۰
يکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۰۹

دفاع لاریجانی از طرح جدید انتخابات

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان اردبیلی از مواد طرح جدید اصلاح قانون انتخابات در مجلس دفاع کرد و به تشریح بندهایی از ان پرداخت.
به نقل از مهر ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در پاسخ به اینکه چرا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه‌ها حضور پیدا می کنید، گفت: ما در هر دانشگاهی حضور پیدا می کنیم یک شائبه‌ای درست می‌کنند، این در حالی است که باید نیت‌ها درست باشد.

وی با اشاره به این موضوع گفت: استنباط ما این بود که مقام معظم رهبری بر این امر تاکید کردند لذا ما نیز در جمع شما حاضر می‌شویم.

لاریجانی افزود: اصولا در کشور ما بحث سیاسی با سوءظن مخلوط شده، مسلمانان باید نسبت به هم حسن ظن داشته باشند و نسبت به دشمنان سوءظن داشته باشند، اما متاسفانه در کشور ما این موضوع این گونه نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی به اینکه هرکسی علیه رئیس مجلس انتقادی کند، از او شکایت شده و سایت او تعطیل می‌شود، گفت: من نسبت به سایت یا فردی شکایتی نداشته‌ام اما ذکر یک نکته ضروری است که بین انتقاد و تخریب تفاوت وجود دارد، باید پرسید که برخی از تخریب چه نفعی می‌برند. بارها دیده‌ام که نسبت به من، نسبت‌های دروغ داده شده است که اینها انتقاد نیست.

لاریجانی با بیان اینکه باید در این امور مراقبت داشته باشیم، افزود: البته من از این افراد شکایت نمی‌کنم، هرچند کسانی وجود دارند که شکایت می‌کنند، اخیرا نیز لیستی به من داده‌اند که علیه ۲۰ تا ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس شکایت شده است. برخی از این شکایت‌ها توسط دولت بوده و برخی توسط دیگران در صورتی که شکایت حق افراد است ولی من شکایتی نسبت به کسی نداشته‌ام.

رئیس مجلس گفت: چه دلیلی وجود دارد که در شرایطی که در کشور احتیاج به رفتار آراسته‌تر سیاسی دارد دیگران را تخریب کنیم.

وی با یادآوری این نکته که این مسئله مربوط به دانشجویان نیست، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه وی با حمایت جبهه متحد در انتخابات پیروز شده ولی در مجلس عضو فراکسیون اصولگرایان نیست، ادامه داد: جبهه متحد برای من لیستی نداد، بلکه من در قم مستقل کاندیدا شدم؛ البته من به جبهه متحد کمک کرده‌ام اما توقعی ندارم.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه در مجلس دو فراکسیون اصولگرا داشته باشیم عجیب نیست، اینکه اصولگرایان در مشی اقتصادی و سیاسی اختلاف‌نظراتی داشته باشند ولی دشمنی نکنند، کار بدی نیست.

رئیس مجلس درخصوص اظهارنظر یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه فراکسیون رهروان ولایت طیف‌های مختلفی دارد، بیان کرد: رهروان ولایت طیف‌های مختلف ندارد، اصولگرایان برای خود مشی دارند همانطور که در مجلس هشتم به دو طیف تقسیم شدند، از ابتدای مجلس نهم این فراکسیون به دو طیف تقسیم شد.

لاریجانی ذکر این نکته را ضروری دانست و خاطرنشان کرد که مسائل و مشکلات کشور اینها نیست بلکه مسئله کشور این است که به فکر گرانی، تورم و بیکاری باشیم.

رئیس مجلس در پاسخ به سئوالی درخصوص موضوع ولایتمدار بودن خود گفت: اگر مفهوم واقعی ولایت درک شود و با معرفت گام برداشته شود، ولایتمداری کار سختی نیست و خدا برکات آن را خواهد داد و این امر لقلقه لسان نیست.

وی در پاسخ به این سئوالی که اگر نظر شما با نظر مقام معظم رهبری فرق داشته باشد، چه می‌کنید؟ ادامه داد: مقام معظم رهبری ممکن است بنده را که سال‌ها در خدمتشان بوده‌ام بشناسند و بگویند که چنین نظری دارم. آن را دنبال کنید، اما نسبت به دستگاهها و قوای مختلف به ویژه قوه مقننه که برای ایشان مهم است، هیچگاه دستوری به ما نداده‌اند، ممکن است بگویند در این موضوع این نظر را دارم ولی دستوری نداده‌اند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ممکن است مجلس نظر ایشان را کشف کرده و تبعیت کند، این در حالی است که من ندیدم ایشان در مجلس هشتم به مجلس دستوری بدهند. گاه اظهارنظری کرده‌اند، چون نمایندگان ایشان را راهنمای خبیری می‌دانند، نظر ایشان را قبول کرده‌اند.

لاریجانی گفت: این خود یک نکته اخلاقی است و اگر افراد با قلب خود و با صدق عمل کنند دیگر احتیاج به دستور دادن وجود ندارد.

نماینده مردم قم در واکنش به به این سئوال که آیا شما رئیس جمهور آینده کشور هستید، به بیان عبارت "استغفرالله، اشتباه دریافت کردید، سئوال بعدی را بپرسید" بسنده کرد و در پاسخ به سئوالی در مورد ادغام وزارتخانه‌ها به ویژه انتقادهای بارز بر ادغام سازمان ملی جوانان در وزارت ورزش و جوانان گفت: سازمان ملی جوانان از بین نرفته است، این در حالی است که وقتی خشم دولت زیاد شود، اداره آن آسان نخواهد بود و براین اساس چند وزارتخانه ادغام گردید.

لاریجانی با پرهیز از اظهارنظر در باب درست بودن یا نبودن این ادغامها ادامه داد: اگر بناست ظرفیت دولت کاهش یابد که باید این کار انجام شود، وضع موجود درست نیست، چراکه بر این اساس هرچه نفت می‌فروشیم، درآمد آن را به بودجه جاری منتقل می‌کنیم.

رئیس مجلس در واکنش به گفته یکی از دانشجویان که حضورش را در سال منتهی به انتخابات در دانشگاه‌ها معنادار دانست، گفت: عجب گرفتاری شده‌ایم، از این به بعد به دانشگاه نمی‌آییم، عیب ندارد که به ما متلک بگویید، بچه یتیم گیر آورده‌اید؟

لاریجانی افزود: من به این موضوع اصراری نداشته‌ام، به دعوت نمایندگان مجلس و برای حضور در دو جلسه دیگر به این استان آمده‌ام و البته از فاصله بین دو جلسه استفاده کرده و در خدمت شما هستم.

همچنین در ادامه نشست، دانشجوی دیگری نسبت به اقتدار مجلس و در راس امور بودن آن انتقاد کرد، رئیس مجلس گفت: اینکه مجلس از اقتدار خود برای برخورد با متخلفین استفاده کند و در عین حال این کار بدون جنجال نمی‌دانم چطور با یکدیگر ممکن است، چرا که برخورد با متخلف در مجلس روال خاصی دارد؛ کمیسیون باید آن را بررسی کند و بعد گزارش آن در مجلس قرائت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یعنی ما نمی‌توانیم در پستو این امور را بررسی کنیم، البته این در حالی است که مجلس از رادیو پخش می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه بقیه نیز باید تمکین کنند، راه دیگر برخورد با متخلفین را دیوان محاسبات دانست و گفت: دیوان محاسبات بررسی می‌کند، گزارش مالی آن را به مجلس می‌دهد، مجلس باید در اولین فرصت آن را بخواند و بعد به دادسرای دیوان برود و با آن برخورد شود.

وی با بیان اینکه برخورد با متخلف در دادسرای دیوان به طور غیرعلنی انجام می‌شود، گفت: ما روند رسیدگی را علنی نمی‌کنیم، مگر اینکه یک رسانه خودش آن را کشف کند، البته من اصرار دارم و به دیوان گفته‌ام که کار را علنی نکنید، چراکه آبروی افراد است.

به گفته وی اگر در این راستا جنجالی نیز می‌شود، به دلیل آن است که تحمل آن وجود ندارد، ما راهی برای در بسته کار کردن نداریم.

رئیس مجلس در پاسخ به اینکه چرا موضوع اقتصاد رابین‌هودی را مطرح کرده است، گفت: من در خبرگزاری فارس بوده‌ام، آنها این سئوال را مطرح کرده‌اند که در وضع کنونی اقتصاد کشور چه باید بکنیم، گفتم نمی‌توانیم ناگهان جهشی داشته باشیم و موضوع اقتصاد رابین‌هودی را مطرح کنیم بلکه باید بررسی کنیم و ریشه‌ها را بیابیم.

وی گفت: من ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی را رشد نقدینگی می‌دانم، من نگفتم ۷۰ درصد سوءمدیریت وجود دارد، یکی از مشکلات داخلی است ، بعد سوءمدیریت.

لاریجانی با اشاره به رشد نقدینگی در این سال‌ها، ضرورت سوق یافتن این نقدینگی به سمت تولید را یادآور شد و گفت: مسئله ما تقابل نیست، می‌خواهیم مشکلات اقتصادی حل شود، باید ببینیم مشکلاتمان کجاست، خیلی‌ها این را قبول ندارند در نتیجه ما در مجلس در هدفمندی یارانه‌ای ایستایی ایجاد کردیم چون نقدینگی بالاست،. ولی بخش تولید راکد است، یعنی با ظرفیت کامل کار نمی‌کند؛ ارز پایین و تقاضا بالاست، لذا تورم ایجاد می‌شود، تلاش ما در مجلس این است که بخش‌هایی که نقدینگی را زیاد می‌کند جلوی آن را بگیریم.

وی تصریح کرد که در گذشته نیز گفته‌ام که یک مقدار مشکلات در مجلس به ما مربوط می‌شود که باید نظارت انجام دهیم.

رئیس مجلس با اشاره به روند بررسی لایحه هدفمندی یارانه‌ها در مجلس و نیز تعیین سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگر سهم تولید داده می‌شد اینقدر مشکل نداشتیم، لذا می‌بینیم که نگاه مجلس درست بود، تخلفی انجام شد و گزارش آن نیز در مجلس قرائت شد، مجلس باید تخلف را ببیند و آن را از مسیر خود اعلام کند و موضوع در پروسه پیگیری قرار گیرد و ما این کار را پیگیری کردیم.

نماینده مردم قم خاطرنشان کرد: ممکن است ما تخلفی را ندیده باشیم اما اگر آن را دیدیم، پیگیری کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این انتقاد که شما نظر رهبری را در مورد وقف دانشگاه آزاد به رای گذاشته‌اید، گفت: در مجلس اینطور نیست که رئیس دستور دهد و هرکاری خواست انجام دهد، بلکه باید طبق آئین‌نامه عمل شود.

لاریجانی گفت: من از قبل نظر رهبری را اطلاع داشته‌ام، طرحی که در مجلس بود نیز به کل دانشگاه‌های غیرانتفاعی مربوط بود و نه فقط دانشگاه آزاد. براین اساس به یکی از دوستان گفتم که اخطار دهد تا من آن را قبول کنم و به رای بگذارم، چراکه طبق آیین‌نامه باید پذیرش اخطار نماینده نیز به رای گذاشته شود، اگر موضوعی خلاف شرع هم باشد، آن را به رای می‌گذاریم.

وی افزود: وظیفه این است که رئیس مجلس اخطار را وارد بداند و به رای بگذارد، رئیس مجلس اختیار ندارد که بگوید اخطار وارد است، بنابراین این موضوع از دستور خارج شود، از این به بعد نیز اینطور نخواهد شد.

لاریجانی ادامه داد: براین اساس به طور طبیعی موضوع هیاهو نداشت، بلکه به شورای نگهبان می‌رفت، شورا به آن ایراد می‌گرفت و در مجلس اصلاح می‌شد لذا جنجال نداشت.

وی در مورد انتقاد به نمایندگان و دخالت آنها در عزل و نصب‌ها گفت: شاید نمایندگان مشکلاتی در اجرا می‌بینند یا شاید مدیری را در شرایط فعلی جهت رفع مشکلات لایق‌تر می‌دانند، آنها می‌توانند پیشنهاد خود را به مسئول اجرایی ارائه کنند، دولت هم می‌تواند به مجلس پیشنهاد دهد و همانطور که مسئول اجرایی می‌تواند آن را بپذیرد یا نه، مجلس نیز می‌تواند پیشنهاد دولت را بپذیرد یا نپذیرد.

رئیس مجلس در مورد موضع‌گیری خود در انتخابات سال ۸۸ و جریان فتنه گفت: در انتخابات سال ۸۸ رفتار ناهنجاری در کشور به دلایل مختلف به وجود آمد، این یک فتنه بود که باید با آن برخورد می‌شد، حال باید پرسید برخورد با فتنه چگونه است؟ افرادی که در کارهای امنیتی و اجرایی سابقه دارند، می‌دانند اینگونه فتنه‌ها پس از انقلاب کم نبوده است، لذا باید با فتنه با روش درست برخورد کرده و آن را از بین برد.

وی افزود: فرض کنید که در آن فتنه عده‌ای می‌خواستند بی‌قانونی کنند، ما باید فشار می‌آوردیم تا قانون اجرا شود، ولی اگر برای فروکش کردن فتنه عده‌ای بی‌قانونی کردند و به کوی سبحان، کوی دانشگاه و کهریزک رفتند، یعنی کار بی‌قانونی را با بی‌قانونی دنبال کردند، این به معنای شعله‌ورتر کردن است نه خاموش کردن.

لاریجانی همچنین گفت: استنباط من این بود که آتشی به وجود آمده که باید موضوع را توضیح داد و آن را خاموش کرد، یک عده فقط فحاشی کردند و یک عده هم بیانیه دادند، نگاه طبیبانه و مسئولیت پذیر آن است که آتش را خاموش کنیم، استنباط من این بود که رهبر معظم انقلاب نیز این روش را دارند، اگرچه اکنون به من انگ می‌زنند که باید خطاب به این عده گفت که مگر رهبری نگفته‌اند که رئیس قوا را تخریب نکنید.

وی افزود: در جایی عکس من و آقای کروبی را منتشر کردند و گفتند که لاریجانی منافق است. در جایی نیز من در نماز جمعه مابین آقایان هاشمی و احمدی‌نژاد نشسته بودم، عکس من را طوری منتشر کردند که صرفا کنار آقای هاشمی دیده می‌شدم.

وی گفت: در این ۳۴ سال آنچه که می‌فهمیدم انجام می‌دادم، کیسه‌ای هم ندوخته‌ام، در قضیه فتنه دنبال تجارت سیاسی نبودم. ما این روش‌ها را درست نمی‌دانیم، من به دنبال خاموش کردن واقعه با هزینه کم بودم، این موضوع احتیاج به تجربه امنیتی دارد که چگونه بتوان آن را خاموش کرد، حال می‌خواهید هر اسمی روی ما بگذارید، ولی این موضوع را به آقا وصل نکنید، ما وظیفه‌ای نسبت به انقلاب داریم که باید انجام دهیم. البته عده‌ای می‌خواهند در این قضیه تندروی کنند که نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری با بیان اینکه ما نمی‌توانیم خلاف قانون مرتکب شویم، گفت: مجلس می‌تواند تخلف را اعلام کند و آن را به مجاری قانونی معرفی کند، اما ما محکمه نداریم. از ابزار سوال و استیضاح می‌توانیم استفاده کنیم، البته باید گفت اگرچه این موضوع حق مجلس است، اما نباید از این ابزار زیاد استفاده شود چون سئوال و استیضاح برای وقتی است که سایر ابزارها به نتیجه نرسد.

لاریجانی در مورد نامه‌های روسای قوا به یکدیگر گفت: مقام معظم رهبری فرمودند هر قوه‌ای کار خودش را می‌کند، البته نباید فضا متشنج شود ممکن است یک نفر نامه بدهد و دیگری جواب بدهد، اگر معقول جواب داده شود، برای ایضاء است، اگر کسی لازم دید و برای اجرای قانون اساسی اشکالاتی دید، می‌تواند در میان بگذارد، این دعوا نیست، جواب آن هم باید متین داده شود، این امر نباید در کشور نگرانی ایجاد کند، البته هرچه سایش‌های سیاسی کمتر باشد و وقت صرف مسائل اساسی شود، بهتر است.

لاریجانی درباره توازن در توزیع بودجه و ضرورت تهیه طرح آمایش سرزمین طبق برنامه پنجم تاکید کرد و تصریح کرد: اینکه می‌گویند بودجه مازندران را به اردبیل بدهید، مشکلات ما حل می‌شود، بعید نیست، چراکه مازندرانی‌ها هم از بودجه خود گله دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دعوت از جاسبی برای حضور در شورای اسلامی کردن دانشگاه ها، گفت: این هم از آن بداخلاقی‌هایی است که صورت می‌گیرد؛ آقای جاسبی عضو شورای انقلاب فرهنگی است، اعضای این شورا نیز با تایید مقام معظم رهبری مشخص می‌شوند، شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها نیز زیرمجموعه شورای انقلاب فرهنگی است، حال چطور است که ایشان برای عضویت در مجموعه انقلاب فرهنگی صلاحیت دارد ولی
برای زیرمجموعه آن صلاحیت ندارد!

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد مصوبه اخیر کمیسیون شوراها در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: این موضوع نیز از آن مسائلی است که یک موجکی در جامعه ایجاد کرد، البته هنوز در مجلس نهایی نشده است.

وی افزود: در این مصوبه نیز شرایط مدیر و مدبر و رجل سیاسی بودن تعیین شده است و شروطی برای سواد و سن کاندیدای ریاست جمهوری تعیین گردیده، این در حالی است که کاندیدای ریاست جمهوری شرط سواد ندارد و براین اساس می‌بینیم که هزار نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کنند و وقتی شورای نگهبان آنها را رد صلاحیت می‌کند می‌گویند شورا ۹۹۵ نفر را رد کرده است، این امر هزینه بیهوده ایجاد کردن است.

وی بیان کرد: با این سطح از نخبه‌گرایی کشور رئیس جمهور باید حداقل فوق‌لیسانس باشد، همچنین برای رئیس جمهور شرط سنی گذاشته‌اند.

لاریجانی با اشاره به بخش دیگری از مصوبه کمیسیون شوراها مبنی به اینکه رجل سیاسی بودن چطور کشف می‌شود، گفت: در این مصوبه آمده است که ۱۰۰ نفر از مجموع نمایندگان مجلس یا وزیران و همترازانشان، معاونان وزار، سفرا، نظامی‌ها و نمایندگان ادوار مختلف مجلس که حدودا پنج هزار نفر می‌شوند، فرد کاندیدا را تایید کنند.

وی گفت: این امر ناظر به افراد نیست و صرفا ساماندهی در امر کاندیداتوری ریاست‌جمهوری است.

لاریجانی افزود: منظور قانونگذار صرفا نمایندگان فعلی نیست، البته نهایتا این موضوع به صحن مجلس خواهد آمد و مورد بررسی دقیق‌تر قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد که سن زیاد مانع تحرک است، رئیس جمهور باید تحرک زیادی داشته باشد، اگرچه هنوز فرصت باقی است و اگر در مجلس دیدند که چنین امری به مصلحت نیست، شرایط سنی را برمی‌دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که موضوع تایید کاندیدای ریاست جمهوری توسط ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس اشتباه است که در رسانه‌ها مطرح شد.

به گفته لاریجانی برای افرادی که در امور حکومتی نبوده‌اند و کارهای شخصی داشته‌اند نیز راه باز گذاشته شده است.

وی در واکنش به سخن یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه خوشحالم یک نفر جرات پیدا کرد در دانشگاه حضور یابد، گفت: این کار آنقدرها هم وحشتناک نیست.

رئیس مجلس درخصوص میزان حقوق وزیران ، معاونان آنان و نمایندگان گفت: اینکه شما تذکر بدهید، خوب است و باید در این زمینه مراقبت بیشتری اعمال شود، به همین دلیل نظارت بر افراد قدرتمند باید زیاد باشد، اما به اعتقاد من آقایانی که مشغول خدمت هستند یا استاندارند، دنبال ولخرجی نیستند، ‌اگر موردی مدنظر دارید که وزیر یا استانداری ولخرجی کرده و از بیت‌المال برداشته است، بگویید.

لاریجانی افزود: البته نمایندگان مجلس پولی ندارند که ولخرجی بکنند.

رئیس مجلس در پایان گفت: ممکن است وزیری بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان حقوق بگیرد، این میزان به اندازه حقوق کارگر ثابت نیست ولی به اندازه استاد دانشگاه است، یعنی آنها رقم ده میلیونی حقوق نمی‌گیرند، رند حقوق نمایندگان نیز دو میلیون است و وزرا کمی بیش از این حقوق می‌گیرند.
کد مطلب: 12161
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *