی از جنبه های اعتقادی و تأکید مکرر او بر خادم الرضا بودن، به سمت خودش کمانه کرده و حتی موجبات نارضایتی طیف هایی از مخالفان دولت را نیز در پی داشته است.
از طرفی با واکنش های منفی ایجاد شده در قبال کمپین هایی با تصاویر جوانانی که نوشته «رئیسی بیا» در دست داشتند، به نظر می رسد بالاخره این کمپین ها به تکامل رسیده اند. ستاد مردمی «خادم ملت» با ریاست میثم خاکباز، مدیرعامل موسسه پژوهش وتبیین گفتمان انقلاب اسلامی اعلام موجودیت کرده است. خاکباز در گفت و گویی با ایسنا اعلام کرد: «با توجه به دعوت‌های مردمی از حجت‌الاسلام رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات، وظیفه خود می‌دانیم که از وی با تمام قدرت حمایت کنیم و با امکانات مردمی برای تغییر وضع موجود، ایشان را یاری کنیم.» وی همچنین از رسیدن مقام سخنگویی این ستاد به «رضا نجابت» خبر داد. رضا نجابت فعال دانشجویی و قائم مقام و دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل است که سابقه ای طولانی در مخالفت و کنایه به دولت مستقر و اصلاح طلبان دارد و گویا قرار است رئیسی از این ظرفیت نیز در ستاد «مردمی» خود استفاده کند.
باید منتظر ماند و دید آیا آقای شهردار با داشتن پرونده های سوءمدیریتی خود رد صلاحیت می شود و ابراهیم رئیسی می تواند در انتخابات میان اصولگرایانی که به حسن روحانی اقبال ندارند یکه تازی کند یا خیر؛ از طرفی با این حجم از سردرگمی رئیسی در اعمال و گفتار، باید منتظر ماند و دید تولیت آستان قدس تا کجا قدرت را بر خادم الرضایی ترجیح خواهد داد.
گزارش : محمدمَهدی حسین نیا
کد مطلب: 68710
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *