۰
شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۲

جدال بر سر آزادسازی ۱۰۰نهنگ در روسیه

ده‌ها نهنگ قاتل و نهنگ سفید برای فروش به آکواریوم‌های اقیانوسی، در روسیه به اسارت درآمده‌اند و تلاش‌ها برای آزادسازی آن‌ها با برخورد مقامات دولتیِ این کشور مواجه شده است.
ده‌ها نهنگ قاتل و نهنگ سفید برای فروش به آکواریوم‌های اقیانوسی، در روسیه به اسارت درآمده‌اند و تلاش‌ها برای آزادسازی آن‌ها با برخورد مقامات دولتیِ این کشور مواجه شده است.
به گزارش ایسنا، روسیه تنها کشوری است که می‌توان در آن نهنگ‌های قاتل را با اهداف "آموزشی" به اسارت گرفت.
این شیوه‌ی گریزِ قانونی، برای صادرات این حیوانات به خصوص برای پاسخ به تقاضاها در شبکه رو به رشد پارک‌های اقیانوسیِ موضوعی در چین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این اقدام پس از انتشار تصاویری بی‌سابقه از ۱۱ قطعه نهنگ قاتل و ۸۷ نهنگ سفید که در قفس‌هایی تنگ در مرکز امنی واقع در شهر "ناخودکا" به زور قرار گرفته بودند، موجب برانگیخته شدن اعتراضات جهانی شد.
کارشناسان روسی تحت فشارهای عمومی مجبور به انجام تحقیقاتی در زمینه رفتارهای بی‌رحمانه با این نهنگ‌ها شده‌اند و این در حالی است که دیده‌بان محیط زیست روسیه جلوی صدور مجوز برای صادرات این نهنگ‌ها را گرفته‌اند. با این حال هر گونه تحقیق و دادگاه احتمالی ممکن است برای چندین ماه به طول بینجامد.
در این مورد یک مانع بزرگ بر سر راه دولت روسیه وجود دارد چرا که وزارت محیط زیست این کشور اعلام کرده که هر چه زودتر این نهنگ‌ها باید آزاد شوند و اداره شیلات روسیه اسارت این نهنگ‌ها را بخشی قانونی در صنعت خود دانسته است.
هم‌چنین نهنگ‌های قاتلی که به اسارت درآمده‌اند از گونه‌ای از نهنگ‌های قاتل هستند که از فوک‌ها تغذیه‌ می‌کنند و با نهنگ‌های قاتلی که از ماهی‌ها تغذیه‌ می‌کنند،‌ هیچ‌گونه جفت‌گیری و تعاملی ندارند. طبق اعلام وزارت محیط زیست روسیه تنها ۲۰۰ قطعه از این گونه نهنگ‌ها در آب‌های روسیه باقی مانده و به همین دلیل در تلاش است تا آن‌ها را در گروه جانوران در معرض تهدید دسته‌بندی کند.
در همین حال وزارت کشاورزی روسیه که اداره شیلات را نیز بر عهده دارد، این نهنگ‌ها را تهدیدی برای ذخایر ماهی‌های روسیه شناخته و اعتقادی به در خطر بودن آن‌ها ندارد.
در این میان هم‌چنین محققان، آزادسازی این نهنگ‌ها را با شانس بالای موفقیت پیش‌بینی کرده‌اند در حالی که اداره شیلات روسیه، این عمل را با مرگ دسته‌جمعی این نهنگ‌ها محتمل دانسته است.
برخی از مقامات روسیه اعلام کرده‌اند: در حال حاضر رقابتی سخت برای رفع تقاضای بازار چین وجود دارد و در صورتی که روسیه این نهنگ‌ها را آزاد کند، آمریکا این بازار را به دست خواهد گرفت. این اظهار نظر در حالی است که به اسارت گرفتن نهنگ‌های قاتل وحشی در کانادا و ایالات متحده آمریکا از دهه ۱۹۷۰ میلادی به دلیل مخالفت‌های عمومی متوقف شد.
بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، اگر چه بعید به نظر می‌رسد که مجوز صادرات این نهنگ‌ها صادر شود اما سرنوشت این حیوانات هنوز مشخص نیست و جدال‌ها بر سر این موضوع به حدی رسیده که ممکن است ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه شخصا در مورد آزادسازی این نهنگ‌ها  تصمیم بگیرد.
کد مطلب: 103418
برچسب ها: روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *