۴
۲
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۳
در جایگاهی بالاتر از چینی، ترکی و عربی

«پارسی» نهمین زبان پرکاربرد اینترنت شد

«زبانِ پارسی» نهمین زبان پرکاربرد اینترنت و در جایگاهی بالاتر از زبانهای چینی، ترکی و عربی ایستاده است. همچنین، پارسی پس از ژاپنی پرکاربردترین زبان آسیا در جهان اینترنت است.
«زبان پارسی» نهمین زبان پرکاربرد اینترنت و در جایگاهی بالاتر از زبانهای چینی، ترکی و عربی ایستاده است.
«زبان پارسی» نهمین زبان پرکاربرد اینترنت و در جایگاهی بالاتر از زبانهای چینی، ترکی و عربی ایستاده است.
برپایه‌ی آمار پایگاه W3Tech، «زبانِ پارسی» نهمین زبانِ پرکاربردِ اینترنت و در جایگاهی بالاتر از زبانهای چینی، ترکی و عربی ایستاده است. همچنین، پارسی پس از ژاپنی پرکاربردترین زبانِ آسیا در جهانِ اینترنت است.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، در این رده‌بندی انگلیسی با ۵۳/۱ درصد از اینترنت جهان، آلمانی با ۶/۳ درصد، روسی با ۶/۱ درصد، اسپانیایی با ۵ درصد، فرانسوی با ۴/۱ درصد، ژاپنی با ۳/۷ درصد، پرتغالی با ۲/۹ درصد، ایتالیایی با ۲/۴ درصد بالاتر از پارسی با ۲ درصد جای گرفته‌اند. پایین‌تر از پارسی نیز رده‌های ۱۰ تا ۲۰ را زبانهای لهستانی، چینی، فلاندری، ترکی، چکی، کره‌ای، عربی، ویتنامی، سوئدی، مجاری و یونانی ازآنِ خود کرده‌اند.
آنچه که از این آمار به چشم می‌آید، یکه‌تازی زبان انگلیسی است؛ زبانی که به تنهایی در بیش از نیمی از تارنماهای (سایتهای) جهان به کار می‌رود. این یکه‌تازی چنان است که زبانهای رده‌های ۲ تا ۱۰ ـ یعنی آلمانی، روسی، اسپانیایی، فرانسوی، ژاپنی، پرتغالی، ایتالیایی، پارسی و لهستانی ـ روی‌هم‌رفته تنها ۳۵ درصد از زبان تارنماهای جهان را ازآنِ خود کرده‌اند.
جایگاه زبان پارسی نیز در این آمار چشمگیر است و هر چند در این آمار تارنماهایی را که به زبان پارسیِ تاجیکی‌اند، احتمالا به علت کاربرد خط سیرلیک به جای خط فارسی، در شمار نیاورده‌اند با همه‌ی این، پارسی بالاتر از زبانهای چینی (با بیش از ۱/۵ میلیارد تن گویشور)، عربی (با بیش ۳۰۰ میلیون تن گویشور و زبان رسمی ۲۵ کشور جهان) و ترکی ایستاده است.

پیشینه‌ی این پژوهش نیز  نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۱ پارسی تنها شش دهم درصد اینترنت را از آن خود کرده بود که در این هفت سال، سه‌ونیم برابر و به دو درصد رسیده است.
گفتنی است، در ویکیپدیا نیز، از میان ۲۹۲ زبان این دانشنامه، زبان پارسی با بیش از ۶۵۰ هزار مقاله، هفدهمین زبان پرکاربرد ویکیپدیا است و در رده‌ای بالاتر از زبانهایی همچون عربی، کره‌ای و ترکی جای دارد. در ویکپدیا نیز زبان فارسیِ تاجیکی، به علت تفاوت خط، در این آمار لحاظ نشده است.
گسترش زبان پارسی در اینترنت نه تنها نشانگر فراگیری گسترده و پویایی این زبان است که همچنین نشان‌دهنده‌ی انبوه نویسندگان، دانشمندان، رسانه‌نگاران و کسانی است که بدین زبان می‌اندیشند، می‌نویسند و تولید محتوا می‌کنند. نیز نشانگر توسعه‌ی تارنماهای فارسی، برنامه‌نویسی بدین زبان و پیشرفت همه‌ی آن تواناییهایی است که به اینترنت و فعالیتهایی در این راستا مرتبط می‌شود.
پارسی، با پیشینه‌ی نوشتاری دستِ کم ۲۶۰۰ سال، جزو انگشت‌شمار زبانهای باستانی جهان به شمار می‌رود که بخش مهمی از میراث بشری از سنگ‌نبشته‌ی داریوش بزرگ در بیستون (به پارسی باستان) تا دینکرد (به پارسی میانه) تا شاهنامه‌ی فردوسی (به پارسی نو) بدین زبان نوشته شده‌اند. این زبان که روزگاری از بنگاله تا بوسنی گویشورانی فراوان داشت، زبان دیوانی امپراتوریهای بزرگی همچون هخامنشیان، ساسانیان، صفویان، گورکانیان هند، عثمانیان و ... بوده است، و امروزه نیز با بیش از ۱۳۰ میلیون تن گویشور در سراسر جهان، زبان رسمی کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان به شمار می‌رود.
 
کد مطلب: 92037
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Japan
میان اینهمه خبرهای نومیدکننده این خبر همچون نوری است که بر قلب ملتمان میتابد.
هم‌تبار افغانستانی
Canada
به گفته‌ی قهار عاصی، شاعر افغانستانی:
گل نیست ماه نیست دل ماست پارسی
غوغای کوه ترنم دریاست پارسی
از آفتاب معجزه بر دوش می کشد
رو بر مراد و روی به فرداست پارسی
از شام تا به کاشعر از سند تا خجند
آیینه دار عالم بالاست پارسی
تاریخ را وثیقه سبز شکوه را
خون من و کلام مطلاست پارسی
روح بزرگ و طبل خراسانیان پاک
چتر شرف چراغ مسیحاست پارسی
تصویر را مغازله را و ترانه را
جغرافیای معنوی ماست پارسی
سرسخت در حماسه و هموار در سرود
پیدا بود از این که چه زیباست پارسی
بانگ سپیده عرصه بیدار باش مرد
پیغمبر هنر سخن راست پارسی
دنیا بگو مباش بزرگی بگو برو
ما را فضیلتی که ما راست پارسی
آیدین
Iran, Islamic Republic of
ویکی فارسی از نظر کمیت مقالات 17 ام است و نرخ رشدش از زبان 16 ام بیشتر است و این یعنی بزودی مقام 16 ام را نیز کسب میکند.

اما نکته مهم تر این است که از نظر کیفیت رتبه 6 ام را دارد!
آذری
Italy
زبان ملی ما همیشه در اوج باد