۰
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۳

جسدهایی که روی زمین مانده‌اند

ماه‌ها از کشف تابوتهای باستانی در محوطه ایلامی جوبجی در رامهرمز میگذرد اما هنوز برای جابه جایی آن اقدامی صورت نگرفته،برخی رسانه ها مدعی شدند عدم پرداخت دستمزد کاوشگران سبب توقف پروژه شده است.
ماه‌ها از کشف تابوتهای باستانی در محوطه ایلامی جوبجی در رامهرمز میگذرد اما هنوز برای جابه جایی آن اقدامی صورت نگرفته،برخی رسانه ها مدعی شدند عدم پرداخت دستمزد کاوشگران سبب توقف پروژه شده است.
به گزارش مهر، پاییز سال گذشته بود که خبری در رسانه‌ها مبنی بر پیدا شدن یک تابوت مومیایی منتشر شد، باستان شناسان احتمال می‌دادند این تابوت متعلق به دوره اشکانی باشد و در محوطه تاریخی جوبجی شهرستان رامهرمز در استان خوزستان کشف شد. بنا بر آنچه در آن روزها اعلام شد؛ این تابوت در حین انجام عملیات نجات بخشی محوطه تاریخی جوبجی، کشف شده بود.
محوطه تاریخی جوبجی همان محوطه‌ای است که گنجینه معروف حاکم ایلامی از دل آن توسط باستان شناسان بیرون آمد. گنجینه طلایی و مفرغی حاکم ایلامی رامهرمز در روستایی به همین نام «جوبجی» و در عملیات لوله‌کشی سازمان آب و فاضلاب خوزستان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۸۶ کشف شد؛ این گنجینه متعلق به ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیش از میلاد در تپه باستانی جوبجی است.
در روزهای گذشته یکی از خبرنگاران میراث فرهنگی استان خوزستان؛ ویدئویی منتشر کرده که نشان می‌دهد این تابوت مومیایی بعد از گذشت چندین ماه هنوز به محل مناسبی انتقال داده نشده و همین موضوع سبب شده آسیب‌های جدی به خاطر شرایط بد نگهداری به آن وارد شود.
 
بدیهی است اولین چیزی که در ذهن ما ایجاد می شود این است که آیا اگر این تابوت آنچنان که باید دارای ارزش مادی و فرهنگی است، چرا تا کنون سازمان میراث فرهنگی نسبت به نگهداری آن اقدام نکرده است و چطور تا کنون سر و کله باندهای مافیای آثار میراث فرهنگی برای ربوندن این شی با ارزش به ماجرا باز نشده است.
برخی از رسانه های محلی مدعی شده‌اند به دلیل عدم پرداخت حق الزحمه هیأت کاوش و کارگران از اسفندماه ۹۷ تاکنون و همچنین عمل نکردن سازمان آب و برق استان خوزستان به تعهدات خود در قبال هیأت کاوش، محوطه به حال خود رها شده است.
اما رییس سازمان میراث فرهنگی رامهرمز ادعا می‌کند: «تمام مکاتابات و گزارش‌های ما به استان ارسال شده است.»
گفتنی است سال‌ها پیش یعنی در سال ۸۶ حین اجرای برنامه لوله‌کشی، لودرهای سازمان آب و فاضلاب خوزستان هنگامی که در محوطه تاریخی روستای جوبجی رامهرمز مشغول کند و کاو بودند، گنجینه‌ای با ارزش کشف شد و مقدمه حضور پژوهشکده باستان‌شناسی در محل را ایجاد کرد و سرانجام در جستجوهای دی ماه سال ۹۷ کشف گورستانی از دوران تاریخی خبرساز شد.
کد مطلب: 110371
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *