۱
جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
ادعای اصولگرایان در مورد تخلف در انتخابات ادامه دارد

مقاومت در برابر آرای ملت

پیروزی قاطع اکثریت مردم در انتخابات ریاست جمهوری 96 به مذاق جامعه اقلیت خوش نیامده است. تلاش ها برای غیر واقعی نشان دادن آرای کسب شده توسط حسن روحانی همچنان ادامه دارد و ناامید کننده تر این که این سخنان از سوی کسانی مطرح می شود که یا ناظر بر انتخابات بودند، یا پیش تر امکان هر گونه تخلف انتخاباتی را مردود می دانستند.
مقاومت در برابر آرای ملت
پیروزی قاطع اکثریت مردم در انتخابات ریاست جمهوری 96 به مذاق جامعه اقلیت خوش نیامده است. تلاش ها برای غیر واقعی نشان دادن آرای کسب شده توسط حسن روحانی همچنان ادامه دارد و ناامید کننده تر این که این سخنان از سوی کسانی مطرح می شود که یا ناظر بر انتخابات بودند، یا پیش تر امکان هر گونه تخلف انتخاباتی را مردود می دانستند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در بدبینانه ترین حالت ممکن، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، از چند هفته پیش از برگزاری آن قابل پیش بینی بود. به همین خاطر از همان زمان سعی شد بیشتر از حد معمول رقابت های انتخاباتی، اقبال مردم به سیاست های حسن روحانی مورد تخریب و تخطئه قرار گیرد. به همین خاطر در آن زمان بحث تلاش روحانی برای جذب «آرای سیاه» از سوی برخی از جمله محسن مهدیان فعال رسانه‌ای و سردبیر ارشد مجلات همشهری مطرح شد. عبارتی عجیب و مذموم که تلویحا افراد حاضر در دایره نظام جمهوری اسلامی ایران که قصد مشارکت در سرنوشت کشورشان را داشتند خط کشی می شدند. با این همه می توان این افراد را به خاطر شکست و فرار کاندیدایشان محمد باقر قالیباف از مواجهه با رأی مردم درک کرد. یا حتی ادعاهای پیگیرانه ابراهیم رئیسی و علی نیکزاد را که از پخش مواد غذایی با سوءاستفاده از آستان قدس رضوی تا روی آوردن به دیدار با خواننده زیرزمینی امیر تتلو، همه کار برای کسب رأی کردند و طرفی بر نبستند، با همین منطق تلخی شکست در انتخابات درک کرد. با این حال، انتظار بیان چنین جملات و ادعای بروز تخلف در انتخابات از سوی برخی مقامات عالی رتبه که شأن نظارتی بر انتخابات داشتند جای تعجب است.
در روزهای اخیر برخی سوگیری ها و اظهارات عجیب از سوی احمد جنتی و محمدعلی موحدی کرمانی فضای پرنشاط ناشی از نتیجه به دست آمده در انتتخابات را به حاشیه کشاند. احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در سخنانی ضمن تأیید سلامت انتخابات خاطر نشان شد:« تخلفات انتخاباتی از نظر مالی و سیاسی چشمگیر بود و انتظار نداشتیم دستگاه‌های مجری انتخابات که باید مجری قانون باشند، خودشان قانون شکنی کنند به نحوی که همه مطلع شوند که این خلاف انتظار بود.» وی در ادامه از این افراد خواست که توبه کنند. این سخنان دبیر شورای نگهبان واکنش های متعددی را از روی مردم و مسئولین در پی داشت. تناقض موجود در سخنان دبیر شورای نگهبان مشهود و عجیب تر از حد معمول به نظر می رسد.
از سوی دیگر، محمدعلی موحدی کرمانی نیز که پس از قرار گرفتن در لیست خبرگان آیت الله هاشمی رفسنجانی به مجلس خبرگان رهبری راه پیدا کرد، به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و یکی از حامیان ابراهیم رئیسی در انتخابات، در همایش برگزار شده توسط جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) با ایراد سخنانی به سلامت انتخابات شبهه وارد کرد. موحدی کرمانی روز پنج شنبه در این نشست با اشاره به دیدارش با احمد جنتی و بیان این صحبت عجیب که «ابراهیم رئیسی 16 میلیون رأی حلال داشت»، اعلام کرد: «تخلفات انتخاباتی در حدی نیست که در نتیجه کلی انتخابات اثر بگذارد اما ممکن است با بازبینی و بررسی مجدد تخلفات و گزارشات ارسالی به شورای نگهبان رای رئیسی از 16 به 19 و روحانی نیز از 23 به 21 میلیون رای برسد، البته باید این را هم بگوییم که آقای روحانی رئیس جمهور است و بحثی در این مورد نداریم.» ناراحت کننده تر از تقسیم آرا مردم در پای صندوق های رأی به سیاه و سفید، تمییز آن ها به حلال و حرام بر مبنای سلیقه شخصی است که انتظار نمی رود فردی در مجلس خبرگان آن را مطرح کند.
در
محمدعلی موحدی کرمانی نیز که پس از قرار گرفتن در لیست خبرگان آیت الله هاشمی رفسنجانی به مجلس خبرگان رهبری راه پیدا کرد، به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و یکی از حامیان ابراهیم رئیسی در انتخابات، در همایش برگزار شده توسط جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) با ایراد سخنانی به سلامت انتخابات شبهه وارد کرد. موحدی کرمانی روز پنج شنبه در این نشست با اشاره به دیدارش با احمد جنتی گفت: «ابراهیم رئیسی 16 میلیون رأی حلال داشت»
همین راستا وزارت کشور با انتشار بیانیه ای به سخنان موحدی کرمانی واکنش نشان داد و این تقسیم بندی را ظلمی بزرگ و حرکت در جهت تفرقه میان مردم دانست. در بخشی از این بیانیه نوشته شده است:« تاکيد مي شود در هر شعبه حداقل سه ناظر شوراي نگهبان حضور داشتند و تمامي صورتجلسات تنظيمي در تمامي شعب بدون استثناء به امضاي ناظران محترم رسيده است، لذا وارد نمودن هرگونه ابهام در حماسه بزرگ مردمسالاري ديني ،خدشه به آراي مردم و توهين و بي اعتبار نمودن دست اندرکاران برگزاري انتخابات و به ويژه ناظران محترم شوراي نگهبان تلقي مي گردد.» این بیانیه همچنین بیان ادعای تخلف چند میلیونی در شمارش آرای این دوره را منوط به غفل اعضای شورای نگهبان دانسته و آن را مردود می داند.
با این حال یک روز پس از این سخنان اعتراضات سریالی برخی مسئولین خاص به نتیجه انتخابات مجددا تکرار شد. احمد خاتمی خطیب نماز جمعه در سخنانی ضمن بیان این نکته که مشارکت مردم در پای صندوق های رأی تأیید نظام بود، به بحث تخلف در انتخابات واکنش نشان داده و اعلام کرد: « گزارش‌های تخلفات این بار بسیار زیاد است». خاتمی همچنین علت عدم توفیق برخی از مردم برای شرکت در انتخابات را نه صرفا به خاطر ازدحام، بلکه به خاطر کافی نبودن تعرفه رأی در شعب مختلف دانسته و از این موضوع انتقاد کرد. مساله ای که همان روز انتخابات مرتبا از سوی مسئولین و هیئت های برگزار کننده انتخابات تکذیب شده بود. به همین خاطر و با توجه به این که وظیفه خطیب نماز جمعه سوگیری های منجر به تفرقه در جامعه نیست، ستاد انتخابات کشور در نامه ای به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با «ناصواب و کذب» خواندن برخی سخنان احمدی خاتمی اقدام به انتشار بیانیه کرد. در این بیانیه شدید اللحن آمده است: «برخلاف ادعای خطیب محترم که بر وحدت و انسجام ملی تاکید داشتند مطالبی نادرست و بعضا کذب در راستای تفرقه و انشقاق در تجلی مردم سالاری دینی نسبت به عملکرد مجریان و ناظران انتخابات حماسی 29 اردیبهشت مطرح شد که علاوه بر اجحاف و ظلم در حق تمامی برگزار کنندگان انتخابات ، مغایر با فرمایشات مقام معظم رهبری که از زحمات طاقت فرسای همه دست اندرکاران اجرا و نظارت تشکر کردند نیز می باشد.» این شورا پیگیری قانونی مطالب خلاف واقع را بخشی از رعایت حقوق مردم دانسته خطیب نماز جمعه را به رعایت تقوا و انصاف دعوت کرده است.
به نظر می رسد که برخی مسئولین خاص، تننا زمانی که نتایج اعلام شده با خواست و نظر آن ها موافق نیست اقدام به چنین موضع گیری هایی می کنند. با این حال این قشر از مسئولین برای بروز ناراحتی خود راه تازه ای پیدا کرده و توأمان هم نتیجه حاصل شده و سلامات انتخابات را تأیید می کنند و هم از تخلفات گسترده صحبت می کنند. شیوه ای که جدای از ایجاد تفرقه مصداق تناقض گویی است و به مرور می تواند موجب بی اعتمادی مردم به سخنان همه مسئولین شود. اسحاق جهانگیری در واکنش به این رویدادها در حساب توئیتر خود نوشت:« کسانی که این روزها بهانه سیاسی می تراشند و اما و اگر در پیروزی قاطع ملت می کنند به جای تلخ کردن کام مردم، وارد بازی شیرین مردم سالاری دینی شوند.»
با این همه، به زودی دولت دوازدهم به ریاست جمهوری حسن روحانی و با پشتوانه رأی اکثریت مردم تشکیل خواهد شد. طبق سخنان رئیس جمهوری قرار است که دولت بعدی بیشتر از همیشه با نظر اکثریت جامعه اداره شود و به همین خاطر می توان به ایران اصلاح طلبی که بر تدبیر و امید و میانه روی تأکید دارد امیدوارتر بود.
محمد مَهدی حسین نیا
کد مطلب: 70592
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *