۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۸
آغاز دوباره درگیری ها؛

طرح آتش بس در سوریه شکست خورد

آتش بس اعلام شده توسط سازمان ملل که از صبح روز جمعه، در سوریه به اجرا در آمد، با آنکه در همان ساعت های اولیه نقض شد اما مردم سوریه خبر از خشونت‌های کمتری در سراسر این کشور دادند.
طرح آتش بس در سوریه شکست خورد
 به نقل از بلینگهام هرالد، توافق برای آتش‌بس قرار بود به مناسبت فرا رسیدن عید قربان تا روز دوشنبه ادامه پیدا کند اما درگیری هایی بین شورشیان و نیروهای دولتی، در برخی‌ از مناطق و محله‌های شهر دمشق، گزارش شد.
در شهر حلب نیز خبرهایی از جنگ و حملات هوایی گزارش شده است. این در حالی‌ است که ساکنان شهر حلب می‌گویند که حملات نسبت به روزهای گذشته فروکش کرده است.
فعالان ضّد دولتی سوریه، تعداد تلفات را در بین شورشیان و مردم عادی غیر نظامی، بیش از ۵۰ نفر گزارش کرده اند.
ابو ماجد از ساکنان قسمت جنوبی حلب می گوید: "ترافیکی در خیابان‌ها دیده نمی‌شود و بیشتر مردم شهر در خانه‌هایشان مانده اند." او می گوید درگیری‌های کوچکی در محله‌های سیف الدولا و صلاح الدین، در قسمت استراتژیک جنوب غربی شهر اتفاق افتاده است. درست جایی که بزرگراه متصل کنندهٔ شهر حلب و دمشق وارد شهر میشود. گزارش‌ها همچنین حاکی از مبارزهٔ شبه نظامیان کرد با نیروهای دولت سوریه و شورشیان در اشرفیه، محله‌ای کردنشین در مرکز حلب، میباشد. به منظور جلوگیری از پیوستن اقلیت کرد به شورشیان ضّد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، مناطق کردنشین رابه شبه نظامیان حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه واگذار کرده است .
شورشیان ادعا می کنند با عقب نشینی نیروهای دولتی در روز پنجشنبه، بر اشرفیه و قسمت هایی دیگری از حلب تسلط پیدا کرده اند.
بر اساس گفته‌های فعالان ضّد دولتی در حلب، درگیری زمانی‌ آغاز شد که تظاهر کننده گان در اشرفیه، از شورشیان خواستند تا منطقه را ترک کنند.
بسیاری از کردهای سوریه به شورشیان و روابطشان با دولت ترکیه، که کمک و حمایت هایی را برای برخی‌ از گروههای شورشی فراهم می‌کند، مشکوک هستند. ترکیه دارای بزرگترین اقلیت کرد در منطقه می‌باشد و برای جلوگیری از مستقل شدن آنها نزدیک به ۳۰ سال جنگ کرده است.
حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه، متحد نزدیک به حزب کارگران (پ ک ک ) است که جنبش کردستان ترکیه را رهبری می‌کند.
شورشیان و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه، تا به حال تا حد زیادی در برا بر هم بردباری نشان داده اند.
کرد‌ها همچنین به دولت سوریه که تا اوایل سال جاری به صورتی گسترده کردهای ساکن این کشور را سرکوب کرد، تا حد زیادی مشکوک هستند.
ساکنان برخی‌ از محله‌های دمشق، پس از نماز ظهر با حفظ آرامش نسبی‌، برای اولین بار در طول بیش از یک ماه، به انجام تظاهرات پرداختند. تا پایان روز، آتش بس تقریبا در قسمتهایی از شهر به صورت کامل شکسته شده بود.
بیش از ۳۵ هزار نفر از آغاز درگیری ها (مارس ۲۰۱۱) در سوریه کشته شده اند. تلاش‌ها برای میانجیگری، تا به حال با شکست مواجه شده است. اگر چه آتش بس اعلام شده از سوی سازمان ملل، تحت نظارت ناظران غیر مسلح این سازمان در ماه آوریل، توانست تا حدی خشونت‌ها را برای چند هفته کاهش دهد.
طعم شیرین عید برای بیش از یک میلیون از مردم سوریه که در داخل و خارج کشور آواره شده اند، امسال با طعمی تلخ همراه بود. سازمان ملل امیدوار بود که آتش بس فرصتی باشد برای رساندن مواد و مایحتاج ضروری به آوارگان داخل کشور، که تا به حال نتوانسته بودند این کمک‌ها را دریافت کنند.
در دمشق، روز جمعه‌ برای سومین روز متوالی، باران می‌برید و این نشانی از شروع زمستان در این کشور است.
بنا به گفته ساکنین این شهر، قیمت سوخت گرمایشی، لیتری ۵۰ سنت افزایش پیدا کرده است. آنها می‌گویند که انتظار کمبود سوخت و افزایش بیشتر قیمت را دارند.
در منطقهٔ المدیق در غرب سوریه، شورشیان به مناسبت عید، گوسفند و هدایای دیگر بین مردم پخش کردند.
گزارشهایی از درگیری و جنگ اما با شدت کمتری در شهر حلب هم وجود داشت. ابو رامی، سخنگوی شورشیان در حلب میگوید: "نسبت به روزهای دیگر شهر آرام است."
کد مطلب: 12015
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *