۰
دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۷

همه بندهای قرارداد ویلموتس

سرمربی جدید تیم‌ ملی پروازی نیست، مرخصی‌هایش مشخص است و مالیات نمی‌دهد؛ فدراسیون هم باید امکانات رفاهی مثل خانه، خودرو، موبایل، اینترنت، بلیت هواپیما و… در اختیارش بگذارد.
سرمربی جدید تیم‌ ملی پروازی نیست، مرخصی‌هایش مشخص است و مالیات نمی‌دهد؛ فدراسیون هم باید امکانات رفاهی مثل خانه، خودرو، موبایل، اینترنت، بلیت هواپیما و… در اختیارش بگذارد.
به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: «دیگر کم‌کم باید باور کنیم که تیم‌ملی‌مان شکل و شمایل فوتبال بلژیک را به خود بگیرد؛ وقتی سراغ مارک ویلموتس رفته‌ایم، انتظاری جز این هم نباید داشته باشیم. از آنجایی که ما ایرانی‌ها معمولاً بدون حاشیه نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم، حضور ویلموتس هم حواشی زیادی داشته است. بررسی برخی نکات درباره سرمربی سابق تیم ملی بلژیک می‌تواند قابل توجه باشد.
ویلموتس پروازی نیست
قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال هنوز به صورت رسمی به امضا نرسیده است اما مهدی تاج و مدیران فدراسیون او را به صورت رسمی سرمربی تیم ملی معرفی کرده‌اند. منتهی تا وقتی که قرارداد به صورت رسمی منعقد نشود، نمی‌توان ویلموتس را سرمربی تیم ملی قلمداد کرد. پیش از این، در رسانه‌ها خبری منتشر شده بود مبنی بر این که در جریان مذاکرات طرفین به خاطر پروازی بودن به اختلاف خورده‌اند، چون ویلموتس انتظار داشته فقط برای تمرینات، اردوها و مسابقات تیم ملی در تهران حضور داشته باشد. با این حال رئیس فدراسیون فوتبال این خبر را رسماً تکذیب و تأکید کرد که ویلموتس در ایران حضوری دائمی خواهد داشت.
پول ویلموتس را چه کسی می‌دهد؟
تنها دلیل عدم انعقاد قرارداد مباحث مالی بوده است که مهدی تاج درباره آن گفت: «هنوز بحث‌هایی مثل حوزه مالی مانده است و چیزی نیست که در اختیار فدراسیون فوتبال باشد که در یک جلسه رئیس فدراسیون یا هیأت‌رئیسه تصمیم بگیرند این کار را انجام دهند یا خیر.» نکته قابل تأمل اینجاست که مدیران فوتبال از چه طریقی می‌خواهند دستمزد ویلموتس و دستیارانش را در این شرایط سخت اقتصادی پرداخت کنند. تاج بر چه اساس و منطقی اعلام کرده مباحث مالی دست آنها نیست؟ آیا باز هم قرار است فدراسیون به وزارت ورزش و دولت برای پرداخت پاداش و حقوق مربیان خارجی تیم ملی فشار بیاورد؟ جالب اینجاست که سفارت ایران در بروکسل بلژیک موضوع پرداخت پول ویلموتس را تکذیب کرده است. پیش از این هم شنیده شده بود پول قرارداد ویلموتس از محل درآمدهای ایران در فیفا به او پرداخت خواهد شد، منتهی هیچ شفاف‌سازی درباره این مسأله انجام نشده است و مهدی تاج باید به جامعه فوتبال توضیح بدهد که چرا چنین حرفی زده و منظورش از باقی ماندن بحث‌های مالی چیست؟
مرخصی بی‌مرخصی
مرخصی و مأموریت‌های مارک ویلموتس مثل کارلوس کی‌روش نیست که اکثر روزهای سال را در خارج از ایران سپری کند. این مربی با هماهنگی شخص رئیس فدراسیون به مرخصی مشخص در طول سال خواهد رفت که گفته می‌شود به ٨ هفته می‌رسد. مأموریت‌های او برای سفرهای خارجی و شرکت در اجلاس و مراسم‌های مختلف و بررسی عملکرد لژیونرها با هماهنگی فدراسیون انجام می‌شود.
فقط ٣ دستیار خارجی
ویلموتس طبق قرارداد تنها می‌تواند از سه دستیار خارجی در کادر فنی تیم ملی استفاده کند و فدراسیون به‌خاطر تجربه همکاری با کی‌روش در این زمینه سختگیری زیادی داشته است. مانو فررا اسپانیایی، تیری وریانس و هرمان دی‌لانتشیر بلژیکی دستیاران خارجی ویلموتس هستند. بقیه اعضای کادر ایرانی خواهند بود و توسط فدراسیون به ویلموتس معرفی خواهند شد و تا دوشنبه اسامی کامل اعضای کادر فنی تیم ملی اعلام خواهد شد. گفته می‌شود مارکار آقاجانیان یکی از همین نفرات است و طبق اعلام تاج تعداد دستیاران ایرانی افزایش پیدا کرده است. تاج درباره بحث دستیاران سرمربی گفته: «در اواخر سرمربیگری کی‌روش در تیم‌ملی، ۱۰ یا ۱۱ دستیار خارجی در تیم ملی بود که در قرارداد با این مربی بلژیکی، تعداد دستیاران به ۲ یا ۳ دستیار کاهش یافته است و مربیان ایرانی اضافه شده‌اند.»
جلوگیری از تکرار فاجعه
طبق توافق انجام‌شده و برنامه‌ای که فدراسیون از مدت‌ها قبل داشت، تمام سرمربیان تیم‌های ملی باید زیر نظر ویلموتس کار خود را انجام بدهند و این مربی باید نظارت دقیق روی مسابقات و برنامه‌های تمرینی آکادمی ملی فوتبال داشته باشد. البته این بند در قرارداد کی‌روش هم وجود داشت اما زور فدراسیونی‌ها به کی‌روش برای اجرای این بند قرارداد نمی‌رسید. برای جلوگیری از تکرار فاجعه اختلاف بین سرمربیان تیم ملی بزرگسالان و امید هم فدراسیون به ویلموتس تأکید کرده بدون هیاهو و با در نظر گرفتن اولویت‌ها بازیکنان زیر ٢٣‌سال در اردوی تیم‌ملی بزرگسالان یا امید در صورت همزمان‌بودن شرکت خواهند کرد.
مالیاتش را فدراسیون می‌دهد
هرچند مدیران فدراسیون فوتبال درباره جزئیات توافق و مذاکرات مالی با مارک ویلموتس هیچ شفاف‌سازی انجام نداده‌اند اما رسانه‌های بلژیکی خبر از توافق ١, ٣ میلیون یورویی داده‌اند. مهم‌ترین مسأله هم این است که پرداخت مالیات قرارداد سرمربی جدید تیم ملی هم درست مثل کی‌روش بر عهده فدراسیون فوتبال است و اسناد و مدارک آن برای ارائه به اداره مالیات بلژیک باید در اختیار ویلموتس قرار بگیرد. البته طرفین توافق کرده‌اند که به خاطر همین موضوع بحث مالیاتی رقم دقیق قرارداد بین آنها محرمانه بماند.
اختصاص خانه، خودرو، اینترنت، موبایل و بلیت هواپیما
فدراسیون فوتبال باید خانه با امکانات کامل، خودرو، اینترنت پرسرعت، تلفن‌همراه، بلیت رفت و برگشت هواپیما درجه بیزینس برای مرخصی و مأموریت‌های ویلموتس در نظر بگیرد. اگر برای شرکت در اجلاس‌های جهانی، مراسم‌هایی که توسط فیفا کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار می‌شود یا حتی ملاقات با لژیونرها ویلموتس بخواهد به خارج از ایران سفر کند، هزینه ایاب و ذهاب و خوراک و اقامت ویلموتس در آن کشورها بر عهده فدراسیون فوتبال خواهد بود. درباره سایر آپشن‌های رفاهی و خدماتی این قرارداد هنوز خبری به بیرون درز پیدا نکرده است.
تابعیت از قرارداد اسپانسرینگ
ویلموتس باید تابع قراردادهای اسپانسرینگ فدراسیون فوتبال باشد و مثل کی‌روش نمی‌تواند از قراردادها برای خودش سهم بخواهد. به این ترتیب سرمربی تیم ملی دیگر از اسپانسر لباس نمی‌تواند درخواست دریافت پول داشته باشد و ویلموتس باید با اسپانسر فدراسیون و سایر تیم‌های ملی هم همکاری داشته باشد و تمام مصاحبه‌هایش با هماهنگی فدراسیون انجام شود.
ماجرای پاداش صعود به جام جهانی
گفته می‌شود طرفین برای پرداخت ١٠‌درصد از پاداش‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا به‌ویژه برای صعود به جام جهانی به ویلموتس و دستیاران خارجی‌اش توافق کرده‌اند اما هنوز مدیران دقیق پاداش‌های نقدی مربی بلژیکی برای پیروزی در مسابقات دوستانه و رسمی مشخص نشده است. طبیعتاً غیبت غیر موجه در تمرینات و مسابقات تیم ملی و هرگونه رفتار خارج از قرارداد از سوی ویلموتس شامل جریمه نقدی می‌شود. همچنین شنیده شده در صورتی که تیم‌ملی نتواند به جام جهانی ٢٠٢٢ قطر صعود کند، قرارداد ویلموتس فسخ خواهد شد.»
کد مطلب: 108401
برچسب ها: ویلموتس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *