۰
چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۴

شمارش معکوس برای ثبت جزیره هرمز در فهرست میراث فرهنگی

هرمز، واقع در استان هرمزگان، جزیره ای در نزدیکی جزیره قشم و صاحب یکی از منحصربفردترین خاکهای دنیاست که گذشته از جنبه ی زیبایی و گردشگری،‌ به عنوان یک منبع تحقیقات خاک شناسی و زمین شناسی مورد توجه است.
شمارش معکوس برای ثبت جزیره هرمز در فهرست میراث فرهنگی
هرمز، واقع در استان هرمزگان، جزیره ای در نزدیکی جزیره قشم و صاحب یکی از منحصربفردترین خاکهای دنیاست که گذشته از جنبه ی زیبایی و گردشگری،‌ به عنوان یک منبع تحقیقات خاک شناسی و زمین شناسی مورد توجه است. این جزیره که به جرات می توان آن را جزء شگفتی های بی نظیر طبیعت برشمرد، ‌دارای خاکهایی به رنگ زرد، ‌قرمز و سفید است. در این جزیره یک کوه قرمز رنگ قرار دارد که خاک آن خوراکی است و مردم محلی از آن در طبخ غذاها و سس های خاص استفاده می کنند که به زبان محلی به آن کوه " گلک" نیز گفته می شود.
این جزیره ی گنبدی نمکی در خلیج فارس و در 8 کیلومتری بندرعباس قرار دارد و با داشتن 90 رنگ مختلف خاک در خود، تابلوی بسیار زیبایی از دوران های زمین شناسی گذشته را به نمایش می گذارد. سازندهای مختلف و ترکیب رنگ کانی ها،‌ توانایی جذب محققان و دانشمندان داخلی و خارجی را دارد تا تبدیل به یک مرکز پژوهشی مهم شود زیرا در سراسر دنیا مجموعه ایی همانند کانی های مختلف هرمز که در یکجا وجود داشته باشند خیلی کم است.
از جمله جذابیت های گردشگری در این جزیره می¬توان به قلعه پرتقالی ها،‌ دره سکوت یا الهه نمک فیروزه ای، ‌غار مراقبه یا سکوت،‌ دره رنگین کمان،‌ دره مجسمه، ‌ساحل خونی یا سرخ، ‌ساحل فرش و موزه دکتر نادعلیان اشاره کرد.
در سالهای اخیر و با توجه به اینکه از خاک گرانبهای هرمز حفاظتی به عمل نمی آمد، ‌این خاک به صورت افراطی مورد بهره برداری قرار گرفت که در همین زمینه دکتر ابتکار (رییس سازمان محیط زیست کشور) در خصوص فروش خاک جزیره هرمز گفت : فروش خاک هرمز غیر قابل انکار است و اگر این روند ادامه داشته باشد تا چند سال آینده جزیره هرمز به یک ناکجا آباد تبدیل خواهد شد که خیلی ارزش خاصی ندارد.
این در حالی است که به جای تخریب منابع طبیعی هرمز می توان بدون فروختن خاک جزیره به کشورهای دیگر و استفاده داخلی، توسعه ی پایدار به وجود آورد. توسعه ی پایدار با استفاده از این جاذبه های خدادادی در جهت جذب توریست داخلی و خارجی و توسعه امکانات رفاهی که هم درآمد زایی و تولید اشتغال برای ساکنان بومی (که از دل و جان برای حفظ طبیعت مایه می گذارند)‌ را به همراه دارد و هم از منابع آن حفاظت می¬شود، بهترین راهبرد برای هرمز خواهد بود. در صورتی که جذب توریست در این حوزه به خوبی انجام شود هم طبیعت به خوبی حفاظت خواهد شد و هم درآمد زایی خوبی انجام می شود.
گذشته از موقعیت استراتژیک هرمز که "شاه کلید خلیج فارس" به شمار می آید حفظ میراث فرهنگی هم از لحاظ منابع طبیعی،‌هم آثار فرهنگی به جا مانده، مانند بناهای تاریخی که در این جزیره وجود دارد اعتبار و ارزش تاریخ گذشتگان را حفاظت خواهد خواهد کرد و واضح است که یکی از مولفه های توسعه ی پایدار در هر سرزمینی ارزش گذاردن به میراث فرهنگی در زمینه های مختلف است. توسعه ی پایداری که متکی به آموزش مردم بومی و مبتنی بر شرایط زیستی آنان و استفاده از جنبه هایی زیباشناختی سرزمین باشد، بسیار موفق و پربار خواهد بود. قطعا با آموزش، مردم بومی بیشتر از دیگران برای حفاظت از خاک گرانبهای جزیره تلاش خواهند کرد و با قرار دادن تسهیلات در اختیار آنها برای ایجاد امکانات رفاهی هرمز به بهشت گردشگری تبدیل می شود.
در همین راستا و با توجه به پیگیری های دولت یازدهم و توجه ویژه ی این دولت به حفاظت از منابع طبیعی، به گفته ی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست : به زودی طی تفاهم نامه ای که میان سازمان حفاظت محیط زیست، ‌وزارت صنعت، معدن و ‌تجارت و منطقه ی آزاد امضا می شود جلوی بهره برداری و فروش این خاک گرفته خواهد شد و این جزیره در فهرست میراث فرهنگی قرار خواهد گرفت .
ساغر شمسی

کد مطلب: 72017
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *