۰
دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۴
"مردم سالاری آنلاین" گزارش می دهد

کیفیت سرویس‌دهی در هواپیمایی کارون چگونه سقوط کرد؟

کارکنان اقماری صنعت نفت از نوع سرویس‌دهی "ایرلاین کارون" که با نام "ایرلاین نفت" هم شناخته می‌شود، گلایه‌هایی دارند. در آخرین اتفاق رخ داده برای این شرکت هواپیمایی، در پرواز شماره ۲۶۱۶ هواپیمایی کارون (۲ آذرماه ۹۷) از مبدأ تهران به اهواز، دقایقی پس از برخاستن از باند پرواز به‌ علت مشکل در تنظیم فشار هوای داخل هواپیما به فرودگاه مهرآباد بازگشت و مسافران بعد از انتقال به سالن ترانزیت فرودگاه مهرآباد، بعد از ساعت‌ها تاخیر، مجددا پس از رفع مشکل بسوی اهواز پرواز کردند.
هواپیمایی نفت پس از تبدیل شدن به هواپیمایی کارون با مشکلاتی بیش از گذشته مواجه شده است.
هواپیمایی نفت پس از تبدیل شدن به هواپیمایی کارون با مشکلاتی بیش از گذشته مواجه شده است.
کارکنان اقماری صنعت نفت از نوع سرویس‌دهی "ایرلاین کارون" که با نام "ایرلاین نفت" هم شناخته می‌شود، گلایه‌هایی دارند. در آخرین اتفاق رخ داده برای این شرکت هواپیمایی، در پرواز شماره ۲۶۱۶ هواپیمایی کارون (۲ آذرماه ۹۷) از مبدأ تهران به اهواز، دقایقی پس از برخاستن از باند پرواز به‌ علت مشکل در تنظیم فشار هوای داخل هواپیما به فرودگاه مهرآباد بازگشت و مسافران بعد از انتقال به سالن ترانزیت فرودگاه مهرآباد، بعد از ساعت‌ها تاخیر، مجددا پس از رفع مشکل بسوی اهواز پرواز کردند. شواهد حکایت از این موضوع دارد که کارکنان قراردادی صنعت نفت، در قبال این موضوع و کیفیت پایین سرویس‌دهی، سکوت پیشه می‌کنند.
در این خصوص محمدعلی صادقی کارشناس حوزه نفت و انرژی در گفت‌وگو با "مردم سالاری آنلاین" گفت: از مانی که "هواپیمایی کارون" که سابقا با اسم "هواپیمایی نفت" فعالیت داشت، به بخش خصوص واگذار شده، نظارت دقیقی به آن صورت نمی‌گیرد. وی افزود: کارکنان اقماری صنعت نفت بعد از 3 هفته فعالیت، یک هفته استراحت دارند. لذا یک لحظه دیر یا زود رسیدن جهت دیدار خانواده‌شان ارزشمند است. ولی متاسفانه این مساله برای بخش خصوصی اصلا مهم نیست. برای بخش خصوصی این مساله اهمیت دارد که چه زمانی آمادگی پرواز دارند تا با کمترین هزینه پرواز کنند. این نگاه به لحاظ اخلاقی و انسانی اصلا درست نیست. پرواز، صرفا در یک مبدا و مقصد مشخصی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه خدمات جانبی بسیاری دارد که باید رعایت شود.
 
او گفت: بخش خصوصی به هیچ وجه به خواسته‌های این کارکنان اهمیتی نمی‌دهد. بعید نیست که حتی به این کارکنان هم توهین کنند. البته هواپیمایی کارون زمانیکه در اختیار نفت هم بود سرویس‌دهی خوبی را ارائه نمی‌کرد. هواپیمایی کارون حدودا 3 سال است که به بخش خصوصی واگذار شده است. این هواپیمایی در هیچ زمانی (نه بعد از خصوصی شدن و نه قبل از خصوصی شدن) سرویس‌دهی مناسبی به کارکنان نفت نداشته است. هواپیمایی کارون یا همان نفت، از هواپیمایی هما هم سابقه بیشتری دارد؛ اما اکنون شاهد کیفیت پایین در سرویس دهی آن به کارکنان نفت هستیم.
 
این کارشناس حوزه نفت تصریح کرد: ممکن است کارکنانی که قراردادی هستند این مشکلات را بروز ندهند و در مقابل این مشکلات سکوت کنند. اما شخصا چند بار با هواپیمایی کارون سفر داشته‌ام که به هیچ وجه سرویس‌دهی مناسبی را از آنها شاهد نبودم. خصوصی‌سازی این مشکلات را به بار آورد. عموم بخش‌هایی که از صنعت نفت جدا شدند، به این وضعیت دچار هستند.
 
کاپیتان هوشنگ شهبازی خلبان سابق ایرلاین هما نیز در گفت‌وگو با "مردم سالاری آنلاین" ضمن گلایه از نوع سرویس‌دهی شرکت‌های هواپیمایی‌ کشور ابراز داشت: این مشکل صرفا مختص به هواپیمایی کارون (هواپیمایی نفت) نیست. در چند سال گذشته که آمریکا ما را تحریم کرده و قطعات مورد نیاز را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی نمی‌گذارد، با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.
 
وی ادامه داد: هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی‌ ایران با دلار و درآمد آنها با ریال است که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است. هزینه هر مسافر ساعت پرواز حدود 60 دلار است. مادامیکه تحریم هستیم هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی هم افزایش می‌یابد. اکنون 70 درصد هزینه شرکت‌های هواپیمایی با دلار است. به لحاظ زمانی هر چه پیش می‌رویم عموم شرکت‌های هوپیمایی از جمله کارون، با ضرردهی مواجه می شوند و باید تعطیل شوند.
 
او در ادامه گفت: البته نباید از بحث تخصص مدیران هم غافل ماند. در صنعت هوانوردی کشور، اغلب مدیرانی انتخاب می‌شوند که سیاسی هستند. این افراد، تخصصی در اداره صنعت هواپیمایی غیرنظامی ندارند.  تقریبا تمام شرکت‌های هواپیمایی‌ ایران در حال حاضر به صورت چارتری و تجاری مدیریت می‌شوند و نه بازرگانی که اصلا صحیح نیست. نتایج این نوع مدیریت را هم می‌بینیم.
 
شهبازی تصریح کرد: ادامه این روال در نهایت منجر به تعطیلی شرکت‌های هواپیمایی کشور می‌شود؛ حال ممکن است شش ماه یا یک سال و یا دوسال دیگر این اتفاق رخ بدهد. این بستگی به سازمان حمایت کننده پشت پرده ایرلاین‌ها دارد. به هر حال این اتفاق رخ می‌دهد. در حال حاضر ضرر این ایرلاین‌ها از جای دیگر جبران می‌شود. وی گفت: نارضایتی پیش آمده عموما به جهت عدم مدیریت‌های تخصصی است. انتخاب مدیریت‌ها در ایران و بخصوص در صنعت هوانوردی سیاسی است. البته در عموم موارد اوضاع ما همینگونه است.
گزارش: سید مسعود آریادوست
 
کد مطلب: 97980
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *