۰
يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۴

رقابت واشنگتن و مسکو در عرصه انرژی

آمریکا برای جلوگیری از گسترش صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی تلاش و از احداث خط لوله گاز دریای خزر از جمهوری آذربایجان به ترکیه حمایت می کند.
به گزارش ایرنا، رادیو دولتی ˈصدای روسیهˈ روز شنبه در گزارشی به نقل از ˈلئونید پولیاکوفˈ تحلیلگر آمورشگاه عالی اقتصادی روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا می ترسد که وابستگی گازی اروپا شریک اصلی خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به روسیه، تا حد وابستگی سیاسی و اقتصادی افزایش یابد و تهدید ژئوپلیتیکی به وجود آورد.

ˈهیلاری کلینتونˈ وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا حمایت کشورش از خط لوله گاز دریای خزر را که از جمهوری آذربایجان به ترکیه کشیده می شود و انحصار صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی را از بین می برد، اعلام کرد.

این خط لوله از آسیای میانه و دریای خزر بدون عبور از قلمرو روسیه کشیده می شود و آمریکا به طرف های شرکت کننده در این طرح برای اجرای آن کمک می کند.

پولیاکوف، در باره علت حمایت آمریکا از این خط لوله خاطرنشان کرد: باید این مساله را در نگرانی آمریکا از افزایش صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی جست وجو کرد.

وی افزود: روسیه به تازگی خط لوله گاز اروپای شمالی با ظرفیت انتقال سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا را راه اندازی کرده است و این میزان گاز ۳۰ درصد گاز صادراتی روسیه به بازار گاز اروپا را تشکیل می دهد.

تحلیلگر روس خاطرنشان کرد: بدیهی است که این موضوع موجب نگرانی جدی آمریکا شده است زیرا آنها بر این باورند روسیه به عنوان عمده ترین تامین کننده گاز اروپا، تهدیدی برای امنیت انرژی اروپا است.

پولیاکوف گفت: کلینتون بر این عقیده است که روسیه در تلاش برای اعمال انحصار اقتصادی و حتی سیاسی بر کشورهای اروپایی می باشد و می خواهد آنها را به خود وابسته کند.

تحلیلگر روس گفت: اروپا شریک اصلی آمریکا در ناتو می باشد و مساله وابستگی گازی کشورهای اروپایی به روسیه، یک تهدید ژئوپلیتیکی است و به همین دلیل خانم کلینتون از خط لوله گاز دریای خزر حمایت کرد.

بر پایه این گزارش، اتحادیه اروپا در نظر دارد در اقدامی فرامنطقه ای، خط لوله گازی را از ترکمنستان و از طریق دریای خزر به جمهوری آذربایجان و از آنجا به مقصد بازارهای اروپایی احداث کند و در این باره از پاییز سال گذشته با سران این دو کشور، چند دور مذاکره انجام داده است.

روسیه در یک سال اخیر که مذاکرات برای احداث خط لوله دریای خزر مطرح شده است، بارها با اجرای این طرح انرژی مخالفت و آن را طرحی خطرناک برای محیط زیست منطقه عنوان کرده است.

ˈیوری اوشاکوفˈ دستیار رییس جمهوری روسیه به تازگی از اقدامات یکجانبه گرایانه و فرامنطقه ای اتحادیه اروپا برای احداث خط لوله دریای خزر موسوم به ˈترانس خزرˈ بدون توجه به مواضع کشورهای ساحلی این دریا انتقاد کرد.

اوشاکوف گفت: هر گونه تصمیم درباره دریای خزر فقط باید با توافق پنج کشور ساحلی این دریا گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه در رابطه با تلاش های اتحادیه اروپا برای پیشبرد و اجرای طرح احداث خط لوله دریای خزر، در اجلاس سران روسیه و اتحادیه اروپا در سن پترزبورگ وضعیت حقوقی این پهنه آبی را تشریح کرد.

دستیار رییس جمهوری روسیه گفت: هر گونه تصمیم در باره دریای خزر باید بر اساس توافق پنج کشور ساحلی اتخاذ شود، زیرا در غیر این صورت هر گونه اقدامی در این پهنه آبی غیرقانونی خواهد بود و اتحادیه اروپا نمی تواند این واقعیت را نادیده بگیرد.

ˈوالری یازوفˈ معاون سابق دومای روسیه و رییس انجمن گاز این کشور نیز پیش از این، بر مخالفت مسکو با احداث خط لوله گاز از طریق دریای خزر تاکید کرد.

یازوف گفت: احداث خط لوله گاز از طریق دریای خزر به دلیل تعیین نشدن وضعیت رژیم حقوقی این دریا، غیرممکن است.

وی خاطرنشان کرد: مساله تامین ایمنی زیست محیطی این طرح نیز محل اختلاف نظر است و در صورت وقوع هر گونه حادثه احتمالی، پاکسازی منطقه کار بسیار سختی خواهد بود.
کد مطلب: 11337
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *