۲
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۸
نگاهی به یک روز بخصوص

قصه پر غصه امروز

همایون اسعدیان از فیلمسازان شاخص سینمای ماست که برای ساخت فیلم دغدغه دارد. او در اکثر مواقع سراغ موضوعاتی می رود که به راحتی توسط اکثر فیلمسازان و کارگردان ها به دلیل ناتوانی درجذب مخاطب کنار گذاشته می شود.
قصه پر غصه امروز
همایون اسعدیان از فیلمسازان شاخص سینمای ماست که برای ساخت فیلم دغدغه دارد. او در اکثر مواقع سراغ موضوعاتی می رود که به راحتی توسط اکثر فیلمسازان و کارگردان ها به دلیل ناتوانی درجذب مخاطب کنار گذاشته می شود. بوسیدن روی ماه و طلا ومس هم از این دسته هستند. امسال او در یک روز بخصوص و با بهره گیری از مصطفی زمانی، محسن کیایی و پریناز ایزدیار، به سراغ سوژه ای رفته که به خودی خود چندان گیشه پسند نیست.
دلالی و دست بردن در سلامت مردم و سوءاستفاده ازشرایط تحریم در شکل گرفتن ظلم سازمان دهی شده به طبقه فقیر در یک روز بخصوص با ماجرای پیوند قلب پیوند خورده و تماشاگر خود را با فیلمی روبرو می بیند که حرف او را می زند.
فیلم شروع خوب و درگیرانه ای دارد و به راحتی مشکل خواهر یک روزنامه نگار شجاع و آرمان گرا به دغدغه مخاطب بدل می شود. پرده دوم فیلم نیزبه درستی جلومی رود اما رسیدن آن به پرده سوم با مشکل روبروست واین مشکل تا انتهای فیلم ادامه دارد. همه مشکل فیلم در این است که فیلمنامه نویس وفیلمسازبه قول و قرارخود با مخاطب پایبند نیستند. تکلیف مشکل قلبی خواهرحل نمی شود وحتی ازآن مهم تر، تکلیف عمل پیوندی که قراراست درآن روزبخصوص اتفاق بیافتد هم مشخص نمی شود. پیوند زدن ماجرای عمل پیوند با گزارش جنجالی چاپ شده در روزنامه که صدای آن بالایی ها را هم درآورده ضعیف است. اگر یک دلال اقتصادی که داروی تقلبی وارد کشور می کرده با اسناد و مدارک چاپ شده توسط یک روزنامه تهدید شود، درعالم واقع چه می کند؟ چقدراحتمال دارد که چک دویست میلیونی برای حل مشکل نویسنده آن مطلب بدهد تا دست ازچاپ شدن بخش دوم گزارشش بردارد؟ این که اسعدیان وارد جریان انتقاد به جامعه پزشکی وسیستم درمان کشور شود و به رشوه دهی هایی اشاره کند که اولویت تشخیص انجام عمل پیوند قلب را نیز جا به جا می کند، شایسته تقدیر است و احتمالا صدای خیلی ها را هم در خواهد آورد اما به صرف چنین سوژه ای، یک فیلم سینمایی شکل نمی گیرد.
به رغم وجود ضعف در پرده سوم اثر، یک روز بخصوص فیلمی از همایون اسعدیان است که بازی ها و طراحی صحنه و کارگردانی خوبی دارد ولی ای کاش به جزئیات و منطق قصه توجه بیشتری داشت. حذف شخصیت مادر که در بخشی از فیلم هم حضور دارد، آن هم به دلیل شکستگی پا و حضور نیافتن بقیه بستگان درجه اول دختر بیمار و در جریان قرار نگرفتن آنها درمورد عمل پیوند فوری قلب و کمک نکردن آنها درتامین هزینه رشوه برای نوبت پیوند، نشان از کم دقتی اسعدیان در مرحله نگارش فیلمنامه دارد.
سیدجواد صفوی
منتقد سینما
کد مطلب: 70346
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *