۰
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۶

برگزاری جشنواره ملی حکمت و نیایش

جشنواره ملی حکمت و نیایش با محوریت نهج والبلاغه وصحیفه سجادیه برای نخستین بار در قالب جشنواره آیات در استان تهران از سوی اداره ارشاد و با مشارکت معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد اردیبهشت ماه ۹۸ برگزار می شود.
برگزاری جشنواره ملی حکمت و نیایش
جشنواره ملی حکمت و نیایش با محوریت نهج والبلاغه وصحیفه سجادیه برای نخستین بار در قالب جشنواره آیات در استان تهران از سوی اداره ارشاد و با مشارکت معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد اردیبهشت ماه ۹۸ برگزار می شود.
به گزارش خبرگزاری شبستان، «ابوالفضل صادقی نژاد» با بیان اینکه جشنواره ملی حکمت و نیایش با محوریت دو کتاب نهج الابلاغه و صحیفه سجادیه در حال برگزاری است و علاقه مندان می توانند تا پایان فروردین ماه آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند، گفت: در "نهج البلاغه " ی  مولای متقیان، نه تنها  با عالی ترین جلوه های بندگی خدا و خصوصیات مومنین و وظایف متعالی حکومت اسلامی در برابر جامعه، رو به رو هستیم بلکه با رساترین بیان و شیواترین زبان بشری ، در نهایت کمال و  اوج هنری هم رو به روئیم.
دبیر هنری جشنواره حکمت و نیایش افزود: این بلاغت به حدی است که تمام  سخن شناسان شهیر عالم، فارغ از  حوزه های اعتقادی و مشرب فکری،  نهج البلاغه را نقطه اوج  جلوه های  تفکر و آفرینش بشری در عالی ترین بیان هنری، قلمداد کرده اند.
 
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، اوج میراث آسمانی انسان خاکی برای تمامی اعصار
صادقی نژاد ادامه داد: "صحیفه ی سجادیه" حضرت زین العابدین(ع) نیز پیرو خلف این میراث معنوی و اسوه هنری است که اوج روح عبودیت و پرستندگی عاشقانه یک مخلوق در برابر خالق یکتا را در زیباترین  مراتب دعا و نیایش، ترسیم می کند.
دبیر هنری جشنواره حکمت و نیایش خاطر نشان کرد: به بیان دیگر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، اوج میراث آسمانی انسان خاکی برای تمامی اعصار است و سرشار از عالی ترین مضامین معرفتی و ناب ترین آموزه های اخلاقی و عرفانی برای زندگی شرافتمندانه دنیوی و مسیر سعادت اخروی است.
وی تاکید کرد: بعد از کلام منزه خداوند، یعنی قرآن کریم بهترین گنج پایان ناپذیر برای برداشت های معرفتی فردی وانعکاس هنری مضامین بلند انسانی به  عموم  مردم ، این دو اثر  بلند و شریف هستند.
دبیر هنری جشنواره حکمت و نیایش اظهار داشت: از آنجا که نهج البلاغه و صحیفه سجادیه علاوه بر جنبه های معنوی، دارای ظرایف بسیار والا و عمیق هنری هستند، شان آنها اقتضا میکند که به گونه ای هنری به مخاطبان  ارائه شوند تا هم جلوه مناسب و در خور داشته باشند و هم  تاثیر عمیق تری روی مخاطبان بگذارند و تحول فکری لازم را ایجاد کنند.
صادقی نژاد تاکید کرد: از آنجا که جنبه های هنری این دو اثر بزرگ، بسیار  متنوع و چشمگیرند تشخیص داده شد که  هنرمندان ارزشمند ایران با تخصص ها و گرایشات هنری مختلف، این ابعاد مختلف را  از دیدگاه و برداشت خود، به زبان هنر ، ترجمه کرده و بیان کنند.
وی افزود: برای نخستین بار جشنواره ملی حکمت و نیایش با محوریت نهج والبلاغه وصحیفه سجادیه، در قالب جشنواره آیات در استان تهران از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت وهمدلی معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهاد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که از برکات و دستاوردهای این مسابقه در تولیدات فاخر هنری مستقیم و غیر مستقیم نیز بهره برداری شود.
 
برگزاری اختتامیه جشنواره حکمت و نیایش ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۸
جشنواره حکمت و نیایش در بخش آواها و خوانش ها شامل خطبه خوانی نهج البلاغه و نیایش خوانی صحیفه سجادیه و مدح حضرت امام علی (ع) و امام سجاد (ع) است؛ هنرمندانی که آثار آوایی برمبنای آموزه های نهج البلاغه و نیایش صحیفه سجادیه و یا در مدح و ثنای شخصیت والای مولای متقیان(ع) و امام سجاد(ع) در قالب های کُرال ، آکاپلا ، سرود، همخوانی و انشای فردی تولید کرده اند، می توانند آثار خود را در این بخش از جشنواره شرکت دهند .
بخش هنرهای تجسمی نیز در دو رشته پوستر و نقاشی خط برگزار می شود که در این بخش نیز هنرمندان می توانند با حداکثر 5 اثر در جشنواره شرکت کنند.
بخش سینمایی جشنواره فیلم کوتاه و مستند، داستانی، نمایشنامه و فیلم نامه و انیمیشن است که که هر هنرمند می تواند آثار تولیدی خود از سال 1390 را به دبیر خانه جشنواره ارسال کنند.
دبیرخانه جشنواره ملی حکمت و نیایش در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، به آدرس تهران، سعادت آباد، بلوار دریا، خیابان مطهری شمالی، کوی مروارید واقع شده و مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره، 30 فروردین 98 است.
اختتامیه این جشنواره 30 اردیبهشت ماه مصادف با 15 ماه مبارک رمضان برگزار می شود.
کد مطلب: 104376
برچسب ها: نهج البلاغه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *