۰
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۱

تمسخر سخنان هوک در باره ایران

خوانندگان نشریه ساندی تایمز در واکنش به سخنان «برایان هوک» درباره تمایل آمریکا برای توافق بهتر با ایران یادآور شدند که این کشور با خروج غیرقانونی از برجام، عهدشکنی کرده و قابل‌اعتماد نیست.
خوانندگان نشریه ساندی تایمز در واکنش به سخنان «برایان هوک» درباره تمایل آمریکا برای توافق بهتر با ایران یادآور شدند که این کشور با خروج غیرقانونی از برجام، عهدشکنی کرده و قابل‌اعتماد نیست.
به گزارش ايرنا، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با نشریه ساندی تایمز که روز یکشنبه منتشر شد، ادعا کرده بود کاخ سفید به دنبال جنگ و یا تغییر حکومت ایران نیست، بلکه قصد دارد تا توافق جامع‌تری را که شامل 'مسائل هسته‌ای، موشکی و مهار ایران در منطقه است' امضاء کند.
وی درحالی‌که می‌گفت همه‌ اقدامات ما جنبه دفاعی دارد، مدعی شد که ایران سردمدار حمایت از تروریسم درجهان است وادامه داد: اگر این رفتار بدون سلاح اتمی است، تصور کنید با داشتن یکی از این سلاح‌ها چگونه خواهد شد.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بار دیگر به کارزار فشار حداکثری بر ایران اشاره کرد که شامل خروج از توافق هسته‌ای 2015، بازگرداندن شدیدترین تحریم‌ها، قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک گروه تروریستی و برداشتن معافیت‌های خرید نفت می‌شد.
در همین حال فردی به نام «مارتین پولی» در بخش نظرات خوانندگان گزارش ساندی تایمز نوشته است:جان بولتون یکی از خطرناک‌ترین انسان ‌های روی کره زمین است. بعید می‌دانم - آن‌چنان‌که ادعا می‌شود - مدرکی وجود دارد که ایران قصد حمله به اهداف آمریکا را داشته باشد.
او همچنین یادآور شد هرچند برجام توافق محدودی بود اما به کاری که برای آن طراحی‌ شده بود عمل می‌کرد. این خواننده انگلیسی، گستاخی آمریکا را هم ازاین‌جهت موردتوجه قرار داد که با خروج از برجام تلاش می‌کند، سایر کشورهایی که به این توافق پایبند هستند را دنباله‌رو یا در غیر این صورت مجازات کند.
مخاطب دیگری به نام مستعار «پت سی» هم مشکل ترامپ با برجام را به نقش باراک اوباما برای دست‌یابی به آن توصیف کرده نوشته است: از نگاه ترامپ، اوباما فرد مهاجری است که خارج از آمریکا متولد شده و منافع این کشور برای او اهمیتی ندارد.
وی همچنین افزود: ایران از حاکمیت خود در برابر تهدید، تحقیر و تحریم‌های آمریکا حفظ خواهد کرد. این کشور در حالی به برجام متعهد مانده که آمریکا با خروج از این توافق منزوی ‌شده است.
این خواننده انگلیسی سخنان هوک مبنی بر عدم تمایل آمریکا به جنگ با ایران را هم به سخره گرفت و گفت: نماینده ترامپ روی کره زمین می‌گوید جنگ نمی‌خواهد، اما بر کسی پوشیده نیست که جنگ‌طلبان تا چه حد از تصمیم ایران برای تعدیل تعهداتش در برجام هیجان‌زده‌اند.
«کلایو هملیتون» هم ادعای آمریکا درباره تهدید ایران علیه اهداف آمریکا را ساختگی خواند و افزود که مشکل کاخ سفید با تهدید ایران علیه اسرائیل است. او با اشاره به اینکه آمریکا حتی سیاست چماق و هویج را هم در رابطه با ایران در پیش نگرفت و در قبال تحریم ها هیچ امتیازی برای ایران قائل نشد، افزود: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که توافق اوباما (برجام) نسبت به سایر گزینه‌های موجود امن‌تر و بهتر است.
به گزارش ایرنا، 'دونالد ترامپ' رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه دریک کنفرانس خبری پیشنهاد گفت و گو با ایران را داد و گفت: کاری که آن‌ها باید انجام دهند این است که با من تماس بگیرند و [به صحبت] بنشینند. ما می‌توانیم توافق کنیم، توافقی منصفانه.
وی افزود: آن‌ها باید تماس بگیرند. اگر این کار را انجام بدهند ما آماده صحبت با آن‌ها هستیم. دوست دارم آن‌ها با من تماس بگیرند.
'مجید تخت روانچی' نماینده دائم ایران در سازمان ملل در واکنش به پیشنهاد ترامپ برای گفت و گو با ایران اظهار داشت: رئیس‌جمهوری آمریکا ابتدا باید پاسخ دهد چرا میز گفت‌وگو را ترک کرد. چه تضمینی وجود دارد که او بار دیگر در گفت‌وگوهای آتی میان ایران و آمریکا عدول نکند؟
'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران نیز پیش‌تر در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفته بود: میز مذاکره‌ای هست که هنوز هم وجود دارد. ما آن میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم. ایالات‌متحده طرفی بود که میز مذاکره را ترک کرد. بقیه اعضای برجام هنوز آنجا هستند.
ساندی تایمز در ادامه گزارش خود نوشته است برایان هوک همراه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته به لندن سفر کرد و با طرف‌های اروپایی درباره سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران (اینستکس) رایزنی کرده است.
هوک دراین‌باره به ساندی گفته است این ساز وکار که به‌طور بالقوه اجازه تجارت با ایران را فراهم می‌کند 'نشانه حسن نیت [ما] به ایرانیان است که آن‌ها را در توافق برجام نگهداریم'
ساندی تایمز همچنین درگیری نظامی با ایران را برخلاف شعارهای انتخاباتی ترامپ در سال 2016 میلادی خواند و افزود: یکی از دلایل پیروزی او این بود که گفته بود آمریکا نباید پلیس دنیا باشد و تلاش کرد از سوریه خارج شود. ازاین‌جهت جنگ با کشوری مانند ایران با بیش از 500 هزار نیروی نظامی فعال، فناوری‌های پیشرفته موشکی و نیروهای نیابتی در سراسر منطقه، با شعار انتخاباتی فاصله زیادی دارد.
 
کد مطلب: 107546
برچسب ها: برایان هوک ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *