۲
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۲
چرا قالیباف در مقابل افکار عمومی پاسخگو نیست؟

سکوت شهردار نجومی درباره شایعات و ابهامات

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در سومین تجربه بخت آزمایی خود در مناسبات کاندیداتوری ریاست جمهوری، روزهای خوشی ندارد. سردار همیشه عصبانی که تیرهای تخریبی اش کمانه می کنند و دامن گیر خودش می شوند، جدای از حرف های ناصحیح و اتهامات نه چندان وارده ای که متوجه دولت می سازد، اندک فرصتی که برای تطهیر کارنامه مبهم خود دارد را نیز از دست می دهد.
سکوت شهردار نجومی درباره شایعات و ابهامات
محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در سومین تجربه بخت آزمایی خود در مناسبات کاندیداتوری ریاست جمهوری، روزهای خوشی ندارد. سردار همیشه عصبانی که تیرهای تخریبی اش کمانه می کنند و دامن گیر خودش می شوند، جدای از حرف های ناصحیح و اتهامات نه چندان وارده ای که متوجه دولت می سازد، اندک فرصتی که برای تطهیر کارنامه مبهم خود دارد را نیز از دست می دهد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، قالیباف در تک گویی 45 دقیقه ای خود که از شبکه یک سیما پخش شد، تمام وقتش را به تخریب دولت اختصاص داد و از تمام شایعات، ابهامات و تخلفات محرز شده ای که پیرامونش وجود دارد تنها به یک مورد بی اهمیت – شایعه عروسی دخترش - اشاره کرد و آن را مردود دانست تا مساله ای را که هرگز در قبال آن مورد تخریب رسانه ها و گروه های سیاسی قرار نگرفته بود از کارنامه خود پاک کند.
محمد باقر قالیباف که حالا پس از نخستین مناظره جمعی انتخابات چیزی جز شکست عایدش نشده، به خوبی نشان داده که قدر موقعیت های اندکش را نمی داند. شهردار تهران که احتمالا پس از دوازده سال آخرین روزهای خود در شهرداری را پشت سر می گذارد، جدای از عوام فریبی و اتهام زنی های واهی، فرصت سوزی را نیز به فاکتورهای سوء سیاسی خود اضافه کرده است. نکته ای که در جریان مقابلش، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری از آن بهره وافر دارند. 

شایعات و تخلفات مسکوت مانده شهردار
تا این جای کار باید عملکرد قالیباف را در دو رویداد مهم تک گویی با دوربین و رفتار در مناظره تقسیم کرد. در هر دوی این دو رویداد یک نکته بسیار مهم به چشم می آید و در خوش بینانه ترین حالت ممکن می شود تقصیر را روی دوش تیم مشاوران تبلیغاتی و انتخاباتی آقای شهردار انداخت که قالیباف را در گستره ای از اطلاعات غلط، شیوه های رفتاری نخ نما و سیاست های عوام فریبانه گیر انداخته اند.
قالیباف در مهلت 45 دقیقه ای برای ایراد یک منولوگ انتخاباتی، جدای از اتهامات ناصحیحی که متوجه دولت ساخت و رویکرد کاملا تخریبی و لبریز از عصبانیتی که در پیش گرفت، با بی اخلاقی محض سعی در بازتولید سیاست «اکثریت عامه و اقلیت رانت خوار» احمدی نژاد داشت. رویه ای که در مناظره نیز از آن دست بر نداشت و مرتب از یک طبقه کلی 96 درصدی و یک گروه 4 درصدی که خود را تافته جدا بافته می دانند صحبت کرد. طبقه سازی عجیب و بی مبنایی که ظاهرا از نظریات انتخابات اخیر ایالات متحده کپی برداری شده اما ابدا توجهی به پشتوانه های نظری آن جریان نشده و ماجرا به یک بیان عوام فریبانه
تا این جای کار باید عملکرد قالیباف را در دو رویداد مهم تک گویی با دوربین و رفتار در مناظره تقسیم کرد. در هر دوی این دو رویداد یک نکته بسیار مهم به چشم می آید و در خوش بینانه ترین حالت ممکن می شود تقصیر را روی دوش تیم مشاوران تبلیغاتی و انتخاباتی آقای شهردار انداخت که قالیباف را در گستره ای از اطلاعات غلط، شیوه های رفتاری نخ نما و سیاست های عوام فریبانه گیر انداخته اند
بی اساس تقلیل پیدا کرده است. از سوی دیگر قالیباف در اقدامی عجیب به نوعی دست به یک خودزنی بی دلیل زد. وی از تمام شایعات، ابهامات در عملکرد و تخلفات محرز شده ای که در کارنامه دوازده ساله خود در شهرداری و حتی پیش از آن وجود دارد، تنها به یک مورد بی اهمیت اشاره کرد. مدت ها پیش در فضاهای غیر رسمی و مجازی، شایعه ای در مورد مراسم ازدواج پرهزینه دختر قالیباف مطرح شده بود که شهردار پس از مدت ها نسبت به آن واکنش نشان داده و آن را بی اساس دانست. این در حالی است که ماجرای مذکور هرگز علیه او در مجامع سیاسی و رسانه ای رسمی کشور دست آویز تخریب نشده بود. شاید بهتر بود که قالیباف اگر مایل به رفع ابهام از مناسبات خانوادگی اش است، در مورد موسسه آموزشی «نوآوران شمس الشموس» و مدرسه غیرانتفاعی «مهر هشتم» که مشهور است با سرمایه ای روی کاغذ صدهزار تومانی اما میلیاردی و در ملکی میلیاردی برای پسرش الیاس راه اندازی کرده و او را یک معلم ساده می خواند، دلیل انتصاب برادر عروسش سید محمد مهدی احمدی به نمایندگی شهرداری در بانک شهر و تبدیل شدن به معاونت ارزی این بانک بدون هیچ سابقه موثر بانکی، خیریه امام رضا علیه السلام که همسر او از اعضای هیئت امنای آن است و بنای این خیریه و کمک های غیرمتعارف از بودجه شهرداری به آن محل تردید رسانه ها قرار دارد به مردم توضیحاتی ارائه کند.
قالیباف که هرگز در فاجعه دردآور پلاسکو زیر بار قصور خود و سازمانش نرفت و هرگز حاضر به عذرخواهی از مردم نشد، نه در این مورد و نه در خصوص پرونده بی سرانجام و تخلف محرز شده املاک نجومی یا استخدامات نجومی 4200 نفر از برخی افراد وابسته به شخصیت های مشهور در شرکت بهره برداری مترو، حتی به ابهامات نمایندگان شورای شهر نیز پاسخ نداد و شفاف سازی نکرد. کاندیدای همیشه بازنده ریاست جمهوری می توانست از فرصت محدود خود استفاده کند و برای مردم توضیح دهد که چرا با لابی گری های گسترده، مانع از اجرایی شدن طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری شد و از برملا شدن چه تخلفات و ابهاماتی نگران بود که دست قانون را از دامنش کنار زد. محمدباقر قالیباف هنوز که هنوز است در خصوص ابهاماتی که پیرامون قطع گسترده درختان تهران، اجرایی شدن پر اشکال پروژه دریاچه چیتگر، بدهی های انباشت شده شهرداری که به گفته اعضای شورای شهر رقم سرسام آور حداقل 40هزار میلیارد تومان است و حتی تراکم فروشی های بی حساب و کتاب برای مردم و حتی نمایندگان شورا شفاف سازی نکرده است. محمدباقر
شاید بهتر بود که قالیباف اگر مایل به رفع ابهام از مناسبات خانوادگی اش است، در مورد موسسه آموزشی «نوآوران شمس الشموس» و مدرسه غیرانتفاعی «مهر هشتم» که مشهور است با سرمایه ای روی کاغذ صدهزار تومانی اما میلیاردی و در ملکی میلیاردی برای پسرش الیاس راه اندازی کرده و او را یک معلم ساده می خواند، دلیل انتصاب برادر عروسش سید محمد مهدی احمدی به نمایندگی شهرداری در بانک شهر و تبدیل شدن به معاونت ارزی این بانک بدون هیچ سابقه موثر بانکی، خیریه امام رضا علیه السلام که همسر او از اعضای هیئت امنای آن است و بنای این خیریه و کمک های غیرمتعارف از بودجه شهرداری به آن محل تردید رسانه ها قرار دارد به مردم توضیحاتی ارائه کند
قالیباف جدای از آن که نشان داده مدیر قابل اعتمادی نیست، حالا این پیغام را به مردم می رساند که حتی زیرکی و فرصت طلبی یک سیاستمدار را هم ندارد. 

قالیباف و احمدی نژادیسم
از سوی دیگر قالیباف در مناظره نیز نشان داد که ارائه یک وجهه مطلوب و موجه در دستور کارش نیست. او از ابتدا تا انتها بیش از آن که ذهنش معطوف به ارائه برنامه های ریاست جمهوی اش باشد سعی در تخریب دولت داشت و البته پاسخ های درخوری هم از اسحاق جهانگیری و حسن روحانی دریافت کرد. قالیباف که به نام استراحت مردم پانزده دقیقه وقت تنفس گرفت، در همان مدت از سایت حسن روحانی یک پرینت تهیه کرد و با نشان دادن آن به دوربین، علاوه بر تداعی خاطرات بی اخلاقی های محمود احمدی نژاد در مناظره با میرحسین موسوی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری وقت، از روی کاغذ نیز دروغ گفت. دروغی که حمید ابوطالبی، دیپلمات و معاون سیاسی دفتر حسن روحانی از آن پرده برداشت. پس از نشان دادن کاغذ مورد بحث، روحانی از وی می خواهد که متن را از رو، صادقانه و بلند بخواند که قالیباف امتناع می کند. روحانی کاغذ را می گیرد تا خودش بخواند، وقت نمی شود. در فرصت سوزی، ادامه رویکرد عوام فریبانه و تقسیم نظام اسلامی به دو قشر 96 و 4 درصدی، فرافکنی در مورد اتهامات خود و نسبت دادن آن ها به دولت و البته در لباس احمدی نژاد بازگو کردن جمله معروف کاندیدای مقابل او یعنی میرحسین موسوی، تنها حاکی از دست و پا زدن های بی برنامه آقای شهردار برای تخریب حسن روحانی است. البته شاید بتوان دلیل این رویکرد را در جای دیگری جست و جو کرد.
به نظر می رسد قالیباف در صدد است تا پس از بی مهری جمنا و پایداری که ابراهیم رئیسی را که حتی از قالیباف نیز بی برنامه تر به عرصه انتخابات آمده است به او ترجیح دادند، خود را به عنوان نماینده مورد اعتماد و قاطبه اصولگرایان جلوه دهد. در واقع شهردار نجومی و متخلف، با فراموش کردن هدف اصلی انتخابات، آمده تا کینه چهارساله اش از حسن روحانی را التیام بخشد و خود را به اصولگرایان تحمیل کند. قالیباف فرصت سوز، شاید بتواند این بار هم در برابر افکار عمومی پاسخی ندهد و بی حساب و کتاب به راه خودش برود، سوالات، شایعات، ابهامات و تخلفات محرز شده اما، در تاریخ این سرزمین باقی خواهد ماند. همچنین در این میان باید منتظر ماند و دید که آیا شهرداری با سرمایه عجیب و غریب و رسانه های بی شمارش همچنان به تخلف انتخاباتی و حمایت علنی از قالیباف ادامه می دهد یا خیر.
محممَهدی حسین نیا
کد مطلب: 69081
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *