۰
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۶

تخلفات استخرها را به ۱۹۰ اعلام کنید

مدیر روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت بر نظارت مستمر بازرسان بهداشتی بر استخرهای شنا در تمام فصول سال به خصوص فصل تابستان تاکید کرد و گفت: هموطنان تخلفان بهداشتی استخرها را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش کنند.
مدیر روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت بر نظارت مستمر بازرسان بهداشتی بر استخرهای شنا در تمام فصول سال به خصوص فصل تابستان تاکید کرد و گفت: هموطنان تخلفان بهداشتی استخرها را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش کنند.
به گزارش ایسنا، حمید انصاری با اشاره به نظارت مستمر بازرسان بهداشتی بر استخرهای شنا در تمام فصول سال به خصوص فصل تابستان از سوی وزارت بهداشت، گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و استفاده بیشتر هموطنان از استخرها، نظارت و مراقبت بهداشتی بر استخرهای شنا از نظر حفظ بهداشت عمومی اهمیت زیادی دارد. بنابراین مدیران استخرها باید در جهت کنترل و اجرای دقیق مقررات بهداشتی و ایمنی، نهایت کوشش و مراقبت را انجام دهند.
وی افزود: آب استخرهای شنا توسط شناگران از طریق چربی و موادی مانند ترشحات بینی، بزاق دهان، عرق بدن، کرم‌ها و لوسیون‌های مختلف بدن آلوده می‌شود. همچنین در استخرهای روباز گرد و غباری که از طریق باد و از اطراف استخر وارد آن می‌شوند، آلودگی را افزایش می‌دهند. بنابراین برای حفظ سلامت افراد و جلوگیری از آلودگی آب استخر، رعایت موارد ذیل توسط شناگران ضروری است:
- در صورت ابتلا به بیماری گوارشی مانند اسهال و یا بیماری پوستی مانند قارچ  به استخر عمومی وارد نشوند.
- از وسایل شخصی مانند مایو، کلاه، حوله استفاده شود.
-  قبل از ورود به استخر به طور کامل دوش گرفته شود.
-  به کودکان آموزش دهید که داخل استخر آب دهان و بینی نریزند و قبل از استخر از توالت استفاده کنند.
- بعد از استفاده از استخر حتما دوش گرفته شود.
- قبل از ورود به استخر و بعد از استفاده از توالت حتما از حوضچه کلر  عبور نمایید.
- در صورت مشاهده هر گونه نشانه آلودگی آب، کدورت بالای آب، استشمام گاز کلر شدید، عدم رعایت نظافت در بخش‌های مختلف استخر و پذیرش افراد بیش از ظرفیت استخر مراتب به مدیر استخر و مسئولین بهداشت منطقه گزارش شود.
انصاری برای حفظ سلامت شناگران نیز رعایت موارد ذیل توسط متصدیان استخر را ضروری اعلام کرد:
- تمام بخش‌های استخر به صورت مستمر نظافت شود.
- کیفیت آب استخر از نظر کدورت، کلر آزاد باقیمانده، ph و میکروبی حداقل در هر سانس کنترل و ثبت شود.
- کارایی سیستم تصفیه پایش شود.
- از سامانه گندزدایی مورد تایید مدیریت بهداشت منطقه استفاده شود.
- دمای آب استخر عمومی و جکوزی و دمای هوا در محدوده  استاندارد حفظ شود.
- سیستم تهویه عمومی استخر مرتب کنترل شود.
- تعداد شناگران در هر سانس با توجه به مساحت استخر و ظرفیت استاندارد (به ازای ۳ مترمربع ۱ نفر) باشد و ظرفیت استخر در تابلویی نوشته شده و در دید استفاده کنندگان قرار گیرد.
- حضور مستمر نجات غریق با تجهیزات لازم جهت استفاده در شرایط مورد نیاز.
- توجه به ایمنی استخر شنا.
- تعبیه وسایل و شرایط لازم به منظور جلوگیری از دسترسی افراد به داخل استخر در ساعاتی که استخر بسته یا خارج از سرویس دهی است.
- برای حفظ ایمنی شناگران و کارکنان استخر برای گندزدایی استخر از گاز کلر استفاده نشده و از سایر ترکیبات کلر (مایع یا پودر) استفاده شود.
- دوش گرفتن و عبور از حوضچه کلر توسط شناگران کنترل شود.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، انصاری تاکید کرد: بازرسی، نظارت و پایش استخر های شنا و کنترل کیفی آب آنها از نظر آزمایشات معمول میکروبی کلیفرم گرماپای، HPC، شیمیایی و کلر سنجی بصورت دوره‌ای توسط بازرسین بهداشت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود. همچنین اطلاعات کنترل کیفی ثبت شده توسط متصدیان استخر توسط بازرسین کنترل می‌شود.
وی در پایان افزود: هموطنان در صورت مشاهده  هرگونه تخلف بهداشتی در استخرها مراتب را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گزارش کنند.
کد مطلب: 109018
برچسب ها: استخر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *