۰
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۷
چهارشنبه موعود رسید، عصبانی نیستم باز هم اکران نشد

وزارت ارشاد دولت روحانی باز هم عقب نشینی کرد

درمیشیان از وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد شکایت می کند
پس از آنکه اکران فیلم عصبانی نیستم، با عقب نشینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی در مقابل مخالفان اکران این فیلم باز هم منتفی شد، رضا درمیشیان کارگردان این فیلم اعلام کرد از وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد شکایت خواهد کرد.
تصویر پروانه ساخت فیلم عصبانی نیستم که بر خلاف نظر وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد، در خرداد ۹۲ صادر شده است.
تصویر پروانه ساخت فیلم عصبانی نیستم که بر خلاف نظر وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد، در خرداد ۹۲ صادر شده است.
پس از آنکه اکران فیلم عصبانی نیستم، با عقب نشینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی در مقابل مخالفان اکران این فیلم باز هم منتفی شد، رضا درمیشیان کارگردان این فیلم اعلام کرد از وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد شکایت خواهد کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، «عصبانی نیستم» داستان «نوید» با نقش آفرینی نوید محمدزاده دانشجوی ستاره دار و اخراجی است که برای فراهم آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا «عصبانی» نباشد و در تلاش است تا دختر مورد علاقه اش «ستاره» با بازی باران کوثری را از دست ندهد. این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد و در همان جشنواره در شش رشتهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد (نوید محمدزاده)، بهترین بازیگر نقش اول زن (باران کوثری)، بهترین تدوین (هایده صفی یاری)، بهترین صدابردار (نظام الدین کیایی)، بهترین صداگذار (محمد رضا دلپاک)، بهترین جلوه‌های ویژه (امیر سحرخیز و کامران سحرخیز) کاندیدا شده بود. اما در نهایت گویی با فشارهای واردآمده به هیات داوران، برنده هیچ جایزه ای نشد و حتی رضا عطاران برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد در آن جشنواره گفت: «این سیمرغ متعلق به من نیست. زیرا رای هیئت داوران جشنواره فجر انتخاب نوید محمدزاده به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره بوده. به همین خاطر این جایزه را متعلق به ایشان می‌دانم نه خودم. همین».
عصبانی نیستم اگرچه پس از آن جشنواره، در شصت و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین هم حضور یافت اما امکان اکران در ایران را نیافت. گفته می شود در نسخه ای از این فیلم که در جشنواره به نمایش درآمده ۱۷ دقیقه حذف شده اما گویا مسوولان خواستار حذف دقایق بیشتری از فیلم برای اکران بودند. این فیلم اشارات دقیقی به دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد و محدودیتهای ایجادشده در آن دوران بویژه برای دانشجویان اخراجی موسوم به ستاره دار داشت.
در شهریور سال ۹۳ قرار شد این فیلم اکران شود اما مهرماه همان سال، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار عدم صدور مجوز اکران این فیلم و ۷ فیلم دیگر شد که از آنها با عنوان «فیلم‌های مرتبط با فتنه» نام برده شده‌است. به گفته احمد سالک:«برخی فیلم‌ها با این که مجوز فیلمنامه و تولید دریافت کرده‌اند اما در هنگام ساخته شدن، به حاشیه رفته‌اند و نمایش آنها به مصلحت نظام نیست.» در آبان همان سال، علی جنتی، وزیر ارشاد وقت، از عدم اکران این فیلم تا زمان اعمال سانسورهای جدید خبر داد و اعلام کرد که وی، شخصاً اقدام به مشاهده فیلم و میزان اعمال سانسور بر روی آن، می‌نماید. اما او همانگونه که در اکران فیلمهایی همچون خانه پدری و رستاخیز موفق نبود، در اکران این فیلم هم تا پایان دوره وزارت خود ناکام ماند.
با آغاز به کار دولت دوم روحانی، امیدها برای اکران فیلم عصبانی نیستم افزایش یافت اما با جدی شدن احتمال اکران این فیلم، انتقادها از سوی منتقدان سیاسی دولت هم اغاز شد تا جایی که بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) طی نامه‌ای به وزیر ارشاد هشدار داد: چنانچه وزارت ارشاد از اکران فیلم حامی فتنه «عصبانی نیستم» جلوگیری نکند، از جنبش دانشجویی و سایر اقشار ملت شریف ایران سیلی خواهد خورد. از سوی دیگر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت احمدی نژاد مدعی شد که ساخت این فیلم در شرایطی شروع شد که مجوز نداشت. مجموع این تحرکات موجب شد وزارت ارشاد دولت روحانی باز هم عقب نشینی کند و در شرایطی که قرار بود از چهارشنبه ۲۹ آذر این فیلم اکران شود، باز هم اکران آن اسیر حاشیه ها و فشارها شد.
در تازه ترین تحول، رضا درمیشیان به ادعای وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد پاسخ داده و اعلام کرده از حسینی شکایت خواهد کرد. در متن درمیشیان که در روزنامه جامعه فردا منتشر شده آمده است : «تصویر پروانه ساخت فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» در پاسخ به اظهارات سراسر کذب آقای سیدمحمد حسینی، وزیر محترم ارشاد و فرهنگ اسلامی دولت احمدی‌نژاد، مبنی بر ساخت «بدون مجوز» فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» و اظهارات دروغین ایشان مبنی برای پیگیری‌هایشان برای صدور مجوز پس از فیلمبرداری (!!!) مقایسه تاریخ کلاکت زمان فیلمبرداری و تاریخ صدور پروانه ساخت به خوبی گواه دروغگویی ایشان است. لطفا این «پروانه ساخت» را «دست» به «دست» برسانید به دست وزیر «دلواپس» آقای احمدی‌نژاد تا دیگر دروغ نگویند. حق شکایت از آقای حسینی را برای خود محفوظ می‌دارم.»
پروانه ساخت منتشر شده از سوی درمیشیان نشان می دهد بر خلاف نظر حسینی، پروانه ساخت فیلم عصبانی نیستم، ۲۲ خرداد ۹۲ صادر شده که در آن زمان هنوز دولت احمدی نژاد روی کار بود. اما در ادعایی دیگر، شمقدری معاون سینمایی وزارت ارشاد وقت که بر خلاف حسینی، اعطای پروانه ساخت به این فیلم را قبلو داشت، مدعی شده بود که «عصبانی نیستم فیلمی بود که آنچه الان ساخته شده با آنچه اول از ما مجوز ساخت گرفت تفاوت دارد، یعنی وقتی دولت عوض شد کارگردان با فیلمنامه خودش فیلم را ساخت و توقیف شد. چه بسا اگر مدیریت ما ادامه پیدا می‌کرد کارگردانش این کار را نمی‌کرد و همان فیلمنامه اول را می‌ساخت که تایید شده بود. آن وقت دیگر توقیف هم نمی‌شد. در واقع این خطای فیلمساز بود که وقتی دولت تغییر کرد، فکر می‌کرد می‌تواند فیلمنامه تایید شده را تغییر دهد. البته من خودم فیلمنامه را نخوانده بودم اما همکارانی که خوانده بودند پس از تماشای فیلم ساخته شده گفتند فیلمنامه تغییر کرده است.»
اما انچه آکار به نظر می رسد، تداوم عقب نشینی های وزارت ارشاد در مقابل فشارهای منتقدان دولت در مورد اکران فیلمهاست که در این میان تفاوت چندانی بین دو وزیر ارشاد روحانی نبوده است. آیا گره فیلمهای اکران نشده باز می شود و آیا دولت تدبیر و امید، به عقب نشینی در برابر فشارهای فراقانونی پایان می دهد؟ گذر زمان پاسخ این پرسشها را روشن خواهد کرد.
 
کد مطلب: 79233
برچسب ها: عصبانی نیستم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *