۰
سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۲
کواکبیان در جریان بررسی طرح ساماندهی خودرو تاکید کرد

چرا مجلس نسبت به نظارت خود بر بازار صنعت خودرو بی‌تفاوت است؟

کمیسیون صنایع مجلس باید هرچه سریعتر برای مشکل مردم در زمینه خودرو چاره اندیشی کند
نمایندگان مردم در خانه ملت، دولت را مکلف کردند ظرف مدت ۳ سال به تصدی‌گری در صنعت خودروسازی خاتمه داده و فقط مشغول سیاستگذاری در این حوزه باشد.
چرا مجلس نسبت به نظارت خود بر بازار صنعت خودرو بی‌تفاوت است؟
نمایندگان مردم در خانه ملت، دولت را مکلف کردند ظرف مدت ۳ سال به تصدی‌گری در صنعت خودروسازی خاتمه داده و فقط مشغول سیاستگذاری در این حوزه باشد.
 نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو با ماده 2 این طرح با 113 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 20 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.
براساس ماده 2 این طرح؛ دولت موظف است طی مدت 3 سال از لازم الاجرا شدن این قانون با اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل 44 و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 و اصلاحات بعدی آن و سیاست‌های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی زمینه رقابت‌پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی‌گری دولت خاتمه یافته و صرفا اقدامات نظارتی سیاست گذاری و تنظیم‌گری انجام دهد.
لازم به ذکر است دکتر مصطفی کواکبیان در صحن علنی مجلس در موافقت با این پیشنهاد پیش از رأی‌گیری نمایندگان خطاب به رییس مجلس گفت: بهتر است در شرایط فعلی کمیسیون صنایع را موظف کنید تا وضعیت فعلی را ساماندهی کند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: الان برخی از مردم، طلا و جواهر خانواده‌شان را فروخته‌اند و ماشین پیش ثبت نام کرده‌اند اما خودروسازان در حال افزایش قیمت‌ها هستند و خودروها را تحویل نمی‌دهند. لذا خواهش من این است که قبل از هرچیزی به خودروسازان تکلیف شود تا با حمایت و کمک وزارت صمت، این مشکلات حل شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اما در خصوص این پیشنهاد، باید به دوستان عرض کنم که از صبح تا الان بحث کردیم اما حال که اصل ماده رأی نیاورد گفته می‌شود به کمیسیون برود.
سوال این است خب کمیسیون می‌خواهد هرچه معجزه‌ای صورت دهد؟ همان پیشنهاد قبل را می‌خواهد اصلاح کند و نهایتا تغییر کوچکی در تعرفه‌ها ایجاد کند.
وی افزود: من خواهشم این است که پیشنهاد آقای فولادگر که یک جامعیتی دارد مورد توجه قرار بگیرد. در این پیشنهاد هم حمایت از تولید داخلی فراموش نشده و هم به رقابت‌پذیری که خواسته بسیاری از اقشار جامعه است توجه شده است تا خودروهای با کیفیت و مناسب به دست مردم برسد.
رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس اظهار داشت: بدین ترتیب هم نظارت مجلس بر سر تعرفه‌گذاری می‌ماند و کارها بدون نظارت مجلس نخواهد بود و هم دولت از وظیفه ذاتی‌اش خارج نمی‌شود.
وی افزود: معنا ندارد که ما هر سال بیاییم و یک درصد یا دو درصد تعرفه‌ها را تغییر دهیم. این وظیفه برعهده دولت خواهد بود که با کار کارشناسی و با در نظر گرفتن شرایط روز تصمیم‌گیری کند. شاید در برخی شرایط که در تحریم هستیم نیاز هست یک طور تصمیم گرفت و در شرایطی که به اصطلاح وضعیت عادی است، یک طور دیگه. عضو هیات رییسه فراکسیون امید در خاتمه گفت: لذا خواهشم از همه عزیزان این است که به این پیشنهاد که یک جامعیتی دارد، رای بدهید.

با اخطار کواکبیان مستند به اصل 75 قانون اساسی؛
طرح تغییر تبصره 11 قانون بودجه 97 از دستور کار مجلس خارج شد

نمایندگان مردم در خانه ملت با طرح معافیت مرزنشینان از پرداخت عوارض خروجی در سفرهای زمینی مخالفت کردند.
در نشست علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی از طرح یک فوریتی اصلاح بند (ح) تبصره 11 قانون بودجه 97، مصطفی کواکبیان در اخطاری با استناد به اصل 75 قانون اساسی، اظهار داشت: این طرح همانطور که سخنگوی کمیسیون مطرح کرد، اردیبهشت مطرح بوده و حال بهمن ماه است و در این دو ماه اگر طرح تصویب شود و برای بررسی به شورای نگهبان برود، فکر می‌کنم اصلا به امسال نرسد چون 2 ماه بیشتر از سال نمانده است.
رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس افزود: در این طرح پیش بینی شده که برای حمایت از مرزنشینان، مبلغ عوارض خروج در سفرهای زمینی دریافت نشود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اما این طرح بار مالی دارد چرا که مشخص نیست دولت چگونه ما به التفاوت این معافیت را جبران کند لذا حتما بار مالی دارد و شورای نگهبان آن را رد می‌کند.
در ادامه علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: این اخطار وارد است، زیرا منابعی که برای این طرح دیده شده، در قانون بودجه محل مصرف آن مشخص شده است.
براساس این گزارش رییس مجلس شورای اسلامی اخطار 75 قانون اساسی کواکبیان را به رأی گذاشت که نمایندگان با 116 رأی موافق، 40 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در صحن با این اخطار موافقت کردند.

کواکبیان در تذکر شفاهی در صحن مجلس:
سردمداران  کشور لهستان بدانند هرگونه ضدیتی با ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند

دولت ظاهرا هیچ اقدام یا نظارتی بر قیمت گوشت ندارد
کواکبیان در تذکر شفاهی در صحن علنی عصر دیروز مجلس گفت: در این فرصت کوتاه دو تذکر مربوط به خارج از کشور و دو تذکر در مورد امور داخلی کشور را بیان می‌کنم.
نکته اول اینکه کشور لهستان نباید با ما دو دوزه برخورد کند به ما بگوید کنفرانس ورشو ضد ایرانی نیست اما به سایر کشورها، علامت ضدیت با ایران را در مواضع خویش برجسته کند. لذا سردمداران لهستان بدانند که جمهوری اسلامی هرگونه اقدام علیه خودش را بر نمی‌تابد و حتما مقابله به مثل خواهد داشت.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس در ادامه به نکته دوم یعنی بازداشت مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس‌تی‌وی اشاره کرد و گفت: آمریکا بداند که نحوه برخوردش با مرضیه هاشمی با ادعای حقوق بشری این کشور قطعا سازگار نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین به نکته سوم یعنی مشکل کاغذ مطبوعات پرداخت و خاطرنشان کرد: در حالی که شنیده می‌شود معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد استعفا داده است، متاسفانه قیمت کاغذ مطبوعات به شدت بالا رفته و اکثر اهالی رسانه و مطبوعات مشکل دارند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خاتمه به آخرین نکته اشاره کرد و گفت: دولت حتما باید در خصوص تولیدات دامی و قیمت گوشت نظارت بیشتری داشته باشد.
وی افزود: مردم با ارسال پیامک‌های مختلف، سوال می‌کنند که ما چگونه شب عید خود را با این قیمت گوشت سپری کنیم.
انشاءالله این موارد مورد توجه قرار بگیرد.


 
کد مطلب: 101625
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *