; ?>; ?> بحرین، کاردار ایران را فراخواند - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۸

بحرین، کاردار ایران را فراخواند

احضار کاردار سفارت ایران به وزارت خارجه بحرین در حالی انجام می شود که روز گذشته نیز شیخ «حمد بن عیسی آل خلیفه»، پادشاه این کشور طی اظهاراتی، اتهاماتی مشابه را علیه ایران مطرح کرده بود.
یک روز پس از آنکه امیر بحرین در اظهاراتی خصمانه، ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد، وزارت خارجه این کشور کاردار سفارت ایران در منامه را احضار کرده است. این در حالی است که حکومت این شیخ نشین حاشیه خلیج فارس، همچنان از قیام شیعیان علیه خود احساس نگرانی می کند.

به گزارش «تابناک»، وزارت خارجه بحرین امروز اعلام کرد کاردار سفارت ایران در منامه را در اعتراض به آنچه «مداخله» ایران در امور داخلی این کشور خوانده، احضار کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه وزارت خارجه بحرین آمده که مهدی اسلامی، کاردار سفارت ایران در این کشور، «به منظور ادای توضیح درباره مداخله کشورش در امور داخلی بحرین از طریق نسبت دادن اطلاعات غلط به مقامات بحرینی» به این وزارتخانه احضار شده است.

معاون وزیر خارجه بحرین مدعی شده رفتارهای ایران موجب برانگیختن آشوب و فرقه گرایی در این کشور می شود.

با این حال، خبرگزاری فرانسه در بیان دلیل اصلی این اقدام دولت بحرین می نویسد آل خلیفه نگران گزارش های پخش شده در رسانه های ایران درباره درخواست بحرین و آمادگی ایران برای میانجی گری در بحران سیاسی بحرین است؛ زیرا در ادامه بیانیه وزارت خارجه این کشور آمده:

«هرگونه مداخله در امور داخلی بحرین از طریق میانجی گری یا شیوه های دیگر، همچنین در رابطه با شهروندان این کشور، غیر قابل قبول بوده و تعدی به حاکمیت و استقلال این کشور محسوب می شود».

دلیل مهم دیگر از دید این خبرگزاری، دیداری است که اخیراً میان نماینده ای از ایران و آیت الله عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین انجام شده است. جمعیت «الوفاق»، مهمترین گروه سیاسی مخالف شیعه در بحرین در بیانیه ای اعلام کرده بود این دیدار در پاسخ به درخواست دولت بحرین برای میانجی گری ایران انجام شده است.

احضار کاردار سفارت ایران به وزارت خارجه بحرین در حالی انجام می شود که روز گذشته نیز شیخ «حمد بن عیسی آل خلیفه»، پادشاه این کشور طی اظهاراتی، اتهاماتی مشابه را علیه ایران مطرح کرده بود. این در حالی است که کمیته های تحقیق بین المللی درباره بحران بحرین، تاکنون هیچ مدرکی دال بر دخالت ایران در قیام مردم این کشور علیه آل خلیفه به دست نیاورده اند.

به این ترتیب، ادعاهای جدید آل خلیفه علیه جمهوری اسلامی ایران را می توان نشانه ای از هراس دنباله دار این رژیم از اعتراضات مردمی در کشوری دانست که با وجود دارا بودن اکثریت شیعه، تحت تسلط حکومتی سنی مذهب و وابسته به حاکمان وهابی عربستان سعودی قرار دارد.

در این چارچوب، نه تنها به رغم ادعای دولت بحرین، شعله اعتراضات مردمی در این کشور خاموش نشده، بلکه هراس از گسترش آن تا حدی در میان حاکمانش ریشه دوانده که حتی از اقدامات میانجی گرانه ایران نیز با عنوان مداخله یاد کرده و نسبت به آن احساس نگرانی می کنند.
کد مطلب: 10852
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *